Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
KoelingBij de 4-takt MotoGP-racer van Honda zag je de koppeling open en bloot zitten. Wat voor reden kan dit hebben?
Een droge koppeling zit op nagenoeg alle racers om de volgende redenen:
Koppeling hoeft niet door de olie te draaien = weerstand, dus vermogensrem.
Koppeling koelt beter
Koppeling is direkt te vervangen of af te stellen.
Koppeling hoeft niet eerst de olie er tussen uit te persen, zoals bij een natte.
Hoe goed de speciale motorfietsolie ook is, het geeft altijd wat slip
Koppeling geeft geen slijtingsstof af aan de olie, waardoor deze schoner blijft
Op dinsdag 12 november 2002 01:01 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:*interessant verhaal...*
Dus in het kort: Een fiets met een droge koppeling kan veel lichter gemaakt worden...
Nou, veel is misschien een beetje overdreven, maar in de racerij wordt zo mogelijk overal op gelet, en alle beetjes helpen
Groeten Paul.
Ik ben het met Paul eensKlopt allemaal als een bus, maar alleen met dat koelen ben ik het niet eens, een koppeling wordt beter én gelijkmatiger gekoeld als hij in een oliebad loopt, en er van binnenuit wat olie (via de primaire versnellingsbak as) in gespoten wordt, deze wordt er door de middelpuntvliegende kracht weer uit geslingerd, en neemt hiermee wat warmte v/d koppeling mee.
Wat IMHO wel waar is, is dat een droge koppeling een hogere temperatuur kan hebben (in sommige gevallen deze hogere temperatuur zelfs moet hebben), en hierdoor met minder koeling zelfs erg goed kan functioneren.
Hierdoor wordt er minder warmte aan het motorblok afgegeven, waardoor er een minder groot koelend oppervlak (lees radiateur) nodig is, wat weer resulteert in minder gewicht. (minder grote radiateur, en minder vloeistofinhoud)
Ook kan er met een kleiner cartervolume volstaan worden, omdat de ruimte van het koppelingshuis nu volledig ontbreekt, waardoor er dus ook minder olie (gewicht) meegenomen hoeft te worden.
Groeten Paul.
Ik ben het met Paul eens
Toch wil ik er iets aan bij voegen
De koppeling komt eerder vrij zodat er makkelijker over/ingeschaked kan worden omdat de veerdruk lager kan omdat er geen olie tussen zit.(het is stroever )
Een koppeling moet natuurlijk wel eerst de ideale bedrijfs temperatuur hebben.
Dit is het punt dat alles goed uitgezet is, maar ook de frictiematerialen hun werk het best doen.
Het zoeken van de juiste temperatuur ( en het houden erop) is natuurlijk een moeilijke zaak.
Ik denk dat hete motor-olie minder koelt als rijwind, die toch ook door centrifugaalkracht door de koppeling geslingerd wordt.
Zo heb ik een tijdje aan mini-bike-racers gewerkt ( met droge koppeling) en daar hielp het zeer om een soort geforceerde koeling in te bouwen. De boel moet immers niet te heet worden.
Het zoeken naar de juiste temperatuur is een crime.
Ik heb nag een nadeeltje gevonden voor de droge koppeling:
er moet een oliekeerring komen voor de koppeling en dit kost natuurlijk wel vermogen.
Lekker de puntjes op de I zetten, leuk toch.
Een geforceerde koeling hoeft niet weerstadverhogend te zijn.
Bij een mini motor kun je het koppelingsbuitenhuis schuin afslijpen waardoor de lucht een zuigende of drukkende werking heeft.
Door het maken van een schuinte aan de standaard gaten ( die normaal een dikte hebben van zo'n 4mm) hef je de weerstand gedeeltelijk op die normaal de haakse gaten geven aan de lucht die er langs gaat.
De zuigende werking werkt het best.
Dus in het kort: Een fiets met een droge koppeling kan veel lichter gemaakt worden...
Sorry Paul, maar op 13/11 had je het wel over een TE ZWARE geforceerde koeling.
Dit klopte dus niet.
Ondanks de geforseerde koeling , kan de boel dus zelfs lichter lopen.