125 cc race monstertje?

Ewoud

MF'er
8 nov 2001
82
0
Scarperia, Mugello.
Een vraagje. Ben nog motor maagd. Wel een rijbewijs sinds een paar maandjes maar nu nog een motor.

Aangezien ik sport wil (leren) rijden en een beetje aan m\'n budget moet denken... dacht ik aan een 125CC tweetakt motortjes. (Ja een gig. kut geluid... maar goed, daar kan ik tijdelijk wel mee leven.)

Dat word dus RS of Mito. Nu vind ik de looks van die Cagiva (zwart) echt vet!!! Maar de verkoper, (www.125cc.nl, leuke shop :9~ ) kon me niet zo heel veel vertellen...

Dus hierbij: Wie heeft ervaring, informatie of tips voor me.

Tnx!

Bijlage: Mito Zwart.jpg
 
Hij past volgens mij hier beter...

misc.php
 
5 toppic\'s vond ik op een search [125cc].

Iedere topic gaat de eerste 3 posts over 125cc. De rest v.d. post over 4tact...

No flame, maar mijn vraag :? is nog niet beantwoord. Wat voor onderhoud heb je aan zo\'n ding, hoe is de ervaring qua wegligging, acceleratie, PK\'tjes, en zijn problemen makkelijk op te lossen voor een beginner?

We weten allemaal dat een 600cc o.i.d. zwaarder is, harder kan, minder onderhoud etc. etc. Maar hoe zit het nou met zo\'n MITO?

Nogmaals tnx voor de replys.
 
Ik heb er dus op gereden. Standaard hebben ze net iets te veel vermogen per kilo. Daarom zou je er eigenlijk niet op mogen rijden (?).

Het zijn leuke fietsen, alleen absoluut geen (echt heel weinig) vermogen bij lage toeren. Dat stukje dat hij wel vermogen heeft trekt hij lekker, en je kunt echt leuk race-achtig rijden. Met veel herrie en zo. Dat vond ik leuk. Maar de acceleratie vind ik tegenvallen. En het duurt ook erg lang voordat hij z\'n top bereikt.

Maar als je besluit om in het mooie weer voor het leuk gaat \'scheuren\', dan is dit een mooie fiets, ziet er mooi uit :9~
 
Als je toch alles mag rijden, waarom zou je er dan voor kiezen om op een opgevoerde brommer te gaan rijden?
Ik heb zelf nog nooit op zo\'n 125 cc gereden maar het lijkt me nou niet echt spectaculair rijden.

Daarnaast is het nu toch niet echt weer meer om veel te rijden dus dan kan je beter de tijd nemen om rustig rond te kijken en eventueel door te sparen.
 
Laatst bewerkt:
Ben 25, dus dat zit wel goed. Alles mag! (?)

Zo lang je hebt afgereden voor het zware rijbewijs wel, maar lijkt me dat dat normaal is dat je dan het zware rijbewijs haalt (op Duderuud\'s vader na). Maar als je sportief wilt gaan rijden, waarom dan een 125cc 2 takt, das een brommertje. bovendien vind ik 6000 gulden echt zonde van het geld, daarvoor heb je gewoon een hele mooie FZR600 of CBR600. En ik weet dat je al zei dat je geen zwaardere wilde, maar op deze 4 takt 600cc machines kan je gewoon leren motorrijden, en daarnaast ook nog eens sportief rijden!

Ik denk dat je redelijk snel bent uitgekeken op een 125cc.
 
5 toppic\'s vond ik op een search [125cc].

Iedere topic gaat de eerste 3 posts over 125cc. De rest v.d. post over 4tact...

No flame, maar mijn vraag :? is nog niet beantwoord. Wat voor onderhoud heb je aan zo\'n ding, hoe is de ervaring qua wegligging, acceleratie, PK\'tjes, en zijn problemen makkelijk op te lossen voor een beginner?

We weten allemaal dat een 600cc o.i.d. zwaarder is, harder kan, minder onderhoud etc. etc. Maar hoe zit het nou met zo\'n MITO?

Nogmaals tnx voor de replys.
No flame, maar dan moet je toch echt beter lezen...

* Onderhoud: Vergelijkbaar met een snelle brommer... Behalve de standaard dingetjes voor motorfietsen, slijten de zuigerveren veel meer & is het blok relatief snel toe aan een revisie... Dat het ding bijna geen vermogen heeft onderin, zorgt ervoor dat het ding vaak niet rustig warm wordt gereden en dus extra snel slijt...
Ook slaat de uitlaat langzaam dicht (ontkolen enzo...) Hou dus rekening met hetzelfde onderhoud als bij een brommer, maar dan met duurdere onderdelenprijzen...

* Wegligging: Goed. Licht om te gooien, wat minder stabiel op hogere snelheden dan (sorry dat ik ém toch weer noem) een 600-je, maar stuurt lekker scherp.

* Acceleratie: Helemaal niks... Tot je boven de 9 á 10.000 toeren komt... Dan trekt het wel aardig.

* PK-tjes: Veel, maar tegen een prijs... Het ding begint pas een beetje lekker te lopen rond de 7000 tpm (daaronder rijdt een opgevoerde scooter je eruit, no kidding!) en pas hoog in de toeren trekt het ding echt lekker...

* Problemen oplossen: Hoe technisch ben je? Het is geen ouwe brommer op dat gebied... Qua blok makkelijker dan 4-takt om te reviseren, verder een heel eind gelijk. Je kan niet overal makkelijk bij...

De prijs klinkt wel aardig, maar houd er rekening mee dat een Mito nieuw ook niet zo duur is... Ook kan het ding nogal afgeragd zijn. En een derde punt: De vorige eigenaar doet het ding niet voor niets zo snel weer weg... (maar dat is weer gerelateerd aan je keuze, dus ik zwijg :) )

Voor meer 2-takt lol (wel wat duurder): Pak een Aprilia rs250... Nog wel eens te koop voor rond de 8 tot 10 van die groene flappen... :)
 
Duidelijk, constructief. Precies de info die ik zocht.
Ik ben nog niet zo heel technish... Vroeger wel wat aan SS-jes gesleuteld, maar daar houd het mee op.
Conclusie... Ga van het weekend kijken. Een stukje rijden en misschien wel kopen.
Dan loopt mijn vriendin misschien een beetje warm voor de motor en gaat ze lessen *D , na een jaar of wat over op de Duc 748 en de mito eruit of door naar m\'n vriendin.

Bedankt voor de tips.
 
als je gewoon mag rijden, dan zal ik niet kiezen voor 125cc, hoog uit als leuk dingetje er bij.

gewoon zoeken naar een andere motor, zijn er genoeg te koop onder de 10.000, je moet hem alleen maar net mooi vinden.
 
Duidelijk, constructief. Precies de info die ik zocht.
Ik ben nog niet zo heel technish... Vroeger wel wat aan SS-jes gesleuteld, maar daar houd het mee op.
Conclusie... Ga van het weekend kijken. Een stukje rijden en misschien wel kopen.
Dan loopt mijn vriendin misschien een beetje warm voor de motor en gaat ze lessen *D , na een jaar of wat over op de Duc 748 en de mito eruit of door naar m\'n vriendin.

Bedankt voor de tips.

Zorg je wel dat je voldoende geld hebt om dat ding te laten reviseren? En pas je op voor vastlopers op de snelweg? Met een 2 takt moet je namelijk niet te lang op de snelweg rijden, dan kan je nog wel eens in de berm of in 2 stukken tussen de vangrail liggen.
125cc (rs125=30pk) is echt een bromfiets, dus ga voor rs250 (70pk, maar ook 2 takt dus niet te lang op de snelweg constante snelheid aanhouden) of een 4 takt 600cc (100pk) of die Duc 748 (97pk) om lekker te blazen.

Leg de verschillen van 2- en 4-takt nog eens goed naast elkaar, en beslis dan wat voor motor je wilt, zoals ik al eerder zei, ben je waarschijnlijk vrij snel uitgekeken op de 125cc.
 
Een 660cc MuZ dan maar?
Geel, 25000km., 1996 bj., 6500 gulden.
Vorige eigenaar heeft er mee op het circuit gezeten....

piccie.jpg

Tis niet deze, maar met volle kuip, race uitlaat etc.
 
Een 660cc MuZ dan maar?
Geel, 25000km., 1996 bj., 6500 gulden.
Vorige eigenaar heeft er mee op het circuit gezeten....

piccie.jpg

Tis niet deze, maar met volle kuip, race uitlaat etc.

Is dat de Muz Scorpion met een Rotax blokje of niet? 1 cilinder volgens mij. MuZ is wel heel erg goedkoop. Geloof dat deze motor nieuw 8000 gulden kostte. Of ik moet het mis hebben ;)

In elk geval is dat zeker al een betere keuze dan een 2 takt :) Ik ga altijd voor motoren waar er veel van in omloop zijn, zodat onderdelen makkelijk en voor minder geld te krijgen zijn.
 
Yep, eencilinder, nieuw rond de 12000. (Yamaha blok volgens verkoper?)

Hoe zit dat met onderhoud, en al die andere vragen waar dit topic mee begon...
 
Yep, eencilinder, nieuw rond de 12000. (Yamaha blok volgens verkoper?)

Hoe zit dat met onderhoud, en al die andere vragen waar dit topic mee begon...

Onderhoud van een 4 takt is natuurlijk veel minder intensief, dus je hoeft niet het hele blok te reviseren na 20.000km. Weet alleen niet of een 1 cilinder goed is voor tandwielen en ketting, bij mijn offroad in elk geval niet, die moeten zulke klappen opvangen van het blok, dat ik waarschijnlijk iets vaker de tandwielen en ketting moet vervangen dan met m\'n vorige motor (een 2-cilinder).

Ik weet niet of er een Yamaha blok onder zit. Ik zou zeggen ; probeer www.google.com en zoek zo veel mogelijk uit over deze MuZ. De scorpion had een rotax blok, wat gebruikt wordt bij crossmotoren.
Persoonlijk zou ik denk ik toch gaan voor een bekende 4-cilinder racemotor zoals een FZR of CBR, als je er toch sportief op rijden wilt.

Heb je daar al naar gekeken? Naar Yamaha FZR600 en Honda CBR600 ? De modellen van rond 1991-1992 kun je voor 6000 gulden met gemak vinden op www.marktplaats.nl , www.bikenet.nl en www.motoroccasion.nl (ja onze sponsor moet er ook bij) :)
 
Onderhoud van een 4 takt is natuurlijk veel minder intensief, dus je hoeft niet het hele blok te reviseren na 20.000km. Weet alleen niet of een 1 cilinder goed is voor tandwielen en ketting, bij mijn offroad in elk geval niet, die moeten zulke klappen opvangen van het blok, dat ik waarschijnlijk iets vaker de tandwielen en ketting moet vervangen dan met m\'n vorige motor (een 2-cilinder).

Ik weet niet of er een Yamaha blok onder zit. Ik zou zeggen ; probeer www.google.com en zoek zo veel mogelijk uit over deze MuZ. De scorpion had een rotax blok, wat gebruikt wordt bij crossmotoren.
Persoonlijk zou ik denk ik toch gaan voor een bekende 4-cilinder racemotor zoals een FZR of CBR, als je er toch sportief op rijden wilt.

Heb je daar al naar gekeken? Naar Yamaha FZR600 en Honda CBR600 ? De modellen van rond 1991-1992 kun je voor 6000 gulden met gemak vinden op www.marktplaats.nl , www.bikenet.nl en www.motoroccasion.nl (ja onze sponsor moet er ook bij) :)

Of een V-Twin.....

en waarom heeft een ketting op een 1 cilinder meer te voorduren dan op een meer-cilinder ??? (mischien omdat ze wat minder sterk zijn gemaakt omdat er toch minder kracht op komt te staan dan bij bijvoorbeeld een R1 (om maar eens een dwarsstraat te noemen).
 
Ik zou geen 125 cc kopen als je toch alles mag rijden.Hoeveel geld wil je iegelijk uitgeven :?
En als je van 2-takt houd dan zou ik een 250 cc kopen in plaats van een 125.Meer pk :)
 
Of een V-Twin.....

en waarom heeft een ketting op een 1 cilinder meer te voorduren dan op een meer-cilinder ??? (mischien omdat ze wat minder sterk zijn gemaakt omdat er toch minder kracht op komt te staan dan bij bijvoorbeeld een R1 (om maar eens een dwarsstraat te noemen).

1 cilinders zijn hele \'rauwe\' motoren, die dingen maken echt \'klappen\' op de tandwielen en de ketting, tenminste, bij offroads wel. 4 cilinders zijn heel erg soepel, en de overbrenging is dus een stuk soepeler dan bij 1 cilinder.
Beetje lastig om uit te leggen ;) Minder sterk is niet het geval. Ik zou zeggen ; rij een stuk op een 4 takt crossmotor en op een willekeurig aantal cc\'s 4-cilinder. Het verschil voel je meteen in de overbrenging.
 
Laatst bewerkt:
Revolution: Heb je een foto van je motor?
We gaan morgen een rondje 2tact scheuren (het weer zit in iedergeval lekker mee. ;( ) Maandag nieuws..... :z
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan