125, of toch bij 250 blijven

Roelus

Die hard MF'er
29 apr 2007
739
0
Noord Limburg
Ej.. Mijn motor is weer helemaal op en top, cr250 (getuned) van '91. Maarja.. ik zit nou ondertussen wel te kijken naar wat nieuwere motoren ed. Maar wat is nou aan te raden; een 125 of een 250?

Ga uit van ong. 1100 van deze motor, en 1000 voor de brommert. Dat maakt 2100 euro. Op welk bouwjaar moet ik dan gaan kijken en zijn er in die jaren nog bepaalde merken aan te raden of moet ik bij honda blijven?

Ik ben 16 jaar, weeg rond de 80kg, ga binnenkort wel conditie en krachttraining doen.
Heb de 250 een jaar gehad.. Niet heeel vaak op de baan geweest, maar wel wat ervaring her en der opgedaan. Nou ik niet meer op een vlak land rij bij vrienden zit ik te denken om een 125 te kopen omdat 't zo schijnt te zijn dat 't daarmee een stuk makkelijker en sneller gaat. Daarmee wel de bedoeling dat ik niet na een halfjaar/jaar ofzo een 250 wil halen omdat ik het vermogen mis!

laat jullie adviezen maar horen.
 
Wat wil je leren?
Wil je echt goed leren crossen met alle bijbehorende technieken enz. dan zou ik gaan voor de 125cc.

Wil je gewoon leuk over de baan raggen neem dan maar een 250cc daar ben je zwaar genoeg voor.

Succes met shoppen voor een nieuwe bike en we zien natuurlijk graag een paar foto`s ;)

gr Roel
 
tja.. eigenlijk wel de bedoeling om 't nou wat serieuzer te gaan nemen, vandaar de keuze. Maarja, of ik er nou op vooruit ga? Wat zijn nou precies de voordelen, wat de nadelen.. Zo'n 250 is wel leuk op vermogen.. maar volgens mij mis ik toch het sturen: Of ligt dit aan mijn honda uit '91?
 
tja.. eigenlijk wel de bedoeling om 't nou wat serieuzer te gaan nemen, vandaar de keuze. Maarja, of ik er nou op vooruit ga? Wat zijn nou precies de voordelen, wat de nadelen.. Zo'n 250 is wel leuk op vermogen.. maar volgens mij mis ik toch het sturen: Of ligt dit aan mijn honda uit '91?

ja qua sturen zijn die nieuwe honda's niet met de oude te vergelijken. aangezien je gewicht en je hebt tog al een beetje ervaring zou ik voor een recente 250 gaan.
 
Op een baan rijden is zowiso heel erg anders is dan op een stukje vlak land....
Veel zwaarder, dus om mee te beginnen zou een 125 volgensmij niet gek zijn! :)
 
weet niet in hoe zo'n staat jouw 250 is maar ik denk dat een strakke 125 van na '00 qua vermogen niet onder hoeft te doen voor een 250 van '91, en op de baan al helemaal niet..

ik zeg 125 :]
 
Nou, mijn motor heeft meer trekkracht dan een ktm 300 '98 met ook het blok net in orde (zuiger e.d.) Lijkt mij dat een 125 daar niet bij komt. Ik rij zowel op de baan als op het land. Nou hebben we op het land ook een baan gemaakt en 't word steeds serieuzer, en aangezien ik een nieuwere wil zit ik nou met een 125 of 250 nemen.

Vandaar:) Motor is overigens in topstaat.

Twijfel kwam uit dat 't met een 125 veel sneller op de baan schijnt te gaan dan met een 250 (laten we ff uitgaan van dezelfde bouwjaren!) en je sneller leert. Maar het is niet de bedoeling dat ik na een half jaar ofzo toch vermogen mis.
 
met beide kun je hard gaan, natuurlijk zal een ervaren rijder met een 250 harder gaan dan met een 125 maar voor de hobby crosser doet het weinig voor elkaar onder. het grote verschil zit hem in de manier van rijden, met een 125 moet je leren rijden: om redelijk leuk rond te komen moet het gas er constant op en lijnen rijden is een must! de meeste rijders kunnen het geduld hier niet voor opbrengen en geven daarom snel de schuld aan de motor: te weinig vermogen, en dus kopen ze een 250 of groter.

mijn advies: koop een 125, neem de tijd en het geduld om het te leren! wie met en 125 hard kan gaan kan dat ook met elke andere motor! en zeg nou zelf: is het niet lachen om die dikke 450cc viertakt voorbij te knallen met je 125je? })
 
Wil je op een baan gaan rijden ga dan zeker voor een 125cc, wil je op een akker heen en weer raggen neem dan een 250cc.

Weeg zelf ook bijna 80kg en rij een 2504t (dus 125 2t) en heb er mn handen vol aan op de baan, en ik kan toch redelijk rijden.

succes met de keuze! :]
 
En hoe zit het nou met de snelheid. Zou ik met een 125 sneller over de baan gaan, of met een 250? Zelfde bouwjaar e.d.

Kracht van de 250 of de lenigheid van een 125. Dat is waar het me om gaat. Vermogen e.d. zegt me vrij weinig, alleen wat op de baan het snelst leert en rijdt, en de meeste fun mee heb. Want dat is waar het allemaal om draait.
 
En hoe zit het nou met de snelheid. Zou ik met een 125 sneller over de baan gaan, of met een 250? Zelfde bouwjaar e.d.

Kracht van de 250 of de lenigheid van een 125. Dat is waar het me om gaat. Vermogen e.d. zegt me vrij weinig, alleen wat op de baan het snelst leert en rijdt, en de meeste fun mee heb. Want dat is waar het allemaal om draait.
Ligt aan de baan en de ondergrond. heb je een harde technische baan dan ben je beter uit de voeten op een 125cc, heb je een mulzandbaan en veel lange rechte stukken dan kun je beter op een 250 rijden.
 
tja.. ik rij eigenlijk overal wel.. ene keer groesbeek, dan overloon, dan boxmeer of well.. Moeilijk te zeggen dus. Wat zouden jullie mij aanraden om te nemen gebaseerd op de antwoorden en mijn informatie?
 
tja.. ik rij eigenlijk overal wel.. ene keer groesbeek, dan overloon, dan boxmeer of well.. Moeilijk te zeggen dus. Wat zouden jullie mij aanraden om te nemen gebaseerd op de antwoorden en mijn informatie?

koop gewoon wat jezelf wilt :P je leert meer op een 125!
 
tja.. ik rij eigenlijk overal wel.. ene keer groesbeek, dan overloon, dan boxmeer of well.. Moeilijk te zeggen dus. Wat zouden jullie mij aanraden om te nemen gebaseerd op de antwoorden en mijn informatie?
Ik heb een aantal jaren op verschillende 250cc 2t machines over de akkers en bouwplaatsen gereden, ik rij nu op citcuits en rij 2504t en heb veel meer lol. Trek je conclussie ;)
 
En hoe zit het nou met de snelheid. Zou ik met een 125 sneller over de baan gaan, of met een 250? Zelfde bouwjaar e.d.

Kracht van de 250 of de lenigheid van een 125. Dat is waar het me om gaat. Vermogen e.d. zegt me vrij weinig, alleen wat op de baan het snelst leert en rijdt, en de meeste fun mee heb. Want dat is waar het allemaal om draait.

Van wat ik zag is het rijwielgedeelte van 125 en 250 voor 1 merk bij hetzelfde bouwjaar identiek. Alleen het blok was anders. Dit scheelt dan hooguit iets in gewicht.

Wat je wel zult merken, elke keer dat je een bocht uitkomt of flink wilt versnellen, is dat de 250 minder kritisch is op de versnelling waar je in rijd en steeds voorsprong neemt op die plekken ten opzichte van kleinere vermogens.

Voor de rest hangt het meeste van de rijder af.

En van het onderhoud, 125 is veel gevoeliger voor alles omdat je geen pk kan missen en heeft sowieso al kortere intervallen voor zuigers enzo.

Ook is er een nogal sterk gerucht dat de 250 2t, 250 4t en 125 vanaf 2010 in 1 klasse zullen rijden. Daardoor zullen 125 (en 144) liefhebbers dan letterlijk dat verschil in vermogen goed moeten maken met hun rijprestaties.

Fun is nogal persoonlijk, de 1 heeft graag een zo bruut mogelijke machine die altijd harder kan, de ander geniet ervan om zo veel mogelijk volgas te rijden met een absurd toerental.

EDIT:
Als het financieel haalbaar is, probeer dan gerust ook eens een 4t. Het topvermogen van bijvoorbeeld 125 2t versus 250 4t scheelt weliswaar niet zoveel, maar het koppel ligt een halve klasse hoger, waardoor je veel soepeler rijd op alle momenten dat je niet op het ideale toerental zit.
 
Laatst bewerkt:
Ja een 4t is me eigenlijk te duur. brokken is veel dokken, en 't schijnt dat eraan sleutelen ook niet het gemakkelijkst is. Voor de rest zou het me niet veel uitmaken maar idd, het geld zit mij iniedergeval niet mee;)
 
Ik heb zelf ook zitten twijfelen om een 125 te kopen maar ik ben uit financiële overwegingen voor een 250 gegaan. Je leert inderdaad beter crossen op een 125 wat betreft schakelen e.d. Als de financiën een grote rol spelen zou ik voor een 250 gaan.
Zuiger en big-end gaan veel langer mee namelijk.
 
maar ok.. 't lijkt er toch op dat ik bij 250 blijf, nog niet zeker mja.
Welk merk+bouwjaar is echt aan te raden??
Ik wil gewoon een degelijke machine voor rond de 2000/2500 euro. Dat het vooral om onderhoud gaat weet ik.
 
maar ok.. 't lijkt er toch op dat ik bij 250 blijf, nog niet zeker mja.
Welk merk+bouwjaar is echt aan te raden??
Ik wil gewoon een degelijke machine voor rond de 2000/2500 euro. Dat het vooral om onderhoud gaat weet ik.

Honda 250 .. 2002 ofzo
 
Wie kan mij een idee geven hoeveel mijn motor op zal brengen als ik hem te koop aanbied?

Honda CR250 uit '91.

Motorisch 100%
Slijtage delen 100%
Ketting en tandwielen 80% (Stalen tandwielen en o ring ketting, rij er al een tijd mee maar nog geen echt spoor van slijtage, goed onderhouden en ingevet)

Banden net nieuw, zuiger net nieuw, Lagers Prolink vervangen, remblokkies 100%, Olie e.d. ook allemaal net vervangen evenals kvs. Stuur risers erop (30mm), nwmodel vrspbd en handkappen van polisport. Lagers achterwiel vervangen, voor in orde.

Top machine, (licht) getuned.. Inlaatpoorten zijn uitgevijlt of zoiets. Loopt harder dan een ktm 300 uit '98 (meer trekkracht) Ook deze is net in orde met nieuwe zuiger, banden e.d.

Verder echt goed onderhouden, 2 filters erbij. Oud voorspatbord(beschadigd, brandsneetje ofzo) Zeer net model voor een bouwjaar van '91.

Foto's:

~[img=http://img294.imageshack.us/img294/2128/img4517lr9.th.jpg]
~[img=http://img294.imageshack.us/img294/2164/img4506rv3.th.jpg]
~[img=http://img508.imageshack.us/img508/2123/img4508pa3.th.jpg]

En nog wat hoe hij ervoor was:

~[img=http://img387.imageshack.us/img387/7088/img2697gd0.th.jpg]
~[img=http://img387.imageshack.us/img387/3397/img2708qg6.th.jpg]
~[img=http://img294.imageshack.us/img294/9620/img2750xi8.th.jpg]
 
1000 moet best haalbaar zijn als je hem even poetst en die kleren er af haalt..
Motoren zijn duurder geworden de laatste tijd.

Ligt wel een beetje aan de krukaslagers.. als die 100% zijn, moet je gewoon voor 1000 gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan