Uitwijken ?

ZZR Lover

MF'er
27 okt 2002
46
0
Dag allemaal ben sinds kort bezig met lessen,
heb nu 6 uur gereden en het gaat wel lekker.

Vandaag ging mijn instructeur voordoen hoe je een
plotseling uitwijkmanoeuvre uitvoert.

Dus je rijdt ergens op aan wil daar rechts langs en
dit doe je door met je rechterarm het stuur van je weg
te drukken waardoor de motor door snelheid en
kracht naar rechts gaat.

Lukt jullie dit .... mij niet n.l. .... je geest protesteerd
omdat je voor je gevoel de verkeerde kant op stuurt.

Heeft iemand er wellicht een filmpje van, ik weet dat dit ook
wordt gedaan op die vro cursussen !
 
Nee, met je gevoel klopt het. Ga maar slalommen vanuit je heupen en je zal voelen dat je stuur het zelfde doet als zelf geforceerd aan de verkeerde kant een duw geven.
 
Dag allemaal ben sinds kort bezig met lessen,
heb nu 6 uur gereden en het gaat wel lekker.

Vandaag ging mijn instructeur voordoen hoe je een
plotseling uitwijkmanoeuvre uitvoert.

Dus je rijdt ergens op aan wil daar rechts langs en
dit doe je door met je rechterarm het stuur van je weg
te drukken waardoor de motor door snelheid en
kracht naar rechts gaat.

Lukt jullie dit .... mij niet n.l. .... je geest protesteerd
omdat je voor je gevoel de verkeerde kant op stuurt.

Heeft iemand er wellicht een filmpje van, ik weet dat dit ook
wordt gedaan op die vro cursussen !

Sterker nog, als ik het niet doe lukt het me niet om fatsoenlijk uit te wijken.

Naar verloop van tijd (en een beetje oefenen) wordt dit een tweede natuur. En de enige manier om hard een bocht in te kunnen sturen.
 
ja dit wordt gedaan op vro cursussen...dit heet de zogenaamde Y proef.

remmen-uitwijken...
je komt aan rijden...op een aantal pilonnen,remt krachtig af, wijkt uit naar links of naar rechts.

1 tip: je kan niet remmen en sturen te gelijk...dit levert namelijk op dat je het asfalt van dichter bij gaat bekijken...WKJ heeft dit meegemaakt op de mfcd (helaas...)ook op een andere freebike (vro) dag ging er een gozer voor me neus op zijn gezicht...remmen en sturen te gelijk...zonde van ze thundercat ;(

druk je stuur naar links en je motor zal naar rechts gaan..oefen dit een paar keer, begin met lage snelheid...en je zal zien dat dit op een gegeven moment vanzelf gaat :)

succes...
 
Maar ik blijf erbij dat het uitwijken meer in de beweging zit van je heupen en je gewichtsverplaatsing dan alleen een dreun tegen je stuur. Het is misschien een goed hulpmiddel in geval van nood.
 
Maar ik blijf erbij dat het uitwijken meer in de beweging zit van je heupen en je gewichtsverplaatsing dan alleen een dreun tegen je stuur. Het is misschien een goed hulpmiddel in geval van nood.

Bij lage snelheid wel vanuit je heupen. Maar als met 100 uit wilt wijken kun je bewegen wat je wilt, de motor zal gewoon rechtdoor gaan. Het enige wat dan helpt is een duw tegen het stuur. :)
 
Bij lage snelheid wel vanuit je heupen. Maar als met 100 uit wilt wijken kun je bewegen wat je wilt, de motor zal gewoon rechtdoor gaan. Het enige wat dan helpt is een duw tegen het stuur. :)

Dat is inderdaad weer wel zo.
 
TOMS cursus wort het ook gedaan.
Recht op een vrouw afrijden en op het laatste moment wijst ze of links of rechts en dan een duw tegen je stuur en er netjes omheen.
Werd wel een paar keer bijna voor haar sokken gereden maar dat zal ze wel gewent zijn haha.
 
TOMS cursus wort het ook gedaan.
Recht op een vrouw afrijden en op het laatste moment wijst ze of links of rechts en dan een duw tegen je stuur en er netjes omheen.
Werd wel een paar keer bijna voor haar sokken gereden maar dat zal ze wel gewent zijn haha.

Ja geinig, kom je daar aanzetten met 100-110 kph. Staat zij een beetje rond te huppelen. Kijk haar strak aan en uiteindelijk steekt ze toch haar arm maar even uit. :} Ik zou daar iig niet gaan staan...

Vicky Gray
 
Op superbikeschool.com staat een heel goed artikel over countersteering.
Om het effect goed te laten zien, hebben ze een ZX-6R voorzien van een extra 'stuur' en gashandle.

no_bs_bike_top_320.jpg


Bekijk filmpje:
[*]Quicktime
[*]Real

Bron: No B.S. Machine
 
Hee hee...u sprekt over mij! en no worries, if you know what you are looking for...you know how to handle it.
RaceGirl gives this course too......als u meer oefening nodig heeft....laten me even weten: vicki@racegirl.nl
en in vroeger bericht........ kijk naar www.racegirl.nl

glad u remembered me!
**RaceGirl**

Ja geinig, kom je daar aanzetten met 100-110 kph. Staat zij een beetje rond te huppelen. Kijk haar strak aan en uiteindelijk steekt ze toch haar arm maar even uit. :} Ik zou daar iig niet gaan staan...

Vicky Gray
 
Laatst bewerkt:
Hee hee...u sprekt over mij! en no worries, if you know what you are looking for...you know how to handle it.
RaceGirl gives this course too......als u meer oefening nodig heeft....laten me even weten: vicki@racegirl.nl
en in vroeger bericht........ kijk naar www.racegirl.nl

glad u remembered me!
**RaceGirl**

Bedankt voor de aanbieding, maar ik heb het aardig onder controle (denk ik). Het kostte me meer moeite om na het uitwijken op tijd stil te staan, zodat ik niet die andere remproef binnen zou rijden. *D

Was tijdens de TOMS eind augustus (toen het zo bloedheet was)
 
....
Lukt jullie dit .... mij niet n.l. .... je geest protesteerd
omdat je voor je gevoel de verkeerde kant op stuurt.
....

Probeer eens tijdens de rijles, als je op een stuk rechte weg rijdt, langzaam de voorwaartse druk op een stuurhelft op te voeren. Duw je rechts, dan zul je zien dat het effect is dat de motor naar ..... rechts gaat. Doordat je wiel kortstondig naar links gaat, verplaats je het gewicht van de motor buiten de lijn van de wielen, hetgeen een tegengestelde stuurreactie geeft. Doe je verder niets, dan zal de motor rechtdoor blijven rijden. Als je op dat moment ook nog je gewicht verplaats, dan zet je daadwerkelijk een bocht in.
 
Dag allemaal ben sinds kort bezig met lessen,
heb nu 6 uur gereden en het gaat wel lekker.

Vandaag ging mijn instructeur voordoen hoe je een
plotseling uitwijkmanoeuvre uitvoert.

Dus je rijdt ergens op aan wil daar rechts langs en
dit doe je door met je rechterarm het stuur van je weg
te drukken waardoor de motor door snelheid en
kracht naar rechts gaat.

Lukt jullie dit .... mij niet n.l. .... je geest protesteerd
omdat je voor je gevoel de verkeerde kant op stuurt.

Onbewust stuur je altijd zo. Dat kan namelijk niet anders. Wat er gebeurd is dat je door het stuur van je af te duwen je de andere (de goede) kant opvalt. Bij uitwijken moet je dat heel bewust met een heftige beweging doen. Het verbaast me overigens dat je dit al tijdens het lessen leert. Ach, veel oefenen... en op een plek waar je alle kanten op kunt rijden. Dus niet gelijk richting de tunnelwand van de ijtunnel opsturen om te kijken of je jezelf nog kunt redden. :9
 
Onbewust stuur je altijd zo. Dat kan namelijk niet anders. Wat er gebeurd is dat je door het stuur van je af te duwen je de andere (de goede) kant opvalt. Bij uitwijken moet je dat heel bewust met een heftige beweging doen. Het verbaast me overigens dat je dit al tijdens het lessen leert. Ach, veel oefenen... en op een plek waar je alle kanten op kunt rijden. Dus niet gelijk richting de tunnelwand van de ijtunnel opsturen om te kijken of je jezelf nog kunt redden. :9

Het is niet zo dat ik het moet kunnen, het hoeft nu nog niet voor het cbr (schijnt er wel aan te komen) maar hij wilde me er wel over laten nadenken.
Dit kwam ook eigenlijk doordat ik vrij enthousiast ben, en het er zelf eens over
had gehad. Maar ik was nu nog te scary om het goed te doen. Heb het wel geprobeerd
maar het ging niet. Misschien als er echt iemand voor me stond ipv pionen dat
ik noodgedwongen het wel goed zou doen.
 
Nu moet je met je volgende les eens je linkerhand los laten (hou hem gewoon bij het handvat, alleen geen contact met het stuur, mocht het niet lekker gaan kun je hem dan weer snel pakken).

Stuur nu eens een bocht in en je zal versteld staan. Dan pas voel je dat je zelf al de verkeerde kant opstuurt. Het is eigenlijk heel simpel. Als je links wilt, stuur je onbewust naar rechts. Doordat je naar rechts stuurt "val" je eigenlijk naar links waardoor je vanzelf de bocht ingaat. Om na de bocht weer rechtdoor te gaan stuur je naar links waardoor je evenwichtspunt weer boven het midden van de motor uitkomt.

Probeer maar, je zal zien dat je het nu al doet. Succes!
 
Op superbikeschool.com staat een heel goed artikel over countersteering.
Om het effect goed te laten zien, hebben ze een ZX-6R voorzien van een extra 'stuur' en gashandle.

(Afbeelding)

Bekijk filmpje:
[*]Quicktime
[*]Real

Bron: No B.S. Machine

Heb het bekeken, die kerel rijdt vrij snel en geeft een licht stuuruitslag.
Wellicht zou het makkelijker zijn als je inderdaad iets sneller rijd . Mits je geen gigantische hengst aan dat stuur geeft, omdat je bij hogere snelheid de uitslag werkelijk merkt !?
 
Nu moet je met je volgende les eens je linkerhand los laten (hou hem gewoon bij het handvat, alleen geen contact met het stuur, mocht het niet lekker gaan kun je hem dan weer snel pakken).

Stuur nu eens een bocht in en je zal versteld staan. Dan pas voel je dat je zelf al de verkeerde kant opstuurt. Het is eigenlijk heel simpel. Als je links wilt, stuur je onbewust naar rechts. Doordat je naar rechts stuurt "val" je eigenlijk naar links waardoor je vanzelf de bocht ingaat. Om na de bocht weer rechtdoor te gaan stuur je naar links waardoor je evenwichtspunt weer boven het midden van de motor uitkomt.

Probeer maar, je zal zien dat je het nu al doet. Succes!

Ja ik meen dat ik dit al een keer gehad heb toen ik op de snelweg mijn vizier dicht trok ....

Ik wil die manoeuvre ook leren. Ik bedoel het lijkt me wel vrij essentieel ...
dus ik ga er ook weer om vragen binnenkort. Misschien eerst even wat meer lessen of zou ik het juist nu ik nog "groen" ben moeten doen ?

Kijk ik zit nu nog op een lesmotor ;-)
 
Ja ik meen dat ik dit al een keer gehad heb toen ik op de snelweg mijn vizier dicht trok ....

Ik wil die manoeuvre ook leren. Ik bedoel het lijkt me wel vrij essentieel ...
dus ik ga er ook weer om vragen binnenkort. Misschien eerst even wat meer lessen of zou ik het juist nu ik nog "groen" ben moeten doen ?

Kijk ik zit nu nog op een lesmotor ;-)

Vraag maar eens aan je instructeur of ie wat motorgymnastiek met je wil doen.

Erg leuk en nuttig...Groot parkeerterrein en turnen maar ;)
* 1 hand los
* 2 handen los
* staan met handen aan stuur
* staan met 1 hand aan stuur
* staan met geen handen aan stuur
* in 1 keer gaan staan met handen los
 
Geef nu eerst eens een klein duwtje tegen je stuur en voel wat er gebeurt. Dan een wat harder duwtje, maar maak jezelf niet gek. Je zal voelen wat er gebeurt. Langzaam opbouwen totdat je voelt wat je motor doet. En echt waar, als je echt moet is het retehandig dat je deze truc kent, je zal nog wel een gaatje in de weg tegenkomen ook die je op deze manier vrij snel kan ontwijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan