14/44 of 15/47

Hogere kettingsnelheid? Akkoord.
Grotere snelheidswisselingen? Leg eens uit?


denk even mee

als je stilstaat draait je ketting niet

als je een bepaalde snelheid rijdt draait je ketting sneller bij 15:47 dan bij 14:44.
dus is je snelheidswisseling groter..

en tinus tussengas je moet me niet belachelijk willen maken want als je zelf alles zo goed weet hoef je het niet te vragen dunkt me B| B|
 
Is ook zeker niet de bedoeling, staat er duidelijk bij. Maar jij kunt niet oordelen wat wel of niet werkt voor een ander.

Daarnaast is het een forum, daarom word er hier over dit soort dingen gesproken en er zijn jongens die er verstand van hebben hier, waar fatsoenlijk overleg mee is.
 
Laatst bewerkt:
Dat meen je niet. Hier had ik op gehoopt dat je zoiets zou gaan zeggen. Echt top. Dankuzeer t2t.

btw het duurt erg lang voor dat ik dat spulletje een x binnen heb. het plakken weet ik niet.
 
Het grootste verschil zal zitten in de reactir kracht op de achtervering,het moment op de achterbrug as is namenlijk met een groter vkw anders .

Theoretisch zou die wat meer moeten inzakken onder acceleratie Afhankelijk van hoe "diep" je in de achtervering rijdt op het moment van acceleratie.

Je zou dus wat meer transfer kunnen veroorzaken tijdens acceleratie maar door de centripetaal kracht van de bocht die je neemt zal de achtervering waarschijnlijk al zover ingezakt zijn dat je al in het harde gedeelte van de link rijdt .
 
verklaar je nader met de besproken tandwiel vehoudingen... Hier was ik dus al naar aan het gissen.
Als het goed is zit je bij het uitkomen van de bocht nog niet in het hardste gedeelte van de vering, anders zou het betekenen dat de vering niet meer absorbeert tijdens het accellereren, resulteerd in uitbreken. Dus dat is niet het geval, dat hebben we goed in orde.

tinus
 
De kettingtrek komt verder van de achterbrug as te liggen evenals van de achterwielas.
Dit zal dus een hoger koppel op de achterbrug teweeg brengen.
De motor zal dus wat verder in willen veren.

Omdat je met de motor een bocht neemt zal de vering door de centrifugaalkracht in de veren gerdukt worden.

Als je de overbrengings verhouding van de link naar de schokdemper in een grafiek uit zet zul je zien dat dit een progressieve lijn is ,MAW hoe verder de indrukking hoe groter de de kracht van de schokdemper tegen de achterbrug.
ofwel hoe verder je inveert hoe harder die wordt :?

Als je door de centrifugaal kracht in de bocht al 60% van de veerweg hebt benut en dan het koppel van de kettingtrek er bij telt zal de motor dus zoveel dieper zitten .
Hoeveel dit is hangt natuurlijk weer af van ;het koppel op de achterbrug ,de verhouding van de link(waar je op dat moment precies rijdt) en de veerconstante.

Theoretisch zou het dus zijn dat het verschil op een recht stuk het grootst is want dan rij je boven in de link waar die dus het zachtst is.
Hoe dieper de motor zit hoe minder het effect(verhoudings gewijs)zal zijn op de totale indrukking van de veer.

maarten
 
ik lees al een tijdje mee met dit topic en ik denk er het volgende van:
bij een 14 tandwiel legt de ketting per rotatie van het voortandwiel minder afstand af.
hierdoor legt natuurlijk ook het achtertandwiel minder afstand af en word de centrifugaal kracht kleiner. Omdat de kracht lager is weegt het op volle toeren uiteindelijk een stuk minder doordat de tandwielen kleiner zijn en de ketting korter.
Dan is er ook nog het feit dat het achtertandwiel kleiner kan blijven en daarom heb je dus minder niet mee verende massa. Dit is ongeveer het zelfde principe als naven afdraaien, lichtere velgen,spaken die in het midden dunner zijn enz. Dit schijnt ook aardig te schelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan