12000 km beurt (ER-5)

Eriky

Die hard MF'er
7 okt 2001
714
0
Mijn ER-5'je is bijna toe aan een 12000 km beurt. Ik, als beginner, ga hem maar gewoon netjes naar een dealer brengen. Ik kan uiteraard wel zelf de olie vervangen en oliefilter zal ook wel makkelijk zijn.
Zijn er nog meer dingen waarvan jullie zeggen: dat moet je absoluut zelf doen?

Veel dingen hoeven bij deze beurt alleen maar nagekeken/schoongemaakt te worden en ik denk niet dat ik al genoeg inzicht heb om te zien of iets nog goed is of niet.
Ik denk dat ik zowieso vraag of ze me eerst bellen voor ze dure dingen gaan doen, wat me best onwaarschijnlijk lijkt want hij is in vrij goede staat.

edit: ik heb nog nooit een picje laten zien dus bij deze, voor de 0,01% van de mensen die nooit een er-5 gezien hebben ')

motorpoes.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn ER-5'je is bijna toe aan een 12000 km beurt. Ik, als beginner, ga hem maar gewoon netjes naar een dealer brengen. Ik kan uiteraard wel zelf de olie vervangen en oliefilter zal ook wel makkelijk zijn.
Zijn er nog meer dingen waarvan jullie zeggen: dat moet je absoluut zelf doen?

Veel dingen hoeven bij deze beurt alleen maar nagekeken/schoongemaakt te worden en ik denk niet dat ik al genoeg inzicht heb om te zien of iets nog goed is of niet.
Ik denk dat ik zowieso vraag of ze me eerst bellen voor ze dure dingen gaan doen, wat me best onwaarschijnlijk lijkt want hij is in vrij goede staat.

Dat bellen zijn ze verplicht, wat ze helaas niet allemaal doen.
Zou dat dus wel benadrukken en goed de rekening nadien checken...

En wat je zelf moet doen...tsja, ligt eraan hoe handig je bent en of een je een werkplaatshandboek tot je beschikking heb.
Of iig de Owners Manual.
 
Wat je zelf kunt doen...

Ketting spannen en slijtage meten.
Vloeistoffen bijhouden.
Remblokslijtage bekijken.
Koppelingskabel afstellen.
Remmen ontluchten als dat nodig mocht zijn.

Dit moet, lijkt me, door iedere leek wel te doen zijn.
 
Wat je zelf kunt doen...

Ketting spannen en slijtage meten.
Vloeistoffen bijhouden.
Remblokslijtage bekijken.
Koppelingskabel afstellen.
Remmen ontluchten als dat nodig mocht zijn.

Dit moet, lijkt me, door iedere leek wel te doen zijn.

Ik durf daar olie en olie filter vervangen ook wel bij te zetten.
 
Op woensdag 19 juni 2002 16:24 schreef Fast Bazzz het volgende:En bandenspanning controleren.....

Dat probeerde ik gisteren maar ik moet toch maar zo'n metertje kopen want de pompen bij tankstations zijn slecht of zelfs niet te gebruiken
 
Wat je zelf kunt doen...

Ketting spannen en slijtage meten.
Vloeistoffen bijhouden.
Remblokslijtage bekijken.
Koppelingskabel afstellen.
Remmen ontluchten als dat nodig mocht zijn.

Dit moet, lijkt me, door iedere leek wel te doen zijn.

Vloeistoffen bijhouden nét voor een grote beurt lijkt me niet zo voordelig, dit omdat ze alle vloeistoffen zowieso vervangen.
Ook het ontluchten v/d remmen lijkt me overbodig, dit omdat er niet zomaar spontaan lucht in je remleiding komt, en daarbij, een goede dealer vervangt altijd bij elke grote beurt de remolie.

Groeten Paul.
 
En luchtfilter vervangen / schoonmaken is ook goed te doen (moet je wel de tank eraf halen). Maar koop, voordat je aan de slag gaat, wel een boek waar het allemaal in staat. Dat bespaart je een hoop ellende.

In oplopende volgorde van moeilijkheid / lastigheid zou ik zeggen:
1. Koelwater bijvullen
2. Ketting smeren
3. Bandenspanning
4. Koppelings- en gaskabel stellen
5. Ketting spannen
6. Remblokken vervangen
7. Olie verversen
8. Oliefilter vervangen
9. Luchtfilter vervangen
 
Vloeistoffen bijhouden nét voor een grote beurt lijkt me niet zo voordelig, dit omdat ze alle vloeistoffen zowieso vervangen.
Ook het ontluchten v/d remmen lijkt me overbodig, dit omdat er niet zomaar spontaan lucht in je remleiding komt, en daarbij, een goede dealer vervangt altijd bij elke grote beurt de remolie.

Groeten Paul.
lijkt mij altijd handig om de vloeistoffen van je eigen bike in de gaten te houden, en als je dan je bike aan een volleerd monteur vertrouwd, kun je iidg aan de kleur zien offie alle vloeistofjes vervangen heeft, ehww ik als oudebrikrijder vervang uiteraaaaard alles zelf, alleen ik kom aan m';n bike, en dat gaat al 8 jr goed *D *D *D :9

[edit]
bij welk bedrijf dan ook, ze vervangen je remolie niet zomaar, remolie, gaat normaal gesproken in een goed systeem minimaal 3 jr mee, voordat die aan vervanging toe is
[/edit]
 
lijkt mij altijd handig om de vloeistoffen van je eigen bike in de gaten te houden, en als je dan je bike aan een volleerd monteur vertrouwd, kun je iidg aan de kleur zien offie alle vloeistofjes vervangen heeft, ehww ik als oudebrikrijder vervang uiteraaaaard alles zelf, alleen ik kom aan m';n bike, en dat gaat al 8 jr goed *D *D *D :9

[edit]
bij welk bedrijf dan ook, ze vervangen je remolie niet zomaar, remolie, gaat normaal gesproken in een goed systeem minimaal 3 jr mee, voordat die aan vervanging toe is
[/edit]

Ik vervang ALTIJD de rem/koppelings olie bij een grote beurt, en zo hoort het ook!
Dus die opmerking van "bij welk bedrijf dan ook" geldt (gelukkig) dan niet voor mij :+

Groeten Paul.
 
Ik vervang ALTIJD de rem/koppelings olie bij een grote beurt, en zo hoort het ook!
Dus die opmerking van "bij welk bedrijf dan ook" geldt (gelukkig) dan niet voor mij :+

Is inderdaad niet nodig (bij mij althans). Pas bij de 24000 km beurt staat dat. Luchtfilter e.d. heb ik lekker zelf gedaan. Nu de olie nog en ff een oliefilter kopen
 
Terug
Bovenaan Onderaan