Schakelen zonder koppeling

DafalganHooligan

MF veteraan
9 feb 2004
13.532
534
brugge belgië
Weet dat er al topic's over zijn maar de search werkt niet :N
Ik heb dus één vraagje, ik zou graag een x proberen te schakelen zonder koppeling
(van 2de naar 3de vb) :]
Nu wat ik wil weten is of het schadelijk is voor je motor om al voor je het gas lost druk te geven op je versnellingspook naar boven zodat je je gas lost hij direct in de volgende versnelling schiet en je weer op het gas kunt :Y
Alvast bedankt voor de reply's
 
dan probeer je het toch een keer.
Heus je bak valt er niet in 1 keer onderuit!

gewoon tikje gas terug, en ligt tikje tegen de pook. Dan hoor je voor de rest niets en je schakelt snel op. Op snelle bochtige stukken doe ik het ook.
 
dan probeer je het toch een keer.
Heus je bak valt er niet in 1 keer onderuit!

gewoon tikje gas terug, en ligt tikje tegen de pook. Dan hoor je voor de rest niets en je schakelt snel op. Op snelle bochtige stukken doe ik het ook.
Ok maar druk jij al voor je gas lost op je versnellingspook :?
Want ik ben bang dat als ik het anders doe (na het gas te lossen) ik mss te laat ben om te schakelen :N
 
Ok maar druk jij al voor je gas lost op je versnellingspook :?
Want ik ben bang dat als ik het anders doe (na het gas te lossen) ik mss te laat ben om te schakelen :N
als je er licht tegenaan drukt gebeurt er niets wanneer er nog gas op hebt. Dus dat zou je kunnen doen. Met dezelfde kracht wanneer je gas lost, schiet hij inderdaad omhoog. Moet denk natuurlijk gaan, ik denk er amper over na.
Het gaat heel soepeltjes eigenlijk. Tik, gas, tik, gas......

en ik heb nota bene nog een yam.-bak...welke niet bekend staat om het soepele schakelen.
 
als je er licht tegenaan drukt gebeurt er niets wanneer er nog gas op hebt. Dus dat zou je kunnen doen. Met dezelfde kracht wanneer je gas lost, schiet hij inderdaad omhoog. Moet denk natuurlijk gaan, ik denk er amper over na.
Het gaat heel soepeltjes eigenlijk. Tik, gas, tik, gas......

en ik heb nota bene nog een yam.-bak...welke niet bekend staat om het soepele schakelen.
Oké dat wou ik weten :} zal het ook een x proberen :Y
Bij mij schakelt hij wel soepel maar tis vooral die koppeling die een "beetje" stroef is daardoor is het bij vol gas niet zo gemakkelijk om snel te schakelen :N
 
Voordeel is dat je je stuur goed vast kan houden als nog in een mooie lange doorloper zit.(zo éémn waar nog een paar hobbeltjes in zitten)

Zelfs terug schakelen kan "schokloos" als je de juiste stand van het gas hebt.
Kan je met de linkerhand nog net even je vizier opklappen of schoonwissen.

Frans
 
Ja ... is dat een probleem
:?
nou ik heb op een zzr 600 met 25 kw gereden 2 jaar.

wat natuurlijk het geval is dat de motor bovenin in ademnood komt. En juist daar schakel je zonder koppeling snel en soepel op. Als hij niet lekker toeren maakt, kan ik me voorstellen dat schakelen zonder koppeling iets minder lekker soepel gaat.
op de R1 doe ik het alleen bij volle acceleratie.
 
nou ik heb op een zzr 600 met 25 kw gereden 2 jaar.

wat natuurlijk het geval is dat de motor bovenin in ademnood komt. En juist daar schakel je zonder koppeling snel en soepel op. Als hij niet lekker toeren maakt, kan ik me voorstellen dat schakelen zonder koppeling iets minder lekker soepel gaat.
op de R1 doe ik het alleen bij volle acceleratie.
Wel in de hogere versnellingen gaat hij idd niet zo rap toeren maken :N
Maar in 1ste 2de en al iets minder in 3de gaat hij redelijk rap richting begrenzer (14 000 rpm)
:]
 
om op de vraag terug te komen.
ja je geeft druk en sluit het gas heel even af.
nee het gan geen kwaad :N
kijk maar hoe ze dat doen bij dragracen.
daar word met gecomprimeerde lucht op het pookje geduwd en een seconde de onsteking uitgeschakeld.
zoveel geweld als ze daar op het wiel zetten ga jij echt niet redden met 25kw.

ook de heren corser en vermeulen schakelen zo *O*
 
om op de vraag terug te komen.
ja je geeft druk en sluit het gas heel even af.
nee het gan geen kwaad :N
kijk maar hoe ze dat doen bij dragracen.
daar word met gecomprimeerde lucht op het pookje geduwd en een seconde de onsteking uitgeschakeld.
zoveel geweld als ze daar op het wiel zetten ga jij echt niet redden met 25kw.

ook de heren corser en vermeulen schakelen zo *O*
Oké dan thx
;)

Maar dat laatste bedoel je dan dat het niet goed is met 25 kw ofsow :?
 
Lange discussie......

Ik geloof niet, mits je op de goede momenten schakelt, dat je bak er schade door oploopt. De versnelling van een motor zit nu eenmaal ff anders in elkaar dan die van een auto.

Schakelen zonder koppeling is écht heel simpel.
Met je schakelvoet geef je, terwijl je accellereert, een beetje druk onder je schakelpedaal. Nu draai je het gas een klein beetje dicht (daarmee haal je de druk van de tandwielen af) en je voelt dat de pook vanzelf, zonder koppeling, doorklikt naar de volgende versnelling. Als je het zo doet, heb je géén ratelende tanden, geen klappen in de transmissie of wat dan ook.

Da's alles..... Oefening baart kunst. Ik ben er van overtuigd dat je op deze manier sneller en soepeler doorschakelt.
Het toerental waarbij je opschakelt maakt niet zo veel uit voor de bak, wél voor de snelheid waarmee je optrekt natuurlijk.

Ik schakel vanaf de 2e versnelling op zonder koppeling. Doe het al jaren en heb nog nooit een probleem gehad.

Overigens: NOOIT zonder koppeling terugschakelen. Dat is dus vragen om problemen.
 
Lange discussie......

Ik geloof niet, mits je op de goede momenten schakelt, dat je bak er schade door oploopt. De versnelling van een motor zit nu eenmaal ff anders in elkaar dan die van een auto.

Schakelen zonder koppeling is écht heel simpel.
Met je schakelvoet geef je, terwijl je accellereert, een beetje druk onder je schakelpedaal. Nu draai je het gas een klein beetje dicht (daarmee haal je de druk van de tandwielen af) en je voelt dat de pook vanzelf, zonder koppeling, doorklikt naar de volgende versnelling. Als je het zo doet, heb je géén ratelende tanden, geen klappen in de transmissie of wat dan ook.

Da's alles..... Oefening baart kunst. Ik ben er van overtuigd dat je op deze manier sneller en soepeler doorschakelt.
Het toerental waarbij je opschakelt maakt niet zo veel uit voor de bak, wél voor de snelheid waarmee je optrekt natuurlijk.

Ik schakel vanaf de 2e versnelling op zonder koppeling. Doe het al jaren en heb nog nooit een probleem gehad.

Overigens: NOOIT zonder koppeling terugschakelen. Dat is dus vragen om problemen.


:^ gelukkig hoef ik het verhaal niet te tikken :P

Dit geintje werkt ook met de auto...je geeft gas tot +-2.000 toeren, in mijn wagen 2500 in een ford transit bus 1800 en dan kun je vlekkeloos schakelen.
Tandjes staan dan netjes tegenover elkaar.

Zelfde truukje op de motor om terug te schakelen.
Je geeft een slingertje aan het gas en je kan terugtikken. Das dus het nadeel, je moet gasgeven, terwijl je wilt afremmen.
 
Tijdens de cross wordt bijna niet meer ontkoppeld tijdens het opschakelen.
Maar de bak heeft er wel van te lijden.
De nokken op de zijkant van de tandwielen worden wat ronder na verloop van tijd. Echt 100% gezond is het niet maar swah, je hebt toch geen tijd of in mijn geval geen kracht meer, om de koppeling in te trekken . Alleen voor een bocht dan als de rem erop moet.
 
om op de vraag terug te komen.
ja je geeft druk en sluit het gas heel even af.
nee het gan geen kwaad :N
kijk maar hoe ze dat doen bij dragracen.
daar word met gecomprimeerde lucht op het pookje geduwd en een seconde de onsteking uitgeschakeld.
zoveel geweld als ze daar op het wiel zetten ga jij echt niet redden met 25kw.

ook de heren corser en vermeulen schakelen zo *O*

De heren Corser en Vermeulen hebben een quickshifter :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan