125cc Gilera Runner 4Takt valt weg bij gasgeven !

Frunkinmatt

Rookie
11 okt 2020
12
1
hoi allemaal
ik heb sinds een tijdje een Gilera Runner met een 125 cc 4takt motor
ik zit met een probleem wat al maanden speelt
als de motor koud is komt die niet van de plek en valt die weg bij gas geven
als die warm is moet ik met de gas pompen wil die voorruit komen ....
er zit een nieuwe ontsteking op
nieuwe bougie
carburateur is helemaal grondig schoongemaakt zowel buitenkant als binnenkant !
voordat ik de carburateur schoongemaakt had reed die wel iets beter maar ik kan je zeggen dat hier
veel troep uitkwam

bij het starten moet ik ook 3x gas geven en dan starten zonder gas wil die aan gaan
sproeier zit een 108 in
wie heeft dit probleem ook gehad en weet wat er bij zijn motor was ...????
De motor van de scooter ziet er als nieuw uit dus het moet niet zo'n heel groot probleem zijn lijkt me .... ( hopelijk)

Gr Moreno
 
misschien een lucht lek. beetje spuiten met remmen reiniger op aansluitingen carburateur en kijken of hij afslaat.
zit er ook nog ergens een vacuum slangetje? misschien is die poreus.
 
Laatst bewerkt:
"Hij liep beter voordat de carburateur schoongemaakt is."

Het is dus slechter geworden. Shame on you :+

Of inderdaad valse lucht langs de aansluitingen van de carburateur, of je hebt wat aan de carburateur verprutst?
 
helaas een maand verder en nog steeds niet gemaakt ...
ik kom hier niet uit
nergends trekt die valse lucht
nog een andere oplossing dan valse lucht ?
kleppen zijn gesteld carburateur is schoon gemaakt
aarde kabels zitten goed erop
 
Je hebt het rubberen membraam waar de gasschuif met naald aan vast zit, niet goed teruggemonteerd.

De gasschuif met naald reageert niet goed genoeg op vacuüm omdat dat er niet voldoende is, vandaar dat je moet pompen met gas geven om vooruit te komen als de motor warm is.
Eén soort van zelfontdekte noodoplossing dus.

Dus het dekseltje aan de bovenkant van de carburateur moet er weer af.
Daar zit het membraam met de gasschuif en naald onder. Laat het rubber even weken in benzine zodat deze wat groter en soepeler word. Daarna monteer je het membraam terug in de zitting en draai je het dekseltje er weer op.

Ik denk trouwens dat er nog meer mankeert aan de carb.
Zo te lezen is alles niet helemaal goed gegaan.
Heb je bijvoorbeeld de vlotterhoogte gecontroleerd?
 
Laatst bewerkt:
membraan doet nog niets bij eerste gasopenning.

mengschroef regelen en als dat niet helpt of geen invloed heect stationnair deel carbu nu echt goed kuisen.
Dat weet ik maar TS geeft ook dit vetgedrukte aan

hoi allemaal
ik heb sinds een tijdje een Gilera Runner met een 125 cc 4takt motor
ik zit met een probleem wat al maanden speelt
als de motor koud is komt die niet van de plek en valt die weg bij gas geven
als die warm is moet ik met de gas pompen wil die voorruit komen ....
er zit een nieuwe ontsteking op
nieuwe bougie
carburateur is helemaal grondig schoongemaakt zowel buitenkant als binnenkant !
voordat ik de carburateur schoongemaakt had reed die wel iets beter maar ik kan je zeggen dat hier
veel troep uitkwam

bij het starten moet ik ook 3x gas geven en dan starten zonder gas wil die aan gaan
sproeier zit een 108 in
wie heeft dit probleem ook gehad en weet wat er bij zijn motor was ...????
De motor van de scooter ziet er als nieuw uit dus het moet niet zo'n heel groot probleem zijn lijkt me .... ( hopelijk)

Gr Moreno
 
Je hebt het rubberen membraam waar de gasschuif met naald aan vast zit, niet goed teruggemonteerd.

De gasschuif met naald reageert niet goed genoeg op vacuüm omdat dat er niet voldoende is, vandaar dat je moet pompen met gas geven om vooruit te komen als de motor warm is.
Eén soort van zelfontdekte noodoplossing dus.

Dus het dekseltje aan de bovenkant van de carburateur moet er weer af.
Daar zit het membraam met de gasschuif en naald onder. Laat het rubber even weken in benzine zodat deze wat groter en soepeler word. Daarna monteer je het membraam terug in de zitting en draai je het dekseltje er weer op.

Ik denk trouwens dat er nog meer mankeert aan de carb.
Zo te lezen is alles niet helemaal goed gegaan.
Heb je bijvoorbeeld de vlotterhoogte gecontroleerd?
zou het niet kunnen dat de acceleratie pomp kapot is ?
alles zit gewoon netjes en hoort zoals het moet maar als ik gas geef dan gaat de pomp niet goed terug
dit is tot nu het enigste wat ik merk ... ik denk zelf ook dat er meer speelt maar een nieuwe carburateur heeft ook zijn prijskaartje
 
zou het niet kunnen dat de acceleratie pomp kapot is ?
alles zit gewoon netjes en hoort zoals het moet maar als ik gas geef dan gaat de pomp niet goed terug
dit is tot nu het enigste wat ik merk ... ik denk zelf ook dat er meer speelt maar een nieuwe carburateur heeft ook zijn prijskaartje
Je verwart de gasschuif met een acceleratiepomp die vroeger op mijn Opel met carburateurs zat. Op een motorfiets zit geen acceleratiepomp (soms wel een ander rubberen membraamje maar jij bedoeld dat ding wat op en neer gaat als je gas heeft. De naald zit er ook aan vast)

Maar dat is niet erg. Dat de gasschuif héél even blijf hangen als je gas geeft, is normaal. Dat betekend dat er vacuumwerking is.
Maar ik weet niet precies hoe je dat bedoeld met, "dan gaat de pomp niet goed terug"?
Ge gasschuif moet met de vinger zuigend omhoog gaan, en lichtelijk vertraagd vloeiend weer zakken uit zichzelf.
 
Je verwart de gasschuif met een acceleratiepomp die vroeger op mijn Opel met carburateurs zat. Op een motorfiets zit geen acceleratiepomp (soms wel een ander rubberen membraamje maar jij bedoeld dat ding wat op en neer gaat als je gas heeft. De naald zit er ook aan vast)

Maar dat is niet erg. Dat de gasschuif héél even blijf hangen als je gas geeft, is normaal. Dat betekend dat er vacuumwerking is.
Maar ik weet niet precies hoe je dat bedoeld met, "dan gaat de pomp niet goed terug"?
Ge gasschuif moet met de vinger zuigend omhoog gaan, en lichtelijk vertraagd vloeiend weer zakken uit zichzelf.
Even vet gemaakt maar wat je schrijf is niet waar .
Op mijn Guzzi zit een echte acceleratiepomp welke in staat is bij hand bediening een paar meter ver benzine te spuiten .
Weet het is geen jappanner met een vlinderklep en veel meer van die onzin maar je moet niet iets beweren als je niet verder dan je neus kijkt .
Oja Guzzi maakte er al gebruik van in 1972 tot het injectie tijdperk aanbrak
 
Terug
Bovenaan Onderaan