crashpad probleem ZX6R

Kawaroen

MF veteraan
8 apr 2002
2.350
0
De meeste crashpads voor de ZX6R modellen van 98-02 worden vastgezet via een lullig boutje in de kuip. Maak je dan een schuiver, dan breekt die bout meteen.

Zou het een oplossing zijn om dan een titanium bout te gebruiken ipv die standaard stalen bout?
 
Je bedoelt 1 van die boutjes waar de kuip mee vast zit??????
Die zijn volgens mij idd niet stevig genoeg bij een schuiver, maar een titaniumbout met die maat is waarschijnlijk of ook niet sterk genoeg of r*teduur.

Mzzl, Bob
 
De meeste crashpads voor de ZX6R modellen van 98-02 worden vastgezet via een lullig boutje in de kuip. Maak je dan een schuiver, dan breekt die bout meteen.

Zou het een oplossing zijn om dan een titanium bout te gebruiken ipv die standaard stalen bout?
Is het niet rechtstreeks op het frame te monteren.
Wil een crashpads zin hebben dan min. met een 10 mm bout vastzetten.
Denk niet dat een titanium bout veel uitmaakt!
 
Op vrijdag 01 november 2002 10:30 schreef CrashBR het volgende:
brain laat van het weekend een setje monteren, bij hem schijnt er een heel subframe aan te pas te komen :?

Dat zullen vast wel die van Bike-Design zijn!

Voor degenen die al crashpads op een ZX6R hebben, is het goedkoper om titaniumbouten te kopen dan die set van Bike-Design.

Maar ja, als titanium niet zoveel sterker is dan staal :?
 
Ja, het ligt eraan welk titanium er voor de bout gebruikt is. Er zit namelijk nogal wat verschil tussen de verschillende soorten titanium. Bijvoorbeeld titanium voor uitlaatdempers (waarschijnlijk CP-2) is lang niet zo sterk als (ik noem maar iets) titanium drijfstangen (misschien Ti-6Al-4V).

Mzzl Bob
 
De meeste crashpads voor de ZX6R modellen van 98-02 worden vastgezet via een lullig boutje in de kuip. Maak je dan een schuiver, dan breekt die bout meteen.

Zou het een oplossing zijn om dan een titanium bout te gebruiken ipv die standaard stalen bout?

Dan heb je straks een compleet losgerukte kuip met een intakte bout :) :)
't maar wat je wil.....
 
brain laat van het weekend een setje monteren :9~ , bij hem schijnt er een heel subframe aan te pas te komen :?


Het leek mij te link om gewoon van die titanium schroeven er dan toch in te zetten. Ik heb gewoon gekozen voor die van Bikedesign idd, je betaalt wel meer maar het lijkt iig een heel stuk sterker.

Voor de meeste andere merken moet je ook in je kuip zagen en ik wilde juist mijn kuip heelhouden.
crashpads en dan ff naar safety klikken en dan naar chrashpads
 
Titanium is vele malen sterker dan 8.8 staal. Toch is een 8.8 stalen bout al sterk genoeg bij een crash.

Zou je titanium bouten gebruiken; deze zijn 5 maal sterker dan staal, zijn veel veerkrachtiger dan staal, en zullen dus minder snel breken. De treksterkte is ook vele malen hoger dan staal. Titanium heeft heel bijzondere eigenschappen en wordt de trekstrekte groter naarmate de temperatuur afneemt (hier heb je niets aan, maar leuk detail).

Daarnaast is titaan een stuk lichter dan staal (scheelt ongeveer de helft).
 
Laatst bewerkt:
Grofweg zijn er 3 industriestandaarden voor Titaan;

1)Amerikaans titanium; ASTM grade en TI grade (afhankelijk van de gebruikte samenstelling van titaan componenten zoals Al-V-Sn-Cr-Mo-Zr-Ni-N-C-H-FE-O) Hoe hoger de waarde die achter de grade-aanduiding staat, des te beter de specifieke eigenschappen van het titaan. Eigenlijk, hoe hoger, hoe sterker.

2)Chinees titanium; TA en TC grade (toevoeging Si, Cu en Nb )Weet niet of dit nu sterker is dan amerikaans of russisch titaan.

3)Russisch titanium; BT, PT, ET AT en OT grade. BT is het sterkste titanium dat te koop is (voor zover ik weet), die oploopt van waarde 1 tot 25.

Voor jullie info; een titanium mesblad (Rambo model) is een TI-6 kwaliteit. BT 20 is vele malen harder en sterker (en duurder uiteraard).

Kijk even wat de specificatie is van die bouten, maar koop je ze bv bij Hop Motorsport of zo, dan zijn ze zeker sterk genoeg. Het simpelste titaan is al sterker dan staal.......bekijk het zo maar.
 
Kijk even wat de specificatie is van die bouten, maar koop je ze bv bij Hop Motorsport of zo, dan zijn ze zeker sterk genoeg. Het simpelste titaan is al sterker dan staal.......bekijk het zo maar.

Weer wat geleerd :) Thanks!

Enne Froggy, je hoeft juist niet in je kuip te zagen bij die van Bike-Design!!!
 
De meeste crashpads voor de ZX6R modellen van 98-02 worden vastgezet via een lullig boutje in de kuip. Maak je dan een schuiver, dan breekt die bout meteen.

Zou het een oplossing zijn om dan een titanium bout te gebruiken ipv die standaard stalen bout?

Ik zou gewoon bij stalen bouten blijven.

Er is een grens waarbij de bout van de crashpad MOET breken/buigen.
Een crashpad moet beschermen bij low-impact ongelukjes, maar hij moet buigen/Breken bij High-Impact.

Het zou toch lullig zijn als je valt en de je Titanium bout is nog heel, maar wel uit het blok breekt/scheurt.

En daarbij als hij niet breekt/of buigt geeft hij de energie af aan het blok, en de kans is niet gering dat je het blok van binnen sloopt bij een te hoge klap.

Dus mijn advies: "Gebruik geen Titanium"
 
Titanium is vele malen sterker dan 8.8 staal. Toch is een 8.8 stalen bout al sterk genoeg bij een crash.

Zou je titanium bouten gebruiken; deze zijn 5 maal sterker dan staal, zijn veel veerkrachtiger dan staal, en zullen dus minder snel breken. De treksterkte is ook vele malen hoger dan staal. Titanium heeft heel bijzondere eigenschappen en wordt de trekstrekte groter naarmate de temperatuur afneemt (hier heb je niets aan, maar leuk detail).

Daarnaast is titaan een stuk lichter dan staal (scheelt ongeveer de helft).
Titanium is mooi spul, maar 5 maal sterker...

overzichtje van de sterktes
een 8.8 bout heeft een treksterkte van 800MPa en een "0.2 sterkte" van 640MPa
een 12.9 bout heeft een treksterkte van 1200MPa en een "0.2 sterkte" van 1080MPa

Verder is de elasticiteitsmodulus van titanium ongeveer 110GPa en van staal 200GPa

Staal is helemaal zo gek nog niet en gewoon te krijgen bij de ijzerzaak!
 
Titanium is mooi spul, maar 5 maal sterker...

overzichtje van de sterktes
een 8.8 bout heeft een treksterkte van 800MPa en een "0.2 sterkte" van 640MPa
een 12.9 bout heeft een treksterkte van 1200MPa en een "0.2 sterkte" van 1080MPa

Verder is de elasticiteitsmodulus van titanium ongeveer 110GPa en van staal 200GPa

Staal is helemaal zo gek nog niet en gewoon te krijgen bij de ijzerzaak!

Voor de duidelijk:

Treksterkte is de spanning waarbij het materiaal breekt, 0.2 sterkte (oftewel rekgrens) is de spanning waarbij het materiaal plastisch (blijvend) gaat vervormen.

;)
 
Weet iemand dat toevallig? :? :?

Natuurlijk weet ik dat want ik heb ze zelf gekocht en laat ze er vandaag (zaterdag) opzetten :) . Piccie's volgen dan wel waarschijnlijk.
klik hier Ze kosten dus respectievelijk 166 pleuro's maar ik heb ze dan met 20 % korting bij van Wijk gehaald dus reken maar uit. Wel verschikkelijk duur '( maar je hoeft er niet voor in je kuip te zagen en dat was mijn vereiste en dan kom je al snel op deze uit. Ook omdat ze gewoon heel goed moeten zijn omdat die valblokken niet aan 1 schroef vastzitten maar aan meerdere bevestigingspunten en die zijn met elkaar verbonden door middel van een bijgeleverd subframe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan