120 km per dag woon-werk... welke fiets is geschikt.

Karsten, proficiat met uw Harley-Davidson.
Met een banaanscore van 97,6% vraagt Karsten zonder blozen: "Welke fiets is geschikt...?
Uw ex-vriend, de gebande doctor, zal dit niet toejuichen. Misschien zit Karsten (= ts) ook in het saboteercomplot?
[afbeelding]

Hee klootviool.. nu weer hier..
pleur op naar je harley groep, je hebt hier toch niets toe te voegen..
 
BMW zal het dan dus moeten worden...

Nog bekende problemen met bepaalde modellen? Dan weet ik waar ik (extra) op moet letten...

Lees nogal wat horrorverhalen over de versnellingsbakken van de boxers?
 
BMW zal het dan dus moeten worden...

Nog bekende problemen met bepaalde modellen? Dan weet ik waar ik (extra) op moet letten...

Lees nogal wat horrorverhalen over de versnellingsbakken van de boxers?

Dat was voor 1998 ofzo.
Als je een 2000 of 2001 R1100RT koopt, heb je daar geen probleem mee.
Ook de cardan hiervan, nooit problemen mee gehad.

In 3 jaar tijd eigenlijk helemaal geen problemen gehad met de RT.
 
Dat was voor 1998 ofzo.
Als je een 2000 of 2001 R1100RT koopt, heb je daar geen probleem mee.
Ook de cardan hiervan, nooit problemen mee gehad.

In 3 jaar tijd eigenlijk helemaal geen problemen gehad met de RT.

Ik heb geen illusies over de boxerbakken. Deze zijn altijd minder geweest en zullen het altijd wel zijn. Japanse bakken kun je afbeulen tot en met en ze geven geen krimp, BMW heeft dat niet, de boxerbakken zijn daarin het minst. Ik lees de ervaringen telkens weer, ervaringen van mensen die van BMW rijden houden. Lijkt me niet subjectief in de verkeerde zin van het woord dus. De K- series hebben ook geen japanse bak, maar zijn wel iets beter bestand tegen "misbruik". Gezien de prijsklassen waarin karsten iets zoekt zou ik dus ook voor een K1100 gaan (of een K75RT). Zolang je maar de versie met electrische ruit hebt.
 
Ik ben zelf in het bezit van een Honda Deauville NTV 650. Elke dag rijd ik 93 km enkele reis naar mijn werk er zitten standaard koffers op en is zeer wendbaar misschien wel beter als een BMW. Verbruik is gemiddeld 1:19. Aanschafprijs tussen 4000 en 5500 euro maar er zijn ook goedkopere.
Weer een extra optie om uit te kiezen.
Veel rijplezier.
 
afhankelijk van hoeveel file je hebt onderweg kun je kiezen voor een tour-tourfiets, of een allroad.

allroads zijn wat hoger (mooi geen last van autospiegels) en smaller dan de meeste "standaard met koffers uitgeruste toerbuffels".

leuk vermogen, rijden lekker, lekker wendbaar en je hebt het gevoel dat je rijdt..
Op het moment ben ik in bezit van een XTZ750 (ouder model ) en ik denk dat ik voor alle allroads kan spreken als ik zeg dat ze verassend lekker (en strak) rijden :).

verbruik is wat minder 1:14 (Mijn rijstijl, best lomp), maar met behulp van een dyno 1 en wat afstelwerk is 1:18 makkelijk haalbaar.
12kmu @ 5k in de 5.

Kawa GTR1000, geen ervaring met kuipdelen, wel als naked. Motorisch is het een kilometervreter die vrij laag bij de grond zit, moet je ook een beetje de bochten in duwen. Eenmaal doorhebben stuurt deze fiets ook heerlijk :)
 
Transalp, ook lekker hoog.
BMW F650 (ofzo) schijnen erg zuinig te rijden.
De bmw GS'jes zijn ook all road en lekker hoog en smal.

Honda CB's rijden ook lekker (750cc model heb ik op rijles gehad) maar ik weet niet in hoeverre het afstandsmotoren zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nog andere opties dan een BMW?

Ik bedacht me vanochtend, eigenlijk hoeft er alleen een broodtrommeltje mee...
dus minder bergruimte kan ook..

Greetz


Nogmaals: voor jouw afstand kun je in principe elke willekeurige motor kiezen.
Dus... plaatjes kijken, prijzen vergelijken en ....

proefrijden

tot je wat gevonden hebt wat je zint.
 
Al gedacht aan een motorscooter? (burgman o.i.d.)

Als ik ruimte zou hebben in de garage zou ik er denk ik eentje kopen voor woon werk.

Ik heb twee collega's die dit doen en die zijn er zeer enthousiast over.

Meer bescherming tegen de elementen, veel bergruimte voor laptop, nette schoenen en dat soort zaken. En gewoon tussen de file door.
 
Als je ook met slecht weer comfortabel wilt rijden zou ik toch echt bij een BMW blijven en inderdaad een RT/LT uitvoering. De boxers (R1100 serie) zijn pas goed qua bak vanaf 2000 maar die kosten behoorlijk meer dan 3500 euro.

Neem een K1100. Ik heb een K100LT en afgezien van wat aanloopgezeur in het begin (allemaal met betaalbare onderdelen van een zeer geschikte bmw hobbysloperij) bevalt het super. De mijne heeft inmiddels ook 130dkm gelopen.

Met de pinksteren zat ik in de belgische ardennen en ondanks het weer heb ik me prima vermaakt. Muziekje erbij, lekker warm en droog achter de perfecte kuip ideaal.
 
Laatst bewerkt:
Honda CB's rijden ook lekker (750cc model heb ik op rijles gehad) maar ik weet niet in hoeverre het afstandsmotoren zijn.

:Y :^
Inderdaad, Honda CB's zijn hele wendbare en betrouwbare fietsen. Ik rijd er zelf ook 1 (CB Sevenfifty uit 1995) met kuipje en een afsluitbare Givi topkoffer achterop.
Ik heb ook dagelijks zo'n 130 kilometer aan woon-werk verkeer te gaan over de A18 en A12 en dus iedere dag file.
Ongeveer 1 : 19 en goed geschikt om door files mee te rijden. De BMW's vind ik persoonlijk toch vaak een stuk breder en dus minder geschikt hiervoor.


Maar ja..komt bij dat ik de meeste BMW's ook niet echt mooi vind... :N
Maar da's natuurlijk weer een persoonlijke smaak..
 
:Y :^
Inderdaad, Honda CB's zijn hele wendbare en betrouwbare fietsen. Ik rijd er zelf ook 1 (CB Sevenfifty uit 1995) met kuipje en een afsluitbare Givi topkoffer achterop.
Ik heb ook dagelijks zo'n 130 kilometer aan woon-werk verkeer te gaan over de A18 en A12 en dus iedere dag file.
Ongeveer 1 : 19 en goed geschikt om door files mee te rijden. De BMW's vind ik persoonlijk toch vaak een stuk breder en dus minder geschikt hiervoor.


Maar ja..komt bij dat ik de meeste BMW's ook niet echt mooi vind... :N
Maar da's natuurlijk weer een persoonlijke smaak..

Prachtig dat je ze te breed vind. Alleen zijn ze dat niet. Ik stuur elke dag over de A1 tussen de file door met de zijkoffers eraan en heb nog nooit ergens last van gehad. Als ik er niet tussendoorkan dan durf je er op de fiets ook niet meer tussendoor. En ja, dat een BMW K lelijk is dat is oud nieuws. Hij rijd alleen zo lekker comfortabel ;)
 
Prachtig dat je ze te breed vind. Alleen zijn ze dat niet. Ik stuur elke dag over de A1 tussen de file door met de zijkoffers eraan en heb nog nooit ergens last van gehad. Als ik er niet tussendoorkan dan durf je er op de fiets ook niet meer tussendoor. En ja, dat een BMW K lelijk is dat is oud nieuws. Hij rijd alleen zo lekker comfortabel ;)

Je kan wat mij betreft gelijk krijgen. Maar misschien is het inderdaad gewoon het idee of gevoel dat je een hele brede motor onder je kont hebt, terwijl dat uiteindelijk niet zo is.
Het gevoel/idee heb ik in ieder geval wel dat ie een (kleine welliswaar) brug vormt naar een brede Goldwing. B|
Maar nogmaals....ik zal dan wel een verkeerd idee in mijn hoofd hebben hierover... :X
Wat betreft het lekkere rijden....ook daar kan ik niets over zeggen, maar geloof je gelijk. O-) Het zijn tenslotte wel superdegelijke dingen.
 
Laatst bewerkt:
en ik altijd in de veronderstelling dat onderdelen voor bmw duur zijn :?

Mijn vriendin reed CBR en nu VFR, doe mij maar een K1100, scheelt nogal met de meeste delen. Ter vergelijk, een complete set voor de distributie, dus alle spanners, tandwilen, pakkingen etc etc kostte me dik 200 euro aan onderdelen. Ik was voor een honda VFR400 al 180 euro kwijt voor 4 carburateurpakkingen (die ik ook niet gekocht heb dus :P ).
 
BMW onderdelen zijn idd meestal niet zo duur als je zou verwachten. En, doordat er zoveel ex-domeinen K's zijn, zijn er zat 2e hands onderdelen die je prima kan gebruiken.

Waar je op leegloopt bij een BMW is het uurloon van de dealer.

En dat gebabbel over dat een K "breed" zou zijn; het breedste punt van een motor zijn de spiegels, de koffers staan daar los van.

Een ex domeinen K koop je voor rond de 2k, en dan heb je meestal een 1100LT óf een 75RT.
Daar kan je jaren mee woon-werken. Je kan hem vertroetelen, en dan blijft ie het goed doen, of je verwaarloosd hem en ragt hem af, en dat blijft ie het ook doen. :)
 
Geen enkele motor.

Neem een golf diesel of iets dergelijks.

Ik rij nu 80 km per dag. BMW R11000R die mij overigens helemaal niet bevalt.

De kosten gaan in de benzine zitten 6 euro/dag.(bij een traject van 80 km/dag). Banden kosten een flink dotje geld. En over het onderhoud niet te spreken. Steeds moeten er onderdelen vervangen worden die op zich niet zo gek duur zijn maar de dealer rekent zich hierbij erg rijk met het uurloon.
 
Geen enkele motor.

Neem een golf diesel of iets dergelijks.

Ik rij nu 80 km per dag. BMW R11000R die mij overigens helemaal niet bevalt.

De kosten gaan in de benzine zitten 6 euro/dag.(bij een traject van 80 km/dag). Banden kosten een flink dotje geld. En over het onderhoud niet te spreken. Steeds moeten er onderdelen vervangen worden die op zich niet zo gek duur zijn maar de dealer rekent zich hierbij erg rijk met het uurloon.

Jij gaat toch zeker niet naar de dealert kwk?
 
Tja zoals al eerder vermeld, de boxers zijn meer onderhoud nodig en de 4kleps boxers tussen 92 en 2000 (dus de R1100 serie) zijn al helemaal gevoelige gevallen. Die vreten versnellingsbakken en dat probleem hebben ze pas opgelost in 2000 vlak voordat de 1150 kwam. De R850 heeft hetzelfde risico, maardoor dat die minder pk's heeft gaat het al veel langer goed.

Koop een K serie en hij zal je niet tegenvallen, let wel op de standaard slijtage delen. En ow ja als er lekkage is bij het luchtgat onderop het blok bij de middenbok (koppelingshuis) blijf er dan vanaf! Is een keering van 20 euro, maar heeft me 2 avonden en 2 zaterdagen gekost om te vervangen (incl koppelingsplaat dat dan weer wel). Doe dat bij een dealer en je bent in 1 klap straatarm.
 
Hee Karsten!

Je weet hoe enthousiast ik ben over BMW.
Mijn K1100RS is een superfijne motor, maar de windbescherming zou ietsje beter kunnen.
Ik zou voor een RT gaan.
Mijn 1100RS loopt 1:17,5 en je kent mijn rijstijl ;)

Gr, Jan
 
Dit is een mooi topic om even door te lezen, ik heb hetzelfde als de TS, alleen straks 200km per dag, en zo'n 2000 euro meer te besteden (+inruil als ik m kan missen).
Nu rij ik nog op een duc supersport, geen optie voor die afstand dus.
Proefritten heb ik nog niet gemaakt, maar kan niet lang meer duren.
BMW staat wel in mn lijstje, in de eerste instantie de R1100S, maar daar is de windbescherming wat minder denk ik.
De 1100RT heb ik toegevoegd, n.a.v. dit topic.
Suzuki DL650 Vstrom zou ook een optie zijn, niet duur in aanschaf voor een jonge motor.
Yammie TDM800 is ook niets mis mee in mijn opzicht.

Het valt me op dat de GS niet echt veel genoemd wordt hier, wel een paar keer. Is daar een reden voor? Of zouden er niet veel GS rijders in het topic van de Toermotoren komen?

Nou goed, ik heb het topic aan mn favorietenlijst toegevoegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan