De 600 van Rednas

Rednas

MF veteraan
12 mrt 2003
3.683
24
Almere-Buiten
Aangezien het steeds harder gaat met de verbouwing van mijn CBR600 vind ik dat het tijd wordt om eens een topic te openen met de vorderingen.

Het begon allemaal hiermee:

full


Een Honda CBR 600 uit 1992, mijn eerste motor. Ik heb hier een hele tijd op gereden zonder er iets aan te veranderen maar het begon toch steeds meer te jeuken om wat aanpassingen te doen :) en op een gegeven moment kwam ik op het idee om de originele kuipen over te spuiten in een andere kleur. Na wat brainstormen over de kleur en andere mogelijkheden heb ik bedacht dat het misschien wel leuk zou zijn om er ook een andere kont op te zetten, iets moderners maar met behoud van het duo zadel omdat mijn meisje nog wel achterop moest kunnen. Belangrijk gegeven was wel dat het niet teveel mocht gaan kosten aangezien ik plannen heb om een Gsxr1100 om te bouwen tot streetfighter.
 
Omdat ik nog niet precies wist hoe of wat ben ik eerst begonnen met het monteren van RVS remleidingen en het spuiten van de remklauwen.

full


Een hele verbetering al zeg ik het zelf :)
 
De kont van een Yamaha R6 heb ik altijd mooi gevonden en aangezien ik voor heeel weinig aan een beschadigde R6 kont kon komen (bedankt Roel!) heb ik besloten deze te gaan gebruiken :)

Als eerst de originele achterkant van de CBR helemaal gestript en toen kwam ik tot de conclusie dat het redelijk ging passen :) eerst maar eens beginnen met de montage van het achterlicht, als deze vast zit kan ik daar de kont op laten leunen om de rest van de beugels te fabriceren en monteren.

full


Zo komt het achterlicht te zitten.
 
Met de kontkuip erop kon het voorste zadel gemonteerd worden. Dit heb ik gedaan door 2 kokers aluminium aan het frame vast te bouten met 2 stukken draadeind die een stuk uitsteken en op die manier kon ik het zadel aan het frame vastzetten.
Nu het zadel op zn plek zat kon de stand van de kont bepaald worden en de voorkant van de kuip vast gezet worden. Hiervoor heb ik 2 beugeltjes gemaakt en laten lassen:

full
 
Laatst bewerkt:
De oplettende kijker heeft algezien dat er door de montage van de R6 kont er 2 stukken van het subframe onder de kap uitsteken, geen gezicht natuurlijk:

full
 
Nu de nieuwe kont er op zit werd het ook duidelijk dat de uitlaatdemper wel in een “oude lullen stand” stond ;) Daar moest dus ook even wat aan gedaan worden:

full


Ziet er weer wat sportiever uit. Enige probleem is nu dat de standaard duostepjes niet meer passen….
 
Hierna heb ik de grote rempot van de achterrem vervangen door een kleiner exemplaar

full


Smoelt weer wat beter :) het zijn de details die ‘t ‘m doen.
 
In tussen heb ik een mooi setje wielen op de kop getikt. Ik moest nieuwe banden hebben maar kon voor een mooi prijs een set velgen kopen, in de kleur die ik wil, met hele goede banden nog, dus dat heb ik maar gedaan ;)

full
 
We zitten nu aan het begin van de zomer 2005. Eind 2004 heb ik de R6 kont op zo’n manier gemonteerd dat er wel mee gereden kon worden maar het nog lang niet naar mn zin was. In het voorjaar 2005 heb ik er mee gereden maar omdat ik van de zomer van plan was om de kont verder af te maken en ook de topkuip aan te pakken heb ik de knoop doorgehakt en besloten niet langer te wachten met het kopen van een Suzuki 1100 :)

full


:D Met het idee lekker verder te gaan met de CBR en de suzuki te gebruiken om op te rijden en deze pas te gaan verbouwen als de CBR helemaal klaar is. Maar ja, aangezien het bloed kruipt waar het niet gaan kan lagen ze aan het eind van 2005 allebei uit elkaar ;)
Zie ook: De 1100 van Rednas.
Nu schoot het natuurlijk helemaal niet meer op met de CBR ;) Totdat mijn meisje besloot om niet langer te wachten op goed weer maar al in februari te beginnen met het behalen van haar motorrijbewijs. Aangezien ze in een behoorlijk tempo gaat lessen is de verwachting nu dat ze in maart haar rijbewijs al zal hebben (als alles goed gaat….) en aangezien ik haar beloofd had dat ze als ze haar rijbewijs had de CBR mocht gebruiken, moeten we wat vaart gaan zetten achter de verbouwing van de CBR zodat deze uiterlijk eind maart rijdbaar en enigszins toonbaar is :)
 
De hulp van goede vriend Kees (nos[NL]) werd (wederom) ingeroepen. Kees had mij al verschillende keren geholpen met het monteren van de R6 kont :} maar heeft afgelopen weekend de topkuip opgehaald om deze klaar te gaan maken.

Het plan met de topkuip was om het koplamp gat dicht te maken en de bulten van de knipperlichten te verwijderen. Na een hoop geplamuur, geschuur en geslijp zag het er zo uit:

full


Hier zie je mooi het verschil tussen met en zonder bult ;)
 
Laatst bewerkt:
Hierna heb ik de andere bult ook verwijderd en de voorkant nogmaals in de plamuur gezet en in die staat kreeg Kees de kuip afgelopen weekend mee. Aangezien Kees zin had om aan de slag te gaan zag de topkuip er maandag avond al zo uit:

full
 
full


Hij is niet te houden! Hij heeft de kuip al even snel in de rode verf gezet voor het idee. Vandaag ga ik nieuwe knipperlichten voor in de kuip bestellen en zorgen dat die bij Kees terecht komen, hij gaat deze dan in de kuip zetten en dan hoeven we alleen nog maar de koplamp (die ik nog moet kiezen en kopen) te monteren en dan is de voorkant klaar. Het plan is om de topkuip even tijdelijk te voorzien van een rode verflaag zodat de kuip wel toonbaar is als mn meisje er op gaat rijden. In (of na) de zomer wordt de gehele motor definitief gespoten.

In de tijd dat Kees bezig is met de topkuip ben ik bezig geweest met het subframe van de Suzuki en de kont van de CBR. Van deze laatste zal ik binnenkort ook nog wat foto’s posten. Het achterlicht heb ik nu vast gemaakt aan de kontkuip zodat de kuip incl achterlicht in één keer gemonteerd kan worden. Ook heb ik een soort van undertail gemaakt van plexiglas en zijn inmiddels de R6 stickers van de kont verwijderd :)

Updates zullen volgen!
 
Ik heb eigenlijk een soort gelijk project.

Enrico zijn CBR600 F2 verbouwing!

Ziet er allemaal goed uit tot nu toe! Keep up the work! Alleen vind ik de vorm van een F2 topkuip gewoon niet zo mooi. Je had beter een F3 topkuip kunnen pakken en aanpassen. Die smoelt een stuk sportiever.
 
Terug
Bovenaan Onderaan