125cc met big bore = hoofdstoten [MBK Skyliner 125]

Yonni

MF veteraan
22 okt 2003
2.646
27
Zoetermeer
Gaat om: MBK Skyliner 125, 2002 met 12.000 km op de teller. (YP125e, zusje van de Majesty 125 en het is een viertakt)
Het probleem is: een bigbore kit heb geïnstalleerd maar ik krijg de krukas na het erop zetten van de kop nèt niet meer rond.
Het is ontstaan na het plaatsen van de kop. De kleppen staan allebei dicht. Het lijkt mij dat de zuiger tegen de kop aan komt. Bij de kit geleverde voet- en koppakking zijn geïnstalleerd.
Het volgende is al geprobeerd: rustig terug draaien van de krukas met de distributieketting netjes vrij, ook dan stopt de motor vlak voor het bovenste dode punt.

Voorgeschiedenis: de motorscooter is gekocht met een vastgelopen krukas, deze is toen zelf vervangen (blok gesplitst) en er weer mee gaan rijden. Helaas een beginnersfout gemaakt en het koelsysteem niet goed genoeg ontlucht. Er zat blijkbaar nóg een ontluchtingspunt.....:X en diagnose was na meerdere keren vullen volgens ons toch echt een defecte sensor. Toen begin er toch wel wat olie gebruik op te treden, snel gestopt en besloten inspectie te doen, zuigerveer naar z'n grootje. Toen besloten meteen voor een bigbore te gaan, leek me toch wel leuk om eens te proberen.

Uitgekomen bij een kitje wat richting de 180cc ging, zie foto.

doos kit klein.jpg

Wat heb ik zelf bedacht: Ik vermoed dus dat ik ietsje meer ruimte nodig heb bovenin. Dat kan ik bereiken door een dikkere voetpakking te plaatsen onderin, maar of ik daar genoeg mee ga halen vraag ik mij af. Een spacerplaat zou ook kunnen misschien, maar ik weet niet of ik dat zo 1, 2, 3 kan vinden voor dit blok (Minarelli).

Boring is standaard 53,7 mm en slag 54,8 mm (=124 cc). Maar nu kwam ik bij 1 cilinder kitje uit die een andere slag opgaf -> 58,4 (zou raar zijn, dan ga kom ik op 132cc uit bij een standaard setup).

Ga ik met het dan kom ik uit op ongeveer 12 graden voor TDC dat hij vast loopt. Ga ik dan even rekenen:

graden plaatje klein.jpg

slag = 54,8mm
opwaartse slag = 180 graden
54,8 / 180 = 0,30444 mm per graden van de krukas
0,30444 x 12 = 3,65333 mm extra ruimte die ik zou moeten hebben

Dat vind ik veel en ga ik denk ik niet winnen met een pakking. En 58,4 - 54,8 = 3,6mm, zou ik de slag dan toch verkeerd hebben? Verkeerde setje?

Kortom: What to do? Meeste draadjes op het www lijken over tweetakt motoren te gaan. Ik moet het sowieso allemaal weer los gaan halen. Ik denk dat ik de slag zelf toch ook maar moet gaan opmeten vanavond. Moet ik misschien een spacerplaat laten snijden bij een metaalbedrijfje? Ik ben heel benieuwd naar de opties en wat er uitkomt in dit topic.

Foto's:

cilinders klein.jpg
zuigertjes klein.jpg
cilinderkop klein.jpg
ingebouwd zonder kop klein.jpg
kop erop distributiezijde klein.jpg
kop erop klein.jpg
 
Ik vind het heel top dat je het voor elkaar hebt ( ook de timing) wat zo,n groot probleem moest zijn volgens sommige hier
Het negatieve gedoe begint nu alweer,je kan hier op het forum nooit iets goed doen er zitten hier veel geboren zeikerds.
Ik hoop dat je er nog een poos plezier van hebt
 
Ik vind het heel top dat je het voor elkaar hebt ( ook de timing) wat zo,n groot probleem moest zijn volgens sommige hier
Het negatieve gedoe begint nu alweer,je kan hier op het forum nooit iets goed doen er zitten hier veel geboren zeikerds.
Ik hoop dat je er nog een poos plezier van hebt
Wie heeft dat gezegd?
 
Als je nu de cilinder in bdp vult met olie dmv van een spuit kan je de compressieverhouding berekenen.
Een te hoge compressieverhouding kan zorgen voor pingelen en daarmee je motor slopen.
 
Gisteravond twijfelde ik of ik de foto's van de kop erbij zou zetten, gezien ons hobbywerk en de reacties die dat zou kunnen opleveren. Toch gedaan, met de hoop dat de eerste alinea genoeg toelichting zou zijn én we hier met heel wat benzineslurpers bij elkaar zitten die vast in hun jongere jaren (ik ben niet zo jong meer, maar toch) ook wel eens hebben geëxperimenteerd. Het is duidelijk dat wij geen draaibank of fancy tools tot de beschikking hebben. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Uiteindelijk is het een hobbyprojectje met weinig vermogen (~12 pk). Meestal ben ik heel afwachtend en voorzichtig, maar dit keer konden we het veroorloven om toch maar eens wat gekkers te doen en zou hij het niet redden, dan is het verlies niet al te groot. Het is uiteindelijk geen Gixxer1000 of dikke BMW ofzo. Mocht hij toch stuklopen, dan zal ik het denk ik wel hier laten weten. Denk ik. ;)



Yep, maar er zat en zit nog steeds veel vlees op de kop hoor.



Misschien maar eens proberen dan? Ben bang mijn stukje tin te verliezen in de zuiger en alles wéér open te moeten halen :$ .



Thx 😘



Nee, heb ik niet aangepast. Van wat ik begrepen had is het niet nodig om de sproeier aan te passen omdat de grotere zuiger ook zorgt dat er meer benzine uit de carburateur wordt getrokken. Standaard uitlaat zit er nog steeds onder.



Een pietsie.



Had zoiets inderdaad gelezen.



Krukas die er nu in zit is nog niet zo oud, zeg nog geen 100km. Ik hoor nog niks, ik blijf nog even rijden 😏 .

Voor het aanpassen van de rand bovenop de zuiger had een platte vijl volstaan en had je er een keurig net iets van kunnen maken.
Dus niks geen fancy draaibank oid nodig :P
 
Als je nu de cilinder in bdp vult met olie dmv van een spuit kan je de compressieverhouding berekenen.
Een te hoge compressieverhouding kan zorgen voor pingelen en daarmee je motor slopen.
Wat een positiviteit weer,en het gaat maar door.
Daar is toch niets negatief aan de reactie hierboven?
Hij geeft extra informatie zodat hij kan controleren of er bepaalde specificaties kloppen.
Zelfs op een manier waarbij je geen duur gereedschap nodig hebt en zelf thuis kan doen.
 
Ik vind het heel top dat je het voor elkaar hebt ( ook de timing) wat zo,n groot probleem moest zijn volgens sommige hier
Het negatieve gedoe begint nu alweer,je kan hier op het forum nooit iets goed doen er zitten hier veel geboren zeikerds.
Ik hoop dat je er nog een poos plezier van hebt
je snapt duidelijk nog niets van het timing verhaal. neen, ze staat nu waarschijnlijk niet helemaal correct, maar zoals al gezegd : op zo'n "pruts" blokje maakt dat geen zak uit.

ik zou "die Meneer" laten schrappen als ik jou was (ook vanwege je andere posts in techniek).
 
Terug
Bovenaan Onderaan