Iemand al ervaring met Flips MotoVision

Ton-up

MF veteraan
13 mei 2004
11.346
59
Lelystad
Het officiele verhaal:
Philips Motovision moet motorrijders beter op laten vallen
Al sinds jaar en dag maakt het Nederlandse bedrijf Philips lampen. Begon het bedrijf ooit met het produceren van de gloeilamp, tegenwoordig zijn daar tal van lampen bijgekomen. Ook voor de motorrijder heeft Philips sinds kort een nieuwe lamp op de markt gebracht.

mv17.jpg




Een oranje gloed moet zorgen voor betere zichtbaarheid van motorrijders.


De Philips Motovision moet er voor zorgen dat motorrijders in het verkeer beter opvallen. Zoals iedereen weet is het belangrijk om op te vallen in het verkeer. Met het gezien worden als uitgangspunt begon Philips met de ontwikkeling van een lamp die zorgt voor onder andere 40% meer wit licht en een lichtbundel die 10 tot 20 meter verder reikt dan de klassieke lampen. Het belangrijkste van het licht is echter een oranje gloed die de lamp onderscheidt van al het andere verkeer.

Via importeur DC-AFAM zal de Philips Motovision binnenkort bij diverse dealers te verkrijgen zijn.


Nu mijn vragen: werkt het echt en wat voor motorverlichting (type, kleur, motortype) had je hiervoor?
En hoe zit het met extra opvallendheid?
En echt meer licht? :?

Alvast bedankt.


Oja, ik rijd nu rond met een gele H4 en 's winters (wegens donkere wegen) met een Philips BlueVision.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ze er nu een aantal weken inzitten, hiervoor had ik de standaadr lampen in mijn v-strom zitten (geen idee wat voor lampen dat waren)
je ziet duidelijk de oranje gloed en ik heb het idee dat automobilisten mij beter zien (merk ik vooral in de file)
ik heb nog niet 's nachts gereden dus of het ook meer licht opleverd weet ik nog niet :)
 
Xag ze in een brochure van MotoPort, en volgens mij kosten ze ongeveer 15 treuro´s, en da´s minder dan NightGuide of Bluevision. 8-)

Ik ga vanavond trouwens daar toch langs, voor een koppelingskabel, en bericht binnenkort nader.
 
Alle motorvoertuigen, bromfietsen en brommobielen moeten verlichting voeren, ’s nachts en overdag bij slecht zicht, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Over verlichting bestaan nogal wat misverstanden. In het Voertuigreglement staat precies aan welke eisen een voertuig moet voldoen. Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn; alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn - alleen het achteruitrijdlicht mag geel of wit zijn. De mogelijkheden om daar vanaf te wijken en de verlichting naar eigen smaak aan te passen, zijn zeer beperkt. Zo is decoratieverlichting en verlichting onder de auto niet toegestaan. Onjuiste verlichting op het voertuig kan reden zijn voor afkeuring bij de APK.

Verplichting mistachterlichten op caravan of aanhanger?
In de meeste gevallen is mistverlichting op caravan/aanhanger verplicht. Er is één uitzondering: caravans of aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg die vóór 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, zijn niet verplicht om mistachterlichten aanwezig te hebben. Overigens blijft de regel van kracht dat mistverlichting alleen aangezet mag worden bij een zicht van 50 meter of minder. Voor oldtimercaravans geldt geen uitzondering op deze regel. Fietslastdragers op de trekhaak hoeven geen mistachterlichten aanwezig te hebben. Tot 1 juli 2006 zal er op aanhangwagens en caravans van minder dan 750 kg wat mistachterlichten betreft geen handhaving plaatsvinden.

Gebruik verlichting
Ook met het gebruik van de verlichting kan er veel mis gaan. Op de weg kom je bijvoorbeeld regelmatig mensen tegen die hun mistverlichting verkeerd gebruiken. Verkeerd gebruik van de verlichting kan een boete opleveren. Daarom een overzicht van wat wel en wat niet mag:

Dimlicht: overdag toegestaan en ’s nachts verplicht. Vooral motorrijders doen er goed aan om altijd hun dimlicht te laten branden, zodat ze beter opvallen.
Groot licht: mag alleen ’s nachts gebruikt worden, behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers). Onder deze voorwaarden mag groot licht zowel binnen als buiten de bebouwde kom gevoerd worden.
Dagrijlichten: mogen gevoerd worden bij daglicht en moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten worden ontstoken. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode ‘RL’ op het lampglas.
Mistlichten: mogen alleen gevoerd worden als de weersomstandigheden daar aanleiding toe geven. De mistlichten voor mogen alleen branden bij mist, sneeuwval of regen, als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag alleen gevoerd worden bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.
Achterlichten en kentekenplaatverlichting: moet altijd gelijktijdig branden met grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
Parkeerverlichting: is verplicht bij parkeren buiten de bebouwde kom, ’s nachts en bij slecht zicht overdag.
Breed- en verstralers: dit zijn geen begrippen die in de wet staan en formeel mag deze verlichting niet gevoerd worden. Als er een F of B in het lampglas staat, worden ze beschouwd als mistlichten. Ontbreekt die code, dan worden ze beschouwd als grootlicht. Als je deze lampen al gebruikt, zorg er dan voor dat je ze alleen gebruikt volgens de regels van mist- c.q. groot licht.

Komt van: http://www.verkeershandhaving.nl/?s=19

Lijkt mij dat dit iets is wat officieel niet mag, maar ik ben geen deskundige.

Ziet er wel leuk uit.
 
@Cawa
de lampen stralen gewoon wit licht uit, maar hebben op de een of andere manier het effect dat je koplampen oranje lijken.
en het lijkt me dat philips zoiets heus wel uitzoekt voordat ze miljoenen uit gaan geven aan de ontwikkeling, productie en marketing van deze lampjes ;)
 
ziehier een mooie omschrijving van de lampjes:

Om motorfietsen beter zichtbaar te maken overwoog Philips drie opties. De eerste was om het licht geel te maken. Door een geel lampglas te gebruiken verlies je echter aan lichtintensiteit. En dat wil je, gezien het bovenstaande, nou net niet. Bovendien is het volgens het wegenverkeersreglement niet toegestaan en het zou jaren duren om de wetgeving te veranderen. Het tweede idee was om het licht van de motor snel te laten knipperen. Dat geeft overdag een goede zichtbaarheid, maar 's nachts heeft het nadelen omdat de lichtintensiteit vermindert. Bovendien is ook het wettelijke aspect voor deze oplossing een probleem. De uiteindelijke oplossing vond Philips in een geavanceerde interferentiecoating, die ervoor zorgt dat het oranje spectrum van het licht naar de reflector wordt teruggekaatst. Zo ontstaat er een oranje gloed in de koplamp, zonder dat dit ten koste gaat van de lichtintensiteit. Sterker nog, door gebruik te maken van de laatste technieken op gloeilampgebied, zo claimt Philips, geeft deze Motovision lamp 40% meer wit licht en een betere hotspot. De oranje gloed zorgt voor een apart gezicht, dat de motor in het verkeer onderscheidt van de andere voertuigen. Daardoor kunnen de automobilisten de motorrijder beter herkennen.


:W
 
Ik was gisteren bij Motoport....
Levering v.a. 07-06 a.s. B| B|


Vandaar hier nog geen gebruiksreacties.. B|

Xag via http://www.triumphrat.net/modules.php?op=modload&name=Forum&file=viewtopic&topic=45321&forum=39 (www.triumphrat.net) wel al positieve gebruiksreacties...
Wordt vervolgd.

Oja, er zijn ook mensen staandegehouden met Philips BlueVision, wegens de blauwige gloed in het felwitte schijnsel, dussss...
 
Ik was gisteren bij Motoport....
Levering v.a. 07-06 a.s. B| B|


Vandaar hier nog geen gebruiksreacties.. B|

Xag via http://www.triumphrat.net/modules.php?op=modload&name=Forum&file=viewtopic&topic=45321&forum=39 (www.triumphrat.net) wel al positieve gebruiksreacties...
Wordt vervolgd.

Oja, er zijn ook mensen staandegehouden met Philips BlueVision, wegens de blauwige gloed in het felwitte schijnsel, dussss...

Vreemd, mijn meissie Seven of Nine rijd er al maanden mee, ligt gewoon bij onze3 motorboer op de toonbank. Ik vind ze qua licht en opbrengst etc etc gewoon gelijk aan de blue vison en aanverwante lampen. Al die mooie verhalen over meer lichtopbrengst en dat het verder straalt, ach, in de praktijk merk je alleen verschil tussern deze lampen en pak em beet een lampje van 1,50 euro van de Gamma. Ik had er al een blue vision in en heb deze dan ook laten zitten. Het is evenwel een leuk alternatief voor deze lamp, mocht je niet van blauw houden :P Stel je er alleen niet teveel van voor, het fotootje op de verpakking is wat optimistisch ;) Ze rijd dagelijks 84 km achter me op 's lands wegen, en dat ik nou een enorme oranje gloed achter me zie....neuh, beetje oranje randje, maar niet in die mate dat het een automobilist opvalt vind ik. Tis verder gewoon wit licht. Ow enne,we zijn geen philips bashers ofzo, me meissie wekrtt bij Philips en het meetste thuis komt van ome frits, maar ik vind deze lampen de moeite niet gezien de blue vision al bestaat.
 
Laatst bewerkt:
Idd, ik heb ze ook al een tijdje, gewoon biuj de hein gericke gehaald (hij had ze wel nét binnen).

Om nu te zeggen "wauw!, wat een hoop licht", dat niet. Maar je ziet wel duidelijk het oranje/rode gloedje om je lichtbeeld heen.

Hiervoor zat er een vision+ in overigens.
 
Tijd voor een praktijktestje dan maar?
Meetlint mee, en diverse proefpersonen.

Denk trouwens dat de hoeveelheid oranje gloed wel afhankelijk
is van de reflector van je koplamp.
 
Ik heb 'm er nu ook een weekje inzitten (nog niet veel gereden overigens).
Kan nou ook niet van mijn zadel rollen van de oranje gloed (eufemisme om te zeggen dat ik er niet veel van zie), kan het zijn dat de lamp eerst warm moet worden?

Misschien mijn beest eens naast eenzelfde type met standaardlampem zetten...... :?
 
@ Beemerbeest: :? Hoe zit het nu met dat extra licht, die 40% en 10 a 20 meter verder? Klopt dat of is het loze marketingBS? 8-)
 
@Ton-up,
Ik heb de lamp vorige week gekocht bij Termaat Nijmegen, kosten 14,95 voor H4.
De oranje gloed is bij mij ook nog niet heel erg goed zichtbaar. Wel iets, maar je hebt geen oranje lamp erin zitten.
Voor het zicht in het donker weet ik nog niets. Vanavond voor het eerst in het donker, dus dat is nog afwachten.
 
heb de lampen er nu 2 dagen inzitten (kostprijs eur 14,95 bij v kekem Rkerk) en de oranje gloed is duidelijk zichtbaar.
Wat wel opvalt is dat de intensiteit van de gloed sterk afhankelijk is van de hoek waarin je naar de koplamp kijkt.
Van bovenaf valt de gloed het minst op, maar neem je plaats in een auto en kijk je via je (binnen)spiegel naar de koplamp dan valt de gloed wel heel duidelijk op (en daar gaat het volgens mij om)
Zicht lijkt beter met de Motovision, dit viel op toen ik naast mijn vriendin in een tunnel reed.
Beiden hebben we een xj900s en ik vooralsnog de Motovision.
Of het echt om 10 tot 20 meter gaat is rijdend wat moeilijk vast te stellen.
Ik vind de lamp in ieder geval een aanrader en zal dan ook zsm op de fiets van mijn vriendin een exemplaar plaatsen.
:]
 
Alle motorvoertuigen, bromfietsen en brommobielen moeten verlichting voeren, ’s nachts en overdag bij slecht zicht, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Over verlichting bestaan nogal wat misverstanden. In het Voertuigreglement staat precies aan welke eisen een voertuig moet voldoen. Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn; alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn - alleen het achteruitrijdlicht mag geel of wit zijn. De mogelijkheden om daar vanaf te wijken en de verlichting naar eigen smaak aan te passen, zijn zeer beperkt. Zo is decoratieverlichting en verlichting onder de auto niet toegestaan. Onjuiste verlichting op het voertuig kan reden zijn voor afkeuring bij de APK.Komt van: http://www.verkeershandhaving.nl/?s=19

Lijkt mij dat dit iets is wat officieel niet mag, maar ik ben geen deskundige.

Ziet er wel leuk uit.
beperkt betekent niet dat iets niet mag... dat is helaas aan mr. Agent om dat te beoordelen.
 
@ Beemerbeest: :? Hoe zit het nu met dat extra licht, die 40% en 10 a 20 meter verder? Klopt dat of is het loze marketingBS? 8-)
Reactie is een beetje laat, met vakantie geweest. O-)

Ik rij vrijwel nooit in het donker, dus ik heb geen idee. Ga eind aug. wel de VAMAC nachtrit rijden, dus dan heb ik gelegenheid genoeg om het eens uit te proberen.
 
ik heb er laatst 1 gekocht en die was 200km al kapot,ben terug gegaan naar de winkel maar die geeft geen garantie op een lampje.

dus straks ff philips mailen :(

maar ze gaven wel fel licht met een soort oranje gloed

philips heeft terug gemaild en misschien krijg ik een andere toegestuurd,dan maar ff kijken of die wel langer meegaat B|
 
Laatst bewerkt:
(Afbeelding)

Vooral dit ziet er erg interessant uit. 8-)


Wil de lamp wel uitproberen.........
Wil wel geloven op voorhand dat je tusen de 10 en 20 m meer licht hebt.....

maar op dat plaatje is 10-20 m bijna even lang /ver als die auto.... |(

als ik weer een bike heb, probeer ik m uit.
 
Dankzij alle reacties tot nu toe heb ik er (nog) geen aangeschaft, want zo houd ik voorlopig 14,95 in de zak.

En de mede :] rijders/sters met Motovision konden me niet vertellen of er inderdaad (veel) meer licht geleverd werd (zal dan vermoedelijk wel niet), en de opvallendheid vond ik niet dermate significant dat ik direct mijn gele Beru H4 ga vervangen. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan