120 kph; Wie heeft voorrang?

Wie?

  • Tante Grada moet oprotten.

    Stemmen: 90 59,2%
  • We rekenen erop, dus remmen we af

    Stemmen: 51 33,6%
  • Tante Grada gaat voor

    Stemmen: 11 7,2%

  • Totaal aantal stemmers
    152
Toch vind ik dat je er rekening mee kunt houden. Ik denk dat ik 40% van wat ik om me heen zie gebeuren in mijn spiegels waarneem. Als iedereen dat nou zou doen dan zou het een stukje makkelijker zijn wat dan had tante Grada allang gezien dat er iets aankwam in plaats van verrast te worden.
 
en als tante grada nu eens in een ferrari zat,he, hoe zou het scenario dan zijn,denk daar maar eens over na. :X :X :X :X :X

wie rijdt er nou 120 in een ferrari? Das net zoiets als een mooie meid in bed hebben liggen en vervolgens een goed gesprek beginnen: a complete waste of time.
 
tuurlijk is tante Grada fout, maar ze hoeft alleen maar rekening te houden met 'normaal' inhalend verkeer. Ik schrik me soms zelf ook rot als een motor OPEENS uit het niets links voorbij komt, terwijl je net zelf in wilde gaan halen en toch ECHT al heel goed in je spiegels en dooie hoek hebt gekeken. Vergeet niet hoe slecht zichtbaar je als motorrijder ALTIJD al bent, dus helemaal als je veel harder rijdt dan men verwacht.
Dus ookal is ZIJ fout, ik zou toch maar even wat gas loslaten als je ziet dat er een auto vlak achter een vrachtwagen zit, want dan kun je verwachten dat diegene in gaat halen....
 
Meestal zie je dit soort situaties al van mijlenver aankomen (euh kilometers ver ook). Ik ga er dan ook maar van uit dat ik niet gezien ben, better safe than sorry... kan je daarna weer ff gassen })
 
Tante Grada zou rekening moeten houden met achteropkomend verkeer, zij is degene die van rijstrook verandert, en dat is een bijzondere manoeuvre. Ik zou er wel op rekenen dat de meeste mensen niet ver genoeg naar achter kijken en m'n snelheid zodanig aanpassen dat ik kan remmen. Waarschijnlijk pleurt ze hem er gewoon voor, in het kader van ik rij op max snelheid, niemand mag me toch inhalen, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Goed anticiperen in dit soort situaties.
 
Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat als 2 of meerdere auto's dicht achter elkaar rijden er altijd een kans is dat ze elkaar gaan inhalen. Het beste is dan wat gas terug nemen en er niet met 100 km/h snelheidsverschil langs schieten. Als je dat wel doet en een of andere blinde kip besluit in te halen ben je gewoon de lul.
 
wie rijdt er nou 120 in een ferrari? Das net zoiets als een mooie meid in bed hebben liggen en vervolgens een goed gesprek beginnen: a complete waste of time.
120 in de ferrari? Ik, dan kun je er lekker lang van genieten, terwijl je weet dat je sneller kunt. En dat geldt voor die mooie meid ook. (nooit sneller dan 69 anders sla je over de kop :) )
 
Tante Grada zit fout. Zij doet een bijzondere verrichting.

Eventueel kan je bij nog wel een procesverbaal krijgen voor te hard rijden.
 
jij gaat te hard zodat zij jou verkeerd inschat.
zij krijgt voorrang.
Een reden dat er snelheidlimieten zijn is dat iedereen dan een goede inschatting kan maken.
 
Artikel 54 RVV
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Hoewel tante in beginsel fout is, wordt tegenwoordig bij de schuldvraag wel degelijk rekening gehouden met de snelheid van de andere partij. Want door te hoge snelheid ben je mede verantwoordelijk voor en schuldig aan de gevaarzetting. Is die snelheid extreem hoog dan kan de gehele schuld wel eens bij jou komen te liggen.

En dan krijgt tante alleen een bon voor het niet laten voorgaan van het overige verkeer bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre.

Inhalen is dus geen bijzondere maoeuvre; je zou dan bij inhalen ook het overige verkeer voor moeten laten gaan.

De opsomming van art. 54 is niet limitatief (er staat immers: zoals), d.w.z. er zijn nog meer bijzondere manoeuvres denkbaar, zoals het uit een parkeervak rijden op een parkeerplaats.
 
Een reden dat er snelheidlimieten zijn is dat iedereen dan een goede inschatting kan maken.
En zodat je iig 'n beetje weet wat je kunt verwachten.


Vooral met het gezin in 't koekobiel rij ik erg defensief. Komt dus ook regelmatig voor dat ik bij 'n vrachtwagen van 't gas ga omdat er in de verte een hardrijert aan komt. Dan rij ik daarna dus 80 als die weer voorbij is, waardoor ook auoto's met 120 ineens gauw dichtbij zijn.

Bij 't inhalen ga ik meestal naar de 130 om weer zo vlug mogelijk voorbij te zijn, maar ondanks 't uitgebreid spiegelen & 't regelmatig testen van m'n ogen wordt ik regelmatig bedankt voor m'n moeite door zo'n soepkip die alleen maar gas kan geven, maar verder volgens mij weinig inzicht heeft.

Alsie mij ziet inhalen & hij gaat ruim vantevoren effies van 't gas hoeft ie alleen maar 10 tellen 150 te rijen en ben ik allang weer weg als hij bij de vrachtwagen komt. Maar nee hoor, liever 170 blijven rijden om op 't laatste moment vol in de remmen te moeten. Dan ben ik net zo gauw aan de kant, maar dan is bij onze snelle vriend intussen wel zijn gang er helemaal uit.


Volgens mij kikken zulke gewoon op 't hard remmen & volgas terug optrekken, maar vooral op 't kankeren op anderen, gewoon om zich lekker af te reageren. :(
 
Tanta Grada moet voorrang verlenen. Doet ze dat niet en je klapt er bovenop dat wordt er nagegaan of dat ook was gebeurt als jij je aan de snelheid had gehouden.
Waarschijnlijk niet en dus kun jij dan waarschijnlijk opdraaiien voor ALLE schade, en terecht 8-)
 
Op woensdag 27 augustus 2003 12:33 schreef PanRider het volgende:
Artikel 54 RVV
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Hoewel tante in beginsel fout is, wordt tegenwoordig bij de schuldvraag wel degelijk rekening gehouden met de snelheid van de andere partij. Want door te hoge snelheid ben je mede verantwoordelijk voor en schuldig aan de gevaarzetting. Is die snelheid extreem hoog dan kan de gehele schuld wel eens bij jou komen te liggen.

En dan krijgt tante alleen een bon voor het niet laten voorgaan van het overige verkeer bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre.

Inhalen is dus geen bijzondere maoeuvre; je zou dan bij inhalen ook het overige verkeer voor moeten laten gaan.

De opsomming van art. 54 is niet limitatief (er staat immers: zoals), d.w.z. er zijn nog meer bijzondere manoeuvres denkbaar, zoals het uit een parkeervak rijden op een parkeerplaats.
Misschien komt het omdat ik de wetskennis bezit van "de gemiddelde Nederlander", maar is dit niet in tegenspraak met elkaar? :?
 
120 in de ferrari? Ik, dan kun je er lekker lang van genieten, terwijl je weet dat je sneller kunt. En dat geldt voor die mooie meid ook. (nooit sneller dan 69 anders sla je over de kop :) )

Sorry hoor maar bij 69 ben ja over de kop, dus........nooit harder dan 65.
(inkoppertje...haha ;)
 
als je nu 120 reed dan hoefde je niet vol in de ankers te gaan....als je 170 rijdt heb je geen recht van klagen,

tenzij je een speciale ontheffing hebt waarop staat dat iedereen zich aan de maximum snelheid dient te houden behalve meneer zelf
 
Misschien komt het omdat ik de wetskennis bezit van "de gemiddelde Nederlander", maar is dit niet in tegenspraak met elkaar? :?
Nee. Het is een andere handeling. Je kunt eerst van rijstrook wisselen en dan inhalen. Je kunt ook van rijstrook wisselen zonder in te halen, b.v. bij file of om voor te sorteren. Je kunt ook inhalen omdat je al op de andere rijstrook rijdt.
 
Wettelijk gezien moet tantetje voorrang verlenen aan de motorrijder, ook al rijdt deze 250+ kph. Ik ben ook in een voorrangssituatie terecht gekomen waarbij een auto mij geen voorrang verleende en KLAP! Vrouw in koekblik en getuigen beweerden dan ik veel te hard reed. Maar wettelijk gezien volgens de politie/rechtsbijstand/verzekeringsmaatschappij, veranderd dat niets aan hetb feit dat ze mij voorrang had moeten verlenen, ook al reed ik te hard.

Het is dus onverstandig om hard gas te geven en toch door te rijden, maar wettelijk gezien is het correct.
 
Oke anders dan...

Tante klapt em zonder te kijken in een ruk naar de linkerbaan.

Een halve seconde nadat ze volledig op de linkerbaan rijdt (en dus klaar is met rijbaan wissel) klap jij met 150kmu binnen. (je had nog heel effe geremd dus ga je geen 170 meer)


Dan is tante dus gewoon aan 't inhalen en kom je dus volledig zonder wettelijke vergunnig binnenvallen.



en andersom geredeneerd...

Een boertje van buut'n staat aan de rand van z'n erf en wil rechtsaf de doorgaande weg op slaan. Volgens sommigen van bovenstaande lieden mag ie volgens mij nooit meer de weg op. Hij weet namelijk zeker dat als er iemand vanachter de bocht aan komt rijden, dat deze voor hem op de rem zal moeten. :P
 
Wettelijk gezien moet tantetje voorrang verlenen aan de motorrijder, ook al rijdt deze 250+ kph. Ik ben ook in een voorrangssituatie terecht gekomen waarbij een auto mij geen voorrang verleende en KLAP! Vrouw in koekblik en getuigen beweerden dan ik veel te hard reed. Maar wettelijk gezien volgens de politie/rechtsbijstand/verzekeringsmaatschappij, veranderd dat niets aan hetb feit dat ze mij voorrang had moeten verlenen, ook al reed ik te hard.

Het is dus onverstandig om hard gas te geven en toch door te rijden, maar wettelijk gezien is het correct.
Het blijft altijd een kwestie van bewijzen. Getuigen (zeker als ze in dezelfde auto zaten) hebben geen meetapparatuur en door het geluid denken de mensen al gauw dat een motor te snel rijdt. Aan b.v. je remspoor is je snelheid af te leiden.

Denk eens aan het geval Maxima. Ze kwam uit een uitrit en voerde dus een speciale manoeuvre uit. Toch kreeg die ander een deel van de schuld (50%?) omdat hij te snel reed - minstens 53 - en omdat hij daar niet mocht rijden daar hij geen bestemmingsverkeer was (dat laatste is een onzin argument imho). Bovendien n..... zij de kroonprins. O, dat heb ik niet gezegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan