12v draad aftakken op een correcte manier

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hallo,

Langzamerhand zet ik mijn plannen voort om een circuitfiets te kopen. Een van de eerste stappen is het monteren van een trekhaak op mijn BMW F30 zodat ik mijn toekomstige circuitfiets mee kan vervoeren. De hele aftermarket trekhaak set heb ik gisteren besteld. Ik heb even gekeken naar de handleiding van de bedrading en blijkbaar zou ik hier en daar wat kabels moeten aftakken.

Nou kan dit op verschillende manieren:
1. Kroonsteentjes
kynda-light-kroonsteen-transparant-2-polig.jpg


2. Solderen met een krimpkous er overheen
1610528849397.jpeg


3. Kabelklem
m1fywdrwidln.jpg


Als ik 2 draden met elkaar moet verbinden, dan soldeer ik ze gewoon met daarbovenop een krimpkous.

Hoe doe je dit een beetje netjes als je 3 draden moet verbinden met elkaar?
 
Laatst bewerkt:
In mijn geval en voor maar een paar stuks per jaar geldt:”Koop niet, wat baas u biedt” :+

Maar serieus, o.a. bij Conrad. Als je googled op “solder crimp“ vind je ze ook bij Amazon.nl en in China wel.

Ik heb ze zelf nog niet gebruikt, maar van een grootverbruiker wel begrepen dat die goedkope versies nauwelijks een goede soldeerverbinding maken. Dus liever iets meer geld uitgeven.
 
@TweedWielen Kan ik me voorstellen.
Voor dit soort problemen heeft Ali een feature waarbij je een foto kunt maken van een artikel en dan zoekt “het systeem” er zelf bij wat je hebben moet. Lijkt high tech, maar waarschijnlijk zit er een zaal vol met Chinezen die foto’s razendsnel om te zetten naar een zoekopdracht.

Als je erg preuts bent aangelegd, moet je deze functie beter niet gebruiken trouwens :P

Ik heb ze zelf nog niet gebruikt, maar van een grootverbruiker wel begrepen dat die goedkope versies nauwelijks een goede soldeerverbinding maken. Dus liever iets meer geld uitgeven.
Dat schiet niet op inderdaad. Die beter niet doen dan.
 
Ik weet het ook niet maar dacht dat een beetje solderen op een 300+C gebeurde, waarbij het plastic manteltje in rook is opgegaan? Wat voor een verbinding krijg je op 150C of zo? Krimpen is beste in mijn opinie, maar dan moet je wel een open bek krimptang hebben en juist daar lijkt de juiste krimpdruk moeilijk te regelen. Ik dacht dat alles op moderne voertuigen gekrompen was, van ministekker tot accu aansluiting. Ik heb net een HBM krimptang (zij invoer) aan €30 met 1200 verbindingstukjes besteld om wat zaken netjes af te werken en kortsluiting te voorkomen, maar dat gaat hier dus ook niet helpen. Met zij-invoer zit de tang vast om de kabel na krimpen
 
@BMW-XR Een goede krimpverbinding is een geweldig goede verbinding. Als men bv. aan 240 mm2 kabels ogen krimpt, waar met gemak 1000A door fietst, dan is daar over nagedacht.

Wat betreft het solderen: ik was eerst ook verbaasd. Het soldeertin smelt, de isolatie geeft geen...... krimp! ;)
Je moet wel op tijd stoppen met je heatgun, anders wordt de isolatie zwart en broos. Ik heb dat spul natuurlijk eerst uitgebreid mishandeld voordat ik het durfde toe te passen.
 
240mm2 kabels...Heb al wat 16mm2 krachtstroom kabel gelegd (niet aangesloten), voor E-voertuigen 23kW laadstations. Dat weegt al een kilo per meter en is verdomd moeilijk in bestaande situaties te plaatsen. 250mm2 gaat naar 15+kg per meter...
 
@bikerfreak Als ze niet kijken zeker? Zit daar nog een FMS specificatie aan vast? Je zal dan toch wel op Woensdrecht gelegerd zijn...
Zijn iets andere dan op degene hier op de plaatjes inderdaad. En ja, ze staan zelfs in de door de fabrikant gemaakte boekwerken, dus onder toeziend oog van de autoriteiten mag (nee moet) je ze gebruiken. Niets spannends dus......en ja, oo Woensdrecht, maar nee, ik monteer weinig meer daar.
 
Trillingen zijn inderdaad hét probleem bij voertuigen. Toch kom ik ook schroef/bout-verbindingen tegen: bij de accu, maar ook diverse massa-verbindingen worden vaak met een AMP-oogje en een zelftapper aan de carrosserie bevestigd. Vanuit de fabriek dus. En zijn niet zelden de oorzaak van een probleem (verlichting, rem- en knipperlichten in de achterklep van een auto, altijd Italiaanse of Franse merken). Die zijn niet losgetrild (want geborgd met Loctite oid) maar te ver geoxideerd om grotere stromen aan te kunnen.
Zelftapper vanuit de fabriek kan ik me niet voorstellen. Ook juist niet vanwege roest. Andere boutverbindingen zoals de accu kun je moeilijk omheen. Connevtoren die 30 ampere of meer aan kunnen zijn nogal zeldzaam.
 
240mm2 kabels...Heb al wat 16mm2 krachtstroom kabel gelegd (niet aangesloten), voor E-voertuigen 23kW laadstations. Dat weegt al een kilo per meter en is verdomd moeilijk in bestaande situaties te plaatsen. 250mm2 gaat naar 15+kg per meter...
Yep dat zijn geen fijne kabels om mee te werken. Heb eens zo’n 240 kabel soepel (voor zover je daarvan kan spreken) van 50 meter uit de war moeten halen. Buiten, bij -5C. Had het niet koud meer ;)
 
Voor de aanhanger welke uiteindelijk eraan word gekoppeld.. zorg dat deze led-verlichting heeft en geen gloeilampen meuk. Vocht ed zorgt voor veel storingen/slecht contact/massa problemen. Kogel vd trekhaak lekker vet houden voorkomt geluid(ook slijtageslag vd kogel ivm apk) tijdens het rijden.
Totdat je er een caravan achterhangt met een Alko-koppeling met frictie blokjes tegen het slingeren. Das met zo iets als je remschijven invetten🤗🤭
 
Eind van de week verwacht ik de trekhaak. Circuitmotor gisterenavond opgehaald met de bus van mijn zwager.
Moet even mijn schuldgevoel nog even laten bezinken aangezien ik nu zo n 3500 euro lichter ben. Hopelijk heb ik een goede aankoop gedaan en kan ik dit jaar knallen
 
Yep dat zijn geen fijne kabels om mee te werken. Heb eens zo’n 240 kabel soepel (voor zover je daarvan kan spreken) van 50 meter uit de war moeten halen. Buiten, bij -5C. Had het niet koud meer ;)
Nog leuker om 12 stuks door een alu plaat te steken met wartels waarbij de kabels een bocht van 90 graden moeten maken in een radius van 60cm...
Slangenworstelaars noemen ze die mensen normaal maar in dit geval zijn het geen slangen maar Anacondas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan