Motorvakantie naar Zweden

Ewout

MF'er
4 feb 2004
67
0
Deze zomer staat een trip naar Zweden gepland, uiteraard met de motor.
Wie heeft hier ervaring mee en zou me een aantal tips kunnen geven over oa. mooie gebieden, slaapplek, routes etc? Ik heb ook vernomen dat de politie aldaar, zeer streng is tegen snelheid overtredingen, of valt dit wel mee?

We gaan met 3 personen, en de bedoeling is dat we overnachten in goedkope "bed and breakfast" achtige gelegen heden. Eventueel is kamperen ook een optie maar dit heeft niet de voorkeur.
We denken er aan om van te voren een lijst met accomodaties te zoeken en dan ter plekke te bepalen waar we naar toe gaan, of is het verstandig het een en ander te reserveren?
We willen 2 weken gaan, met 3 a 4 verblijfplekken.

Wie kan me een paar tips geven?
 
Helaas nog nooit naar Zweden geweest, maar staat bij mij ook op de planning.

Heelt of dat jullie dan met de motor gaan, Veel plezier alvast!! :Y
 
}) Je mag ook vrij kamperen, het zgn. allemansrecht, zolang je maar nix sloopt of overlast veroorzaakt. En de motorcamping VMCK is ook leuk. Verder als je veel te hard rijdt tot ongeveer 10/15 km te hard is er niets aan de hand, maar ligt ook aan het humeur van de agent op dat moment. Als je van bochten houd dan moet je van Sodertalje richting vasterhanninge gaan, 200 bochten op een weg van 40km, waarvan zeker de helft kombochten. Verder veel plezier. })
 
Zweden is niet goedkoop, zeker als je elke dag naar een restaurantje gaat. Bijna elke camping heeft wel hutten en een keuken. Dus met een slaapzak en een paar pannetjes kun je ook daar terecht, en da's ook niet zo duur.
 
Zweden is niet goedkoop, zeker als je elke dag naar een restaurantje gaat. Bijna elke camping heeft wel hutten en een keuken. Dus met een slaapzak en een paar pannetjes kun je ook daar terecht, en da's ook niet zo duur.

Zweden is niet veel duurder dan Nederland hoor. In vergelijking met Noorwegen is Zweden zelfs goedkoop te noemen. De prijzen in de supermarkt zijn gewoon vergelijkbaar met onze prijzen.
 
Zweden is niet veel duurder dan Nederland hoor. In vergelijking met Noorwegen is Zweden zelfs goedkoop te noemen. De prijzen in de supermarkt zijn gewoon vergelijkbaar met onze prijzen.

Wat ik begrepen heb wil hij bed & breakfast, dus niet zelf inkopen. Daarom adviseer ik hem idd. hutje + wel zelf inkopen en koken. Dat is daar wel goed betaalbaar, zeker als je met meer personen bent (vaak 2 stapelbedden per hut)

Noorwegen vond ik kwa uit eten gaan zelfs slecht: culinaire kunstenaars zijn het niet en je betaalt er 2x zo veel voor dan in NL. Ik moet zeggen dat ik desondanks toch voor Noorwegen zou kiezen.
 
En mocht je toch stevig door willen rijden als je op een lang recht stuk komt dan moet je op letten op helicopters, die gebruiken ze daar ook met radar en ze landen voor je op de weg voor een staandehouding -O-
Verder nog een tip voor drank, koop een fles sterke drank op de boot, niet meer dan 1 en als je er niet van houd kan je die onderweg goed verkopen... drank is daar duuuurrrr.
Mocht je uitgenodigd worden bij een motorclub (ze zijn daar nl zeer gastvrij) kan het zijn dat een biertje wel betaalbaar blijkt te zijn want een vereniging is meestal een non-profit organisatie en die hebben weer andere belastingregels dus niet na de tijd in een kroeg een rondje geven met de gedachte dat het wel meevalt want dan moet je zomaar over je budget heengaan of gebruik maken van het vrij mogen kamperen 8-)
Iig een fijne vakantie want et is een mooi land :Y
 
Schitterend land idd! Kan niet meer zeggen als wat al gezegd is:

*Allemansrecht: je mag overal in de natuur kamperen, kampvuurtje maken, ...

*Natuur: prachtig!

*Verkeersboetes: absoluut vermijden, Zweden zijn heel vriendelijke mensen, ook de politiediensten, ze verontschuldigen zich dat ze je rijbewijs moeten afnemen (onmiddelijk), maar ze hebben geen keuze, ze vinden het ook heel jammer voor je, maar ja ... (aan den lijve ondervonden helaas) Ze geven je wel een papier waarmee je nog 24h mag rijden (tenzij je onder invloed natuurlijk bent). Weet niet hoe het voor buitenlanders zit, ik heb daar half jaar gestudeerd, had daar toen adres. Toen ik zei dat ik weer naar huis ging voor weekendje kreeg ik rijbewijs terug, zonder vragen, mocht het gewoon weer gaan afhalen, maar mocht wel nog even niet in Zweden rijden. Mijn enige boete ooit, maar was er wel eentje van formaat!

*Prijzen: over het algemeen niet echt duurder dan de rest van Europa, maar goud is idd wel goedkoper dan alcohol. (40 à 50 kronen (€4 à 5) voor 40cl starköl (Zweeds biertje dus)) Uitgangsleven is daar in het algemeen eigenlijk wel veel duurder, ook voor een colaatje betaal je veel tot heel veel. Zweden gaan ook zoveel niet op stap, zelfs de studenten niet :N
Herbergen hebben daarentegen heel goede prijs/kwaliteit! Behalve in Stockholm stad geen enkele slechte ervaring. Kamers zijn echt mega-groot, heel knap ingericht en niet duur.

*Zeker proberen: sauna, kötbullar met lingonsylt en snus! :Y

*Routes: kompas meenemen en gewoon van een dorp/stad naar ander toeren over kleine wegen, schitterend!

Groetjes en een heel mooie vakantie gewenst! En vergeet je zwembroek niet!
 
*Zeker proberen: kötbullar met lingonsylt en snus! :Y

Goedkoop eten kan ook bij een ratthus ( vaak langs de drukkere wegen)
een dagensrat zal je niet meer dan 6-7 euro kosten en is vaak inclusief brood en sla en drankje.

Voor de rest ZEKER die zweedse balletjes nemen!!!! :9~ :9~
Mijn vriendin is zweeds en die maakt ze vaak voor me! LEKKAAAAHH!!


veel succes en vooral veel plezier
(Brakke gaid gaat ook dit jaar naar zweden om zijn jachtlicentie te halen!!! }) }) )
 
T'is jammer dat jullie maar 2 weken gaan , 4 weken en doorrijden naar Lapland is een echte aanrader ! Daar heb je de hele weg voor jou alleen en geen of heel weinig stoplichten en geen drempels ! :} Mooie bochtige wegen , prachtige natuur , vrij kamperen , drinkwater haal je gewoon uit een beek net als de forellen . Op die manier kost het ook niet zo veel , maar je maakt dan wel veel kilometers en de benzine is daar ook niet goedkoop . En maak je geen zorgen over de muggen , dat went wel :+
 
Goedkoop eten kan ook bij een ratthus ( vaak langs de drukkere wegen)
een dagensrat zal je niet meer dan 6-7 euro kosten en is vaak inclusief brood en sla en drankje.

Voor de rest ZEKER die zweet balletjes nemen!!!! :9~ :9~
Mijn vriendin is zweeds en die heeft ze vaak voor me! LEKKAAAAHH!!



veel succes en vooral veel plezier
(Brakke gaid gaat ook dit jaar naar zweden om zijn jachtlicentie te halen!!! }) }) )

Heeft jou zweedse vriendin zweet balletjes?

Foto!! :9~
 
Heeft jou zweedse vriendin zweet balletjes?

Foto!! :9~


Jaaah...lekker sappige balletjes!!!! ;)


HMMMMMMMMM!!!


misc
 
schrik niet van soms zeer slechte wegen :(
daardoor trekken die Börn's soms wel kilometers weg open en hierdoor lange omleidingen dat je je soms afvraagt rij ik wel goed :? en de kwaliteit van die omleiding is ook niet geweldig :X

je zult wel niet met 'n circuitbrommer gaan :+
 
In zweden moet je gaan stappen gasten. Er is een mannen tekort daar :Y

zelfs ik had sjans maar dan wel met 3 meiden tegelijk.

blond blauwe ogen grote .......................oren :P
 
Jaaah...lekker sappige balletjes!!!! ;)


HMMMMMMMMM!!!



(Afbeelding)


(Afbeelding)

En dat zijn nou heerlijke kjötbullâr of was dat nou Noors, ik weet het niet meer :9

In zweden moet je gaan stappen gasten. Er is een mannen tekort daar :Y

zelfs ik had sjans maar dan wel met 3 meiden tegelijk.

blond blauwe ogen grote .......................oren :P

Zo weet je :9~
Ze zien er allemaal lekker uit daarzo, en de disco's zijn rookvrij, wat is dat lekker zeg.
Verder is Zweden gewoon een TOP land om heen te gaan.
 
Allemaal bedankt voor de reacties.

We hebben het een en ander naast elkaar gelegd en we hebben een andere bestemming gekozen. We gaan 2 weken richting Tsjechie en Hongarije.
Mijn voorkeur ging wel naar zweden uit, maar ik heb het niet alleen te bepalen.
Een trip naar zweden blijft wel in de planning staan, maar dit jaar even niet.
We hebben ook vanuit de financiele kant gekeken, een paar weken Zweden loopt inclusief benzine, verblijf, voedsel en andere zaken toch wel behoorlijk in de papieren. Tsjechie is dan een stuk goedkoper.

Ik vraag me af of ik er ook wel een geschikte motor voor heb, een VTR, dat is niet bepaald een handige reismotor, veel meenemen kan je niet en dat ding loopt ook niet echt zuinig.

We hebben nu gekozen voor een motor rondreis van Vrijuit reizen.
Je kan zelf bepalen wat je overdag doet, en 's avonds is er een hotel voor je gereserveerd. Deze hele meuk kost bij elkaar ong. 300 euro incl ontbijt, 8 overnachtingen.
Het voordeel is dat je alleen een beetje kleding mee hoeft te nemen, en verder niet zo heel veel andere zaken.

Voor volgend jaar staat een rondrit door de USA op het programma, dus Zweden zal nog wel even in de ijskast moeten wachten.
 
We hebben het een en ander naast elkaar gelegd en we hebben een andere bestemming gekozen. We gaan 2 weken richting Tsjechie en Hongarije.
Mijn voorkeur ging wel naar zweden uit, maar ik heb het niet alleen te bepalen.
Een trip naar zweden blijft wel in de planning staan, maar dit jaar even niet.
We hebben ook vanuit de financiele kant gekeken, een paar weken Zweden loopt inclusief benzine, verblijf, voedsel en andere zaken toch wel behoorlijk in de papieren. Tsjechie is dan een stuk goedkoper.

Ik vraag me af of ik er ook wel een geschikte motor voor heb, een VTR, dat is niet bepaald een handige reismotor, veel meenemen kan je niet en dat ding loopt ook niet echt zuinig.

Ik ga dit jaar ook naar Tsjechie met de motor samen met twee vrienden. Één van hen rijdt ook op een VTR, maar dat gaat uitstekend. Vorig jaar heeft hij een trip naar Ierland erop gedaan.

Hij beschikt wel over een kofferrek wat hij op Internet heeft weten te bemachtigen, nu kan hij dus twee grote GIVI koffers meezeulen. Dit jaar knutselt hij ook nog een topplaat erop zodat hij zelfs drie koffers mee kan nemen, ideale tourfiets dus die VTR :)

Kijk eens naar de reisverhalen op www.tsjechie.nl, staan leuke tips voor leuke routes / wegen en aan te raden campings in Tsjechie.

Veel plezier daar en wellicht kom ik je er nog wel tegen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan