opschakelen zonder koppeling?

Giz

MF veteraan
17 sep 2002
5.036
1
Almere
Zeg, wie schakelt er hier allemaal op zonder gebruik van koppeling?, 'k heb dat laatst es geprobeerd en bevalt me eigenlijk wel, klikt er zo soepel in allemaal,
terugschakelen ook wel maar dan moet je wel enigzins op je toerental letten, dus dat doe'k maar niet meer (is ook niet echt handig)
 
doe het wel eens, oefenen voor schakelen op het achterwiel.
met terugschakelen moet je inderdaad opletten. Je krijgt dan wel een supersnelle reactie. als er iemand met je wil racen en je schakeld terug zonder te koppelen vlieg je weg. alleen kwam er laatst wel een aardige vlam uit me pijp volgens dikky
 
Opschakelen zonder te ontkoppelen gaat vrij goed. Even de druk van de tandwielen af door het gas even dicht te doen en dan gewoon schakelen. Van een naar twee gaat wat moeilijker, omdat je dan langs de 'vrij' komt.
Racers hebben meestal een extra voorziening, zodat ze het gas niet hoeven dicht te doen, maar de ontsteking wordt even kort gesloten. Ook dan is de druk van de tandwielen. Indertijd kon je voor het dragracen in Amerika een micro-switch kopen, die op de schakelas gemonteerd moest worden. Bij een kleine beweging van de schakelas (dus tussen twee standen van de pook) werd de ontsteking afgezet en dan kon je schakelen. De tijdwinst, die je verkreeg, omdat de gasstroom niet werd onderbroken, was circa .5 tot .7 seconde over de kwartmijl.
Je krijgt dan wel een massa onverbrande gassen in de uitlaat en dat knalt en geeft steekvlammen. Is wel erg als een katalysator in de pijp hebt. Die heeft het niet voorzien op onverbrande gassen.

doe het wel eens, oefenen voor schakelen op het achterwiel.
met terugschakelen moet je inderdaad opletten. Je krijgt dan wel een supersnelle reactie. als er iemand met je wil racen en je schakeld terug zonder te koppelen vlieg je weg. alleen kwam er laatst wel een aardige vlam uit me pijp volgens dikky
 
Doe dat heel vaak, vooral als het echt hard gaat. Dus net voor de begrenzer met de voet druk op het schakelpedaal zetten zodat je voelt dat de bak wil schakelen. Dan heel even een streepje gas terugnemen en direct pedaal doortrappen. Gas direct weer vol open en klaar is kees.

Voor een hulpje kijk je bijvoorbeeld op www.quickshifter.com/
 
Ja, ik doe dat ook regelmatig. Klopt wel dat het makkelijker gaat als de vaart er in zit, maar dat hoeft niet eens. En soort motor is ook niet belangrijk, als het niet lekker wil schoppen we gewoon wat harder }) ..
Zonder gekheid, ik doe het zeer regelmatig, gewoon omdat het dan weer vlotter gaat. Terugschakelen is trouwens ook wel mogelijk, maar dat slaat nergens op. Ik doe het soms wel eens, als ik echt te lui ben om mijn koppeling te pakken...

Pprobleem wat je dan hebt is toerental en ontlasten en zo, gaat allemaal te ver om diep op in te gaan en, nogmaals, het heeft geen zin.

veel plezier ermee.
 
Soms helemaal zonder koppeling, maar meestal toch een klein beetje koppeling erbij. Da's de enige manier om met mijn motor geruisloos te kunnen schakelen. Terugschakelen altijd met koppeling.
 
Ik had een lock up koppeling er in zitten omdat mijn standaard koppeling het niet hield en moest vanaf 7000rpm zonder koppeling schakelen
Wat tot gevolg had dat na 20000km mijn schakelvorken versleten waren en hij uit de versnelling begon te schieten
En dat was geen lekker klussie om dat weer te fiksen
 
Mijn rij-intructeur zei: koppeling gebruiken van z`n 1 naar z`n 2 en met terug schakelen, met de rest heb je hem niet nodig... (honda CB500) Met examen toch maar wel ff doen weet niet of je daarom kan zakken (lijkt me wel)
 
Kan het eigenlijk geen kwaad voor de koppelingsplaten en.of tandwielen ?

De koppelingsplaten: als je de koppeling niet gebruikt, dan kan er weinig aan kapot gaan :)
Tandwielen: als je het niet goed doet, dan is tanden poetsen het gevolg.

Op de mijne gaat koppelingsloos schakelen soepel vanaf 3000 toeren :)
 
De koppelingsplaten: als je de koppeling niet gebruikt, dan kan er weinig aan kapot gaan :)
Tandwielen: als je het niet goed doet, dan is tanden poetsen het gevolg.

Op de mijne gaat koppelingsloos schakelen soepel vanaf 3000 toeren :)
Nou die platen draaien nog steeds mee met de rest en die kunnen dus mijns inziens over elkaar gaan slippen terwijl je schakelt zonder die platen van elkaar te trekken. toch :?
 
Nou die platen draaien nog steeds mee met de rest en die kunnen dus mijns inziens over elkaar gaan slippen terwijl je schakelt zonder die platen van elkaar te trekken. toch :?

Dat zou betekenen dat ze dat standaard doen als je ergens hoog in toeren zit (op max.vermogen), die kracht is immers groter dan op het schakelmoment. Als het dus gebeurt, kan je maar beter even bij je dealer langs.
 
voor wheelies is het wel handig. terug schakelen doe ik nooit zonder koppeling omdat ik nogal hoogtoerig rijd, m'n achterwiel zou dan blokkeren
 
nee nooit....gewoon niet zo lui zijn en die koppeling indrukken, daar is ie voor gemaakt *D

Misschien wel bij wheely´s (als het met lukt om door te schakelen dan :+ )
 
Schakel eigenlijk altijd met koppeling ook op één wiel m.u.v. opschakelen op het circuit. Ik geloof er nog steeds in dat dat toch iets beter is voor m'n bak
 
Ik gebruik alleen nog de koppeling van de 1 naar de 2 of bij heel lage toerentallen.

Voor de rest gebruik ik hem bij op en afschakelen bijna nooit meer.
In het begin wil het nog wel eens misgaan, maar na verloop van tijd gaat het vloeiend.

En het rijd dan stukken fijner als met koppeling.
 
Met terugschakelen altijd en van 1 naar 2 ook.
Niet altijd met opschakelen omdat ik dan altijd het id heb dat het weer hard moet gaan (waarom weet ik ook niet maar dat schiet ineens door mijn hoofd).
Maar als het hard gaat --> ALTIJD!!

Of het slecht is... Voor je koppeling niet zo, want je gebruikt em niet (hij slipt misschien wel maar het is dan maar voor heel even)...
Voor je tandwielen... Hangt er vanaf of je het goed of verkeerd doet :) .
 
Mmmmmm, ik betrapte mezelf laatst dat ik mijn fiets soms als een crosser wil behandelen.
Opschakelen sowieso met koppeling maar met terug schakelen wil ik het maar al te graag vergeten om de koppeling te gebruiken maar toch nog op tijd de koppeling in knijp.

Terug schakelen zonder koppeling big no no? :?
 
Ik begin het de laatste tijd ook meer en meer te doen zonder koppeling bij het opschakelen vanaf z'n 2e.

Bij terugschakelen enkel bij het naderen van een stoplicht dat op rood staat en in lage toeren terwijl ik lekker rechtop kan zitten na een eindje knallen.

Het gevoel dat de bak geeft lijkt me niet van die aard dat het schadelijk is... gaat lekker soepel allemaal.
 
Dan moet je de nieuwe zx-6RR kopen heb je daar ook geen last meer van. })
Kan haast niet wachten, hoe "hufterproofer" die koppelingen gemaakt worden, hoe beter je ze dwars vegend de boch in kan sturen.
Probeer maar eens met een RSV echt lomp terug te schakelen en dan ook gewoon kopeling op laten komen; in plaat van te gaan stuiteren, zit je als een volleerd Rossi, Bayliss en zo nog meer gewoon dwars op de boch aan te jagen. En dat dus voortaan op nóg meer fietsen!

Lukt me trouwens op mijn eigen brommer ook wel af en toe, maar dan moet je er toch meer je best voor doen. Ik weet al wel wat ik ga oefenen volgend seizoen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan