12V spikes op Intercom (MP3)

Titoturbo

Die hard MF'er
7 mrt 2003
364
0
De Meern
Ik heb door de dealer een 12 V aansluiting op mijn motor laten bouwen, deze hebben ze netjes gezekerd en netjes ingebouwd. Als ik het contact aanzet (motor nog niet start) dan is het geluid van MP3 speler die ik via mijn Intercom kan horen perfect.
Op het moment dat ik de motor aanzet hoor ik hoge tikken (spikes) door de muziek heen.
Weet iemand hoe ik deze storing kan verhelpen??
 
Laatst bewerkt:
1 meet met een osciloscoop of de spikes op de voeding zitten.
2 voed je apparaat met batterijen en kijk of het dan over is.
Is het niet over dan zijn het de bougies, is het wel over de voeding.
 
Vaak is de condensator van je ontsteking dan einde levensduur, ontstoort dus niet meer zo goed. Voor al bij oude ontstekingen, niet bij de elektronische.
Goede oplossing is ontsteking repararen, snelle oplossing is bij Heuts een onstoring voor autoradios ophalen en die ertussen bouwen.

Wim
 
1 meet met een osciloscoop of de spikes op de voeding zitten.
2 voed je apparaat met batterijen en kijk of het dan over is.
Is het niet over dan zijn het de bougies, is het wel over de voeding.

Als ik mijn contact aanzet (zonder de motor te starten), dan heb ik geen hoorbare spikes...pas als ik de motor start, dan ontstaan de spikes.
Kan ik hieruit dan concluderen dat de spikes niet in de voeding zitten?

Ik heb een Varadero uit 2007...het zou wel toeval zijn als er nu al iets defect is aan het ontstoringsgedeelte..
 
Laatst bewerkt:
Vaak is de condensator van je ontsteking dan einde levensduur, ontstoort dus niet meer zo goed. Voor al bij oude ontstekingen, niet bij de elektronische.
Goede oplossing is ontsteking repararen, snelle oplossing is bij Heuts een onstoring voor autoradios ophalen en die ertussen bouwen.

Wim
Condensator met contaktpunten wordt al zo'n 30 jaar niet meer gebruikt.
 
Als ik mijn contact aanzet (zonder de motor te starten), dan heb ik geen hoorbare spikes...pas als ik de motor start, dan ontstaan de spikes.
Kan ik hieruit dan concluderen dat de spikes niet in de voeding zitten?

Ik heb een Varadero uit 2007...het zou wel toeval zijn als er nu al iets defect is aan het ontstoringsgedeelte..
De spikes kunnen verwekt worden door je laadsysteem.
Voed je intercom eens met een externe accu. heb je dan nog spikes dan komen die niet door de voeding maar door de ontsteking.
 
denk je dat onstoorde bougie's niet werkt?


ik weet dat je op sommige autoradio's de bougie's hoord over de speakers


maar kan goed dat @motomarz gelijk heeft

Jawel, dat helpt zeker wel.
Maar er zijn meerdere storingsbronnen (of kunnen zijn),
dus met alleen ontstoorde bougies ben je er waarschijnlijk niet.

Enne, een ferrietkerntje om je voedingskabel te ontstoren kost hooguit een Euro of 2 ofzo...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels geprobeerd of een ferrietkraal het probleem oplost....maar helaas de spikes blijven erin zitten. Zodra ik de motor uitzet, maar wel de 12 V erop houdt (verlichting etc. brand dan)...dan zijn de spikes weg.

Ik moet eerdaags voor mijn 1000km beurt naar de dealer...ik laat hun anders wel ff kijken...
 
Hee v.d.v., m'n MZ uit 1986 heeft nog contactpunten en een condensator voor de ontsteking.....
Net 21 jaar oud dus.
En het voordeel daarvan is dat het stukken goedkoper is dan al die electronica, stukken simpeler, en dat je bij ontstekingsproblemen onderweg ( die ik trouwens nog nooit gehad heb bij de MZ) vaak een noodreparatie kunt uitvoeren om thuis te komen. Maar dit terzijde.

Om die spikes eruit te krijgen kun je ook denken aan een condensator, maar de waarde daarvan zul je moeten uitzoeken, en is bovendien een beetje (veel) frequentie-afhankelijk..
Op de politie-BMW's zat een extra condensator die vermoedelijk diende voor de ontstoring van de boordradio, misschien kun je in die richting zoeken.
In het algemeen geldt: Hoe hogere frequentie, hoe kleinere condensator, maar als het je ontsteking is die stoort, heb je het over een brede band, zeg maar 1000 Hz of minder, tot b.v. 10.000 Hz. Als het om een specifiek voor de motor bedoeld apparaat gaat, zou daar rekening mee gehouden moeten zijn, maar als het een willekeurige MP3 speler is zou ik gewoon op z'n eigen voeding gaan draaien, en dan kun je desgewenst nog iets bedenken om de batterijtjes van je speler op te laden met je boordnet, maar dan alleen buiten de MP3 speler! Lijkt me een stuk simpeler.
En bovendien, is het geluid van je motor niet veel mooier dan dat van je MP3.....
Succes ermee, en groeten,
Eduard.
 
Hee v.d.v., m'n MZ uit 1986 heeft nog contactpunten en een condensator voor de ontsteking.....
Net 21 jaar oud dus.
En het voordeel daarvan is dat het stukken goedkoper is dan al die electronica, stukken simpeler, en dat je bij ontstekingsproblemen onderweg ( die ik trouwens nog nooit gehad heb bij de MZ) vaak een noodreparatie kunt uitvoeren om thuis te komen. Maar dit terzijde.

Om die spikes eruit te krijgen kun je ook denken aan een condensator, maar de waarde daarvan zul je moeten uitzoeken, en is bovendien een beetje (veel) frequentie-afhankelijk..
Op de politie-BMW's zat een extra condensator die vermoedelijk diende voor de ontstoring van de boordradio, misschien kun je in die richting zoeken.
In het algemeen geldt: Hoe hogere frequentie, hoe kleinere condensator, maar als het je ontsteking is die stoort, heb je het over een brede band, zeg maar 1000 Hz of minder, tot b.v. 10.000 Hz. Als het om een specifiek voor de motor bedoeld apparaat gaat, zou daar rekening mee gehouden moeten zijn, maar als het een willekeurige MP3 speler is zou ik gewoon op z'n eigen voeding gaan draaien, en dan kun je desgewenst nog iets bedenken om de batterijtjes van je speler op te laden met je boordnet, maar dan alleen buiten de MP3 speler! Lijkt me een stuk simpeler.
En bovendien, is het geluid van je motor niet veel mooier dan dat van je MP3.....
Succes ermee, en groeten,
Eduard.
Ik was vergeten dat er merken zijn die zo'n 10 jaar achter lopen als het om techniek gaat :P
Van de contactpunten zijn ze nou juist afgestapt omdat ze onbetrouwbaar zijn.
Geloof me ik weet wat een condensator is en wat hij doet.
Beter is het om een spoel in serie te zetten en daarna een elco van 1000Uf en een condensator van 100nf parallel.
De grote condensator haalt de laagfrequwnte storingen weg en de kleine de smalle spikes.
Dit ligt niet aan de lage capasiteit maar komt omdat een elco een grotere inductive werking heeft waardoor hem dat niet lukt. de kleine condnsator heeft een kleinere inductive werking en die neemt de smalle spikes voor zijn rekening.
Wanner de storing wordt veroorzaakt door b.v. de bougies helpt dit allemaal niet.
 
Ik was vergeten dat er merken zijn die zo'n 10 jaar achter lopen als het om techniek gaat :P
Van de contactpunten zijn ze nou juist afgestapt omdat ze onbetrouwbaar zijn.
Geloof me ik weet wat een condensator is en wat hij doet.
Beter is het om een spoel in serie te zetten en daarna een elco van 1000Uf en een condensator van 100nf parallel.
De grote condensator haalt de laagfrequwnte storingen weg en de kleine de smalle spikes.
Dit ligt niet aan de lage capasiteit maar komt omdat een elco een grotere inductive werking heeft waardoor hem dat niet lukt. de kleine condnsator heeft een kleinere inductive werking en die neemt de smalle spikes voor zijn rekening.
Wanner de storing wordt veroorzaakt door b.v. de bougies helpt dit allemaal niet.


Poeh heren...dat is een tijd geleden dat ik de capaciteit van Condensatoren heb moeten uitrekenen...ik zie dat het voor jullie nog bijna dagelijkse kost is :}
De spikes komen niet uit mijn MP3 speler...die draait namelijk op zijn eigen interne accuutje... Het komt via mijn Intercom set..Gekke is dat ik er op mijn KLV100 (R.I.P.), totaal geen last van heb gehad...
Overigens toppie dat julle meedenken *D

Ennuh...het geluid van mijn motor is inderdaad mooier...vooral met mij Akrapovic dempers eronder 8-) maar ja, als je zo lekker aan het touren bent...dan is een achtergrondmuziekje wel lekker :]
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, werkt niet -O-

Eh, dan moet je inderdaad er achter zien te komen wat voor frequentie

OH chips. Spikes werken natuurlijk iets anders dan ruis.
smileybloos2.gif


Wat je hier nodig hebt is een filter die de spanningspieken er af haalt.
Waar zit de voeding voor de intercom aangesloten :?
Want normaal gesproken hoort de gelijkrichter in de motor dat zelf al te doen.

Andere oplossing is (als het een losse voeding betreft) een andere voeding
te proberen. Zo'n hoogfrequent schakelding ipv een ouderwetse trafo + gelijkrichter.
 
Hmmm, werkt niet -O-

Eh, dan moet je inderdaad er achter zien te komen wat voor frequentie

OH chips. Spikes werken natuurlijk iets anders dan ruis. [afbeelding]

Wat je hier nodig hebt is een filter die de spanningspieken er af haalt.
Waar zit de voeding voor de intercom aangesloten :?
Want normaal gesproken hoort de gelijkrichter in de motor dat zelf al te doen.

Andere oplossing is (als het een losse voeding betreft) een andere voeding
te proberen. Zo'n hoogfrequent schakelding ipv een ouderwetse trafo + gelijkrichter.

Ik heb al met mijn dealer gebeld...aanstaande zaterdag gaan ze er ff naar kijken...wellicht gaan ze de geschakelde 12V van een ander punt aftakken!
 
Duidelijke uitleg v.d.v! Mooi werk.
En mijn motor 10 jaar achterlopen? Hij rijdt toch echt in 2007 nu :)
Als je intercom op een lagere voeding kan draaien dan 12 Volt, b.v. 6 Volt, dan zou je een kleine geregelde voeding kunnen maken met een LM 317, een paar weerstandjes en een of twee condensators, en een terugloopdiode. Als je een beetje verstand hebt van electronica zie je wel wat ik bedoel. Anders misschien iemand in de kennissen kring of op je werk die dat kan maken, of eens navragen bij de plaatselijke electronica-boer of ze een bouwpakketje of een klare schakeling hebben van zoiets.
Voor 9 Volt zou je een 7809 kunnen gebruiken, moet bij 13,5 Volt boordspanning net kunnen. Dan heb je alleen nog 2 condo's en een diode nodig.
Maar als hij per se 12 Volt moet hebben, toch maar eens zien wat de motorboer kan doen.
Succes, groeten,
Eduard.
 
Zit ik net te bedenken, Titoturbo, misschien is het de moeite waard om eens te kijken hoe de elektriek van je KLV anders was dan je huidige fiets, misschien kun je daar een oplossing in vinden?
Overigens, onder jouw naam staat MF rulez, is dat niet een schrijffout, moet dat niet zijn MZ rulez :) ?
Groeten,
Eduard.
 
Laatst bewerkt:
Zolang je niet weet wat de storing veroorzaakt zou ik er niks aan doen.
Je gaat ook je fietsband niet vol met lappen plakken in de hoop dat het gaatje er ergens onder zit.
Sluit je intercom aan op een andere accu dan die van je motor en laat de motor lopen.
Stoort hij nu nog dan zit het in de ontsteking. Stoort hij niet meer dan zit het in de voedingspanning.
 
Sluit hem eens rechtstreeks op de accu aan, kan best een slechte massa zijn..

Zat ik ook aan te denken...bij een auto hoor je nog wel eens over de speakers wanneer je gas geeft...vaak heeft dit dan met een slechte aarding te maken of een te dun kabeltje dat je gebruikt voor de aarde....
De 12V van mijn Intercomsetje zit rechtstreeks aan de min pool van mijn accu met een 2mm2.
 
Die laatste van v.d.v. van 18:29 is ook erg zinnig, had ik nog niet aan gedacht.
Mijn respect, geachte v.d.v. ( en dit meen ik zonder flauwe kul). Petje af!
En als je eens in de buurt van Maastricht komt, bel even naar 0630417139, staat altijd koffie of een pilsje klaar!
Groeten,
Eduard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan