1200 gs of versys 650

Rob1998

MF'er
1 dec 2021
32
36
Beste motormuizen,

Ik ben sinds juli in bezit van mijn motorrijbewijs en rijd sindsdien (nog niet heel lang dus) woonwerk op een versys 650 uit 2010. De keuze viel op die motor omdat hij niet al te duur is in aanschaf, verbruik en onderhoud. Maar ook omdat de motor geschikt zou zijn voor de iets grotere motorrijders. Nu blijkt na wat meer rijden dat de motor toch iets krapper aanvoelt dan verwacht en ook de vering toch iets meer geschikt is voor de gemiddelde japanner. En tot slot is om de 300 km de ketting smeren nou zo’n 3x per week dus toch meer gedoe dan ik dacht met een motor zonder middenbok. Nu heb ik ook proefgereden op een wat oudere 1200 gs en qua zithouding en rijcomfort was dat wel een wereld van verschil. En die handige cardan natuurlijk.. Ik zit er over te denken een switch te gaan maken maar ik begrijp dat de bmw nogal wat duurder is in aanschaf, verbruik en onderhoud. De aanschaf neem ik voor lief dat doet maar 1x pijn.. maar zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoeveel duurder het onderhoud van zo’n bmw gs in vergelijking tot mijn huidige motor nu daadwerkelijk is? En is het brandstof vebruik ook echt zoveel hoger? Ik beschouw mezelf een rijk man maar niet op financieel gebied haha dus voor mij belangrijk om te weten voor ik serieus ga kijken. En mocht die bmw geen handige optie zijn, zijn er mensen die goede alternatieven weten om de versys wat meer geschikt te maken?

Mvg Rob:)
 
Ik heb zowel een 1200GSA uit 2014 als een Versys 650 uit 2015. Onderhoud aan de Versys is goedkoper wat vooral komt doordat de GSA bredere en daarmee duurdere banden heeft. Ook slijten de banden op de GSA harder maar dat kan ik niet helemaal eerlijk vergelijken want met de Versys rij ik alleen ik Nederland en met de GSA het merendeel van de kilometers op vakantie in de bergen.

De Versys is ook zuiniger met benzine, ca 1:23 tegen 1:19.

Ik ben 1.95 maar met verhoudingsgewijs korte benen, de Versys is uiteraard wel kleiner dan de GSA maar voor mij niet te klein.

Als het alleen om zakelijk verkeer gaat zou ik de Versys houden, daar gebruik ik hem ook voornamelijk voor. Hij past in fileverkeer ook door smallere gaatjes dan een GS.
 
Mocht je niet voor de GS gaan maar je Versys houden.

Kijk naar een ketting smeer systeem. En dan vooral een elektrische volautomaat aangezien je ongeveer dezelfde kilometrage hebt als ik zelf.

Zelf heb ik nu sinds een km of 3000 een Scottoiler E-system met traveller expansion bag op mijn BMW zitten. Rijbereik in de praktijk kan ik nog niks over zeggen. Als ik de site goed interpreteer kun je met mijn combi 15000(8824m totAl TEB met Rep)-19000 (bereik REP2647M + 8824M TEB)km gesmeerd rijden. De site is niet duidelijk of je beide rijbereiken bij elkaar op mag tellen. Genoemde bereik zijn bij 95 km/h en 1 druppel per minuut. Een review van een amerikaan op amazon zegt ongeveer 5100km (3200 mijl).
 
Heb zowel japanners gehad en nu een R nine T (is praktisch een R1200GS).. Qua onderhoudskosten vind ik het erg meevallen allemaal.
 
Ik heb inderdaad ook een OSCO ketting smeersysteem op mijn Versys. Dat is niet volautomatisch maar vereist dat je af en toe eventjes vlak voordat je stopt aan de plunjer trekt zodat er wat olie op je ketting komt. Dat werkt zo goed dat wanneer ik de GSA door iets anders zou vervangen, niet perse een cardan hoef.
 
Ja dat smeersysteem klinkt wel de moeite waard mocht ik mijn huidige motor behouden. Brandstof verbruik van de gs zoals verwacht wel hoger hoor ik maar opzich niet schrikbarend gezien het aantal cc erbij komt. Over het duurdere onderhoud van bmw hoor ik niet echt heftige dingen dus daar verdiep ik mijzelf nog even verder in. En het mogelijk wat comfortabeler maken van de versys. Bedankt voor jullie informatie 💪🏻
 
Bij het onderhoud zal dat nogal verschillen of je dat bij een BMW dealer laat doen of niet.
Ook dat ja. Ga voor onderhoud naar een BMW specialist. Die zijn er zat in Nederland (MSA in Ede, Quispel in deurne, Ottenhof motoren in Badhoevendorp). Dan betaal je in ieder geval niet de hoofdprijs voor de uren. De onderdelen is een ander verhaal. Ik was laatst voor een 120.000 km beurt van mijn RT inclusief vervangen van de remschijven voor een kleine 1000 euro kwijt. (zonder de remschijven zou het ongeveer de helft zijn geweest)
 
Ik denk dat als je een goed onderhouden GS1200 koopt, bij voorkeur '08-'10 of '10-'12 (dit heb ik mij bij aanschaf van mijn GS laten adviseren ivm kinderziektes in de vroege modellen), en je laat deze onderhouden bij een specialist ipv een dealer dat het helemaal niet zo duur hoeft te zijn.

In de basis is een GS met standaard onderhoud best een prima motor om aan te werken.
 
Zaken als remschijven moet je ook niet orgineel kopen,maar ook imitatie kan veel geld kosten.
Maar ik denk dat het niet veel verschil uitmaakt voor een Kawa of BMW,en die vervang je ook niet regelmatig.
 
Dat lijkt allemaal behoorlijk mee te vallen dan. Goed om te weten al die informatie. Dan weet ik dat mocht ik de kawa toch niet helemaal naar wens krijgen de gs ook gewoon een realistische optie is. Bedankt allemaal voor jullie advies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan