"Open" koppeling

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.242
665
Breda
Bij de 4-takt MotoGP-racer van Honda zag je de koppeling open en bloot zitten. Wat voor reden kan dit hebben?
 
Bij een racer is het een beetje jammer dat de koppeling de hele tijd door een grote bake met olie roert, dus hebben die beestjes een droge koppeling. En dat ding zit er zo open en bloot aangeschroeft omdat dat zo lekker frisjes is en in geval van nood is hij zo lekker snel verwisselt (ik geloof dat die dingen niet lang doen met hun plaatjes, zeker met die anti-hopping narigheid).
 
Een droge koppeling zit op nagenoeg alle racers om de volgende redenen:
Koppeling hoeft niet door de olie te draaien = weerstand, dus vermogensrem.
Koppeling koelt beter
Koppeling is direkt te vervangen of af te stellen.
Koppeling hoeft niet eerst de olie er tussen uit te persen, zoals bij een natte.
Hoe goed de speciale motorfietsolie ook is, het geeft altijd wat slip
Koppeling geeft geen slijtingsstof af aan de olie, waardoor deze schoner blijft
 
Een droge koppeling zit op nagenoeg alle racers om de volgende redenen:
Koppeling hoeft niet door de olie te draaien = weerstand, dus vermogensrem.
Koppeling koelt beter
Koppeling is direkt te vervangen of af te stellen.
Koppeling hoeft niet eerst de olie er tussen uit te persen, zoals bij een natte.
Hoe goed de speciale motorfietsolie ook is, het geeft altijd wat slip
Koppeling geeft geen slijtingsstof af aan de olie, waardoor deze schoner blijft

Klopt allemaal als een bus, maar alleen met dat koelen ben ik het niet eens, een koppeling wordt beter én gelijkmatiger gekoeld als hij in een oliebad loopt, en er van binnenuit wat olie (via de primaire versnellingsbak as) in gespoten wordt, deze wordt er door de middelpuntvliegende kracht weer uit geslingerd, en neemt hiermee wat warmte v/d koppeling mee.
Wat IMHO wel waar is, is dat een droge koppeling een hogere temperatuur kan hebben (in sommige gevallen deze hogere temperatuur zelfs moet hebben), en hierdoor met minder koeling zelfs erg goed kan functioneren.
Hierdoor wordt er minder warmte aan het motorblok afgegeven, waardoor er een minder groot koelend oppervlak (lees radiateur) nodig is, wat weer resulteert in minder gewicht. (minder grote radiateur, en minder vloeistofinhoud)
Ook kan er met een kleiner cartervolume volstaan worden, omdat de ruimte van het koppelingshuis nu volledig ontbreekt, waardoor er dus ook minder olie (gewicht) meegenomen hoeft te worden.

Groeten Paul.
 
Klopt allemaal als een bus, maar alleen met dat koelen ben ik het niet eens, een koppeling wordt beter én gelijkmatiger gekoeld als hij in een oliebad loopt, en er van binnenuit wat olie (via de primaire versnellingsbak as) in gespoten wordt, deze wordt er door de middelpuntvliegende kracht weer uit geslingerd, en neemt hiermee wat warmte v/d koppeling mee.
Wat IMHO wel waar is, is dat een droge koppeling een hogere temperatuur kan hebben (in sommige gevallen deze hogere temperatuur zelfs moet hebben), en hierdoor met minder koeling zelfs erg goed kan functioneren.
Hierdoor wordt er minder warmte aan het motorblok afgegeven, waardoor er een minder groot koelend oppervlak (lees radiateur) nodig is, wat weer resulteert in minder gewicht. (minder grote radiateur, en minder vloeistofinhoud)
Ook kan er met een kleiner cartervolume volstaan worden, omdat de ruimte van het koppelingshuis nu volledig ontbreekt, waardoor er dus ook minder olie (gewicht) meegenomen hoeft te worden.

Groeten Paul.
Ik ben het met Paul eens
Toch wil ik er iets aan bij voegen
De koppeling komt eerder vrij zodat er makkelijker over/ingeschaked kan worden omdat de veerdruk lager kan omdat er geen olie tussen zit.(het is stroever )
 
Ik ben het met Paul eens
Toch wil ik er iets aan bij voegen
De koppeling komt eerder vrij zodat er makkelijker over/ingeschaked kan worden omdat de veerdruk lager kan omdat er geen olie tussen zit.(het is stroever )

Ook dat klopt idd., alleen zou ik eerder zeggen dat de koppeling "makkelijker" vrij komt dan "eerder" vrij.
Dit aspect had ik dus over het hoofd gezien.

Groeten Paul.
 
Een koppeling moet natuurlijk wel eerst de ideale bedrijfs temperatuur hebben.
Dit is het punt dat alles goed uitgezet is, maar ook de frictiematerialen hun werk het best doen.
Het zoeken van de juiste temperatuur ( en het houden erop) is natuurlijk een moeilijke zaak.
Ik denk dat hete motor-olie minder koelt als rijwind, die toch ook door centrifugaalkracht door de koppeling geslingerd wordt.
Zo heb ik een tijdje aan mini-bike-racers gewerkt ( met droge koppeling) en daar hielp het zeer om een soort geforceerde koeling in te bouwen. De boel moet immers niet te heet worden.
Het zoeken naar de juiste temperatuur is een crime.
Ik heb nag een nadeeltje gevonden voor de droge koppeling:
er moet een oliekeerring komen voor de koppeling en dit kost natuurlijk wel vermogen.
Lekker de puntjes op de I zetten, leuk toch.
 
Een koppeling moet natuurlijk wel eerst de ideale bedrijfs temperatuur hebben.
Dit is het punt dat alles goed uitgezet is, maar ook de frictiematerialen hun werk het best doen.
Het zoeken van de juiste temperatuur ( en het houden erop) is natuurlijk een moeilijke zaak.
Ik denk dat hete motor-olie minder koelt als rijwind, die toch ook door centrifugaalkracht door de koppeling geslingerd wordt.
Zo heb ik een tijdje aan mini-bike-racers gewerkt ( met droge koppeling) en daar hielp het zeer om een soort geforceerde koeling in te bouwen. De boel moet immers niet te heet worden.
Het zoeken naar de juiste temperatuur is een crime.
Ik heb nag een nadeeltje gevonden voor de droge koppeling:
er moet een oliekeerring komen voor de koppeling en dit kost natuurlijk wel vermogen.
Lekker de puntjes op de I zetten, leuk toch.

Dat vind ik juist ook zo fijn :) , maar ik zou toch eerder op zoek gaan naar kopp. platen die op een andere temperatuur hun gewenste wrijvingscoëfficient hebben ipv een (altijd te zware) geforceerde koeling in te bouwen :+

Paul.
 
Een geforceerde koeling hoeft niet weerstadverhogend te zijn.
Bij een mini motor kun je het koppelingsbuitenhuis schuin afslijpen waardoor de lucht een zuigende of drukkende werking heeft.
Door het maken van een schuinte aan de standaard gaten ( die normaal een dikte hebben van zo'n 4mm) hef je de weerstand gedeeltelijk op die normaal de haakse gaten geven aan de lucht die er langs gaat.
De zuigende werking werkt het best.
 
Een geforceerde koeling hoeft niet weerstadverhogend te zijn.
Bij een mini motor kun je het koppelingsbuitenhuis schuin afslijpen waardoor de lucht een zuigende of drukkende werking heeft.
Door het maken van een schuinte aan de standaard gaten ( die normaal een dikte hebben van zo'n 4mm) hef je de weerstand gedeeltelijk op die normaal de haakse gaten geven aan de lucht die er langs gaat.
De zuigende werking werkt het best.

Dit had ik ook niet gezegd ;)

Paul.
 
OK, heel leuk allemaal, maar waarom zit dit dan niet op standaard fietsen?? Is dat puur en alleen vanwege de levensduur??? [me]Martin-S denkt overigens van wel, maar stelt de vraag toch maar :) [/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan