120/80/18 of 120/90/18?

fishman

MF veteraan
17 apr 2005
4.145
67
Burgum
Voor mijn xs650 wil ik een Heidenau K60 achterband bestellen.
Ik heb een achtervelg van een Kawa Z650 gemonteerd.
De velg maat is 18x2,15.
Welke bandenmaat kan ik het beste nemen en waarom?

XS650 flattrack project
 
De hogere band staat niet boller, een stijve band geeft minder vervorming en meer feedback tijdens het rijden daar kun je op straat in principe sneller mee al zou het verschil wss minimaal zijn.
Ik weet dan ook niet wat het beste band voor een flattrack racer is een stijve of een soepele carcas.
 
Dat snap ik. Zit er nog verschil in stuurgedrag? Kan me voorstellen dat een hogere band wat boller staat en daar door makkelijker stuurt.

Door de hogere band achter staat de fiets iets meer op zijn neus, daardoor verandert de stuurgeometrie een beetje (kleinere balhoofdhoek). De fiets zal wat makkelijker insturen maar wat nerveuzer aanvoelen op de rechte lijn. Een hogere band zal mogelijk ook iets meer flexen in de bocht (afhankelijk van de eigen stijfheid), dat kán onrustiger aanvoelen.

Maar dat is extreem gesteld, zoals Bananeman al zegt zal het verschil tussen 80 en 90 niet of nauwelijks merkbaar zijn, zeker niet op een fiets als de jouwe die het al niet moet hebben van extreme bochtsnelheden enz.
 
De motor staat al meer op zijn neus door de langere schokbrekers achter. Je zal je nog verbazen hoe snel dat ding nu de bochten door gaat.
Bedankt voor de info, ik de de 120/80/18 bestellen. Scheelt ongeveer 15 euro met de 90.
 
Terug
Bovenaan Onderaan