125cc met big bore = hoofdstoten [MBK Skyliner 125]

Yonni

MF veteraan
22 okt 2003
2.646
27
Zoetermeer
Gaat om: MBK Skyliner 125, 2002 met 12.000 km op de teller. (YP125e, zusje van de Majesty 125 en het is een viertakt)
Het probleem is: een bigbore kit heb geïnstalleerd maar ik krijg de krukas na het erop zetten van de kop nèt niet meer rond.
Het is ontstaan na het plaatsen van de kop. De kleppen staan allebei dicht. Het lijkt mij dat de zuiger tegen de kop aan komt. Bij de kit geleverde voet- en koppakking zijn geïnstalleerd.
Het volgende is al geprobeerd: rustig terug draaien van de krukas met de distributieketting netjes vrij, ook dan stopt de motor vlak voor het bovenste dode punt.

Voorgeschiedenis: de motorscooter is gekocht met een vastgelopen krukas, deze is toen zelf vervangen (blok gesplitst) en er weer mee gaan rijden. Helaas een beginnersfout gemaakt en het koelsysteem niet goed genoeg ontlucht. Er zat blijkbaar nóg een ontluchtingspunt.....:X en diagnose was na meerdere keren vullen volgens ons toch echt een defecte sensor. Toen begin er toch wel wat olie gebruik op te treden, snel gestopt en besloten inspectie te doen, zuigerveer naar z'n grootje. Toen besloten meteen voor een bigbore te gaan, leek me toch wel leuk om eens te proberen.

Uitgekomen bij een kitje wat richting de 180cc ging, zie foto.

doos kit klein.jpg

Wat heb ik zelf bedacht: Ik vermoed dus dat ik ietsje meer ruimte nodig heb bovenin. Dat kan ik bereiken door een dikkere voetpakking te plaatsen onderin, maar of ik daar genoeg mee ga halen vraag ik mij af. Een spacerplaat zou ook kunnen misschien, maar ik weet niet of ik dat zo 1, 2, 3 kan vinden voor dit blok (Minarelli).

Boring is standaard 53,7 mm en slag 54,8 mm (=124 cc). Maar nu kwam ik bij 1 cilinder kitje uit die een andere slag opgaf -> 58,4 (zou raar zijn, dan ga kom ik op 132cc uit bij een standaard setup).

Ga ik met het dan kom ik uit op ongeveer 12 graden voor TDC dat hij vast loopt. Ga ik dan even rekenen:

graden plaatje klein.jpg

slag = 54,8mm
opwaartse slag = 180 graden
54,8 / 180 = 0,30444 mm per graden van de krukas
0,30444 x 12 = 3,65333 mm extra ruimte die ik zou moeten hebben

Dat vind ik veel en ga ik denk ik niet winnen met een pakking. En 58,4 - 54,8 = 3,6mm, zou ik de slag dan toch verkeerd hebben? Verkeerde setje?

Kortom: What to do? Meeste draadjes op het www lijken over tweetakt motoren te gaan. Ik moet het sowieso allemaal weer los gaan halen. Ik denk dat ik de slag zelf toch ook maar moet gaan opmeten vanavond. Moet ik misschien een spacerplaat laten snijden bij een metaalbedrijfje? Ik ben heel benieuwd naar de opties en wat er uitkomt in dit topic.

Foto's:

cilinders klein.jpg
zuigertjes klein.jpg
cilinderkop klein.jpg
ingebouwd zonder kop klein.jpg
kop erop distributiezijde klein.jpg
kop erop klein.jpg
 
Ik heb het allemaal nog eens terug gelezen
je zegt dus alles loopt nog vrij als het nog niet op moment aangedraaid is,het is dus heel minimaal
Is het niet mogelijk om iets boven op de zuiger te smeren ,wat een afdruk op de kop geeft zodat je kan zien waar het schort
ik denk aan bijv krijt,maar er is vast iets beters
Wand dat gezwets over timing lost ook niets op,het gaat er om wat er aanloopt,en hoe dit op op te lossen.
 
Ik heb het allemaal nog eens terug gelezen
je zegt dus alles loopt nog vrij als het nog niet op moment aangedraaid is,het is dus heel minimaal
Is het niet mogelijk om iets boven op de zuiger te smeren ,wat een afdruk op de kop geeft zodat je kan zien waar het schort
ik denk aan bijv krijt,maar er is vast iets beters
Wand dat gezwets over timing lost ook niets op,het gaat er om wat er aanloopt,en hoe dit op op te lossen.


Wat dacht je van klei, of een stukje tin? O-)
 
Is het niet mogelijk om iets boven op de zuiger te smeren ,wat een afdruk op de kop geeft zodat je kan zien waar het schort
ik denk aan bijv krijt,maar er is vast iets beters
Wand dat gezwets over timing lost ook niets op,het gaat er om wat er aanloopt,en hoe dit op op te lossen.
Jezus Christus mensen dat heet gewoon kleien. Dat doe je altijd als je iets aan zuiger, kop, kleppen, cylinder, drjfstang etc etc wijzigt. Echt altijd.
Wie schroeft nou zomaar ergens een zuiger in, zeker eentje met een andere boring, en verwacht dat alles past en werkt. 8)7 |( |( |(
 
Jezus Christus mensen dat heet gewoon kleien. Dat doe je altijd als je iets aan zuiger, kop, kleppen, cylinder, drjfstang etc etc wijzigt. Echt altijd.
Wie schroeft nou zomaar ergens een zuiger in, zeker eentje met een andere boring, en verwacht dat alles past en werkt. 8)7 |( |( |(

Uhhh de gemiddelde m-f gebruikers? }) _O-
 
Ik heb het allemaal nog eens terug gelezen
je zegt dus alles loopt nog vrij als het nog niet op moment aangedraaid is,het is dus heel minimaal
Is het niet mogelijk om iets boven op de zuiger te smeren ,wat een afdruk op de kop geeft zodat je kan zien waar het schort
ik denk aan bijv krijt,maar er is vast iets beters
Wand dat gezwets over timing lost ook niets op,het gaat er om wat er aanloopt,en hoe dit op op te lossen.
Je hebt het niet goed teruggelezen meneer Rene,..
 
Over de timing theorie.
Bij gelijke afstand zuiger pen en bovenkant zuiger.
En de zuiger raakt dan de kop. Dan zorg je met een dikkere voetpakking er voor dat de timing weer correct wordt. Dan moet de cilinder iets lager zijn.


Wat is het probleem om een stukje tin op de zuiger te plaatsen? Het systeem om de pakking dikte te bepalen bij echte motoren.
 
Over de timing theorie.
Bij gelijke afstand zuiger pen en bovenkant zuiger.
En de zuiger raakt dan de kop. Dan zorg je met een dikkere voetpakking er voor dat de timing weer correct wordt. Dan moet de cilinder iets lager zijn.


Wat is het probleem om een stukje tin op de zuiger te plaatsen? Het systeem om de pakking dikte te bepalen bij echte motoren.
U gaat niet door voor de koelkast, je kunt je aansluiten bij het te openen topic van die andere ontwetende.
 
Over de timing theorie.
Bij gelijke afstand zuiger pen en bovenkant zuiger.
En de zuiger raakt dan de kop. Dan zorg je met een dikkere voetpakking er voor dat de timing weer correct wordt. Dan moet de cilinder iets lager zijn.


Wat is het probleem om een stukje tin op de zuiger te plaatsen? Het systeem om de pakking dikte te bepalen bij echte motoren.
Maar hij is zelfs 0,3mm hoger dan de oude
 
Beste mensen, ik begon op pagina twee weer met citaten in het multicitaat-ding te zetten maar ben er maar snel weer mee gestopt. Het topic heeft een beetje een eigen leven genomen, maar toch dank aan de meeste hier voor de reacties. Ik ben er in ieder geval weer wijzer van geworden. Een enkeling mag zich misschien wat netter gedragen in z'n reacties :j.

Dan, laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Het blokje loopt eindelijk en inmiddels heb ik er 20 kilometer rustig door Zoetermeer mee getuft. Inrijden die handel.

Willen jullie ook het verhaal weten hoe en wat? En natuurlijk wat foto's? Want hoe hebben we het uiteindelijk geflikt? (shift van 13.00 - 23.00 met twee man prutsers in de garage :') ....)
 
Natuuuuurlijk zal ik met jullie delen hoe het motortje het is gaan doen, het had nogal wat voeten in aarde. De situatie is zo, het klussen wordt door twee man gedaan. Ik mijzelf en mijn zwager. Nu sta ik voor mijn werk voor de klas en geef ik geen natuurkunde ( dat was al duidelijk ;) ) en mijn zwager zit in de constructiebouw. Kortom, we zijn echte hobbyisten en beunhazen maar hebben vooral heel veel lol ermee.

Gisteren kwam mijn bestelling binnen met 1.5mm pakking en 2.0mm kurkpakking. Top! Konden we aan de slag. Ik heb de originele pakking overgetrokken op de nieuwe 1.5mm pakking en toen uitgesneden en uitgeknipt. De boutgaten hebben we met een holpijp eruit geslagen. Het was best pitting en taai, maar uiteindelijk gelukt. Toen de pakking geplaatst en het blokje opgebouwd. Het op tijd zetten ging zonder veel moeite, alleen blijft het een gepriegel met zo'n kleine ruimte waarin het kettingwiel precies goed moet zitten op de ketting. Ook alles op moment en toen met de hand rond gedraaid met de ratel. Dit ging goed, geen geluiden gehoord. Toen het blokje eronder gebouwd en toen alles klaar was het moment suprème, starten die handel. Ai... ik hoorde bij het rondgaan van de startmotor al een lichte tik uit het blokje komen. Daarna sloeg hij aan en was er veel meer getik! Snel uit, even schelden en toen beraden wat te doen.

We kozen ervoor om het blok niet meer uit te bouwen maar nu in het frame weer de kop eraf te halen. We gingen de 2.0mm pakking van kurk proberen. Het namaken van de pakking ging veeeeeeel makkelijker. Mijn mesje ging er veel makkelijker doorheen en dus waren we al heel snel klaar om weer te starten. Misschien heb je het al door, dit was geen goed teken. Met wat moeite de pakking er weer tussen en het blokje weer opgebouwd en op moment gezet. Dat aandraaien van de kopbouten duurde echter wat langer, ik bleef maar doordraaien met de momentsleutel en zag alleen de kurk+neopreen pakking steeds platter worden aan de voet van de cilinder. Nee dit was totaal geen geschikt materiaal. Het blokje wilde ook niet meer 360 graden rondgaan.

ZUCHT.

Inmiddels hadden we de avondmaaltijd achter onze kiezen. De kurken pakking ging eruit, deze was goed geplet, en de 1,5mm pakking ging terug op de plek. De hele mikmak weer uitgebouwd en toen zijn we zover gekomen, we gingen de DREMEL d'r in zetten. Kopbewerken! Want ja, wat hebben we nog te verliezen? Na een sessie hebben we de kop erop gebouwd, maar hij liep nog ergens tegenaan. Wederom de kop eraf, we konden het inmiddels wel dromen, en nog een 2e DREMEL sessie. Daarmee was het klaar, ook met alles op moment en op tijd liep hij vrij op de ratel. Wéér alles aangesloten, koelsysteem weer gevuld en ontlucht en toen was het moment daar. De klok sloeg 22:55 toen we 'm probeerden te starten, hij sloeg aan en geen getik! Top! Eind goed? Snel opruimen en slapen 🤭.

Vandaag 'm weer netjes gemaakt, nog even goed gecheckt en een kort testritje in de buurt gemaakt. Daarna een langere rit door de stad zelf waarbij ik telkens rond de 30-40/50 reed. Rustig rijden, gas en toeren een beetje wisselen en later af en toe even een wat hardere acceleratie, 1x tot de 70 km/h gegaan. We gaan het zien...

Bedankt voor jullie hulp en voor het lezen. Ik sluit af met een kort filmpje waarbij de motor stationair loopt.

 

Bijlagen

  • IMG_20200425_144812.jpg
    IMG_20200425_144812.jpg
    174,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200425_154402.jpg
    IMG_20200425_154402.jpg
    104,2 KB · Weergaven: 10
  • IMG_20200425_155026.jpg
    IMG_20200425_155026.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20200425_171904.jpg
    IMG_20200425_171904.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 10
  • IMG_20200425_194208.jpg
    IMG_20200425_194208.jpg
    116,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20200425_195142.jpg
    IMG_20200425_195142.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200425_201923.jpg
    IMG_20200425_201923.jpg
    108 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200425_212436.jpg
    IMG_20200425_212436.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200425_212441.jpg
    IMG_20200425_212441.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 14
Het geluk is echt met de dommen zeg.
Had de nokkenas een iets wildere timing gehad dan hadden er nu kromme kleppen in de cilinderkop gezeten.-O-
De enige juiste oplossing was de bovenkant van de zuiger bewerken geweest en niet zoals nu alsof een slager in de kop heeft lopen hakken. :X
 
Daarna hebben jullie de sproeier bezetting ook aangepast om de vergrote inhoud weer te compenseren. Of wacht je tot hij warm loopt omdat hij te arm is afgesteld?
Sproeier hoeft niet per se groter om een grotere cilinderinhoud als de uitlaat en carburatie gelijk blijft.
Luchtfilter/carburatie en uitlaat hebben daar veel meer invloed op.
 
Gisteravond twijfelde ik of ik de foto's van de kop erbij zou zetten, gezien ons hobbywerk en de reacties die dat zou kunnen opleveren. Toch gedaan, met de hoop dat de eerste alinea genoeg toelichting zou zijn én we hier met heel wat benzineslurpers bij elkaar zitten die vast in hun jongere jaren (ik ben niet zo jong meer, maar toch) ook wel eens hebben geëxperimenteerd. Het is duidelijk dat wij geen draaibank of fancy tools tot de beschikking hebben. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Uiteindelijk is het een hobbyprojectje met weinig vermogen (~12 pk). Meestal ben ik heel afwachtend en voorzichtig, maar dit keer konden we het veroorloven om toch maar eens wat gekkers te doen en zou hij het niet redden, dan is het verlies niet al te groot. Het is uiteindelijk geen Gixxer1000 of dikke BMW ofzo. Mocht hij toch stuklopen, dan zal ik het denk ik wel hier laten weten. Denk ik. ;)

Daar is een IJzervreter bezig geweest in die kop.:P

Yep, maar er zat en zit nog steeds veel vlees op de kop hoor.

En dan nu de squish opmeten..,
(bv met een draadje tin door t bougiegat).
😇

Misschien maar eens proberen dan? Ben bang mijn stukje tin te verliezen in de zuiger en alles wéér open te moeten halen :$ .

Het geluk is echt met de dommen zeg.
Had de nokkenas een iets wildere timing gehad dan hadden er nu kromme kleppen in de cilinderkop gezeten.-O-
De enige juiste oplossing was de bovenkant van de zuiger bewerken geweest en niet zoals nu alsof een slager in de kop heeft lopen hakken. :X

Thx 😘

Daarna hebben jullie de sproeier bezetting ook aangepast om de vergrote inhoud weer te compenseren. Of wacht je tot hij warm loopt omdat hij te arm is afgesteld?

Nee, heb ik niet aangepast. Van wat ik begrepen had is het niet nodig om de sproeier aan te passen omdat de grotere zuiger ook zorgt dat er meer benzine uit de carburateur wordt getrokken. Standaard uitlaat zit er nog steeds onder.

Geen enkele reactie gelezen;
Als je de kop er af hebt, en je zet de cilinder met een paar bussen vast op het carter via de normale draadeinden, hoe ver steekt de zuiger dan uit?

Een pietsie.

Sproeier hoeft niet per se groter om een grotere cilinderinhoud als de uitlaat en carburatie gelijk blijft.
Luchtfilter/carburatie en uitlaat hebben daar veel meer invloed op.

Had zoiets inderdaad gelezen.

Regel maar vast een ander big-end. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat die na een kusje van de zuiger en de kop nog lang meegaan.

Aan de andere kant, zolang je niks meer hoort gewoon rijden.

Krukas die er nu in zit is nog niet zo oud, zeg nog geen 100km. Ik hoor nog niks, ik blijf nog even rijden 😏 .
 
Terug
Bovenaan Onderaan