120 km per dag woon-werk... welke fiets is geschikt.

Gixxer Fighter

MF veteraan
11 mrt 2003
14.253
0
Randje achterhoek - Zutphen
Zowel 80 km als snelweg...

Tja, wat is dan geschikt voor een budget van 3500 - 4500 euro..?

Hoe zuinig enzo?

De vraag is of ik een dieselauto koop of een woon-werk motor..
voordeel auto: droog zitten en radio
voordeel motor: weinig wegenbelasting, lekker snel langs alle drukte, relatief zuinig..

Dus, om een beslissing te nemen wilde ik een aantal geschikte motoren en auto's op een rij zetten en vergelijken..

Van belang:
- onderhoud
- verbruik
- aanschafprijs
 
Zit eigenlijk te denken aan een BMW...geen idee welk type...

of een Honda VFR...

Er moeten wel een paar koffers op..... en een redelijke bescherming tegen de elementen is ook wel fijn...motor gaat ook de hele winter gebruikt worden..
 
Zit eigenlijk te denken aan een BMW...geen idee welk type...

of een Honda VFR...

Er moeten wel een paar koffers op..... en een redelijke bescherming tegen de elementen is ook wel fijn...motor gaat ook de hele winter gebruikt worden..

BMW C1. :Y :+
 
Ik zou niet bezuinigen op de aanschafprijs,
maar juist op zoek gaan naar een motor die goedkoop is in onderhoud,
verbruik en verzekering.

Mijn R1100RT deed 0,14 EUR per kilometer, inclusief alles.
(OK, motorpak en helm niet meegerekend...)

Dus houdt je nog wat over van je 0,19 EUR reiskostenvergoeding.
Weet niet of een diesel auto daar tegenop kan.

M'n huidige F800 heb ik te kort om daar wat zinnigs over te zeggen.


Wat type motor betreft, 120 km op een dag (dus 60 enkele reis) is
op alle motoren goed te doen, dus.... keuze zat *O* *O* -O-
 
Zit eigenlijk te denken aan een BMW...geen idee welk type...

of een Honda VFR...

Er moeten wel een paar koffers op..... en een redelijke bescherming tegen de elementen is ook wel fijn...motor gaat ook de hele winter gebruikt worden..

F800ST (alleen vrijwel nieuw te koop)
R1100RT (begint nu lekker betaalbaar te worden)

1100RT is echt een heerlijk bakbeest voor woon-werk.
Regel een proefrit!

Bescherming tegen de elementen doe je met een goede helm, en een goed pak.

Dus ga je voor Goretex-pak. Laat al die klonen als aerotex, sympatex enzo lekker zitten.
 
Laatst bewerkt:
Tnx, daar kan ik wat mee...

60 km enkele reis is idd niet ver.. maar wel ver genoeg om zeiknat/steenkoud te worden..
goed pak is dan de oplossing, beetje "beschutting ook" ..

Waar moet ik aan denken bij het verbruik van een 1100RT? 1 op ??
 
Verbruik is maar hoe je rijstijl is. als je rustig optrekt etc moet je er denk ik wel 1 op 18 a 1 op 20 mee halen? of zit ik een beetje te hoog?

wat belangrijk is:
Windscherm
Kuip
ABS

Abs is wel zo veilig tegenwoordig dus is het wel aan te raden. er zijn 1100rt's die dat hebben (is nl een optie). Een collega van me rijd elke dag zo'n 180km op zo'n motor, dus is het prima. (echter zou hij wel graag een 6de versnelling willen want op de snelweg is het toch wel redelijk vermoeiend met die trillingen als hij 160km/h rijd)
 
Laatst bewerkt:
ABS vind ik geen eis.. leuk als het erop zit maar zonder geen probleem..

160 op de snelweg is een stukkie leuk maar waar ik nou rij is heeeeel veel controle, dus het zal 130 - 140 worden denk ik..
 
Inderdaad, BMW is een goede optie voor dagelijkse lange afstanden. Zit op mijn 1100 GS lekker ontspannen rechtop, redelijk uit de wind door de ruit. ABS is inderdaad vanaf het begin van deze boxer-serie een optie geweest (en 2e hands modellen met ABS kosten eigenlijk niet meer dan eentje zonder). 60 km. is inderdaad niet erg veel, maar als je na de eerste 10 km. nat/koud bent, zijn de overige 50 best naar. Goede kleding is wel prettig dan, en als je er handvatverwarming op kan krijgen: lekker! Verder de Telelever-vering voor is erg prettig en met een cardan geen slijtende ketting :)

En BMW rijdt erg lekker :Y
 
Tnx, daar kan ik wat mee...

60 km enkele reis is idd niet ver.. maar wel ver genoeg om zeiknat/steenkoud te worden..
goed pak is dan de oplossing, beetje "beschutting ook" ..

Waar moet ik aan denken bij het verbruik van een 1100RT? 1 op ??


1:17 gemiddeld door het hele jaar, met mijn rijstijl,
en dat is best sportief voor zo'n fiets ;)

De F800ST die ik nu heb kan rustig 1:22 halen heb ik gehoord.
Maar dat weet ik na 2 dagen nog niet O-)
 
Verbruik is maar hoe je rijstijl is. als je rustig optrekt etc moet je er denk ik wel 1 op 18 a 1 op 20 mee halen? of zit ik een beetje te hoog?

wat belangrijk is:
Windscherm
Kuip
ABS

Abs is wel zo veilig tegenwoordig dus is het wel aan te raden. er zijn 1100rt's die dat hebben (is nl een optie). Een collega van me rijd elke dag zo'n 180km op zo'n motor, dus is het prima. (echter zou hij wel graag een 6de versnelling willen want op de snelweg is het toch wel redelijk vermoeiend met die trillingen als hij 160km/h rijd)

Kan vertellen dat er bijzonder weinig 1100RT's rondrijden ZONDER ABS.

160 rijden red je hier in Nederland nooit echt lange stukken.
Daarnaast, kan hij de motor wat beter af laten stellen,
bandenspanning op peil houden, dat scheelt echt enorm.

Tot en met 140 rijdt zo'n RT echt prima.
Op toertochtjes met R1/R6 ZX6/9R en dergelijke kon ik de groep ook goed bijhouden.
Alleen op de lange rechte stukken rijden ze vlot van je weg,
in bochtige stukken rijdt je ze er allemaal uit.
 
Een frisse yam diversion900.
Heeft power genoeg: 90PK & 90Nm.
Een CARDAN ipv ketting
Goede (maar ietwat lelijke) trillingsvrije spiegels
Verbruik bij legale snelheden 1:18 tot 1:22
Actieradius met 24liter is dan 400a 450km
(Maar of een motor zuiniger is dan een diesel auto(otje) ...? kdagtutniet)
Ze bestaan met kofferset
Onder het zadel is ruimte zat voor een lange ketting+slot een sleutelset (ebbe toch nie nodig) en nogges een regenoverall erbij .
Ze kunnen bij correct onderhoud (elke 6000km klein OH) probleemloos 200K Km mee
Het eerder banale uiterlijk helpt als antidiefstal.
En je vindt zeer frisse divs900 voor 3000 a 4000 E
 
Een frisse yam diversion900.
Heeft power genoeg: 90PK & 90Nm.
Een CARDAN ipv ketting
Goede (maar ietwat lelijke) trillingsvrije spiegels
Verbruik bij legale snelheden 1:18 tot 1:22
Actieradius met 24liter is dan 400a 450km
(Maar of een motor zuiniger is dan een diesel auto(otje) ...? kdagtutniet)
Ze bestaan met kofferset
Onder het zadel is ruimte zat voor een lange ketting+slot een sleutelset (ebbe toch nie nodig) en nogges een regenoverall erbij .
Ze kunnen bij correct onderhoud (elke 6000km klein OH) probleemloos 200K Km mee
Het eerder banale uiterlijk helpt als antidiefstal.
En je vindt zeer frisse divs900 voor 3000 a 4000 E

Wellict niet zuiniger.. alleen wel goeiekoper... en daarnaast zit ik liever op de motor dan in de auto..

EDIT: ik vind zo'n diversion wel heel erg lelijk.. dus die word het niet :o
 
Laatst bewerkt:
EDIT: ik vind zo'n diversion wel heel erg lelijk.. dus die word het niet :o

ah, je wilt ook nog es in stijl naar je werk ;)

nou dan wordt het toch wel een bmw denk ik ;)
heb zelf net een 1150rt en dat is echt super hoor, ook lekker voor als je es een keer een weekendje weg gaat enzo.
 
Ik wil wel enigszins in stijl ja... en hoeft ook niet helemaal voor niets..

BMW vind ik wel een aantal erg mooie motoren bij......wel aan de prijs maar dan kwalitatief ook weer goed...

Ik zag volgens mij een K100RT?? best een aardig ding..
 
En wederom zeg ik: FJR1300A.
De BMW is een prima motor, maar ga je ook kijken naar looks. Dan kom je toch bij de Yamaha. :+

Maarja, dat is mijn mening. ;)
 
Kawa GTR1000 -- goedkoop (kijk maar even op marktplaats -- met kuip, cardan en koffers. Tank van 28 liter, dus niet iedere dag aan de benzinepomp.
 
Gezien je budget zou ik denken een inderdaad een BMW K75, K100RT of K1100LT. Nog mooier is als een BMW R1100RT kan scoren. Als je bescherming en bmw zegt, zeg je deze modellen. Neem eens een kijken op www.bmwmotor.nl

Zelf zou ik met jouw budget voor een BMW K1100LT gaan. Power en bescherming.
 
Laatst bewerkt:
ik rijd 250 km/dag met een cagiva woon-werk,
Eigenlijk kun je met iedere motor woon-werk rijden, het hangt alleen van jouw eisen af welke voor jou het beste is.
Ik ben voor een extra dikke all-road gegaan vanwege een relaxte zithouding, goede vering en een lekkere hoge zit, waardoor je wat rustiger tussen de files kunt slalommen . (doe ik 30 km/dag)
verder is het kuipje ook wel lekker.
vorige week heb ik een paar dagen guzzi gereden (zonder kuip) als je dan 140 km/h gaat kruizen is dat meteen een aardige aanval op je nekspieren.
Bij dit soort afstanden gaat het benzineverbruik trouwens ook tellen, ik wilde eerst een triumph tiger, maar ben door het verbruik op een cagiva terecht gekomen.
de cagiva rijdt woon-werk 1: 21, een tiger schijnt volgens de testen rond de 1:14 uit te komen...

maar ik zou vooral eerst zo veel mogelijk proef gaan rijden,
als het je echt niet uitmaakt waar je op rijdt is een K100 een optie, die zijn goedkoop in aanschaf, doen het altijd, blijven ook na 200.000 km rijden (tenminste sommige schijnen dat te doen) alleen was ik na een proefrit helemaal genezen, ik vindt een paar uur per dag rijden nog tot daar aan toe, maar miste de fun van het rijden volledig bij de BMW... maar dat is helemaal persoonlijk.
 
Ik kan maar 1 ding zeggen: K1100LT.

- beter dan de K100, (en luxer, de mijn heeft ook radio met stuurbediening)
- enorme kuip en nog beter: electrische ruit.
- 4 cilinder die op zijn zij ligt, dus makkelijk met onderhoud.
- bak en cardan blijven heel (en dat kun je van de 1100 Boxer BMW's niet zeggen)
- prettiger geprijsd dan de 1100 boxers.

ik heb er nu een 60 dkm opzitten op mijn 1100LT en het is voor mij DE motor als je het hebt over praktisch, dagelijks, pakezel,betrouwbaar en comfortabel. Mijn meissie rijd VFR en ik heb ook op deze fiets gereden, maargoed, dat is geen echt comfort als je het met een echte toerfiets vergelijkt. bij 160 km is een echte toerfiest geen overbodige luxe.

De enige fiets die mijns inziens vergelijkbaar is en waarschijnlijk betrouwbaarder is de oudere Pan 1100. Helaas is deze voor mij ergonomisch een mindere fiets dan de BMW (geen electrische ruit bijvoorbeeld).
 
Laatst bewerkt:
Er moeten wel een paar koffers op..... en een redelijke bescherming tegen de elementen is ook wel fijn...motor gaat ook de hele winter gebruikt worden..

Karsten, proficiat met uw Harley-Davidson.
Met een banaanscore van 97,6% vraagt Karsten zonder blozen: "Welke fiets is geschikt...?
Uw ex-vriend, de gebande doctor, zal dit niet toejuichen. Misschien zit Karsten (= ts) ook in het saboteercomplot?
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan