125cc met big bore = hoofdstoten [MBK Skyliner 125]

Yonni

MF veteraan
22 okt 2003
2.646
27
Zoetermeer
Gaat om: MBK Skyliner 125, 2002 met 12.000 km op de teller. (YP125e, zusje van de Majesty 125 en het is een viertakt)
Het probleem is: een bigbore kit heb geïnstalleerd maar ik krijg de krukas na het erop zetten van de kop nèt niet meer rond.
Het is ontstaan na het plaatsen van de kop. De kleppen staan allebei dicht. Het lijkt mij dat de zuiger tegen de kop aan komt. Bij de kit geleverde voet- en koppakking zijn geïnstalleerd.
Het volgende is al geprobeerd: rustig terug draaien van de krukas met de distributieketting netjes vrij, ook dan stopt de motor vlak voor het bovenste dode punt.

Voorgeschiedenis: de motorscooter is gekocht met een vastgelopen krukas, deze is toen zelf vervangen (blok gesplitst) en er weer mee gaan rijden. Helaas een beginnersfout gemaakt en het koelsysteem niet goed genoeg ontlucht. Er zat blijkbaar nóg een ontluchtingspunt.....:X en diagnose was na meerdere keren vullen volgens ons toch echt een defecte sensor. Toen begin er toch wel wat olie gebruik op te treden, snel gestopt en besloten inspectie te doen, zuigerveer naar z'n grootje. Toen besloten meteen voor een bigbore te gaan, leek me toch wel leuk om eens te proberen.

Uitgekomen bij een kitje wat richting de 180cc ging, zie foto.

doos kit klein.jpg

Wat heb ik zelf bedacht: Ik vermoed dus dat ik ietsje meer ruimte nodig heb bovenin. Dat kan ik bereiken door een dikkere voetpakking te plaatsen onderin, maar of ik daar genoeg mee ga halen vraag ik mij af. Een spacerplaat zou ook kunnen misschien, maar ik weet niet of ik dat zo 1, 2, 3 kan vinden voor dit blok (Minarelli).

Boring is standaard 53,7 mm en slag 54,8 mm (=124 cc). Maar nu kwam ik bij 1 cilinder kitje uit die een andere slag opgaf -> 58,4 (zou raar zijn, dan ga kom ik op 132cc uit bij een standaard setup).

Ga ik met het dan kom ik uit op ongeveer 12 graden voor TDC dat hij vast loopt. Ga ik dan even rekenen:

graden plaatje klein.jpg

slag = 54,8mm
opwaartse slag = 180 graden
54,8 / 180 = 0,30444 mm per graden van de krukas
0,30444 x 12 = 3,65333 mm extra ruimte die ik zou moeten hebben

Dat vind ik veel en ga ik denk ik niet winnen met een pakking. En 58,4 - 54,8 = 3,6mm, zou ik de slag dan toch verkeerd hebben? Verkeerde setje?

Kortom: What to do? Meeste draadjes op het www lijken over tweetakt motoren te gaan. Ik moet het sowieso allemaal weer los gaan halen. Ik denk dat ik de slag zelf toch ook maar moet gaan opmeten vanavond. Moet ik misschien een spacerplaat laten snijden bij een metaalbedrijfje? Ik ben heel benieuwd naar de opties en wat er uitkomt in dit topic.

Foto's:

cilinders klein.jpg
zuigertjes klein.jpg
cilinderkop klein.jpg
ingebouwd zonder kop klein.jpg
kop erop distributiezijde klein.jpg
kop erop klein.jpg
 
Interessant probleem. De berekening die je hebt gedaan is leuk, maar daarbij houd je geen rekening met het feit dat je krukas enkele graden zal draaien bij beide dode punten. Hoeveel dat is durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat je dus minder dan die 3,65mm nodig hebt.
 
Interessant probleem. De berekening die je hebt gedaan is leuk, maar daarbij houd je geen rekening met het feit dat je krukas enkele graden zal draaien bij beide dode punten. Hoeveel dat is durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat je dus minder dan die 3,65mm nodig hebt.

Laat het duidelijk zijn dat ik een hobbysleutelaar ben en géén technische opleiding heb gedaan. Ik vond het al slim van mijzelf dat ik niet met 360 graden rekende :9. Trial and error + veeeeeel lezen/leren van anderen.

Vanavond ga ik de slag proberen op te meten, dan breng ik direct verslag uit.

Wat betreft dat ik minder dan 3,65mm nodig zou hebben, ik kwam van alles tegen aan spacers maar die waren eigenlijk allemaal voor tweetaktjes had ik het idee.
 
Misschien denk ik te simpel maar bij tweetakt keek ik naar de zuiger in de cilinder terwijl de kop er nog niet op zat. Je kon dan zien hoever de zuiger kwam. Daarna kop monteren. Met een soldeerdraadje door het bougiegat en dan de krukas draaien tot bdp het soldeertin plette dan en je moest dan rond de 1 mm blijven. Ik weet niet of je daar wat aan hebt. Als het te weinig was dan een dikkere voetpakking,..maar dat is lang geleden met Kreidler.
 
Als de nieuwe cilinder en zuiger dezelfde hoogte hebben als de oude (meten is weten), dan zou ik eens heel scherp op de timing van de distributieketting gaan letten. Dat "de kleppen gesloten zijn" terwijl de zuiger in BDP staat, betekent namelijk niet dat je timing klopt (omdat het een 4 takt is). Even alle merktekens nalopen voor de zekerheid.
 
Hoeveel groter is de boring geworden tov origineel?
En gebruik je de originele cilinderkop?
Bij een bigbore kit hoort normaal gesproken ook een andere cilinderkop.
:^
Toen ik bij mijn ss50 een 72cc cilinder monteerde moest er ook een stukje uit de kop gedraaid omdat anders de zuiger de rand van de kop raakt.
 
Om zeker te zijn dat je set goed is moet je de zuigerpen in de nieuwe steken en oude de hoogte dient gelijk te zijn.
Als dit wel het geval is dan is dat uitgesloten en moet je toch eens naar je timing gaan kijken.
 
Standaard 53.7, de bigbore 63mm. De grotere slag is iets wat vermeld wordt bij de omschrijving van de bigbore maar dat heeft de TS niet.

Tja als ts niet eens de moeite neemt om alle relevante gegevens even netjes te vermelden en dat je eerst op een vaag plaatje moet klikken om dat te weten te komen, daar zakt mijn broek wel een beetje van af -O- :(

Als de boring 10mm groter wordt heb je een vlakke rand van 5mm rondom van het pasvlak van de originele kop. Aangezien de zuiger bolvormig is hoef je niet gestudeerd te hebben om te snappen dat de zuiger tegen de kop aan komt.

Leuk die setjes die men zo kan kopen.
 
Maar goed, leuk allemaal die theorie...het spul moet gewoon weer uit elkaar en nagemeten worden, hoeveel de zuiger eventueel boven de cilinder uitsteekt op TDC of de afstand tussen de pistonpen en zuigerbodem ivm de originele.

Ik denk dat je een verkeerd setje te pakken hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan