120 km per dag woon-werk... welke fiets is geschikt.

Het verwondert mij dat mijn aanrader nog maar éénmaal (zijdelings) genoemd werd, de Honda ST1100 Pan European; spreekwoordelijk welhaast.

Inmiddels zo lang op de markt dat ie ook binnen het genoemde budget te krijgen is.
 
Rij ongeveer 15000km per jaar en ben dik tevreden met de r1100rt bj 96 onderdelen niet duur en een goede motorzaak achter de hand kijk op www.rima-motoren.nl(alleen daar gekocht ) en je bent dik tevreden ,veel handelbaarder dan de pan1100 kortere wielbasis en ziet er goed uit,verstelbare ruit,ABS,en handvat verwarming, en in de file super handelbaar.
Ja af en toe schokken typisch BMW boxer verder dik tevreden
GR 185 *D :]
full
 
Rij ongeveer 15000km per jaar en ben dik tevreden met de r1100rt bj 96 onderdelen niet duur en een goede motorzaak achter de hand kijk op www.rima-motoren.nl(alleen daar gekocht ) en je bent dik tevreden ,veel handelbaarder dan de pan1100 kortere wielbasis en ziet er goed uit,verstelbare ruit,ABS,en handvat verwarming, en in de file super handelbaar.
Ja af en toe schokken typisch BMW boxer verder dik tevreden
GR 185 *D :]
full
 
Geen van mijn "oude" bmw's reden schokkerig. De R1100R die ik (nieuw) heb gekocht geeft een hoop rijproblemen. Zeker de R100/7 liep als een trein, maar dan wel op tijd.

Het schokkerig rijden is dus niet typisch een bokser kwaaltje.
 
M'n FJR rijdt verdomd zuinig als ik me enigszins aan de snelheidsregels hou (files en drukte) en alleen ww-verkeer rij (vrijwel alleen snelweg dus geen stoplichten e.d.).

Bijna 1:20 :)
 
Geen van mijn "oude" bmw's reden schokkerig. De R1100R die ik (nieuw) heb gekocht geeft een hoop rijproblemen. Zeker de R100/7 liep als een trein, maar dan wel op tijd.

Het schokkerig rijden is dus niet typisch een bokser kwaaltje.

Ha Kilowattknijper,
De R1100RT en R1150RT staan erom bekend dat ze soms "Fahrruckeln" dit kan je opheffen door bijv andere bougies, tevens kan bij zwakke accu's het abs lampje blijven branden.De boxer zelf draait als een zonnetje
Dat "Fahrruckeln"is geen probleem en op den duur merk je het niet meer
 
Ha Hybride,

Je bent op zoek naar een goede motor voor dagelijks gebruik, ik denk dat je moet kijken wat goed bij je past en waar jij je goed op voelt.
Zelf was ik helemaal weg van de Pan 1100 en behoorlijk intensief op zoek geweest naar een goed aanbod. rond de 5000 euro.
Heb 2 dagen op verschillende Pan's proefgereden en vond het een fantastische machine maar miste iets tijdens het rijdenen weet niet precies wat.
Toevallig kwam ik bij een kleine motorzaak die 2 hele mooie Pan's in de verkoop had, en ernaast stonden 2 BMW R1100RT's De verkoper vroeg of ik op de pan een proefrit wilde maken maar daar ik net 2 dagen Pan had gereden sloeg ik dat af .
Op een of andere manier was mijn interesse gewekt door de RT's en de verkoper vertelde mij de verschillen en voor en nadelen tussen de RT en de PAN.
Hij rolde daarop gelijk een RT naar buiten en plakte er een groene plaat op gaf de sleutel en zei ïk zie je straks wel terug, succes"
Ben een halve dag met de machine aan de stoei geweest en was verkocht,zo'n zalige machine en alles erop en eraan,zadel aanpassen, ruitje goed zetten en gaan.
Heb een goede inruil gekregen voor mijn oude motor en zat wel wat boven m'n budget dus even thuis met het domestic-managment overleggen .
Heb nu 4500km gereden met de R1100RT Bj 96 met 45000km op de teller (bij aankoop) die nu 6 weken in mijn bezit is en heb er elke dag plezier van . weer of geen weer elke dag ,rij er zelfs regelmatig even 100 km mee om.
Verbruik is ongeveer 1/18,geen olie verbruik . kosten van 10000 km beurt is 117 euro en 20000 km beurt rond de 270 euro.
Tevens goed te rijden met buddy en als de koffers vol zitten merk je er nog weinig van.


Succes met je zoektocht en ben benieuwd wat het wordt

groet Gr 185
 
Ha Kilowattknijper,
De R1100RT en R1150RT staan erom bekend dat ze soms "Fahrruckeln" dit kan je opheffen door bijv andere bougies, tevens kan bij zwakke accu's het abs lampje blijven branden.De boxer zelf draait als een zonnetje
Dat "Fahrruckeln"is geen probleem en op den duur merk je het niet meer

Er zitten de meest moderne bougies in, nog betere dan de bricks, volgens de dealer.
De motor heeft vanaf het begin niet goed gelopen en het kan dan niet de accu zijn.
Ik heb natuurlijk gereclameerd bij de dealer. Het antwoordt was dat het een nieuw concept was en dat het anders rijdt. Ik moest er aan wennen.
 
Er zitten de meest moderne bougies in, nog betere dan de bricks, volgens de dealer.
De motor heeft vanaf het begin niet goed gelopen en het kan dan niet de accu zijn.
Ik heb natuurlijk gereclameerd bij de dealer. Het antwoordt was dat het een nieuw concept was en dat het anders rijdt. Ik moest er aan wennen.
Heb je de motor bij een BMW-dealer vandaan? Anders zou je daar eens langs kunnen rijden voor een second opinion.
 
Heb je de motor bij een BMW-dealer vandaan? Anders zou je daar eens langs kunnen rijden voor een second opinion.
Dat zou ik ook doen.
Ik rij een R1150R, met brisk en een ander luchtfilter, en het rijd perfect!

Ik zou inderdaad een "second" opinion laten doen!
 
De oudere 4 kleps modellen zonder katalysator (ik geloof alle R1100 modellen tot 1997) hadden minder last van dit "ruckeln". Verder (net als bij de oude 2 kleppers) is regelmatig synchroniseren van de lange individuele gaskabels erg lonend en niet moeilijk te doen.
De 4 kleps modellen die ik heb gehad (RS1100RS uit '93 en RT uit '96, beide nieuw gekocht destijds) "ruckelden" weinig maar waren wel mechanisch fragiel (aandrijflijn / bak en de RS ook koppen en big-end) dus let goed op onderhoud en reparatie geschiedenis: Ironisch gezien zijn hoge km-standen in dit geval beter omdat de zwakke delen dan inmiddels wel kapot gegaan zijn en vervangen voor betere delen van de latere bouwjaren. Ook heeft BMW stilzwijgend de nodige delen vervangen bij beurten in de vroege bouwjaren, dus een BMW onderhouden machine is aan te bevelen.
Let vooral op bij een proefrit dat de koppeling niet doorslipt en de versnellingsbak redelijk trefzeker schakelt (geen "rubberen" stroef gevoel, of juist een los en klapperend karakter). Een beetje agrarisch gevoel is echter "normaal".

Het rijdt inderdaad erg goed, en een RT is een stuk speelser dan een Pan European. De mijne verbruikte gemiddeld 1 op 16 a 17, maar 1:19 en zelfs nog beter kan ook als je niet te ver boven de 100 komt.
 
Laatst bewerkt:
De 1150 rt's van de latere bouwjaren hebben dubbele bougies, daar rückelt echt niks meer aan.
gr
 
Ooit eens gedacht aan een Bandit1200s,.met een Osco erop doe ik hetzelfde woonwerk als TS. Gebruik tussen de 19 en 16,5 kilometer per liter.
 
Ik rijd zelf een pan1100. Loopt 1:18 als ik sportief rijd. Onderhoud is ook goed te doen. !x per 10.000km laat ik de olie verversen. Altijd starten-lopen. Ook in de koudere winterdagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan