Oliedrukmeter, zin of onzin ?

Oliedrukmeter

  • sjo

    Stemmen: 2 9,1%
  • go

    Stemmen: 5 22,7%
  • no go

    Stemmen: 0 0,0%
  • biertje ?

    Stemmen: 13 59,1%
  • of liever een roséétje ?

    Stemmen: 2 9,1%

  • Totaal aantal stemmers
    22

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
1
Meppel
Ik zie heel veel hd's met zo'n metertje op het blok zodat je de oliedruk kan aflezen.

Bij mijn auto gebruik ik die wel (pas wegrijden als de boel op 40 psi staat) maar is dat bij een hd ook nodig, of is het alleen sjooo...
 
ik heb het in al die jaren nooit als een gemis gezien.
daarbij vertelde HCS mij ooit dat het niet eens een aanrader is ivm
lekkage .
Gewoon zelf geregeld dipsticken.
 
Dat is nou precies waar ik naar op zoek ben een analoge oliedrukmeter voor mn gsxr1100.

Als iemand een tip heeft?
 
Ik had het op de Triumph ook op gezet, met zo'n oud beesie vond ik het wel prettig om het in de gaten te houden. (lekte ook niet)
 
ik hoor overal dat bij een hd de oliedruk zo laag is dat je niks ziet op de meter.......

ik heb nu helemaal niks, ook geen lampje, en dat is ook weer niet top..
 
Heb ook alleen een meter op de achterste kop zitten, en een verklikker op de opgevoerde olie pomp.
 
Heb je ook gelijk een stuk minder zorgen (stationair geen olie druk, dus ook het big end geen olie op wat gespetter van uit het carter na dan).
Wat niet weet wat niet deert, totdat het kapot gaat natuurlijk.
 
Ik heb een meter gehad op de achterste cylinder (fxe 1976) toch maar eraf gehaald , slecht voor mijn bloeddruk.En je moet een aantal toeren draaien voordat je genoeg oliedruk hebt dat je het kan zien op je meter, en aangezien ik geen tellers heb!
 
DR Bral

Nog behoefte aan een olie druk , flow , slijtage uitleg/verhaal van de harley, of liever de kop in het zand?
 
Ik denk dat ik ga winnen.......


Niet dat het iets bij draagt aan dit topic :+ :+ (net als de poll trouwens) hahahaha
 
op wat gespetter van uit het carter na dan).

[/quote]
Bij een dry-sump systeem is er geen gespetter.Spatsmering alleen bij stationaire motoren met een laag specifiek vermogen, vb: Briggs & Stratton.(maar de lopen wel vast als u gras maait op een helling!)
Bij H-D geen zorgen, bij 2000 rpm hebt U voldoende druk; geen rev-counter? Bedenk dat U bij normale snelheden steeds voldoende druk krijgt. U tuft toch niet met een snelheidsbeperking van 50 km/h in vijfde? Schakel een lagere versnelling, alles loopt gesmeerd.Mijn drukmeter begaf het plots,via HOG assistance opgelost; er was druk maar de meter werkte niet. 2000 km later werkte de meter terug (door de hoge T in Portugal)op weg naar Faro.De meter werd in waarborg vervangen , het is een "kleine" geruststelling maar niet onmisbaar.Besluit: overbodig.
Ook de extra-oliekoeler is overbodig.
 
Ultra , helemaal gelijk , althans wat het gespetter betrefd. Dit is inderdaad wel wat meer dan gespetter, was eigenlijk alleen maar zo opgesteld om een discussie uit te lokken , maar heelaas...........
En inderdaad een gezond blok kan zonder olie koeler , maar dat word weer een heel ander verhaal.
Heer bral, 'savonds na onze wekelijkse bingo hebben we dit verhaal verzonnen zodat je misschien een paar antwoorden krijgt , zeker niet dat wij de wijsheid hier hebben maar het is toch meer dan 100 jaar ervaring ff snel opgeteld, en dat delen we graag.
Bral de pasingen (speling) in een blok is belangrijk ivm olie verbruik.
Alle spelingen maken dat de oliepomp wel pompt maar geen druk op kan bouwen.
De capaciteit van de pomp is dan niet genoeg om alle spelingen te compenseren.
Nokvolgers/tuimelaars en de oliepomp zelf hebben allemaal hun eigen toleranties, als de olie koud is zal door de dikte van de olie nog wel wat druk opgebouwd worden maar met het stijgen van de temperatuur is het al gauw erg dun.
Alles wat heet word geeft op de te smeren onderdelen meer ruimte (tolerantie).
De olie gaat makkelijk verloren op al die onderdelen, 4 nokvolgers , 4tuimelaars (2 busjes) en als de oliepomp ook wat speling heeft gekregen dan is de oliedruk al snel gedaald.
Het vervelende van het smeersysteem is , dat de nokvolgers/tuimelaars het eerste op druk wordt gezet, met het dalen van de druk krijgt de krukaslager en de zuiger steeds minder.
Gelukkig is in alle HD modellen een voorziening dat er ook als de olie toevoer naar de krukas/zuiger stopt er toch nog wat smeering is.
In het carter blijft altijd wat olie achter die de smering nog lange tijd kan vervangen.
Dit systeem is een overblijfsel van het wetsump smeersysteem uit de jaren 30.
Door de olie afvoer uit het carter hoog te plaatsen laten de vliegwielen altijd een restant olie in het carter achter (het voetenbad).
Dit voetenbad is al vele jaren de redding voor het harley blok. Om te weten hoe lang je systeem op druk is, is een drukmeter een handig ding. Als er geen druk meer is dan moet je maar denken aan het voetenbad in het carter, je kan ook denken hoe lang gaan mijn zuigers en krukas nog mee me alleen dat voetenbad? Want door de centrifugaalwerking zal het krukaslager helaas geen olie krijgen. Een goed smeersysteem moet in staat zijn om de factor slijtage/temperatuur lange tijd op te vangen, zodat ook na vele kilometers ook met warme motor de krukas nog olie krijgt.
Ook wanneer de motor stationair draait, mooi weer, file, stads verkeer is het prettig als de drukmeter nog iets aangeeft en reageert met gasgeven.
De drukmeter in de pomp zorgt ervoor dat de nokvolgers/tuimelaars het eerst olie krijgen, als de drukregelaar door de oliedruk opgetild wordt, dan pas krijgt de krukas olie, dit gebeurd dus pas bij voldoende druk.
De oliedruk meter moet minstens 25 psi aangeven wil de drukregelaar omhoog gaan om het krukaskanaal te openen, in mm is dat ongeveer 4 tot 5 mm, is er niet genoeg druk dan blijft de drukregelaar beneden staan en krijgt je krukaskanaal dus geen olie.
Het is dus leuk en best wel belangrijk om te weten wat de drukregelaar doet, een systeem controleur ( kan je heel gemakkelijk zelf maken) is een handig hulpmiddel om van buitenaf te zien of er voldoende oliedruk is en, heel belangrijk, of er voldoende druk is om het krukaskanaal van olie te voorzien.
Is er geen of heel weinig druk in je systeem dan is de volgende stap het opsporen van de verbruikers.
De practijk leert dat de nokvolgers snel versleten zijn, mede door de ruime toleranties tijdens eerste montage.
Overmaat nokvolgers zijn een prima middel om deze ruime tolerantie uit je systeem te halen, wel zorgvuldig honen om profijt van de dure overmaat te hebben.
De drukmeter/systeem controleur zal dat dan ook direct aangeven door ook met warme motor nog goed te reageren.
Ook de 8 tuimelaarshuisjes zijn met de 4 assen ook aardige verbruikers maar zorgen, door de afvoer van de olie door de kop en cilinders dat het voetenbad op peil blijft.
Ook de oliepomp zelf kan door de slechte toleranties een verbruiker zijn, door dit inwendige verlies is niet iedere pomp in staat om de druk op peil te houden.
Je moet een beetje geluk hebben om met een nieuwe pomp beter af te zijn , door de verpakking heen kijken of de pomp die je koopt een goed of slecht product is , is ook niet mogelijk, dit is geheel afhankelijk van de tolerantie controle, zelfs een pakking die een paar hondertste dikker is geeft al verlies!!
Je ziet het bral een heel verhaal, doe er je voordeel mee en geef een paar tientjes uit voor een meter en houd ons op de hoogte .
 
Ultra , helemaal gelijk , althans wat het gespetter betrefd. Dit is inderdaad wel wat meer dan gespetter, was eigenlijk alleen maar zo opgesteld om een discussie uit te lokken , maar heelaas...........
En inderdaad een gezond blok kan zonder olie koeler , maar dat word weer een heel ander verhaal.
Heer bral, 'savonds na onze wekelijkse bingo hebben we dit verhaal verzonnen zodat je misschien een paar antwoorden krijgt , zeker niet dat wij de wijsheid hier hebben maar het is toch meer dan 100 jaar ervaring ff snel opgeteld, en dat delen we graag.
Bral de pasingen (speling) in een blok is belangrijk ivm olie verbruik.
Alle spelingen maken dat de oliepomp wel pompt maar geen druk op kan bouwen.
De capaciteit van de pomp is dan niet genoeg om alle spelingen te compenseren.
Nokvolgers/tuimelaars en de oliepomp zelf hebben allemaal hun eigen toleranties, als de olie koud is zal door de dikte van de olie nog wel wat druk opgebouwd worden maar met het stijgen van de temperatuur is het al gauw erg dun.
Alles wat heet word geeft op de te smeren onderdelen meer ruimte (tolerantie).
De olie gaat makkelijk verloren op al die onderdelen, 4 nokvolgers , 4tuimelaars (2 busjes) en als de oliepomp ook wat speling heeft gekregen dan is de oliedruk al snel gedaald.
Het vervelende van het smeersysteem is , dat de nokvolgers/tuimelaars het eerste op druk wordt gezet, met het dalen van de druk krijgt de krukaslager en de zuiger steeds minder.
Gelukkig is in alle HD modellen een voorziening dat er ook als de olie toevoer naar de krukas/zuiger stopt er toch nog wat smeering is.
In het carter blijft altijd wat olie achter die de smering nog lange tijd kan vervangen.
Dit systeem is een overblijfsel van het wetsump smeersysteem uit de jaren 30.
Door de olie afvoer uit het carter hoog te plaatsen laten de vliegwielen altijd een restant olie in het carter achter (het voetenbad).
Dit voetenbad is al vele jaren de redding voor het harley blok. Om te weten hoe lang je systeem op druk is, is een drukmeter een handig ding. Als er geen druk meer is dan moet je maar denken aan het voetenbad in het carter, je kan ook denken hoe lang gaan mijn zuigers en krukas nog mee me alleen dat voetenbad? Want door de centrifugaalwerking zal het krukaslager helaas geen olie krijgen. Een goed smeersysteem moet in staat zijn om de factor slijtage/temperatuur lange tijd op te vangen, zodat ook na vele kilometers ook met warme motor de krukas nog olie krijgt.
Ook wanneer de motor stationair draait, mooi weer, file, stads verkeer is het prettig als de drukmeter nog iets aangeeft en reageert met gasgeven.
De drukmeter in de pomp zorgt ervoor dat de nokvolgers/tuimelaars het eerst olie krijgen, als de drukregelaar door de oliedruk opgetild wordt, dan pas krijgt de krukas olie, dit gebeurd dus pas bij voldoende druk.
De oliedruk meter moet minstens 25 psi aangeven wil de drukregelaar omhoog gaan om het krukaskanaal te openen, in mm is dat ongeveer 4 tot 5 mm, is er niet genoeg druk dan blijft de drukregelaar beneden staan en krijgt je krukaskanaal dus geen olie.
Het is dus leuk en best wel belangrijk om te weten wat de drukregelaar doet, een systeem controleur ( kan je heel gemakkelijk zelf maken) is een handig hulpmiddel om van buitenaf te zien of er voldoende oliedruk is en, heel belangrijk, of er voldoende druk is om het krukaskanaal van olie te voorzien.
Is er geen of heel weinig druk in je systeem dan is de volgende stap het opsporen van de verbruikers.
De practijk leert dat de nokvolgers snel versleten zijn, mede door de ruime toleranties tijdens eerste montage.
Overmaat nokvolgers zijn een prima middel om deze ruime tolerantie uit je systeem te halen, wel zorgvuldig honen om profijt van de dure overmaat te hebben.
De drukmeter/systeem controleur zal dat dan ook direct aangeven door ook met warme motor nog goed te reageren.
Ook de 8 tuimelaarshuisjes zijn met de 4 assen ook aardige verbruikers maar zorgen, door de afvoer van de olie door de kop en cilinders dat het voetenbad op peil blijft.
Ook de oliepomp zelf kan door de slechte toleranties een verbruiker zijn, door dit inwendige verlies is niet iedere pomp in staat om de druk op peil te houden.
Je moet een beetje geluk hebben om met een nieuwe pomp beter af te zijn , door de verpakking heen kijken of de pomp die je koopt een goed of slecht product is , is ook niet mogelijk, dit is geheel afhankelijk van de tolerantie controle, zelfs een pakking die een paar hondertste dikker is geeft al verlies!!
Je ziet het bral een heel verhaal, doe er je voordeel mee en geef een paar tientjes uit voor een meter en houd ons op de hoogte .

:}

Misschien niet de wijsheid in pacht maar zeker wel een duidelijk en aannemelijk verhaal...
 
Duidelijk verhaal, maar toch een vraag :

De oliedruk meter moet minstens 25 psi aangeven wil de drukregelaar omhoog gaan om het krukaskanaal te openen, in mm is dat ongeveer 4 tot 5 mm, is er niet genoeg druk dan blijft de drukregelaar beneden staan en krijgt je krukaskanaal dus geen olie.

Als alle toleranties in orde zijn is er dan voldoende druk om het big end/zuigers te smeren bij stationair toerental ?
 


4strokerules , als alle toleranties goed zijn moet je bij stationair draaien 20/25psi halen , dan krijgt de krukas olie eerder echt niet.
Hier boven twee assen die het dus alleen moesten hebben van het voetenbad met dit als gevolg.
Als je dit soort dingen regelmatig meemaakt ga je dus van zelf opzoek naar verbeteringen.
Zijn ilegaal bezig (na twaalfen geen herrie) met dremel en olie pomp, zal als het lukt vanavond een foto plaatsen over de controleur en hoe de pomp werkt.
 
he bral. kzag je gister achter in de middag nog rondtuffen. ziet er goed uit.


kheb wel een olie temp meter int blok zitte is wel handig. zag ook dat er een druk meter voor te krijge is, ben wel benieuwd of het dus nut heb
 


Hier de onderdelen om een systeem controleur in elkaar te zetten.
Een spijker (roestvrij staal, kosten nog moeite worden gespaard!), een kleine o ring en een klein sluitringetje.
 








Hier de laatste foto's om het verhaal compleet te maken.
eerste foto, druk regelaar beneden, motor uit.
tweede foto een lift van twee mm , 15 psi doorvoer naar de krukas nog steeds dicht.
derde foto , 3mm lift 20 psi doorvoer gaat nu open.
vierde foto , 4mm lift ,het gat van de doorvoer is nu voor de helft open , 25psi. en de krukas en de zuigers krijgen eindelijk voldoende olie.
Ben je van plan om te gaan rijden met je HD dan is een goed wekende pomp best wel belangrijk voor de levensduur van je blok, rijd je echter alleen een rondje om het dorpsplein dan is de kleur van de motor ,chromen dekseltje en de juiste zonnebril veel belangrijker.................
 
hmm, bedenkelijke techniek zeg maar...

maar het kanaal waar die meter dan in komt is niet het krukas kanaal dus als je er zo'n ding op schroeft heb je er nog niks aan...
 
Vandaar die systeem controleur
bij voldoende druk zie je aan de lift dat het kanaal open gaat van af de buitenkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan