125cc vs 500cc

Een auto trekt ook geen 125cc 2 takt motor eruit, of er moet een dikke bmw 5 serie naast je staan met een 3 liter motor. Want een 2takt doet er zon 7 sec over om naar de 100 te gaan.

Leer maar dat cijfers weinig zeggen.... met 7 sec. moet je wel als een gek optrekken en op het juiste toerental doorschakelen, juiste omstandigheden etc. Er zijn genoeg vlotte leasebakken die ECHT heel vlot optrekken hoor.

Ben wel eens een RS125 tegengekomen toen ik zelf op m'n DR650(33kw) reed en die RS leek echt niet vooruit te komen toen het licht op groen ging. Nu is een DR geen auto, maar er zijn ook wel auto's die mij er uit kunnen rijden en dat zijn echt geen 3 liter BMW's.... de auto's van tegenwoordig worden echt steeds krachtiger en rapper met kleinere cilinderinhoud.

Maar als jij van flink optrekken en hoge snelheid enz. houd kan je beter tot je 21e wachten en dan meteen voor een zwaar rijbewijs gaan en dan een 1000cc twin of four gaan :) Met 25kw blijf je de underdog en kan je vaak geen rij auto's inhalen als er een tegenligger aan komt, terwijl je dat met een vlotte 600cc vol vermogen bijv. wel zou kunnen. Ik herinner me nog uit het 25kw verleden dat je op de snelweg soms al moest timen wanneer je een auto in moest halen als er een ander op de linkerbaan aan kwam kachelen. En dat was op een GS500e, SV650N en al het grut met een kleinere cilinderinhoud.
 
Dan zal ik ff mijn idee geven:
M'n af1 125cc is net verkocht. Daarmee trok ik alle standaard auto's eruit en opgefokte Golfjes trouwens ook (tot ongeveer 100km/h, dan haalt de auto met hoge top je wel weer in) De eerste paar meter gaat traag bij een 2takt omdat je dan weinig vermogen hebt, maar zolang je hoogtoerig blijft daarna kan je snel optrekken, sneller dan een 25kw 4takt naar mijn idee, maar je blijft ook meer schakelen. Een 2takt geeft alleen een kick als je hoogtoerig rijd, en in de stad kan dat niet steeds. Op de snelweg is het niet prettig om steeds 12.000 toeren te draaien en bovendien hoor je t blok onder je weg slijten.. Een 4takt rijd ook op de snelweg nog prettig en vraagt niet om een hoog toerental. Ze trekken wel goed op over een groter toerengebied, maar hebben niet die heerlijke powerband.
Bovendien is een 4takt vaak zwaarder dan een 2takt, en een begrensde 4takt helemaal.
Als je niks geeft om onderhoudskosten en je doet hem tog weg na je 25kW periode, dan geeft een 25kW je meer voldoening als je alleen maar snel wilt gaan en niks geeft om comfort, maar prettig is anders..
 
Ze trekken wel goed op over een groter toerengebied, maar hebben niet die heerlijke powerband.

Uhm, wel eens op een 4 cilinder gereden? Bij een 600cc krijg je rond de 7000 toeren toch echt een trap in je rug tot aan de begrenzer (dus dat zijn meestal dan nog zo'n 6000-8000 toeren)! Dit is overigens alleen bij een onbegrenste motor zo :) Hoe vroeg je het al bij een 1000cc voelt weet ik niet :P Heb nog nooit op een 1000 gereden.. het 'zwaarste' wat ik gereden heb is een CBR900RR Fireblade.
En bij 4-cilinders heb ik eigenlijk niet echte de behoefte om hele zware te rijden, van mij hoeft het allemaal niet keihard te gaan.
Ik vind dan een 600cc 4 cilinder ook meer dan genoeg. Bij twins en 1 pitters is dat weer anders en dan mag het wel een onsje meer cc's zijn :+

En daarom zijn 4 cilinders dus eigenlijk net als 2 takt ; lekker als je hoog in toeren rijd. Ik rijd liever 1 en 2 pitters, maar dat heeft meerdere oorzaken.



En wat betreft opgefokte golfjes eruit rijden.... het KAN, tuurlijk, maar bij normale rijstijl ben je echt niet bloedsnel ofzo. Daarbij weet je ook niet of de automobilist wel vol gas en op z'n uiterste rijd. Bovendien hebben Golfjes heel weinig vermogen. Wat een Japanse 1300cc auto eruit perst, doet een Golf pas bij 1800cc. Daardoor blijven ze wel langer heel :Y

Maar ga voor de grap eens in Utrecht naast een pooier in een Mercedes staan die snel naar z'n hoeren moet op het Zandpad... die trekken echt met een noodvaart op, daar ga je echt niet met 2 vingers in je neus voorbij.

Maargoed, lekker boeie eigenlijk allemaal. (waarom tik ik dan eigenlijk zoveel _O- )
 
Dan had ik het natuurlijk ook niet over een vol vermogen 600cc, want daar gaat dit topic helemaal niet over. De meeste motoren hebben geen powerband meer als ze begrenst worden. Zo ook mijn CB500 die nog wel tot iets van 9.000 toeren komt maar nu sneller optrekt met lage toeren dan met hoge (ja, door de begrenzer natuurlijk)
 
Dan had ik het natuurlijk ook niet over een vol vermogen 600cc, want daar gaat dit topic helemaal niet over. De meeste motoren hebben geen powerband meer als ze begrenst worden. Zo ook mijn CB500 die nog wel tot iets van 9.000 toeren komt maar nu sneller optrekt met lage toeren dan met hoge (ja, door de begrenzer natuurlijk)

Goed, geef ik je gelijk in. Het blijft het 25kw topic, ja dan heb je wel de powerband bij de 2 takt en bij de 4 takt is het idd alleen maar vlot optrekken maar idd geen trap in je rug. Mijn fout ! :z
 
Als je niet vies bent van een beetje koppelingslijtage, denk ik dat je met een 125 2t niet veel langzamer weg zult zijn bij een stoplicht... vooral door het lagere gewicht.
Zelf heb ik een 125cc 2t, en vind dit heerlijk, heeft z'n voordelen en z'n nadelen. Hou je van knallen, zou ik voor een 2t gaan. Hoeft het niet altijd zo hard, of is onderhoud niet een van je hobbies, zou ik voor de gs500 oid gaan.
 
Ik rijd een 600cc vier-in-lijn en bevalt me zeer goed.
Zie ook mijn topic: Mijn 25kW vermogensgrafiek CBR600F(2) })
Zo op papier lijkt het niet zoveel maar als je de koppelcurve erbij houdt en die vergelijkt met een 125cc 2-takt zul je het verschil zien.
Ik heb zelf juist niet voor een 2-takt gekozen in verband met onderhoud (heb scooter gereden en wilde van het gezeik af).
Daarnaast had ik ook met oog op de toekomst een vlotte motor gekocht.
Ik kan mezelf veroorloven laagtoerig (onder de 5000tpm) te rijden in de stad en alsnog met een dot gas snel weg te zijn. Met een 2takt zal dit niet lukken aangezien die over het algemeen minder koppel hebben.

Op circuit denk ik dat mijn motor het af zou leggen tegen een rs125 maar een dergelijke rijstijl is op de weg (helaar) onmogelijk.
Ik hoop dat je aan deze info wat hebt, post wel ff een foto van wat je uiteindelijk gekozen hebt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan