14/44 of 15/47

Don Pistoni

MF veteraan
17 dec 2006
2.601
1
Gelderland
Voor de mensen die er echt verstand van hebben...

Buiten de slijtage verschillen is het krachtenspel tussen beide verhoudingen wel degelijk anders.
Geef jullie mening, geen vaag gebrabbel aub.

tinus
 
Het uiteindelijke resultaat is hetzelfde.

Alleen is de kracht (het over te brengen koppel) in de ketting groter bij een groter voortandwiel. Dat is het enige verschil.

Dit komt weer doordat de arm bij een groter voortandwiel groter is, je gaat dus een groter koppel overbregen.
 
ben ik met je eens, ik denk dat wanneer je 14 tanden voor gebruikt, het karakter van de motor net iets scherper is dan 15 tands, het over te brengen koppel moet plaats vinden bij het wiel en eigenlijk zo min mogelijk op het voortandwiel met de kleine omtrek.
Mee eens?

tinus
 
ja mee eens,

wil je 14/44 gaan proberen tinus?
voor de crf-sm ?

m,n straatkx heb ik wel 15 voor 44 achter,
ivm de daardoor iets langer wordende versnellingen
 
ben ik met je eens, ik denk dat wanneer je 14 tanden voor gebruikt, het karakter van de motor net iets scherper is dan 15 tands, het over te brengen koppel moet plaats vinden bij het wiel en eigenlijk zo min mogelijk op het voortandwiel met de kleine omtrek.
Mee eens?

tinus

Nee. Daar ben ik het niet mee eens. Wanneer je een 15 ipv 14 monteerd, en je monteerd tegelijkertijd een groter achtertandwiel, dan veranderd er niks aan het karakter. Wanneer je het achtertandwiel NIET tegelijkertijd veranderd, maar dus wel een 15 ipv 14 monteerd, dan zal de motor weldegelijk tammer worden. Dit komt omdat het koppel aan het achterwiel veranderd, en dat is dus ook te doen door een kleiner achtertandwiel te monteren ipv een groter voortandwiel.
 
Het verschil is verwaarloosbaar.
Het koppel veranderd als je de tandwielverhouding wijzigd en dat doe je nu niet.
 
Nee. Daar ben ik het niet mee eens. Wanneer je een 15 ipv 14 monteerd, en je monteerd tegelijkertijd een groter achtertandwiel, dan veranderd er niks aan het karakter. Wanneer je het achtertandwiel NIET tegelijkertijd veranderd, maar dus wel een 15 ipv 14 monteerd, dan zal de motor weldegelijk tammer worden. Dit komt omdat het koppel aan het achterwiel veranderd, en dat is dus ook te doen door een kleiner achtertandwiel te monteren ipv een groter voortandwiel.

Goh, dat meen je niet, je hoeft de basis niet uit te leggen..... We rijden op een bepaalt niveau en voor de duidelijkheid, we zijn met details bezig....

Maar met gelijke verhoudingsgetal voor+achter zal een 14-tands (met 44 achter) voortandwiel net iets vinniger reageren dan een 15-tands (met 47 achter)

De grootse koppel-verwerking moet in het achterwiel zitten en niet in het voortandwiel.

Ja menno, 14/46 was te kort, ik kwam in lelystad al in zijn 5 bij start/finish uit de bocht, deze versnelling is net iets te lang, terwijl de 4 net tekort was. Hetzelfde voor de korte bochten, waarbij 2 tekort is en 3 net te lang.

tinus
 
Maar met gelijke verhoudingsgetal voor+achter zal een 14-tands (met 44 achter) voortandwiel net iets vinniger reageren dan een 15-tands (met 47 achter)

De grootse koppel-verwerking moet in het achterwiel zitten en niet in het voortandwiel.

Grote onzin!!!!!!!! Indien het verhoudingsgetal hetzelfde is zal je helemaal niet merken dat hij vinniger of tammer reageerd!

Ik hoef de basis niet uit te leggen, maar je mist mijn punt schijnbaar enorm.

Suc6 ermee verder.
 
Goh, dat meen je niet, je hoeft de basis niet uit te leggen..... We rijden op een bepaalt niveau en voor de duidelijkheid, we zijn met details bezig....

Maar met gelijke verhoudingsgetal voor+achter zal een 14-tands (met 44 achter) voortandwiel net iets vinniger reageren dan een 15-tands (met 47 achter)

De grootse koppel-verwerking moet in het achterwiel zitten en niet in het voortandwiel.

Ja menno, 14/46 was te kort, ik kwam in lelystad al in zijn 5 bij start/finish uit de bocht, deze versnelling is net iets te lang, terwijl de 4 net tekort was. Hetzelfde voor de korte bochten, waarbij 2 tekort is en 3 net te lang.

tinus
Het verschil tussen die 2 is slechts 0.3%
Ik geloof niet dat er iemand is die dat gaat merken.
De koppelverwerking heeft te maken met de verhouding tussen het voor en achtertandwiel, Hoe je dat veranderd (voor of achter ) maakt niks uit.
 
Het verschil tussen die 2 is slechts 0.3%
Ik geloof niet dat er iemand is die dat gaat merken.
De koppelverwerking heeft te maken met de verhouding tussen het voor en achtertandwiel, Hoe je dat veranderd (voor of achter ) maakt niks uit.

Precies.
 
Goh, dat meen je niet, je hoeft de basis niet uit te leggen..... We rijden op een bepaalt niveau en voor de duidelijkheid, we zijn met details bezig....

Maar met gelijke verhoudingsgetal voor+achter zal een 14-tands (met 44 achter) voortandwiel net iets vinniger reageren dan een 15-tands (met 47 achter)

De grootse koppel-verwerking moet in het achterwiel zitten en niet in het voortandwiel.

Ja menno, 14/46 was te kort, ik kwam in lelystad al in zijn 5 bij start/finish uit de bocht, deze versnelling is net iets te lang, terwijl de 4 net tekort was. Hetzelfde voor de korte bochten, waarbij 2 tekort is en 3 net te lang.

tinus


ik moet tinus toch echt gelijk geven,
door een kleiner voortandwiel 14 ipv 15 T
wordt er per rotatie van de uitgaande as meer koppel weggezet naar achter,
omdat daadwerkelijk de omtrek kleiner is 14 t.o.v. 15

ooh en alles achter de komma telt ook ;) v.d.v.
 
Laatst bewerkt:
ik moet tinus toch echt gelijk geven,
door een kleiner voortandwiel 14 ipv 15 T
wordt er per rotatie van de uitgaande as meer koppel weggezet naar achter,
omdat daadwerkelijk de omtrek kleiner is 14 t.o.v. 15

ooh en alles achter de komma telt ook ;) v.d.v.
Dat voordeel dat je voor hebt doet je achtertandwiel weer teniet.
 
komisch topic :P

Zolang de verhouding gelijk is (wat tussen 14-44 en 15-47 bijna zo is) merk je geen verschil in rijgedrag. Theoretisch zou je met de 14-44 set kunnen merken dat je minder bewegende massa hebt en een lagere roterende massa aan het achterwiel; de motor zou daardoor een ietsepietsje feller kunnen zijn. Maar ik denk dat Rossi zelf zoiets nog niet zou merken, zo klein is het verschil. Even flink kakken voor het rijden maakt meer uit denk ik ;)

Wat je wel kan merken is dat bij de 15-47 set de belasting van de tandwielen en ketting lager is! Je zou er bij een gelijke belasting iets meer kilometer uit kunnen halen dan uit de 14-44 set.

Punt is dat het leverbaar koppel (aan de uitgaande as van het blok) van de motor zelf gelijk blijft. Ga je een groter tandwiel monteren dan neemt bij gelijk toerental de snelheid van de ketting toe, maar de kracht (spanning) in de ketting is kleiner. Koppel (op de as) = Kracht (in de ketting) x Arm (straal van het tandwiel). Dit laatste betekent dat als het koppel gelijk blijft (je hangt er geen ander blok in) je met een twee maal zo groot tandwiel de ketting de helft minder belast (maar wel tweemaal zo snel laat bewegen).
 
Laatst bewerkt:
komisch topic :P

Zolang de verhouding gelijk is (wat tussen 14-44 en 15-47 bijna zo is) merk je geen verschil in rijgedrag. Theoretisch zou je met de 14-44 set kunnen merken dat je minder bewegende massa hebt en een lagere roterende massa aan het achterwiel; de motor zou daardoor een ietsepietsje feller kunnen zijn. Maar ik denk dat Rossi zelf zoiets nog niet zou merken, zo klein is het verschil. even flink kakken voor het rijden maakt meer uit denk ik ;)

Wat je wel kan merken is dat bij de 15-47 set de belasting van de tandwielen en ketting lager is! Je zou er bij een gelijke belasting iets meer kilometer uit kunnen halen dan uit de 14-44 set.

Punt is dat het leverbaar koppel (aan de uitgaande as van het blok) van de motor zelf gelijk blijft. Ga je een groter tandwiel monteren dan neemt bij gelijk toerental de snelheid van de ketting toe, maar de kracht (spanning) in de ketting is kleiner. Koppel (op de as) = Kracht (in de ketting) x Arm (straal van het tandwiel). Dit laatste betekent dat als het koppel gelijk blijft (je hangt er geen ander blok in) je met een twee maal zo groot tandwiel de ketting de helft minder belast (maar wel tweemaal zo snel laat bewegen).





_O- _O-

jij houdt t luchtig :}
btje schijten scheelt al toch gauw 0,3 % :P
 
komisch topic :P

Zolang de verhouding gelijk is (wat tussen 14-44 en 15-47 bijna zo is) merk je geen verschil in rijgedrag. Theoretisch zou je met de 14-44 set kunnen merken dat je minder bewegende massa hebt en een lagere roterende massa aan het achterwiel; de motor zou daardoor een ietsepietsje feller kunnen zijn. Maar ik denk dat Rossi zelf zoiets nog niet zou merken, zo klein is het verschil. Even flink kakken voor het rijden maakt meer uit denk ik ;)

Wat je wel kan merken is dat bij de 15-47 set de belasting van de tandwielen en ketting lager is! Je zou er bij een gelijke belasting iets meer kilometer uit kunnen halen dan uit de 14-44 set.

Punt is dat het leverbaar koppel (aan de uitgaande as van het blok) van de motor zelf gelijk blijft. Ga je een groter tandwiel monteren dan neemt bij gelijk toerental de snelheid van de ketting toe, maar de kracht (spanning) in de ketting is kleiner. Koppel (op de as) = Kracht (in de ketting) x Arm (straal van het tandwiel). Dit laatste betekent dat als het koppel gelijk blijft (je hangt er geen ander blok in) je met een twee maal zo groot tandwiel de ketting de helft minder belast (maar wel tweemaal zo snel laat bewegen).
:Y :}
lekker belangrijk :+ :o
 
Laatst bewerkt:
Hmm...ik heb niks met de onderlinge tandwielverhoudingen..
Maar de arm van een 47 tands groter dan van een 44 tands..dus zou dat een verschil in krachten moeten geven..toch?
 
Hmm...ik heb niks met de onderlinge tandwielverhoudingen..
Maar de arm van een 47 tands groter dan van een 44 tands..dus zou dat een verschil in krachten moeten geven..toch?
Als je dan het voortandwiel niet veranderd heb je gelijk.
 
Hmm...ik heb niks met de onderlinge tandwielverhoudingen..
Maar de arm van een 47 tands groter dan van een 44 tands..dus zou dat een verschil in krachten moeten geven..toch?
Ja. De kracht die de ketting over moet brengen is dan kleiner. De ketting staat minder onder spanning. Hierdoor zou je denken dat de motor minder fel wordt, maar door het (evenveel) grotere achtertandwiel wordt die iets kleinere kracht wel weer in een groter moment (koppel.. hoe je wil) omgezet. En de ketting krijgt een grotere snelheid door het grotere voortandwiel.
Het vermogen dat een ketting overbrengt = snelheid van de ketting x de kracht of spanning. Kortom: er verandert merkbaar niets (zolang je beide tandwielen procentueel evenveel vergroot of verkleint).
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook zolang de verhoudingen gelijk zijn er in principe niets verandert. als je je voortandwiel en je achtertandwiel van plaats zou wisselen(niet dat dat in praktijk kan ofzo) zou je nog altijd hetzelfde effect hebben.
 
ik denk ook zolang de verhoudingen gelijk zijn er in principe niets verandert. als je je voortandwiel en je achtertandwiel van plaats zou wisselen(niet dat dat in praktijk kan ofzo) zou je nog altijd hetzelfde effect hebben.
Ehh nee.

Dan ga je van grofweg 1:3 naar 3:1. Gevolg: de overbrenging wordt 9 keer zo zwaar !! Voluit in zn 1 ga je theoretisch dan misschien wel 400 km/u maar je trekt nog geen deuk in een pakkie boter en je komt nooit op toeren ;)
 
Laatst bewerkt:
Ok...dit is goed voor mijn leerproces.

Van 14 naar 15 tand is een X percentage en tevens vergroting van de arm van het voortandwiel.

Van 47 naar 44 tand is een Y percentage en tevens afname van de arm van het achtertandwiel.

Kun je dat zo 1 op 1 gelijk aan elkaar stellen?
 
In dit geval heb je het over 14:44 naar 15:47
van 14 -> 15 is 7,14% groter (meer tanden, arm, omtrek)
van 44 -> 47 is 6,82% groter (meer tanden, arm, omtrek)
Die 0,3% verschil is verwaasloosbaar.

als je dus van 14:44 naar 15:47 gaat merk je niet zo veel verschil, want je vergroot vóór en achter alletwee met ongeveer 7%.
 
In dit geval heb je het over 14:44 naar 15:47
van 14 -> 15 is 7,14% groter (meer tanden, arm, omtrek)
van 44 -> 47 is 6,82% groter (meer tanden, arm, omtrek)
Die 0,3% verschil is verwaasloosbaar.

als je dus van 14:44 naar 15:47 gaat merk je niet zo veel verschil, want je vergroot vóór en achter alletwee met ongeveer 7%.

Ja, maar wat Tinus zegt is:

Als de overbrengingsverhouding gelijk zou blijven, maar je gaat van voor naar een kleiner tandwiel (en achter dus ook), dan reageerd je motor "feller"

En dat is gewoon dikke bullshit imo!
 
Terug
Bovenaan Onderaan