12,57 volt,accu loopt op zijn eind of toch niet?

IJzervreter

MF veteraan
Donateur
29 apr 2004
31.976
18.035
Ik kom hierop omdat ik mijn accu (yuasu) eens door ging meten voordat ik hem aan de druppelaar hing na 3 weken stilstand. De multimeter gaf 12,16 volt aan. Na een minuut of 5 gaf de lader aan dat de accu vol was. (groene ledje) Nu ging ik weer meten en bleef de klemspanning met druppellader eraan op 12,62 staan. Na een uurtje gaf de meter nog steeds dezelfde waarde aan.

Na een uurtje stilstand zonder lader bleef er 12,57 over.

Drie weken geleden gaf mijn multimeter 12,23 volt aan en heb ik zonder druppelladen gestart. Dit ging prima, lampjes bleven fel branden en motor sloeg meteen aan (Moto Guzzi Breva 1100)

Moet ik toch maar eens aan een nieuwe denken met zo,n lage klemspanning?
Accu is van oktober 2009.

Sorry voor het nieuwe topic, heb deze vragen omdat ik meten ging anders had ik waarschijnlijk niet geweten dat de spanning überhaupt lager was dan de 12,7 die normaal is.
 
Nou nou IJzer, tis maar waar je je druk over wilt maken :)

Ten eerste moet je een meter hebben waarvan je zeker weet dattie betrouwbaar is. zeker in de kleine marges waar jij nu mee komt.

Ten tweede is het interessanter om te meten wat er met de accu gebeurt wanneer bijvoorbeeld de verlichting aan gaat, of zelfs met starten. En vlak daarna.

En een goede meting, zonder multimeter, is monteren en starten :Y Met volle verlichting aan.
Jij weet zelf hoe een 'normale' start is, en wanneer de boel harder inzakt dan gebruikelijk, weet je genoeg :)
 
Ik kom hierop omdat ik mijn accu (yuasu) eens door ging meten voordat ik hem aan de druppelaar hing na 3 weken stilstand. De multimeter gaf 12,16 volt aan. Na een minuut of 5 gaf de lader aan dat de accu vol was. (groene ledje) Nu ging ik weer meten en bleef de klemspanning met druppellader eraan op 12,62 staan. Na een uurtje gaf de meter nog steeds dezelfde waarde aan.

Na een uurtje stilstand zonder lader bleef er 12,57 over.

Drie weken geleden gaf mijn multimeter 12,23 volt aan en heb ik zonder druppelladen gestart. Dit ging prima, lampjes bleven fel branden en motor sloeg meteen aan (Moto Guzzi Breva 1100)

Moet ik toch maar eens aan een nieuwe denken met zo,n lage klemspanning?
Accu is van oktober 2009.

Sorry voor het nieuwe topic, heb deze vragen omdat ik meten ging anders had ik waarschijnlijk niet geweten dat de spanning überhaupt lager was dan de 12,7 die normaal is.

welke lader heb je ? CTEK lader standaard model laad niet verder dan 12,5 Volt.
 
welke lader heb je ? CTEK lader standaard model laad niet verder dan 12,5 Volt.


Ik heb zoiets, een latere versie die ook 6 volt kan.

full


Ik maak me er niet druk om maar toen ik het ging meten viel me het op. Ik hoor vaak van klemspanningen van 12,8 bij gel-accu,s.

@Martell starten bij de Guz gaat automatisch nadat je de startknop hebt ingedrukt. Hij(ik denk zij ;) ) blijft starten tot hij/zij aanslaat. Dit gaat vlot,...

Heb net een nieuwe voltmeter gekocht, beiden meten bijna gelijk.
 
De klemspanning van je accu is niet echt interressant,
(tenzij het 10 volt is ofzo, dan is ie echt voor 99% leeg en waarschijnlijk kapot)
Voor een betrouwbaar oordeel over je accu heb je echt een accu tester nodig
(gewoon even langs de plaatselijke auto/motor garage gaan).
Maar zoals jij verteld, dat je motor er gewoon op start en de lampen fel blijven branden
zou ik me geen zorgen maken
 
Na een weekendje stilstand een klemspanning van 12,16 volt maar wel in een keer starten. Voltage daalde tijdens starten naar 10,5 volt,..

Morgen weer :P ;)
 
Vandaag kreeg ik de motor niet gestart na 2,5 week stilstand, heb hem nu aan de lader staan.
De startmotor ging wel rond maar langzaam, een tweede poging zat er niet in,..klik,klik.
Denk dat het nu tijd is om een nieuwe te kopen, toch nog een half jaar mee kunnen doen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als startstroom onder 10 Volt komt heeft de startmotor te weinig kracht om rond te gaan.
Jij geeft aan 10,5 Volt, dus das genoeg, maar laad ie ook genoeg bij?
Bij 4500/5000 RPM moet de accu 14-15 Volt bijladen.
En waterpeil in accu moet goed zijn.
 
Als startstroom onder 10 Volt komt heeft de startmotor te weinig kracht om rond te gaan.
Jij geeft aan 10,5 Volt, dus das genoeg, maar laad ie ook genoeg bij?
Bij 4500/5000 RPM moet de accu 14-15 Volt bijladen.
En waterpeil in accu moet goed zijn.

Een startstroom van 10 volt is wel bijzonder O-)

De accuspanning is bij een breva in het display te zien. En er zit een onderhoudsvrije accu in.
 
Mijn originele accu (Yuasa) gaf hij ook zo'n 12,5 volt aan, in rust.
Echter als je het contact aanzette knikkerde hij in elkaar tot ruim 12 volt.
Met een beetje mazzel wilde hij nog wel starten, maar na 2 keer was het prrrrrrrrrrrt.

Bij stilstand aan de druppellader en als hij eenmaal gelopen had dan was het onderweg met één druk starten.
Dat heb ik een jaar volgehouden, tot ie het weer net niet deed, terwijl hij net van de Optimate afgekoppeld was.
Dus toch eens tijd voor een nieuwe accu.

Nu een nieuwe accu (Varta) en die blijft in de buurt van de 13 volt, in rust.
Met contact aan blijft het zo'n 12,7 volt.
En 1 keer op de startknop drukken en direct lopen.

P.s, De accu heb ik bij Conrad.nl besteld.
 
Laatst bewerkt:
Mijn originele accu (Yuasa) gaf hij ook zo'n 12,5 volt aan, in rust.
Echter als je het contact aanzette knikkerde hij in elkaar tot ruim 12 volt.
Met een beetje mazzel wilde hij nog wel starten, maar na 2 keer was het prrrrrrrrrrrt.

Bij stilstand aan de druppellader en als hij eenmaal gelopen had dan was het onderweg met één druk starten.
Dat heb ik een jaar volgehouden, tot ie het weer net niet deed, terwijl hij net van de Optimate afgekoppeld was.
Dus toch eens tijd voor een nieuwe accu.

Nu een nieuwe accu (Varta) en die blijft in de buurt van de 13 volt, in rust.
Met contact aan blijft het zo'n 12,7 volt.
En 1 keer op de startknop drukken en direct lopen.

P.s, De accu heb ik bij Conrad.nl besteld.

Het voltage van een accu in rust kan wel verschillen per merk/type accu, maar 12,5 volt is in principe gewoon een goede spanning.

Natuurlijk hangt het er ook wel vanaf in wat voor een motor de accu gemonteerd zit, en hoeveel verlichting er aan hangt.
 
Ik koop een nieuwe na 6 jaar mag ik toch niet klagen met zo,n zware starter. Moest de buurman vanmiddag vragen om startkabels. Na een uurtje aan de lader kakte de accu namelijk weer in. Gelukkig startte de motor na mijn werk nog wel maar het ging maar net -O- O-) Gelukkig heeft de motor me thuis gebracht. *O* *O* :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan