125cc dirtbike/pitbike schiet uit 2 de versnelling

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
ijbeste lezers.
Ik heb een 125cc chineese dirtbike met 4 versnellingen. het schakelpatroon is(1n234). als ik er mee rij dan is het bijna onmogelijk om hem in zijn 2 de versnelling te krijgen. en als het lukt schiet hij 9 op de 10 keer terug naar neutraal. als ik stil sta en hem probeer in de 2 de versnelling te krijgen dan krijg ik zo een schokje van dat je in versnelling staat maar als ik de koppeling los laat dan staat hij raar genoeg terug in neutraal. maar op het moment dat het lukt om hem in z'n 2 te krijgen en dan doorschakel naar 3 is er geen probleem,schakel ik van 3 naar 2 dan heb ik ook geen probleem. wat ik al heb gedaan: olie vervangen en een lichter schakelpedaaltje gemonteerd. ik las op andere forums dat dit kan komen doordat je schakelvorken krom zijn maar nu ligt mijn motor open en zien die schakelvorken er recht uit. weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? alle tandwielen zijn er nog in orde uit.
 
Misschien is de arreteerinrichting van de schakelklok een beetje verslapt. Kan je foto's plaatsen van de vork en de tandwielen?
Een rechte, versleten vork geeft ook problemen he...

Het verhaal dat je van 3 naar 2 wel goed kan schakelen doet me toch twijfelen aan de schakelarm (het meest) en de arreteerinrichting :Y
Als je van 2 naar 3 schakelt zit er geen vrij meer tussen en valt-ie ook met een slechte schakelarm in zn 3, 4de net zo
 
Het kan nu niet meer omdat-ie uitmekaar ligt, maar eens niet in z'n 2 zetten maar met de hand erin rammen zou ook tot een diagnose kunnen leiden
 
Misschien is de arreteerinrichting van de schakelklok een beetje verslapt. Kan je foto's plaatsen van de vork en de tandwielen?
Een rechte, versleten vork geeft ook problemen he...

Het verhaal dat je van 3 naar 2 wel goed kan schakelen doet me toch twijfelen aan de schakelarm (het meest) en de arreteerinrichting :Y
Als je van 2 naar 3 schakelt zit er geen vrij meer tussen en valt-ie ook met een slechte schakelarm in zn 3, 4de net zo
ik heb hem nu terug samen gestoken vanochtend dus ik kan nu niet direct foto's sturen ervan maar ik was eigenlijk al vanplan om een volledige nieuwe schakellok te steken. die chinezen maken het zo goedkoop voor 40 euro heb ik een van brink motoren maar ik zou wel willen weten dat het dan wel dat probleem is. het motorblok is eigenlijk ook nog niet zo oud ongeveer 2 jaar. in het begin had ik het dat hij maar soms uit versnelling schoot maar das dan in een week tijd gekomen tot er bijna niet meer inkrijgen.
 
Misschien is de arreteerinrichting van de schakelklok een beetje verslapt. Kan je foto's plaatsen van de vork en de tandwielen?
Een rechte, versleten vork geeft ook problemen he...

Het verhaal dat je van 3 naar 2 wel goed kan schakelen doet me toch twijfelen aan de schakelarm (het meest) en de arreteerinrichting :Y
Als je van 2 naar 3 schakelt zit er geen vrij meer tussen en valt-ie ook met een slechte schakelarm in zn 3, 4de net zo
ik heb hier toch nog een paar foto's staan het is wel niet zo'n goede kwaliteit maar hopelijk kan je er iets uithalen.
20200920_083802.jpg
20200920_083805.jpg
20200920_085217.jpg
20200920_085642.jpg
20200920_085516.jpg
 
als de motor koud heeft dan lukt het om hem van z'n 1 naar zijn 2 te krijgen. wanneer de motor warm heeft dan lukt dat niet meer dan schakel ik omhoog e beland ik in neutraal als ik dan opnieuw omhoog schakel dan komt hij in z'n 2 terecht maar schiet dan bijna altijd terug in neutraal.
 
1601031772928.png


Die twee hoekjes die ik aangegeven heb zijn de barrieres tussen 1 en N en tussen 2 en N, die zijn vrij laag, daarbij lijkt het al of het wieltje in de arreteerhefboom al een MM uitgesleten is omdat het er bovenuit steekt en op het raakpunt niet zichtbaar is. Maar je ziet gewoon dat je tussen 2 en N haast geen bult hebt staan, dat maakt het idd makkelijk om terug naar N te laten schieten.
Kan je waat nu het wieltje tegen de die schijf leunt misschen en stukje uitflexen? Of de veer die het wieltje aandrukt versterken? Dat laatste merk je voor alle versnellingen, het uitflexen alleen in 2.

Moest je er veel moeite voor doen, om met de huidige camera's zo'n kutfoto te maken :+
 
Bekijk bijlage 1546747

Die twee hoekjes die ik aangegeven heb zijn de barrieres tussen 1 en N en tussen 2 en N, die zijn vrij laag, daarbij lijkt het al of het wieltje in de arreteerhefboom al een MM uitgesleten is omdat het er bovenuit steekt en op het raakpunt niet zichtbaar is. Maar je ziet gewoon dat je tussen 2 en N haast geen bult hebt staan, dat maakt het idd makkelijk om terug naar N te laten schieten.
Kan je waat nu het wieltje tegen de die schijf leunt misschen en stukje uitflexen? Of de veer die het wieltje aandrukt versterken? Dat laatste merk je voor alle versnellingen, het uitflexen alleen in 2.

Moest je er veel moeite voor doen, om met de huidige camera's zo'n kutfoto te maken :+
Ja sorry voor het laate antwoord eigenlijk veel te laat mamaar het is nu opgelost ik dacht ook dat het de veer van dat armpje was en heb deze wat bijgespannen en nu werkt alles weer normaal. Toch bedankt. Ik heb een Samsung uit 2015 heeft niet zo'n goeie kwaliteit foto's als het snel moet gebeuren📷📷
 
Terug
Bovenaan Onderaan