12V spikes op Intercom (MP3)

Titoturbo

Die hard MF'er
7 mrt 2003
364
0
De Meern
Ik heb door de dealer een 12 V aansluiting op mijn motor laten bouwen, deze hebben ze netjes gezekerd en netjes ingebouwd. Als ik het contact aanzet (motor nog niet start) dan is het geluid van MP3 speler die ik via mijn Intercom kan horen perfect.
Op het moment dat ik de motor aanzet hoor ik hoge tikken (spikes) door de muziek heen.
Weet iemand hoe ik deze storing kan verhelpen??
 
Laatst bewerkt:
Zit ik net te bedenken, Titoturbo, misschien is het de moeite waard om eens te kijken hoe de elektriek van je KLV anders was dan je huidige fiets, misschien kun je daar een oplossing in vinden?
Overigens, onder jouw naam staat MF rulez, is dat niet een schrijffout, moet dat niet zijn MZ rulez :) ?
Groeten,
Eduard.

hahaha...ik heb er geen patent op aangevraagd..."be my guest"....Ik zie het vanzelf onder jouw naarm verschijnen! :]

Ik laat het "probleem" over aan mijn dealer...ze gaan er zaterdag naar kijken en zeggen dat ze het probleem wel kunnen tackelen!
Dankzij jullie input ben ik in ieder geval (weer) wat wijzer geworden... heren :}

Oh ja...ik laat nog wel even weten wat het uiteindelijk is....(als ze met een zinning antwoord kunnen komen uiteraard....)
 
Die laatste van v.d.v. van 18:29 is ook erg zinnig, had ik nog niet aan gedacht.
Mijn respect, geachte v.d.v. ( en dit meen ik zonder flauwe kul). Petje af!
En als je eens in de buurt van Maastricht komt, bel even naar 0630417139, staat altijd koffie of een pilsje klaar!
Groeten,
Eduard.
Slijmbal O-)
 
Ik heb al met mijn dealer gebeld...aanstaande zaterdag gaan ze er ff naar kijken...wellicht gaan ze de geschakelde 12V van een ander punt aftakken!

Gewoon direct van de accu met een relais op het contact ertussen.
Heb je het minste kans op spikes en ruis via de 12 volt voeding.

maar komt het van de voeding of via hoog frequent ?
Dat was hier ook al eerder een vraag, daarom werd er geopperd,
dat je een losse accu moest gebruiken naast je motor en dan starten,
heb je er dan nog last van hoef je dus niets in het 12 volt systeem te zoeken.
 
Maar een aardige slijmbal. Geef toe dat je het leuk vindt om te lezen!
Ik vind het altijd leuk om weer wat bij te leren, en daarvoor, geachte v.d.v., mijn dank.
Groeten,
Eduard.
Okee, ik geef het toe, ik ben zeer gevleid.
Ik had nooit gedacht dat ik verliefd zou kunnen worden op een man :j


:+
 
Nou helaas had mijn dealer geen tijd om het 12V probleem afgelopen zaterdag op te lossen.
Waarschijnlijk gaan ze de geschakelde 12V van een ander punt aftakken...aanstaande vrijdag breng ik mijn motor weer naar de dealer...
 
Er wordt weer veel onzin geschreven zeg ! Maar gelukkig 1 zinnige opmerking en dat is een spanningsregelaar gebruiken.

Het 12 volt (tot circa 14volt) gebeuren van je motor is prima in orde. De spikes die je hoort komt van je ontsteking. Whatever systeem (oud of modern) het maakt niet uit, tenslotte moeten je bougies vonken.
Zodra je de motor uit zet, zal dat verdwijnen op je voedingspanning (accu).
Spikes zijn redelijk scherpe pulsen en die werken door op het hele voedingsysteem, en kunnen best lastig zijn om voor je mp3 player, radio of whatever weg te filteren.
Dit komt overigens zeer waarschijnlijk van je voeding af, en daar zit het probleem, je mp3 speler heeft een stabiele voedingspanning nodig. bij voorkeur gestabiliseerd.

nu zijn de pulsen geen hoogfrequent ..... dus spoeltjes, ferrietkralen etc werken dus niet.
Als je speler op een lagere spanning kan werken, dan is een spanningsregelaar gebruiken waarschijnlijk de manier om van je probleem af te komen.

Kan je mp3 speler niet veel lager als 12 volt, dan kan je eens proberen met een diode (1N4007 is prima) en een condensator van zo'n 4700uf/16volt.
diode van je plus v/d accu naar de diode (anode). en op de kathode van de diode zet je condensator naar de min van de accu. hier sluit je dan je spelertje op aan.
geen garantie dat het probleem helemaal over is, omdat ik al zei dat het best hardnekkig kan zijn.

maar in die hoek moet je het zoeken, en wat experimenteren.

In de garage hebben ze hier waarschijnlijk geen verstand van, en zullen ze wat klooien. zolang ze het probleem niet wegkrijgen zou ik niks betalen.
Anders kan je beter even voor een euro of 2, deze spulletjes halen en even in elkaar solderen.

suc6
 
Laatst bewerkt:
Er wordt weer veel onzin geschreven zeg ! Maar gelukkig 1 zinnige opmerking en dat is een spanningsregelaar gebruiken.

Het 12 volt (tot circa 14volt) gebeuren van je motor is prima in orde. De spikes die je hoort komt van je ontsteking. Whatever systeem (oud of modern) het maakt niet uit, tenslotte moeten je bougies vonken.
Zodra je de motor uit zet, zal dat verdwijnen op je voedingspanning (accu).
Spikes zijn redelijk scherpe pulsen en die werken door op het hele voedingsysteem, en kunnen best lastig zijn om voor je mp3 player, radio of whatever weg te filteren.
Dit komt overigens zeer waarschijnlijk van je voeding af, en daar zit het probleem, je mp3 speler heeft een stabiele voedingspanning nodig. bij voorkeur gestabiliseerd.

nu zijn de pulsen geen hoogfrequent ..... dus spoeltjes, ferrietkralen etc werken dus niet.
Als je speler op een lagere spanning kan werken, dan is een spanningsregelaar gebruiken waarschijnlijk de manier om van je probleem af te komen.

Kan je mp3 speler niet veel lager als 12 volt, dan kan je eens proberen met een diode (1N4007 is prima) en een condensator van zo'n 4700uf/16volt.
diode van je plus v/d accu naar de diode (anode). en op de kathode van de diode zet je condensator naar de min van de accu. hier sluit je dan je spelertje op aan.
geen garantie dat het probleem helemaal over is, omdat ik al zei dat het best hardnekkig kan zijn.

maar in die hoek moet je het zoeken, en wat experimenteren.

In de garage hebben ze hier waarschijnlijk geen verstand van, en zullen ze wat klooien. zolang ze het probleem niet wegkrijgen zou ik niks betalen.
Anders kan je beter even voor een euro of 2, deze spulletjes halen en even in elkaar solderen.

suc6


Bedankt voor je uitleg, maar mijn MP3 speler wordt niet gevoed door mijn motor maar werkt op zijn eigen interne accu. Alleen de hoofdtelefoon aansluiting is aangesloten op mijn intercom setje.
 
Er wordt weer veel onzin geschreven zeg ! Maar gelukkig 1 zinnige opmerking en dat is een spanningsregelaar gebruiken.

Het 12 volt (tot circa 14volt) gebeuren van je motor is prima in orde. De spikes die je hoort komt van je ontsteking. Whatever systeem (oud of modern) het maakt niet uit, tenslotte moeten je bougies vonken.
Zodra je de motor uit zet, zal dat verdwijnen op je voedingspanning (accu).
Spikes zijn redelijk scherpe pulsen en die werken door op het hele voedingsysteem, en kunnen best lastig zijn om voor je mp3 player, radio of whatever weg te filteren.
Dit komt overigens zeer waarschijnlijk van je voeding af, en daar zit het probleem, je mp3 speler heeft een stabiele voedingspanning nodig. bij voorkeur gestabiliseerd.

nu zijn de pulsen geen hoogfrequent ..... dus spoeltjes, ferrietkralen etc werken dus niet.
Als je speler op een lagere spanning kan werken, dan is een spanningsregelaar gebruiken waarschijnlijk de manier om van je probleem af te komen.

Kan je mp3 speler niet veel lager als 12 volt, dan kan je eens proberen met een diode (1N4007 is prima) en een condensator van zo'n 4700uf/16volt.
diode van je plus v/d accu naar de diode (anode). en op de kathode van de diode zet je condensator naar de min van de accu. hier sluit je dan je spelertje op aan.
geen garantie dat het probleem helemaal over is, omdat ik al zei dat het best hardnekkig kan zijn.

maar in die hoek moet je het zoeken, en wat experimenteren.

In de garage hebben ze hier waarschijnlijk geen verstand van, en zullen ze wat klooien. zolang ze het probleem niet wegkrijgen zou ik niks betalen.
Anders kan je beter even voor een euro of 2, deze spulletjes halen en even in elkaar solderen.

suc6
Een spanningsregelaar gaat niet werken als je 12 volt nodig hebt.
Je hebt een spanningsverschil van 3 volt nodig voor een goede werking en dat red je niet.
De stoorpulsen zijn weldegelijk hoogfrequent. Het gaat om de stijlheid van de flank, niet om het aantal.

Nogmaals, test nou eerst eens of de stoorpulsen via de voeding of door de ether komen.
Eerder weet je niet wat je er aan kan doen.
 
Bedankt voor je uitleg, maar mijn MP3 speler wordt niet gevoed door mijn motor maar werkt op zijn eigen interne accu. Alleen de hoofdtelefoon aansluiting is aangesloten op mijn intercom setje.

ik kan je ff niet volgen... je hebt een 12v aansluiting laten maken, maar niet je mp3 op aangesloten ? :?
iedereen heeft het over jou accu op dit moment.....

leg eens beter uit aub ...

Betreft hoogfrequent techniek, daar ben ik ook goed van op de hoogte, ik ben namelijk ook zendamateur (gelicenseerd). En ik weet maar al te goed van radio's die veel storing hebben van bougievonken !!
Jou Mp3 speler is even een ander verhaal.... maar eerst even uitleggen hoe het nu precies zit aangesloten ....

Alles valt te ontstoren, alleen het ene is wat hardnekkiger als het andere.
eerst maar proberen te achterhalen wat de waarschijnlijke oorzaak kan zijn.

ik hoor het wel ...
 
Een spanningsregelaar gaat niet werken als je 12 volt nodig hebt.
Je hebt een spanningsverschil van 3 volt nodig voor een goede werking en dat red je niet.
De stoorpulsen zijn weldegelijk hoogfrequent. Het gaat om de stijlheid van de flank, niet om het aantal.

Nogmaals, test nou eerst eens of de stoorpulsen via de voeding of door de ether komen.
Eerder weet je niet wat je er aan kan doen.

Ik begrijp dat de steilheid de oorzaak is van HF storing. maar een MP3 speler die last van dit soort storing heeft kan ik me niet voorstellen. ik bedoel dat het via Electromagnetische golven dus storing veroorzaakt. daarvoor zijn de HF signalen gewoon weg veels te laag in vermogen.

Eerst even afwachten hoe het nu zit aangesloten want dat is een groot vraagteken...

ik vermoed dat hij bedoeld dat zn mp3 speler met eigen batterijen wel is aangesloten op zn mtor accu om hem te voeden. in dat geval is het erg waarschijnlijk dat je spikes over je voeding mee komen.
 
Ik begrijp dat de steilheid de oorzaak is van HF storing. maar een MP3 speler die last van dit soort storing heeft kan ik me niet voorstellen. ik bedoel dat het via Electromagnetische golven dus storing veroorzaakt. daarvoor zijn de HF signalen gewoon weg veels te laag in vermogen.

Eerst even afwachten hoe het nu zit aangesloten want dat is een groot vraagteken...

ik vermoed dat hij bedoeld dat zn mp3 speler met eigen batterijen wel is aangesloten op zn mtor accu om hem te voeden. in dat geval is het erg waarschijnlijk dat je spikes over je voeding mee komen.


Ik heb ff alleen de laatste paar posts gelezen O-)

maar volgens mij heeft het nix met mp3 te maken. :N


Hij zegt dat z'n koptelefoon ook aan z'n communicatie setje hangt. Welke dus wel voeding krijgt vd motor-accu. Lijkt mij dat de storing dan via dat communicatie setje binnen komt.
 
hij moet eerst maar eens goed uitleggen wat die allemaal heeft.
hoe het werkt, en hoe aangesloten.

Iedereen loopt te gissen. zo komen we niet verder

Ik heb ff helemaal terug gelezen & het lijkt mij redelijk duidelijk.

Aan z'n oren hangt een headset, via snoertje hangt dat aan een intercom, welke op een ingang een mp3 spelertje heeft zitten. De mp3 op losse batterijen & de intercom op accu.



Wat ik niet snap is waarom TS niet ff zelf probeert om de intercom te voeden via een losse 12Volt bron, als eerste test. :?
 
Ik heb ff helemaal terug gelezen & het lijkt mij redelijk duidelijk.

Aan z'n oren hangt een headset, via snoertje hangt dat aan een intercom, welke op een ingang een mp3 spelertje heeft zitten. De mp3 op losse batterijen & de intercom op accu.



Wat ik niet snap is waarom TS niet ff zelf probeert om de intercom te voeden via een losse 12Volt bron, als eerste test. :?
:^
 
~
ik kan je ff niet volgen... je hebt een 12v aansluiting laten maken, maar niet je mp3 op aangesloten ? :?
iedereen heeft het over jou accu op dit moment.....

leg eens beter uit aub ...

Klopt...ik heb een 12 V aansluiting laten aanbrengen voor mij intercom-set...deze intercom-set heeft de mogelijkheid om via een mini jack een Discman/MP3 speler (whatever) aan te sluiten...het is gewoon een audio ingang...mijn MP3 speler sluit ik hierop aan (wordt gevoed van zijn eigen interne batterij). Op mijn vorige motor werkte dit zonder problemen...
 
\
ik kan je ff niet volgen... je hebt een 12v aansluiting laten maken, maar niet je mp3 op aangesloten ? :?
iedereen heeft het over jou accu op dit moment.....

leg eens beter uit aub ...

Klopt...ik heb een 12 V aansluiting laten aanbrengen voor mij intercom-set...deze intercom-set heeft de mogelijkheid om via een mini jack een Discman/MP3 speler (whatever) aan te sluiten...het is gewoon een audio ingang...mijn MP3 speler sluit ik hierop aan (wordt gevoed van zijn eigen interne batterij). Op mijn vorige motor werkte dit zonder problemen...


Maar voordat de "irritaties" te hoog oplopen :) .... ik laat het probleem door mijn dealer uitzoeken...en indien jullie geinteresseerd zijn...dan laat ik wel weten wat zij als oorzaak hebben gevonden...
 
OK, nou is het duidelijk !

En geen irritaties hoor. :)

Iemand stelde voor om eerst de intercom op een losse 12v (voeding of accu) te zetten.
dus geheel los van de motor. daarna kijken als de motor loopt of je dit probleem ook hebt.
zoja dan is het hoogfrequent inslag.

Ga ik er ook even vanuit dat jou intercom geheel storingsvrij is uiteraard.

Als dat niet het geval is vermoed ik dat het probleem gezocht moet worden in de twee verschillende spanningsbronnen.

liggen de beide common's (min) aan elkaar ?

is de audiouitgang van je MP3 speler DC ontkoppelt? kan je met een klein elco'tje testen.
en er zijn nog wel andere dingen die jou probleem op kunnen lossen.

En als de dealer wat vind, wil ik het ook graag wel weten. altijd leerzaam
 
Nou, ik heb nog even het een en ander geprobeerd.

  • Intercom rechtstreeks op de accu aangesloten (met draaiende motor) => nog steeds spikes
  • Intercom rechtstreeks op de accu aangesloten (alleen 12V) => GEEN spikes
  • Intercom rechtstreeks op de accu van mijn auto aangesloten (met en zonder draaiende motor) => GEEN spikes

Dus ik denk dat ik hieruit kan concluderen dat het niet door mijn intercom komt.
 
Om uit te proberen of het Hoogfrequent inslag is, moet je de motorfiets motor laten lopen. En je gehele intercom systeem ergens anders op aansluiten. bijvoorbeeld je auto accu. Wel je intercom zo dicht mogelijk bij je motorfiets houden.

Als je dan niks hoort weet je zeker dat je geen HF inslag hebt.

Als dat niet het geval is, lijkt het erop dat je ontsteking toch wat nasty spikes op je 12volt zet. je zou dan kunnen proberen wat ik voorstelde. met diode en condensator.
 
Nou....ik heb net mijn motor opgehaald van de dealer. Volgens hem moest ik het kabeltje dat naar de headset van de bijrijder gaat buitenom de motor laten lopen...dit heb ik geprobeerd...maar de tikken waren nog steeds hoorbaar.

Nu heb ik zelf nog wat geexperimenteerd, en nu bleek dat als ik het intercomkastje aan de andere kant onder mijn buddyzit plaats, het tikken weg is....
Voor de zekerheid heb ik om de kabeltjes een ferrietkraal gedaan. Het lijkt dus toch op HF storing??
 
Terug
Bovenaan Onderaan