How to mijn achterschokbreker vervangen?

rex66

Die hard MF'er
24 feb 2003
678
0
belgisch limburg
He ik zou mij achterschokbreker willen vervangen in een Ohlins heb de veer hier liggen,maar heb het nog nooit zelf gedaan,wat zou ik moet onderstuenen voor er zeker van te zijn dat er niets onderuit valt?heb een gsxr1000k4..alvast bedankt voor eventuele reacties.. :}
 
Ik zou eigenlijk een 'knip & plak' moeten maken, heb al eens eerder beschreven hoe ik het heb gedaan, maar geen idee meer waar :X

Het gaat ook bij mij om een motor zonder middenbok. In dat geval is het makkelijk: opbokken, plankjes onder het achterwiel tot dat net ondersteund word en loshalen die handel.

Ik heb de motor rechts naast een stevige paal gezet en met een spanband aan die paal gezet zodat ie niet naar rechs om kon vallen. Toen iets onder de jiffy zodat ie zo goed mogelijk rechtop stond. Spanband uiteraard beetje aanpassen dat het allemaal net mooi klopt. Elastiekje om het remhendel zorgde ervoor dat ie niet ging rollen. Mijn FZ heeft net voor de achtervork nog iets dat lijkt op de overblijfselen van de middenbok die onder de 1e generatie zat. Daar een stevige bout doorheen gedaan en een potkrikje onder gezet. Potkrik werkt beter dan een (auto)schaarkrik omdat de kracht 100% recht omhoog is. Dat werkte zo goed dat ie los kwam van de jiffy zonder aan de spanband te gaan hangen. Opgekrikt tot er net geen gewicht meer op het achterwiel rust en de schokdemper vervangen. Door de krik iets verder op te pompen / leeg te laten was het een makkie het oog van het link systeem op exact de goede hoogte te krijgen, bout ging er zonder veel kracht te gebruiken weer in. Vastzetten met drup loctite en voila, massief betere vering.

full


Oh ja, van tevoren loshalen wat los moet (in mijn geval achterkuipdelen en linker voetsteun) is wel makkelijk.

Suc6, Noud
 
En, net zo makkelijk als het mij bij de FZ ging? Ik had namelijk het voordeel van een goed punt om de krik onder te zetten, heb geen idee of de Gixxer ook zo'n mooi plekje heeft.
 
ja dat valt bij de gixxer best wel mee,gewoon krikje onder de karter en de motor gaat heel geleidelijk omhoog en veer is uit spaning..was zo gedaan met een helpende oog van vrouwtje :] voor eventuele plotse bewegingen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan