polycarbonaat of fiberglas

Freestyle

MF'er
23 feb 2006
160
0
utrecht
ik hoor van sommige mensen dat het verschil in poly en fiber niet zo groot is ten opzichte van de prijs, maar anderen zeggen weer dat er veel verschil in zit. ik was vandaag bij een motorzaak en ze hadden vooral polycarbonaat, ze vertelden me dat fiberglas niet echt nodig is omdat je toch je helm moet vervangen als je ermee geflikkerd bent... nu is mijn vraag: is fiberglas echt zoveel beter en ook ten opzichte van de prijs?
en wat zijn eventueel andere factoren waar je op moet letten als je een nieuwe helm gaat kopen?
 
Fiberglas is sterker.

En na tig proeven op de zelfde plek, knapt de poly, en in het fiber komt een deukje.
 
Fiberglas is lichter (kan tot een paar honderd gram schelen) en gaat langer mee (polyhelm 3 tot 5 jaar, fiberhelm 5 tot 7 jaar, volgens opgave fabrikanten).

Bij een klapper is fiberglas inderdaad sterker/vormvaster en beter bestand tegen de klap van puntige voorwerpen. Aan de andere kant zal poly de klap weer beter dempen.

Fiber helmen zijn duurder, vanwege de handmatige productie, maar zijn dan ook meestal wat beter afgewerkt.

Kortom, beide soorten hebben hun voor- en nadelen.

Waar je op moet letten? Eigenlijk maar één ding. De helm moet overal strak zitten, maar mag nergens knellen. Een goedkope helm die perfect past, is altijd veiliger dan een dure helm die niet goed zit.

Verder? Ventilatie vind ik wel belangrijk, afwerking ook. Maar uiteindelijk gaat het er alleen maar om of die botspet z'n werk doet.....
 
Tuurlijk moet je je muts vervangen als je hem gebruikt hebt, maar daar ga je toch niet van uit?

Anyway, fiber is lichter, gaat langer mee, maar is meestal iets duurder.

En verder moet die muts gewoon goed zitten.
 
[.......]
Maar uiteindelijk gaat het er alleen maar om of die botspet z'n werk doet.....

Ben het hier niet helemaal mee eens.... natuurlijk moet een helm zijn werk doen bij een ongeval, maar een comfortabele stille helm die in de zomer goede ventilatie heeft en in de winter warm is, die niet te veel aan je nek trekt die niet beslaat etc etc. Zal het mogelijk maken om die klapper mischien te verkomen en ik denk dat eigenlijk het meest belangrijke is van een helm.

maar ja meningen verschillen.
 
Ben het hier niet helemaal mee eens.... natuurlijk moet een helm zijn werk doen bij een ongeval, maar een comfortabele stille helm die in de zomer goede ventilatie heeft en in de winter warm is, die niet te veel aan je nek trekt die niet beslaat etc etc. Zal het mogelijk maken om die klapper mischien te verkomen en ik denk dat eigenlijk het meest belangrijke is van een helm.

maar ja meningen verschillen.

Wat je opsomt kan ik ver in mee gaan maar, is in 99% van de ongevallen niet de oorzaak.
 
ik hoor van sommige mensen dat het verschil in poly en fiber niet zo groot is ten opzichte van de prijs, maar anderen zeggen weer dat er veel verschil in zit. ik was vandaag bij een motorzaak en ze hadden vooral polycarbonaat, ze vertelden me dat fiberglas niet echt nodig is omdat je toch je helm moet vervangen als je ermee geflikkerd bent... nu is mijn vraag: is fiberglas echt zoveel beter en ook ten opzichte van de prijs?
en wat zijn eventueel andere factoren waar je op moet letten als je een nieuwe helm gaat kopen?

Afhankelijk van hoe je terecht komt moet je inderdaad je helm vervangen na een ongeluk. In geval van een ongeluk zullen ze allebei redelijk hetzelfde werken:
Namelijk de klap opvangen en de energie absorberen.

Maar zolang je geen helmschade oploopt, gaat een fiber helm langer mee dan een poly helm. En fiber helmen zijn meestal lichter.
En dat is in de tijd dat je de helm draagt natuurlijk wel zo fijn.
 
dus poly is voor eenmalig gebruik en fiber voor meerdere malen?


:? Je gaat toch niet na elke rit een nieuwe helm kopen????

Op het moment dat je met je helm een flinke klap te verduren hebt gehad,
moet je m vervangen, geldt voor fiber en voor poly.
Betekent niet dat als je met je helm in de hand door de stad loopt,
en je stoot m tegen de muur aan, dan je dan moet vervangen.
 
Het grootste verschil volgens mij is dat polycarbonaat(plastic) uithard naar een aantal jaar en dan gewoon kan scheuren of breken bij een val en fiberglas doet dat zeker niet .Plus het is lichter
 
Wat je opsomt kan ik ver in mee gaan maar, is in 99% van de ongevallen niet de oorzaak.


ik had het niet over de oorzaak maar des te frisser je bent des te sneller je kunt reageren en dan maken deze punten wel degelijk uit. Buiten het feit dat het gewoon prettiger rijd....

mijn idee eerst in winkel passen dan de lekkerste drie (of meer als er veel gelijk zijn in de winkel) op de weg uitproberen en dan keuze maken.

vergeet schubert niet(heb ik wel gedaan en ik denk dat ik een stillere helm had kunnen kopen en loop daar nog een beetje over te balen)....

verder ben ik blij met me helm zie onderschrift
 
Het grootste verschil volgens mij is dat polycarbonaat(plastic) uithard naar een aantal jaar

Polycarbonaat heeft inderdaad te lijden van UV licht. Buiten in de zon wordt hij bros. Dus na een jaar of drie dagelijks gebruik moet je echt aan een nieuwe gaan denken.

Fiberglas (of eigenlijk glasvezelversterkte epoxy) heeft dit probleem niet.

Al heb ik na drie jaar dagelijks gebruik zo ook mijn vraagtekens bij de pasvorm. poly of fiber. Dan zou je dus kunnen zeggen dat je beter geen fiber kunt nemen. Kost meer, gaat even lang mee.
Even heel zwart-wit.
 
dat gewichtsverschil waag ik te betwijfelen ik heb nog nooit een fiberhelm gezien van 1200 gram, de meeste zitten boven de anderhalve kilo.
uit recent onderzoek is gebleken dat een polycarbonaat helm minder hersenletsel geeft bij een ongeval.
polycarbonaat buigt namelijk nog mee waardoor de klap enigzins geabsorbeert wordt.
dan moet ie natuurlijk geen tien jaar oud zijn, dan spat hij gewoon in stukken.
als je van plan bent tien jaar met een helm te doen kan je beter een fiberglashelm kopen.

na een ongeval moet je altijd je helm vervangen, je hebt namelijk geen idee wat er allemaal bij jouw landing gebeurt is.
de helm kan er nog prima uitzien maar inwendig gekraakt zijn.

overigens is uit belgisch onderzoek gebleken dat zelfs een wollen muts nog veiliger dan een fiberglashelm.
men liet van de zesde verdieping van het leuvens universiteitsgebouw beide vallen en de muts was nog heel! :Y

ik ben overtuigd polycarbonaat, ik vind het een prettig idee elke paar jaar een verse helm te kopen.
ik vind het prijsverschil met glasfiber ook te groot, na twee jaar is toch de voering weer versleten.
 
Het grootste verschil volgens mij is dat polycarbonaat(plastic) uithard naar een aantal jaar en dan gewoon kan scheuren of breken bij een val en fiberglas doet dat zeker niet .Plus het is lichter
In de praktijk valt dat nogal mee, heb al meerdere experimenten gezien waar zelfs 20 jaar oude PC helmen nog keurig de klap opvingen (en niet eentje die als "glas" uit elkaar springt zoals je wel es spannend hoort vertellen). Niet dat je 20 jaar met een helm moet doen natuurlijk maar toch interessant. Ik vervang altijd mijn helm zodra het binnenwerk dun is geworden en het opeens donker wordt zodra ik mijn hoofd snel omdraai :+ Da's meestal na 4 of 5 jaar tamelijk intensief gebruik, ongeacht waar-ie van gemaakt is.
Een zwaardere of lichtere helm valt me eerlijk gezegd nooit zo op, zelfs niet na een dag rijden (misschien dat mijn enorm zware hoofd hierbij een rol speelt :9 ). Maar misschien maakt het wel uit voor je nekspieren wanneer je met hoge snelheid ergens tegenaan klapt?
 
bedankt voor de reacties... hier heb ik dus wat aan!

wat ik kan concluderen is dat je met een polycarbonaat helm van 100 euro vrijwel evengoed beschermd bent bij een val als met een fiberglas..

dan vraag ik me wel af waarom mensen 350 tot 700 euro voor een helm neertellen? zit het hem dan in de extras(special paint, geluidsdicht, etc) of is deze toch wat veiliger?
 
bedankt voor de reacties... hier heb ik dus wat aan!

dan vraag ik me wel af waarom mensen 350 tot 700 euro voor een helm neertellen? zit het hem dan in de extras(special paint, geluidsdicht, etc) of is deze toch wat veiliger?
dat is omdat er hele kostbare sticker 46 en "the doctor" opgeplakt zitten.
je wil niet weten hoeveel mensen bereid zijn een hoop geld neer te leggen voor een illusie.
 
Tja, het blijft je eigen keus.
De conclusie dat polycarbonaat beter is dan fiber vind ik nogal vergezocht. De fiber helmen komen over het algemeen veel beter uit de "Snell" test. Probleem is dat geen enkele fabrikant van één van beide soorten ooit een vergelijkend onderzoek heeft gedaan, welk materiaal nu beter/geschikter is voor een helm.

Overigens: het verhaal dat je een helm na een ongeluk niet hoeft te vervangen als ie geen waarneembare schade heeft, is absolute onzin. Een belangrijk onderdeel (misschien wel het allerbelangrijkste...) van je helm is de binnenkant, dat schuim. Het dient als schokdemper om de energie bij een klapper op te vangen, om je hersenpan te beschermen. Dat gebeurt door het indrukken van het schuim. Als dat één keer is gebeurt, doet het schuim z'n werk dus niet meer. Lang niet altijd kun je ook zien dat het schuim z'n werk heeft gedaan.
De fabrikanten van veel helmen controleren gratis je helm na een klapper. Bij twijfel ALTIJD vervangen, je koppie is je dat toch wel waard?

Over het gewicht: mijn Shoei weegt 1250 gram. De gemiddelde polycarbonaat helm zit al gauw rond de 1750 gram en meer. Hoezo onzin????
 
dan vraag ik me wel af waarom mensen 350 tot 700 euro voor een helm neertellen? zit het hem dan in de extras(special paint, geluidsdicht, etc) of is deze toch wat veiliger?
Dit is niet altijd een kwestie van kwaliteit; iedere helm moet intensieve testen ondergaan om een keurmerk te krijgen en dat is een kostbaar proces waar grote aantallen helmen verwoestende testen moeten ondergaan. In exclusieve helmen zal dit meer in de prijs doorwerken dan bij merken / types die in grote aantallen wordt geproduceerd. Maar zelfs dan nog, PC helm-schalen zijn veel makkelijker te maken dan glasfiber, kevlar of CF dus daar betaal je ook voor.

"Beter" is een relatief begrip in motorland, nogal wat rijders vallen in de categorie "all the gear but no idea" en kopen de duurste spullen voor zo weinig mogelijk geld op het web of bij failliete motor-dealers B|
 
nou ik ben eruit... ik denk dat ik maar gewoon een polycarbonaat helm neem.. het scheelt een hoop in euros maar weinig in veiligheid als je een fiberglas neemt, zoals ik lees.
 
waarom rijden alle motorcoureurs met minimaal fiberglas helmen? omdat ze duurder zijn of betere bescherming geven????

Eens een stuk gelezen over een brommerrijdster die met haar hoofd onder een vrachtwagen was gekomen en het overleefd heeft omdat ze een goede glasfiberhelm van arai ophad... Als het een PC was geweest had ze het niet overleefd meldde het verhaal.

En je kan je hoofd maar 1 keer goed beschadigen lijkt mij.... en om daar een paar euri op te bezuinigen???????
 
Terug
Bovenaan Onderaan