125cc met big bore = hoofdstoten [MBK Skyliner 125]

Yonni

MF veteraan
22 okt 2003
2.646
27
Zoetermeer
Gaat om: MBK Skyliner 125, 2002 met 12.000 km op de teller. (YP125e, zusje van de Majesty 125 en het is een viertakt)
Het probleem is: een bigbore kit heb geïnstalleerd maar ik krijg de krukas na het erop zetten van de kop nèt niet meer rond.
Het is ontstaan na het plaatsen van de kop. De kleppen staan allebei dicht. Het lijkt mij dat de zuiger tegen de kop aan komt. Bij de kit geleverde voet- en koppakking zijn geïnstalleerd.
Het volgende is al geprobeerd: rustig terug draaien van de krukas met de distributieketting netjes vrij, ook dan stopt de motor vlak voor het bovenste dode punt.

Voorgeschiedenis: de motorscooter is gekocht met een vastgelopen krukas, deze is toen zelf vervangen (blok gesplitst) en er weer mee gaan rijden. Helaas een beginnersfout gemaakt en het koelsysteem niet goed genoeg ontlucht. Er zat blijkbaar nóg een ontluchtingspunt.....:X en diagnose was na meerdere keren vullen volgens ons toch echt een defecte sensor. Toen begin er toch wel wat olie gebruik op te treden, snel gestopt en besloten inspectie te doen, zuigerveer naar z'n grootje. Toen besloten meteen voor een bigbore te gaan, leek me toch wel leuk om eens te proberen.

Uitgekomen bij een kitje wat richting de 180cc ging, zie foto.

doos kit klein.jpg

Wat heb ik zelf bedacht: Ik vermoed dus dat ik ietsje meer ruimte nodig heb bovenin. Dat kan ik bereiken door een dikkere voetpakking te plaatsen onderin, maar of ik daar genoeg mee ga halen vraag ik mij af. Een spacerplaat zou ook kunnen misschien, maar ik weet niet of ik dat zo 1, 2, 3 kan vinden voor dit blok (Minarelli).

Boring is standaard 53,7 mm en slag 54,8 mm (=124 cc). Maar nu kwam ik bij 1 cilinder kitje uit die een andere slag opgaf -> 58,4 (zou raar zijn, dan ga kom ik op 132cc uit bij een standaard setup).

Ga ik met het dan kom ik uit op ongeveer 12 graden voor TDC dat hij vast loopt. Ga ik dan even rekenen:

graden plaatje klein.jpg

slag = 54,8mm
opwaartse slag = 180 graden
54,8 / 180 = 0,30444 mm per graden van de krukas
0,30444 x 12 = 3,65333 mm extra ruimte die ik zou moeten hebben

Dat vind ik veel en ga ik denk ik niet winnen met een pakking. En 58,4 - 54,8 = 3,6mm, zou ik de slag dan toch verkeerd hebben? Verkeerde setje?

Kortom: What to do? Meeste draadjes op het www lijken over tweetakt motoren te gaan. Ik moet het sowieso allemaal weer los gaan halen. Ik denk dat ik de slag zelf toch ook maar moet gaan opmeten vanavond. Moet ik misschien een spacerplaat laten snijden bij een metaalbedrijfje? Ik ben heel benieuwd naar de opties en wat er uitkomt in dit topic.

Foto's:

cilinders klein.jpg
zuigertjes klein.jpg
cilinderkop klein.jpg
ingebouwd zonder kop klein.jpg
kop erop distributiezijde klein.jpg
kop erop klein.jpg
 
Al dat nokkenaskettingwiel 5cm doorsnee is dat dan zal de diameter tussen de tanden in zo'n 4cm zijn de omtrek is dan 40x3,14 =125mm 360Graden gedeeld door de omtrek van het kettingwiel=360/125= ongeveer 3 graden per mm dat het kettingwiel draait.
Even een voorbeeld voor de duidelijkheid.
Als bij een klok de grote wijzer 1 minuut voor 12 staat dan moet deze 6 graden draaien voordat hij op 12 uur staat
 
Als je een dikkere pakking plaatst veranderd de timing van de nokkenas weldegelijk.
De ketting is dan aan de voorkant 1mm korter waardoor de nokkenas iets verdraait. Dat kan wel een paar graden zijn
Is dat wel zo?
Volgens mij maakt het niet uit zolang de merktekens maar kloppen.
Dan draait de nokkenas in dezelfde verhouding tot de krukas en daar gaat het om.
Zolang het aantal tanden aan weerszijden gelijk blijft maakt het volgens mij niets uit, zelfs als je de ketting langer maakt wat niet nodig is.
 
Is dat wel zo?
Volgens mij maakt het niet uit zolang de merktekens maar kloppen.
Dan draait de nokkenas in dezelfde verhouding tot de krukas en daar gaat het om.
Zolang het aantal tanden aan weerszijden gelijk blijft maakt het volgens mij niets uit, zelfs als je de ketting langer maakt wat niet nodig is.
Ja dat is zo. Kan je dat echt zelf niet bedenken?
En die merktekens kloppen dus niet precies meer als de nokken as iets draait door de dikkere pakking.
 
Dit soort afwijkingen krijg je al als de nokkenasketting een beetje gesleten is. Ik heb nog nooit alle merktekens op elkaar gehad, er zitten altijd een paar graden tussen, tot een halve tand aan toe. Maar als je de kop uitdraaid of slijpt heb je helemaal geen timing probleem.
 
Ja dat is zo. Kan je dat echt zelf niet bedenken?
En die merktekens kloppen dus niet precies meer als de nokken as iets draait door de dikkere pakking.
Je gaat er van uit dat je gelijk hebt.
Mij is het te doen of het klopt.
De pakking staat stil de 2 tandwielen draaien en de tanden blijven het zelfde.
Als je zo overtuigd bent leg het dan uit zodat ik (en mss anderen) het kan begrijpen aub.
 
Je gaat er van uit dat je gelijk hebt.
Mij is het te doen of het klopt.
De pakking staat stil de 2 tandwielen draaien en de tanden blijven het zelfde.
Als je zo overtuigd bent leg het dan uit zodat ik (en mss anderen) het kan begrijpen aub.
Dit is te erg |(. Het is gewoon basisschool natuurkunde.
Probeer het even met je achterwiel en ketting.
Zorg dat de ketting aan de bovenkant strak staat. zet het wiel los en schuif het een stukje naar achter.
Wedden dat het wiel iets naar voor draait.
 
Je gaat er van uit dat je gelijk hebt.
Mij is het te doen of het klopt.
De pakking staat stil de 2 tandwielen draaien en de tanden blijven het zelfde.
Als je zo overtuigd bent leg het dan uit zodat ik (en mss anderen) het kan begrijpen aub.
Als mijn redenatie fout is, word ik vast wel door experts verbeterd. graag, dan leer ik er ook weer van.
Jip en janneke redenatie: De extra pakking is niet precies even dik als een tand van het nokkenastandwiel, dus je kunt je merktekens op de krukas nooit meer precies uitgelijnd krijgen zoals ze origineel horen.
 
Als mijn redenatie fout is, word ik vast wel door experts verbeterd. graag, dan leer ik er ook weer van.
Jip en janneke redenatie: De extra pakking is niet precies even dik als een tand van het nokkenastandwiel, dus je kunt je merktekens op de krukas nooit meer precies uitgelijnd krijgen zoals ze origineel horen.
Bekijk het nou anders, de verhouding tussen krukas en nokkenas moet hetzelfde blijven.
Dat is dus hetzelfde principe als het aandrijf tandwiel en achterwiel. Als je een merkteken op het achterwiel zet en dan telt hoeveel omwentelingen het aandrijftandwiel moet maken om weer op hetzelfde punt te komen.
Als je de ketting 2-3 of 4x langer maakt blijft dat hetzelfde.
Waarom is dat bij de tandwielen van de krukas en nokkenas dan anders?
Het gaat er toch om dat de klep opent bij een bepaalde krukas-stand.
En daar veranderd niets.
En het gaat mij er dus ook om er wat van te leren als mijn redenatie niet klopt.

@v.d.v. het is geen afzeik topic;)
 
De afstand tussen hart krukas en hart nokkenas wordt groter terwijl de lengte van de ketting gelijk blijft en aangezien die ketting in tanden loopt moet de nokkenas dus wel verdraaien.
Het is overigens op te lossen door een verstelbaar nokkenastandwiel te maken
 
Als je het hebt over de secundaire aandrijving met een ketting wordt je voor de leeuwen gegooid als je het hebt over tandwielen in plaats van kettingwielen.
En hier doet niemand moeilijk over tandwielen terwijl het ook met een ketting werkt :}
 
Misschien heb ik iets gemist maar hij liep toch met dezelfde Krukas en drijfstang?
het ging toch pas fout na het vervangen van zuiger en cilinder?
 
Terug
Bovenaan Onderaan