125 cc 2 takt, hoog ?

een 125cc kun je makkelijk op beginnen, mits je al wat ervaring hebt.
alleen vraag me af of je als 14 jarige je voeten uberhaupt op de grond kan zetten.


De rijhoogte
(onbelast)

600mm

Je kan de vering enigzins aanpassen maar is niet aan te raden.

pk's +/- 35 ligt aan het bj

een 4takt is zowiezo niet aan te raden.

een 85 cc hoge wielen kan natuurlijk ook
 
Laatst bewerkt:
echt.... van een dirtbike naar een 125.
als het een beetje tegenzit gaat een 85 al met je aan de haal.
heb het zelfde zien gebeuren bij een vriend van me, overigens geen onervaren crosser.
stapte over van een 125 naar een 250...brak dezelfde dag nog beide polsen.

snap de vergelijkingen met opgevoerde brommers of een rs250 ook niet...appels en peren. :Z

een van de redenen waarom die crossers zoveel vermogen leveren heeft te maken met de hoge compressie trouwens.
als men het over zuigerslijtage heeft , dan word er vaak over een aantal uren gesproken dat de zuiger meegaat, dit zijn dan wel wedstrijduren, volle bak dus.
als je recreatief rijd doe je er rustig 2x zo lang mee.
dan nog is hij niet op, maar zal hoogstens iets minder compressie hebben...

vergeet ook niet dat het rijwiel gedeelte (frame en vering onder andere) van een crosser gemaakt zijn om grote krachten te verwerken dit in tegenstelling tot licht uitgevoerde brommerframes.

van 25 kw naar vol (80 kw) betekend toch ook niet dat je gelijk op je bek gaat. Als er iets een groot verschil is dan is het dat wel.

Je gaat echt niet zomaar op je bek wanneer je overstapt 7 naar 35 pk. Bovendien heeft hij ervaring en dan is het al heel wat anders. Zelfs al zou je geen ervaring hebben is de kans klein dat je op je bek gaat. Echt niemand is zo dom om bij de eerste keer het gas volledig open te gooien.

Dus gewoon doen wat jouw zelf het meest aanspreekt.
 
misschien ga je niet meteen op je smoel met een straatmotor, maar met crosser (vooral 2 tact in de powerband) kun je niet ff normaal een stukje rijden. die willen gewoon als een gek vooruit. ik weet niet hoe het met de TS zit maar je hetb redelijk wat kracht nodig om een 125 goed in bedwang te houden.
Ik heb zelf een kx 125 met 40 pk, en als je op ondergronden rijdt met minder weerstand. dan willen die dingen gewoon als een gek vooruit. beter dat je gewoon met een 85 begint.
maarja zelf beslissen natuurlijk
 
owke, ik denk dat ik een yamaha dt, of handa mt5 ofzoow koop en die opvoer en mee over het mais cross, mee eens ?

hartelijk bedankt voor de reacties



joren
 
hallo.

het word een sleutelbroomertje, een yamaha dt, honda mt5 ofzoow en ga daarmee lekker aant sleutelen en crossen op hetmais
mee eens ?

bedankt voor de reacties

mvg, joren
 
nee joren, koop toch die 125cc !!
het vermogen zal je meer dan snel wennen en zeker voor in het maisland is dit niets teveel vermogen.

die 85cc competitie dingen zijn erg fragiel dan ook

die honda MT5 of wat dan ook is echt te zwak in alle opzichten

bovendien ben je voor een tijdlang goed als je die 125cc hebt !

maar dat is allemaal mijn mening natuurlijk ;)
 
van 25 kw naar vol (80 kw) betekend toch ook niet dat je gelijk op je bek gaat. Als er iets een groot verschil is dan is het dat wel.

ja dat is een groot verschil ja, je refereert hier aan wegmotoren neem ik aan.
totaal niet vergelijkbaar met het rijden in een terrein.

~
Je gaat echt niet zomaar op je bek wanneer je overstapt 7 naar 35 pk. Bovendien heeft hij ervaring en dan is het al heel wat anders. Zelfs al zou je geen ervaring hebben is de kans klein dat je op je bek gaat. [/qoute]

ik zie het rijden op een 7 pk pitbike niet als relevante ervaring maar goed dat is dan mijn mening.
vind je manier van redeneren ook vreemd.
volgens jou maakt het verschil in vermogen dus niets uit...als in, he ik kan best op een supersport rijden met 150pk want ik heb ervaring op een fiets en die heeft ook 2 wielen :?


Echt niemand is zo dom om bij de eerste keer het gas volledig open te gooien.

klopt, meestal gaat het daarna ook pas fout ;)

Dus gewoon doen wat jouw zelf het meest aanspreekt.

inderdaad....maar daar was hij nog niet over uit, vandaar dat hij hier om advies vroeg
O-)


eigenlijk proberen we TS hier gewoon een beetje heel te houden, maar daar lees je kennelijk overheen ;)

@ TS, kijk even wat een brommer kost. tel daar een leuk cyllindertje bij op en vergelijk dat eens met de aanschaf van een 80 of 85 cc'tje.
prijs zal elkaar denk ik niet zoveel ontlopen.
persoonlijk denk ik dat je meer plezier hebt van een echte crosser dan ban een brommer.
alleen al omdat zo'n ding veel sterker is uitgevoerd...gewoon betrouwbaarder dus.

veel plezier in het maisveld verder...maak er popcorn van kerel ;)
 
Laatst bewerkt:
owke, ik denk dat ik een yamaha dt, of handa mt5 ofzoow koop en die opvoer en mee over het mais cross, mee eens ?

hartelijk bedankt voor de reacties



joren

voordeel van een crossertje, is dat de vering wat beter is en dat je niet hoeft te kutten met opvoeren etc.

en gewoon eens kijken op een crossbaan.


verder heeft de poster hierboven (zxr(on) ) gelijk.
 
Laatst bewerkt:
180cc 2T en die afvoeren naar 20PK? dan na X kilometer (1000?) volvermogen

dat is mijn mening. een blok kun je makkelijk minder power laten geven, maar meer is een prijziger verhaal.
 
Ik zou niet beginnen klooien met opvoeren. Je hebt 70% kans dat je je knappe brommertje verandert in een totale schroothoop. Dan hebben we het nog niet over de massa's tijd & extra onderdelen die je zal moeten kopen.

Geloof me, ik veranderde de uitlaat van m'n 50cc een hele tijd geleden. Resultaat: Ik trok monsterachtig met een max speed van 90km/u (Yamaha X-Power (L)). 2 weken later moest ik m'n bougie en tandwiel (dus ook ketting) vervangen door het hogere vermogen. De bougie was naar de zak, het tandwiel moest omdat ik em teveel in het rood trok en die ketting moet op je tandwielen passen. Iets veranderen betekend de hele hoop aanpassen.

Ook moet je, als je nog niet op 2takt hebt gereden, heus niet de held uithangen en een klein monstertje kopen. M'n broertje heeft hetzelfde speelgoed als jij nu. Ik pak zijn 125cc met m'n brommertje. Een 125 2takt is een racekeet, als je een idee wil hebben moet je maar es naar MotoGP kijken met 125's :). Met crossers en niet race-toestanden is dit natuurlijk minder, maar het blijft maf. Ik zou dus voor 85cc gaan, op jou leeftijd en grootte, of een 125cc met een verstelbare afstelling. Zodat je wat gewend kan raken.

Om het toch even over merken en ideeën te hebben :)
Yamaha is oerdegelijk. Koop een Yamaha & daar heb je geen zever en problemen mee. Honda ben ik minder voor. Ik zou het in ieder geval tweedehands kopen. Als je ermee brakt, dat je je geen week rot voelt als je op je bek gaat.
 
2takt begrenzen wil het blokje niet :)

125cc crosser gaat hard, vergis je daar niet in.. (TS zal de derde versnelling waarschijnlijk niet eens gebruiken). "harde" powerband :)

4t pitbike is gewoon speelgoed :)

TS kan wellicht kijken naar de redbull knockout zondag as.
kijken wat er allemaal meedoet (en dat gaat vrij hard :) )
 
TS is het handelen van een motor (Pitbike) bekend. Ik denk dat die ervaring niet uitgewist kan worden.
Dat 125 cc veel meer power heeft, is een gegeven. Als TS daar zorgvuldig mee omgaat is het gebruik van de kennis van de handeling van de motor prima en voldoende.

Maw: Ik denk dat power in deze niet zo verschrikkelijk veel uitmaakt. En zeker als TS van plan is om het crossen zeer serieus te gaan nemen...: Ja, koop dan gewoon die 125 ccer.

Een brommer opvoeren voor dat doel? NIET DOEN!
Zoals gezegt: Brommers zijn gemaakt voor de weg met 50cc. Niet om te crossen met 85cc. D'r blijft niets van over, zonde geld.



Hoe lang rijd je al met die pitbike?
 
Ja, dan blijf ik bij m'n eerdere stelling.

Gewoon rustig aandoen. Dan heb je met een 125ccer veel plezier
 
Terug
Bovenaan Onderaan