Welke motor voor beginnende *langere* motorrijder

Leviathan

MF'er
15 nov 2002
70
0
Hilversum
Ik heb sinds deze week het fel begeerde A-stempeltje in mijn rijbewijs. En nu heb ik te met het standaardprobleem dat bijna elke beginnende motorrijder zal hebben: Welke motor wordt het? Helemaal standaard is het echter niet, ben namelijk 2,02m lang...

Hebben jullie tips? Behalve een dealer binnenstappen en gaan passen. Mijn voorkeur gaat uit naar naked of tour rond de 500 of 600cc.

Ben benieuwd...
 
kijk eens naar een all-road/enduro. Die zijn meestal wel hoog genoeg. Let er wel op dat als de tank groot is, je niet met je knieen tegen een 'lastig' randje aanzit.
 
Bij 600 cc zit je toch meer aan de "kan net" kant. Zelf ben ik 1.92 met redelijk 'lange' benen. Ik heb hetzelfde. Zelfs bij een dikke 1400 van de jappenlijn van nu kom ik met mijn knieeen tegen de cilinderkoppen. Dat is dus bij de viercilinders. Verder is de uitsparing in de tank bij een 600 kiele-kiele. Het voelt net niet fijn om met de binnenkant knieholte tegen een scherpe vouw in de tank te zitten.
De machienes met meer cc geeft meestal meer ruimte, en de motorblokken met de minst uitstekende cilinderkoppen geven ook meer ruimte.

Bij mij word het straks een bandit 1200.

Choppers van 800cc en meer van de nieuwe jappenlijn kennen eigenlijk een speelse beenruimte, je bent niet gebonden aan de tank en het zijn vaak v-twins waardoor je genoeg ruimte hebt onder de tank.
Maar je wilt dus naked-tour.. Ga proefzitten bij de dealers...
 
Ik ben 2:03 en heb vorige week een CB450S aangeschaft.. ik pas er net op.. zit met mn benen net onder randje van de tank.. en kan lekker mn lurven late rusten op de tank :)
je kan het zo niet zeggen.. ik dacht eerst ook dat ik op geen enkele motor paste.. maar gewoon ff bij een dealer ofzo proberen verschillende motoren (zodat je een ID krijg.. ), het valt vaak nog erg mee!!
 
ik ben zelf bijna 2 meter en vraag mij dat inderdaad ook af
ben nu in bezit van 25kw rijbewijs maar heb vroeger op brommers gezeten (nu nogsteeds) als of het echt minibikes zijn
zewat me knieën in me nek (om nou net niet al te veel te overdrijven, maar toch)

ik heb zelf op een cb250 gelest en vond het nou niet echt om naar huis toe te schrijven wat betreft beenruimte
laat staan de wind die je vangt zonder kuip(je) :] gek word je der van..

zijn er nog andere mensen die op 125cc dan wel niet 25kw geknepen motoren rijden die 2 meter zijn en geen last hebben van gebrek aan beenruimte..?

het is inderdaad wel makkelijk om eens bij een motordealer binnen te lopen en ff te zitten maar er zijn geen grote zaken bij mij in de buurt...
 
Een halfneef van me is nog veel langer dan jij (2.12m), en hij heeft een BMW.... eeh ik weet type dus nu niet, maar inderdaad zo'n hoge allroad. En daar past ie wel redelijk goed op, das een motor met 'minimale' lengte 1.80m ofzo.
Dus ze bestaan wel ! 8-)
 
Ik ben zelf ook 2 meter, en heb flink wat motoren moeten passen voordat ik wat motoren gevonden had die lekker zaten, dit waren voornamelijk de VFR en de Jammie R1.
VFR is het dus geworden, omdat de R1 nou niet echt een opstap fiets is.
Kheb er afgelopen jaar (18000 km) nooit problemen mee gehad, en het rijd als een tiet.
Dus als je geen 25KW limiet hebt zou ik deze zeker aanraden :)
 
ik ben zelf al niet zo'n voorstander van 125cc 2takts
tis wel leuk speelgoed maar van de 7 gasten die ik in mijn vrienden/kennissen kring ken zijn er al 4 van in de soep gedraait (vastloper, dan weer een krukasje zus enzo blablabla)
en het ziet der gewoon niet uit joh 2 meter en dan op een motor die iets forser is dan ze'n 50 cc aan hanger (als je kijkt naar rs 50 en rs 125)

ik kan misschien een suzuki gs 500 25kw van een gozer kopen, die bij "ons*" in het "cafe**" komt
*ja wij beheren het
** nee het is geen echt cafe maar meer een soort clubhuis met een bar en veel bier

hij zou ze'n motor mee nemen zodat ik kon kijken of het wat is maar hij is meest dronken dus komt hij ze'n afspraken telkens niet na |( :)
weten misschien mensen hier wat van deze motor? (er zijn zat topics geweest dat het een ideale beginners motor is goedkoop enzo) maar is het ook een beetje een relaxde motor als je wat langer bent (dat mannetje is namelijk 1.80 denkik) of valt dat weer tegen..?
 
VFR of een TDM, ik ben zelf ook niet een van de kotste en mijn VFR is mijn 2e motor en zal dit voorlopig wel blijven want deze zit perfect en rijd super ook als je eenmaal aan lange afstanden bent gewent.
Het is dat de power van een TDM tegenvalt als je die van een VFR gewent bent anders zou ik wel een TDM willen, de idiaalste fiets lijkt mij een TDM met een VFR-blok......hmmmmmm mischien iets om deze winter in elkaar te knutselen.......
 
De Bandit was me al opgevallen als motor, daar zal ik zeker eens op gaan proefzitten. De 1200 lijkt me met 98pk misschien iets te veel als beginner. Maar wat zie ik op de opgegeven link: De 600 is slechts 1mm korter en wel 1cm hoger qua zithoogte.

De VFR was ik niet snel gaan proberen. Ik dacht daar namelijk al eens opgezeten te hebben. Mijn rijinstructeur reed namelijk op een Pan European of een VFR achter ons aan. Maar nu weet ik het weer, het was de Pan, daarbij moest ik bijna achterop gaan zitten om mijn knieen binnenboord te houden. Uit die VFR kwam wel een heel tof geluid!

Ook de All-Roads zal ik eens proberen. Rijden die een beetje op de openbare (snel)weg?

En nu waarschijnlijk een hele stomme vraag: Wat is een TDM???
 
Wil je zeggen dat een VFR op een pan lijkt :(










;)

TDM:
zijlstratdm.jpg
 
Wil je zeggen dat een VFR op een pan lijkt

Eh nee... helemaal niet... maar eh, het was een driedaagse rijopleiding, lange dagen... ? O-)

Het zal ook wel zijn dat alles met een kuip me te klein oogt. En de Pan leek me groter dan de VFR. Hetzelfde heb ik met die BMW1150. Knappe fiets maar ik zie een kuip dus denk dat wordt niets, hoef ik niet eens te proberen. Maar dat schijnt dus niet zo te zijn...

Gewoon zonder vooroordelen naar de motordealer en passen dus. Ik denk dat ik daar volgende week maar eens een dagje voor uit ga trekken.

Mooie fiets overigens die TDM, daar ga ik nu eerst maar eens wat meer info over zoeken.
 
Okee, en dit is de mijne

full


Type 4-takt vloeistofgekoeld
Inhoud 849 cc
Boring x slag 89.5 x 67.5
Kleppen per cyl. 5
Compressieverh. 10.5 : 1
Maximum vermogen 80.2 PK @ 7500 rpm
Maximum koppel 8.2 kg-m @ 6000 rpm
Smering dry sump
Carburatie Mikuni BDST 38/2
Ontsteking Transistor (digitaal)
Starter systeem Elektrisch
Inhoud benzinetank 20 liter
Versnellingen 5
Eindaandrijving ketting
Chassis
Totale lengte 2165 mm.
Totale breedte 790 mm.
Totale hoogte 1285 mm.
Zithoogte 805 mm.
Wielbasis 1475 mm.
Grondspeling 165 mm.
Droog gewicht 198 kg.
Voorvering Telescoop vork
Achtervering Swingarm Monocross
Voorrem Dubbele schijf Ø 298 mm.
Achterrem Enkele schijf Ø 245 mm.
Voorband 110/80 ZR 18
Achterband 150/70 ZR 17


 
Ik ben 1,98. Ik heb ook goeie ervaringen met de bandit (600). De sportieve kawas vallen ook groot uit.. maar ja, je zoekt iets anders. Proefzitten en proefrijden lijkt me de beste optie, of huren, maar dat is vrij prijzig.

Heb eens een kerel gezien van wel 2.20 op een cbr 600, die stuurde zowat met zijn knieen.. gaat volgens mij goed pijn doen na een aantal kilometerjes.
 
zijn er nog andere mensen die op 125cc dan wel niet 25kw geknepen motoren rijden die 2 meter zijn en geen last hebben van gebrek aan beenruimte..?
die motor van mij is op 3kw na 25kw...

enne minibikes roelen ;) ik wil ooit nog zo'n 4T brommertje.. zo'n singa ofzo, daar zit ik dan echt op als een mongool, maar zooo leuk speelgoed he *D
 
Hoi,

ik ben zelf 1.96 meter lang, dus ook niet een van de kortsten...

ik ben begonnen op een cb 750 F2, toen een cb 1100 f, toen een FZ 750 streetfighter, toen een XS 1100 streetfighter en nu een TRX 850. Ze pasten eigenlijk allemaal wel goe en ik moet zeggen de TRX zit als gegoten.

Met een beetje goede wil pas je overal op. Ik heb zelf met mijn lengte zo'n 2 jaar aan mini-bike racen gedaan. (ja, op een fietsje van 50 cm hoog en 1 meter lang)Een race duurde 10 minuten en dat was net vol te houden (goede yoga-oefening)

Maar ga inderdaad eens een keertje passen, want er zit wel veel verschil in hoor.

Trouwens aan degene die schreef dat een TDM vergeleken met een VFR een beetje weinig vermogen had. Wedden dat je met een TDM minstens zo goed sturen kan als op een VFR en het verschil in pk's merk je volgens mij op de weg totaal niet...... (volgens mij op het circuit ook niet hoor...)
 
ik zit zlef ook tegen de 2 meter en heb een fzr 600 past echt net,maar ik zit zelf echt perfect erop voor mezelf,en ik heb echt schijt aan wat mensen zeggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan