125 dB voor MotoGP!!!!!!!!!!!!!

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.368
172
Veghel
GP noise limit raised to 125dB

3 Feb 2002

Noise limits for the new four-stroke GP class have been raised to make the series more appealing to fans.

There had been a concern that under the current limit of 113dB post-race (110dB pre-race), fans flocking back to the tracks to see the new-generation racers like Honda\'s V5 RCV, Suzuki\'s V4 XRE0, Yamaha’s M1 and Aprilia’s RS3 would be disappointed that the bikes sounded little different to road bikes fitted with race cans.

Now under the new limit (which is the same for pre and post-race readings) the sound of the high-revving four-strokes should become a much bigger part of the trackside experience, much as it is in F1 car racing.

Follow the link right under \" related stories \" to see and hear Valentino Rossi’s Honda V5 being run in tests late last year, using silencers that meet the current, quieter limits.

http://wark-www.motorcyclenews.com/racing/detail?sectionID=52628&documentID=130136&navID=37


Whoaaa, dit wordt helemaal te gek: :} :9~ 125 dB :9~ :} . Nog een reden om naar een GP te gaan ipv voor de buis te blijven zitten.
 
Hoeveel dB heeft een Formule 1 eigenlijk. Kunnen we een beetje vergelijken.
 
Ik weet niet, maar mijn motortje met sportuitlaat maakt echt geen 110-113 db.


Maar hoe meer hoe beter. :}
 
euh... 125 dB of 113 is een extreem groot verschil... iets van iedere 2 decibel is een verdubbeling in geluidsterkte oid...

Maar idd, (btw vooral het geluid van supersport viel mij tegen. Echt stofzuigergeluid)
 
euh... 125 dB of 113 is een extreem groot verschil... iets van iedere 2 decibel is een verdubbeling in geluidsterkte oid...

3 dB erbij is een verdubbeling van de geluidsterkte. Dat gaat wel hard. Van 113 dB naar 125 dB is 12 dB: dus 2^(12/3) is 16x zoveel geluid per motor.

Ervan uitgaand dat de gemiddelde straatmotor met illegale pijp 100 dB heeft: 2^8= 256x zoveel geluid. Maak ik nu een rekenfout of maakt zo\'n 4t Grand Prix fiets straks echt veel geluid (herrie mag je het niet noemen)?

Maar idd, (btw vooral het geluid van supersport viel mij tegen. Echt stofzuigergeluid)

Da\'s waar, maar gelukkig rijden zij vaak met de ellebogen tegen elkaar en maken ze regelmatig dwaze inhaalacties. Dat maakt veel goed.
 
gaan m\'n oordopjes zeker mee :)


geeft wel hoop sfeer die herrie, wordt je er nog natter van als ze langs komen :) :)

tot de Gp
 
Terug
Bovenaan Onderaan