Motor importeren vanuit Duitsland, een uitleg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.916
4.146
De Betuwe
Zoals jullie wellicht weten ben ik ook druk bezig geweest om een motor te importeren vanuit Duitsland.
Aangezien er voor mij nog wat zaken waren die onduidelijk waren (ondanks websites die uitleg geven over de import), heb ik maar zelf een beschrijving gemaakt, zodat iedereen die er over denkt om een motor te importeren hier wat aan kan hebben.

Ik maak gebruik van een soort tijdlijn, dat is denk ik het makkelijkste.

Ten eerste, je moet een motor zoeken die bij je past. Er is eigenlijk maar één website die naar mijn mening goede resultaten geeft, en dat is www.mobile.de. Je kan daar zelfs op postcode zoeken, wat je een hoop reistijd kan schelen (postcode 4 ligt strak tegen Nederland aan!).

Als je een motor gevonden hebt die waarschijnlijk aan je eisen voldoet, dan ga je een kijkje nemen. Ga er vanuit dat de motor inderdaad voldoet, want over het algemeen zijn Duitsers erg “gründlich”, ook zaken als het onderhoud wordt meer aandacht aan besteed als hier in Nederland. (De RDW deelt mijn mening, jonge duitse motoren zijn meestel ERG netjes.)
Mijn motor bijvoorbeeld: Ik heb nog nooit een motor gezien uit 1999 die ZO netjes en schoon was, zelfs de meest verstopte onderdelen zijn nog schoon…

mille-links.jpg


Als je de motor inderdaad ziet zitten moet je kijken of de juiste papieren in het bezit van de huidige eigenaar zijn. Het belangrijkste document is de Fahrzeugbrief:

kopie fahrzeugbrief.jpg


Tevens hebben motoren jonger dan 06-’99 een CVO nodig, die zat bij mij de Fahrzeugbrief vast. In ieder geval moet er een E-keurmerk op de Fahrzeugbrief staan voor een CVO.
Als je deze niet kan bemachtigen, dan kan je die meestal wel bestellen bij de Nederlandse importeur van jouw merk motor. Het is wel verstandig om van tevoren uit te zoeken of je aan dat CVO kan komen.
Zorg er trouwens wel voor dat je motor meer dan 6 maanden oud is, en meer dan 6000km heeft gelopen, dan hoef je namelijk geen BTW meer te betalen.


Zelf had ik genoeg aan de Fahrzeugbrief, omdat mijn motor voor het eerst toegelaten was in 04-’99. (Staat vermeld op de Fahrzeugbrief.)
Het is trouwens ook verstandig om alle onderhoudsdocumenten te vragen, prettig voor jezelf en makkelijk als je de motor weer verkoopt.

Als je de motor eenmaal gekocht hebt, dan moet je er mee naar huis. Ik heb de motor zelf naar huis gereden met het Duitse kenteken en de duitse verzekering. Dit heb ik gedaan omdat de vorige eigenaar de motor nog niet ‘afgemeld’ had.
Er zit wel een risico aan vast, want je moet dan ten eerste het kenteken weer naar de vorige eigenaar sturen. Die meldt de motor dan af, en krijgt de officiële papieren die jij weer nodig hebt om de motor te kunnen importeren.
Bij mij is alles goed gegaan, ik kreeg netjes de papieren via de post binnen.
Je kan beter de motor gelijk af laten melden, en de motor op een aanhangwagen zetten, dan hoef je achteraf niks meer te regelen.
Het is altijd handig om dat vervoer te verzekeren, kost bijna niks, en geeft toch een veilig gevoel.

Je mag de motor gewoon thuis in de schuur zetten, je hoeft niet gelijk naar de douane te rijden.

Je moet nu een afspraak maken bij de RDW om je motor te laten keuren.
Kijk hier voor meer informatie bij de RDW, je kan er zelfs online een afspraak maken en je ziet gelijk de verwachtte wachttijd. Het loont de moeite om bij verschillende vestigingen te kijken, want de wachttijden kunnen enorm verschillen.

Als je een afspraak hebt gemaakt krijg je binnen een paar dagen een bevestiging thuis:

bevestiging keuring voorkant.jpg


bevestiging keuring achterkant.jpg




Lees dat formulier goed door want er staan wat goede tips op waar je op moet letten.

Weer wat later krijg je het eendagskenteken binnen:

bevestiging keuring voorkant.jpg


bevestiging keuring achterkant.jpg




Je moet het eendagskenteken zelf maken (zie document), maar de afmetingen zijn bedoeld voor een auto. Dat ziet er natuurlijk niet uit, dus ik heb mijn vriendin een kenteken laten printen en plastificeren, met afmetingen 30cmx15cm (ongeveer dan).

Nu is het wachten tot je bij de RDW terecht kan.

mille2-mofo.jpg



Op de dag van de keuring even goed je motor nakijken, en controleren of je alle papieren bij je hebt (Fahrzeugbrief, eventuele CVO , rijbewijs en afspraakbevestiging.)

Let even op, mijn motor (RSV Mille) heeft een LOS bijrijders-zitje (er zijn er meer, mijn oude GSX-R 750 had dat ook), zet dat er op als je naar de keuring gaat! Ik leg verderop uit waarom.

Als je bij de RDW aankomt moet je je rijbewijs laten zien, evenals de Fahrzeugbrief en de bevestiging. Je moet dan gelijk de keuring en tenaamstelling betalen, ongeveer €80. zie dit bonnetje:

bon keuring.jpg


Ik kon de motor gelijk naar binnen rijden, en een minuut of 10 later kwam de keurmeester aanlopen...spannend moment…

Wat werd er gecontroleerd:
  • Framenummer
  • Motornummer
  • Verlichting
  • Banden
  • Geluidsniveau

Zoals je ziet weinig bijzonders, het stelt echt weinig voor.
Waar je wel op moet letten is de combinatie duozitje<->duo voetsteunen!
Volgens de keurmeester mag een motor geen duo voetsteunen hebben als het zadel korter is dan 52cm. Dat is dus het geval bij een Mille (en veel meer sportmotoren) waar het duozitje niet opgeklikt is.
Zet dus voor de zekerheid het zitje erop, want officiëel an de motor daarop afgekeurd worden! Bij mij werd er niet moeilijk over gedaan.

Op de Fahrzeugbrief staat het aantal decibellen vermeld die de motor mag maken. De RDW heeft een tolerantie van 2dB. Mijn motor maakte 97,2dB, maar deden daar verder niet moeilijk over.

De motor is gekeurd! Je krijgt een BPM formulier mee:

bpm formulier.jpg


wat je mee moet nemen naar het Douane-kantoor (in dezelfde ruimte in Arnhem).
Je levert het papier af, je krijgt een kopie van de Fahrzeugbrief mee, en je moet wat gegevens invullen.

Nu moet je weer een deurtje verder om de BPM af te dragen. In mijn geval was dat €794, zie deze berekening:

bpm berekening.jpg


Reken hier uit wat jouw potentiële motor aan BPM gaat kosten.

Zo, nu kan je weer naar huis! De motor is gekeurd, je hebt de BPM betaald...nu is het alleen maximaal 10 dagen wachten totdat je je kenteken thuisgestuurd krijgt!

Als je je kenteken op de deurmat vindt, kan je gelijk een kentekenplaat laten maken bij een van de volgende bedrijven (rond de €10, meestal klaar terwijl je wacht) en op je motor schroeven!

Het zit er nu helemaal op!

Nog even de totale kosten:
  • Keuring en tenaamstelling: €80
  • BPM afdracht: €794 (dit bedrag is dus per motorfiets afhankelijk!)
-----------------------------------
Totaal: €894
Ik reken gemakshalve niet de reiskosten mee naar Duitsland en de RDW:)

Zoals je ziet valt dit eigenlijk best mee, en maakt het misschien nog interessanter om eens in Duitsland te gaan kijken! In mijn geval scheelde het tussen de €2000 en €3000 met de normale nederlandse prijzen voor een soortgelijke motor.

Tot slot nog wat handige links:
(Oude niet-werkende links verwijderd)
De officiële website van de RDW

PS. Mijn dank gaat uit naar zxhaantje voor nuttige tips tijdens mijn voorbereiding.

Update 23-11-07:
- Niet werkende foto's zijn weer te bekijken
- Oude links verwijderd

LET OP: Zoals je aan het topic kan zien komt het verhaal uit 2002. Het kan zijn dat de regelgeving in de tussentijd is aangepast! Zorg dus voor een goede voorbereiding als je zelf wilt importeren!!
 
Ja zeker goede uitleg. Ik heb ook net een motor uit Duitsland geimporeerd en hij is ook in Arhem gekeurd. Keuring stelt idd niet zoveel voor maar het schijnt dat het keuringsstation Arnhem best wel streng is. Mijn papieren waren binnen 8 werkdagen binnen. In totaal zat er tussen motor halen en compleet rijklaar bij mij twee weken. Mijn ervaringen met de import zijn zeer goed. Je hebt het hier mooi op een rijtje gezet, kan iedereen zien dat importeren het overwegen waard is!!!
 
Ja mooi duidelijk stuk , alleen welk gedeelte van de farzeugbrief is het CVO is dat het linker gedeelte onder de A, of was het er apart bijgevoegd? zou je daaar ook een voorbeeldje van kunnen laten zien? BVD *D
 
ik moet over 2 weken mijn zxr naat de keuring brengen, ik heb er echter een monozitje op zitten. Is het verstandig om de originele erop te zetten?
 
Zeer helder verhaal... heb ik nog 1 vraag: moet de motor op de dag van de keuring al verzekerd zijn?? En zo ja, hoe doe je dat aangezien je nog geen echt kenteken hebt??
 
Zat er ook aan te denken om misschien eentje te importeren. Maar ik heb een 25KW rijbewijs en wil een motor met vol vermogen importeren ( omdat ik misschien opnieuw ga afrijden ). Het is toch geen probleem om de motor te laten keuren terwijl de eigenaar een 25 KW rijbewijs heeft ??? Of wel ?

Probleem is dus ook dat ik ermee officieel niet naar de RWD mag rijden.

Verder een prima stuk, veeeel duidelijker dan op de andere site`s.
 
Dude, :} voor mij een reden om serieus naar een duitse fiets te gaan kijken. Alleen in mijn geval postcode 5 ligt ook strak tegen nederland aan.

Zeer duidelijk verhaal. [applaus smiley]
 
Thanks Ruud :} :}
Waar de ons bekende site hoeimporteerikeenmotor.nl een hele site voor nodig heeft, doe jij in een toppikkie !! Ben het nu ook serieus aan het overwegen.

cu,
John
 
zorg er trouwens wel voor dat je motor OF meer dan 6 maanden oud is, OF meer dan 6000km heeft gelopen, dan hoef je namelijk geen BTW meer te betalen.


Heldere uitleg. Toch nog een kleine aanvulling: De motor moet 6 maanden oud zijn EN meer dan 6000 km gelopen hebben.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
 
Hoi Duderuud,
Erg duidelijk je verhaal, ik denk dat ieder het kan doen vanaf nu. Ook het verhaal van de CVO is erg tricky. Misschien nog wat aanvulling aan je verhaal;
- Begin nooit aan een motor waar een nieuw frame op is gekomen. Het kan zijn dat de registratie het aangeeft als een 'eigenbouw' wanneer de fiets buiten Duitsland wordt ingevoerd.
- Belgie is ook interessant! zelfde prijzen als in Duitsland!
- Ook al heb je 5 uur in de auto gezeten, als je het eenmaal niet vertrouwd i.v.m. mogelijke schade gewoon NIET doen. Er zijn er zat die dit kunnen navertellen. 7000 euro is bijv. veel geld voor een gelaste of gerichte fiets. Gelukkig mij nog nooit overkomen!
- Het woord Sheckheft gepflegt (ofzoiets :r ) is voor Alle beurten gehad, gewoon eentje kopen met serviceboekjes dus. Een circuitmachine krijgt geen beurt bij een dealer en heeft meestal geen boekjes, dus die filter je er uit.
- Ben je echt wantrouwend dan gewoon een fiets kopen bij een motorzaak in Duitsland, die hebben wat meer rechten en PLICHTEN. Staan er ook zat van op de Duitse site.
- vergeet niet dat je zomaar een dag weg bent, dagloon en aantal km's moet je ook inleveren dus reken je niet zo snel rijk.
- enz enz.
O ja, een beetje Duits oefenen kan geen kwaad voordat je zo iemand belt.
Succes! :]
 
Laatst bewerkt:
Zijn er na mobile.de nog meer goede duitse sites ? En hoe zit dat met belgie http://www.marktplaats.be (www.marktplaats.be) ? Ik wil er ook een gaan importeren maar om alleen maar naar 1 site te kijken, krijg je ook nog geen algemeen beeld van de prijzen toch?
 
Nog 1 vraagje. Stel je koopt daar een motor. Moet het kenteken ook overgeschreven worden? Dus zoals bij ons bij het postkantoor?

Of wordt de motor gewoon afgemeld en je kan de fiets meenemen?
 
Nog 1 vraagje. Stel je koopt daar een motor. Moet het kenteken ook overgeschreven worden? Dus zoals bij ons bij het postkantoor?

De verkopende parij meld hem in Dld af. Hij heeft daar wel de Fahrzeugbrief voor nodig, dus deze kan je, indien de motor nog niet is afgemeld door de verkoper, pas later toegestuurd krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan