5W40 olie voor Deauville

tuutruud

Geblokkeerd account
8 sep 2006
11
0
Apeldoorn
Als niet zo heel ervaren motorrijder het volgende: Graag wilde ik collega motorrijders/techneuten vragen of het in de winter beter is om Kroon-oil Expulsa 5w40 te gebruiken in mijn Honda Deauville i.p.v. Kroon-oil Expulsa 10w40 die ik nu gebruik. Ik rij ook in de winter 2X 35 km per dag naar mijn werk. Mag je zoals Honda voorschrijft inderdaad elke 12.000 km. verversen.
Ik durf het niet goed aan, en doe het nu elke 5.000 km.
Is Kroon-Oil een goed merk?
Alvast bedankt.
 
eerste getal is de verpompbaarheid en viscositeit bij lage temperaturen
tweede getal is de visocositeit bij hoge temperaturen.

Theoretisch heb je gelijk, 5W verpompt met de winterdag beter met een koude start dan 10W. Op bedrijfstemp geldt het laatste getal, de viscositeit zal dan hetzelfde zijn. In de praktijk zul je er niet veel merken.

Kroon......is niet de beste olie. Kies voor een 100% synthetische olie. Deze olie heeft een betere visositeitsindex (trekt zich wat minder aan vantemp. verschillen) dan een minerale of half synthetische olie.

Ik zou kiezen voor de synthetische olie volgens de voorgeschreven viscositeit.
 
Volgens jou is Kroon-oil niet de beste. Waarom niet? Omdat ze niet zoveel sponsoren en reclame maken en theater maken en zo arrogant zijn als b.v. Castrol?
Of omdat Paul Klaver, die bij Castrol op de loonlijst staat, in Moto73 zo lovend over Castrol schrijft?
Ik denk dat Catrol, en anderen, inspelen op de angstgevoelens van mensen, en daar handig gebruik van maakt.
Beide olieen die ik genoemd heb, Expulsa RR 10W40 en Expulsa RR 5W40, zijn 100% syntetisch. Kijk maar op de website van Kroon-Oil.
Mijn vraag was ook of je met een gerust hart de olie 12.000 km kon laten zitten.
Nietemin bedankt voor je goedbedoelde reactie.

Groeten TuutTuut
 
Een vol-syntheet in een Deauville? Wil je ermee de ruimte in gelanceerd worden? :+

Gebruik gewoon een goede mineraal of desnoods half-synthetische olie. Mijn Africa Twin (zelfde blok als Deauville alleen paar cc meer) krijgt elke 10k een lading verse Castrol GP 10W40 mineraal en is na bijna 80k nog volkomen vrij van verbruik. Een NTV 650 die ik ooit had idem dito maar dan na ruim 160.000 km.

Een 5W olie is niet echt nodig, zelfs als het vriest start de motor nog perfect. Deze blokken zijn mild getuned, thermisch kerngezond en niet stuk te krijgen. Ga niet experimenteren met spotgoedkope auto-olie van de buurtsuper maar ga er geen exotische hi-spec olie ingieten die bedoeld is voor hoogtoerige supersports, je wint er gegarandeerd niets mee.
Hoe vaak je olie moet verversen is niet zozeer gebonden aan de soort olie. Weliswaar behoudt synthetische olie beter het visositeitsbereik maar vervuiling van buiten af (vocht, carbon, benzine) maakt dat olie toch gewoon vervangen moet worden, ook al gebruik je 40 jaar oude cognac ;-) Kies wissel-intervallen aan de manier waarop je de motor gebruikt. Als je voornamelijk langere afstanden rijdt is 12k geen enkel probleem, maar als je de motor alleen gebruikt om de hond mee uit te laten dan is 6k al erg veel.

Oh, en Kroon is niets mis mee. ;)
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet alles in ene keer vragen? :P

hoe vaak olie verversen

En daar is de afstand nog 2x40 kilometer. :+

Douw trouwens geen 5W volsyntheet in een motor met meer dan 50 K.
Vol syntheet heeft zulke goede reinigende eigenschappen, dat je NTV ineens wel olie lust. :9
Enn een maat van mij had gelijk een ratel in het blok..
 
Volgens jou is Kroon-oil niet de beste. Waarom niet? Omdat ze niet zoveel sponsoren en reclame maken en theater maken en zo arrogant zijn als b.v. Castrol?
Of omdat Paul Klaver, die bij Castrol op de loonlijst staat, in Moto73 zo lovend over Castrol schrijft?
Ik denk dat Catrol, en anderen, inspelen op de angstgevoelens van mensen, en daar handig gebruik van maakt.
Beide olieen die ik genoemd heb, Expulsa RR 10W40 en Expulsa RR 5W40, zijn 100% syntetisch. Kijk maar op de website van Kroon-Oil.
Mijn vraag was ook of je met een gerust hart de olie 12.000 km kon laten zitten.
Nietemin bedankt voor je goedbedoelde reactie.

Groeten TuutTuut


Het was toch een vraag van je?! Ik werk in een R&D lab waar we alle motorfietsolien vaak testen. Ik heb geen commerciele belangen met wie dan ook, ik constateer alleen dat Kroon niet de allerbeste is. Als jij wat tegen Castrol hebt dan doe je dit er toch niet in ? Je weet wel dat Kroon eigendom van Shell is? Voordat je een zelfde reactie over Shell geeft :)
 
Hoe vaak je olie moet verversen is niet zozeer gebonden aan de soort olie. Weliswaar behoudt synthetische olie beter het visositeitsbereik maar vervuiling van buiten af (vocht, carbon, benzine) maakt dat olie toch gewoon vervangen moet worden, ook al gebruik je 40 jaar oude cognac ;-) Kies wissel-intervallen aan de manier waarop je de motor gebruikt. Als je voornamelijk langere afstanden rijdt is 12k geen enkel probleem, maar als je de motor alleen gebruikt om de hond mee uit te laten dan is 6k al erg veel.

Het is zo dat bij 2 identieke situaties, (zelfde temperatuur en zelfde graad van vervuiling) een minerale olie een minder lange standtijd heeft dan een synthetische olie.
 
Volgens jou is Kroon-oil niet de beste. Waarom niet? Omdat ze niet zoveel sponsoren en reclame maken en theater maken en zo arrogant zijn als b.v. Castrol?
Of omdat Paul Klaver, die bij Castrol op de loonlijst staat, in Moto73 zo lovend over Castrol schrijft?
Ik denk dat Catrol, en anderen, inspelen op de angstgevoelens van mensen, en daar handig gebruik van maakt.
Beide olieen die ik genoemd heb, Expulsa RR 10W40 en Expulsa RR 5W40, zijn 100% syntetisch. Kijk maar op de website van Kroon-Oil.
Mijn vraag was ook of je met een gerust hart de olie 12.000 km kon laten zitten.
Nietemin bedankt voor je goedbedoelde reactie.

Groeten TuutTuut

Ja, dat kan.

Anders had meneer Honda ook echt wel neergezet elke 5.000, hij wil natuurlijk niet dat zijn producten sneller slijten omdat hij in de bijgeleverde boekjes net doet alsof de motoren meer aankunnen dan irl... :? :?

Verder vind ik dat je niet erg aardig doet tegen iemand die alleen maar een goed advies wil geven. Maar dat is mijn probleem... O-)


Verder gewoon aanhouden wat in het boekje staat, iedere producent wil dat zijn motoren het langst heel blijven, wat daar staat zal dus echt wel kloppen.
 
Bijna onverwoestbaar die V 2 blokken van Honda. Zou niet te moeilijk doen met olie. Goede 10w40 merk(motorfiets)olie elke 12k is echt voldoende voor zo,n Honda. Dingen gaan sowieso niet kapot! })
 
Voor alle Kroon Oil gebruikers nog even ter verduidelijking:

Kroon is niet de beste olie, er zijn gewoon betere alternatieven vanuit technisch oogpunt, maar je motor zal zeker niet vastlopen met Kroon. Ik heb geen hekel aan Kroon, ik heb geen commerciele belangen bij welke andere fabrikant van motorfietsolie dan ook.

Ik test per jaar vele soorten olie waaronder motorfietsolie. Die worden onderworpen een verschillende testen, waaronder de zgn ASTM-D testen. Alleen op die manier kun je producten onderling echt vergelijken. Helaas adverteert geen enkele fabrikant met deze gegevens, dus echt vergelijken kun je olie niet.

En geloof me nou maar, dat er onderling veel verschillen zitten tussen merken.
 
Maar Shell en Kroon zijn dezelfde olie? Of is het een goedkope variant met andere dopes. :)

Bij mijn TLR is Motul 5100 vreemd genoeg het enige merk die geen problemen oplevert met de anti hop koppeling. Is een algemeen aangenomen feit inmiddels bij de MF TLR gebruikers. :Y Castrol, Shell, etc, laten bij gasgeven de koppeling allemaal slippen. :(
 
Ik test per jaar vele soorten olie waaronder motorfietsolie. Die worden onderworpen een verschillende testen, waaronder de zgn ASTM-D testen. Alleen op die manier kun je producten onderling echt vergelijken. Helaas adverteert geen enkele fabrikant met deze gegevens, dus echt vergelijken kun je olie niet.

En geloof me nou maar, dat er onderling veel verschillen zitten tussen merken.

Ik geloof je.

Cijfers voor de volgende merken graag :)

castrol
motorex
bellray
shell
putoline
valvoline
eventuele aanvullingen zijn welkom

:P
 
/\nog gefeliciteerd....















Voor alle Kroon Oil gebruikers nog even ter verduidelijking:

Kroon is niet de beste olie, er zijn gewoon betere alternatieven vanuit technisch oogpunt, maar je motor zal zeker niet vastlopen met Kroon. Ik heb geen hekel aan Kroon, ik heb geen commerciele belangen bij welke andere fabrikant van motorfietsolie dan ook.

Ik test per jaar vele soorten olie waaronder motorfietsolie. Die worden onderworpen een verschillende testen, waaronder de zgn ASTM-D testen. Alleen op die manier kun je producten onderling echt vergelijken. Helaas adverteert geen enkele fabrikant met deze gegevens, dus echt vergelijken kun je olie niet.

En geloof me nou maar, dat er onderling veel verschillen zitten tussen merken.

Oké, laat ik het dan zo zeggen: Welk merk olie gooi je in je eigen motor ??

en wat voor motor rij je ??
 
Het was toch een vraag van je?! Ik werk in een R&D lab waar we alle motorfietsolien vaak testen Ik heb geen commerciele belangen met wie dan ook, ik constateer alleen dat Kroon niet de allerbeste is. Als jij wat tegen Castrol hebt dan doe je dit er toch niet in ? Je weet wel dat Kroon eigendom van Shell is? Voordat je een zelfde reactie over Shell geeft :)
yea right :W hebben ze jou wel eens verteld dat je op internet iedereen kan weze die je je wenst?
ik ben bijvoorbeeld de tweelingbroer van john wayne, ik ben wim wayne :W

eigendom van is niet hetzelfde als gemaakt door :N

on topic, hou gewoon het boekje aan: goedkope 10w40.
met die 5w is een hoop gezeik geweest omdat je koppeling er van gaat slippen, doe maar gewoon, dat is al gek genoeg.
 
Beste RSV31,
Ik denk dat velen met mij het op prijs zouden stellen als je met een goed onderbouwd verhaal zou komen. En met bewijzen.
Niet van die loze kreten.
Ik denk dat je fantasie een beetje op hol slaat.
Je zegt dat je bij een R&D afdeling werkt waar ze motorfietsolieen testen. Ik zou graag willen weten waar dat dan is. En hoe dat gaat.
Ik had gehoopt op het Motor-Forum met serieuze mensen te kunnen communiceren, geen fantasten en flauwe lolbroeken.
In eerste instantie was mijn vraag of het zinvol is, in verband met minder startslijtage en gemakkelijker schakelen e.d. om 5W40 te gaan gebruiken. Of dat het juist schadelijk is. En ervaringen van anderen vernemen.
Aan de serieuze mensen die reageerden: Hartelijk dank voor de adviezen!!
:W
 
:?


Gaan we er tegenwoordig maar standaard van uit dat iedereen op I-net de boel voor de gek probeert te houden ??
Is het zo vreemd als hij wel in zo'n omgeving zou werken ??

Hij geeft een advies en een mening nadat je erom vraagt nb, of je er wat mee doet is jouw zaak, maar om iemand gelijk zo "zwart" te maken :? :?
 
yea right :W hebben ze jou wel eens verteld dat je op internet iedereen kan weze die je je wenst?
ik ben bijvoorbeeld de tweelingbroer van john wayne, ik ben wim wayne :W

eigendom van is niet hetzelfde als gemaakt door :N

on topic, hou gewoon het boekje aan: goedkope 10w40.
met die 5w is een hoop gezeik geweest omdat je koppeling er van gaat slippen, doe maar gewoon, dat is al gek genoeg.

Jammer dat jij er zo over denkt, wat voor belang heb ik er bij om me anders voor te doen dan ik ben. Mensen die zo reageren, ik weet het niet, het zegt misschien meer over jezelf dan over mij.

Het feit dat je alleen al schrijft dat 5W zorgt voor gezeik met de koppeling! Als je je even verdiept in de materie (of afstudeert in tribologie zoals ik heb gedaan) zou het zo moeten zijn dat de koppeling dus alleen slipt bij lage temperaturen, want bij hoge temperaturen zit er geen verschil tussen een 5W en een 10W.

Voor de rest wens ik je prettig leven.
 
Beste RSV31,
Ik denk dat velen met mij het op prijs zouden stellen als je met een goed onderbouwd verhaal zou komen. En met bewijzen.
Niet van die loze kreten.
Ik denk dat je fantasie een beetje op hol slaat.
Je zegt dat je bij een R&D afdeling werkt waar ze motorfietsolieen testen. Ik zou graag willen weten waar dat dan is. En hoe dat gaat.
Ik had gehoopt op het Motor-Forum met serieuze mensen te kunnen communiceren, geen fantasten en flauwe lolbroeken.
In eerste instantie was mijn vraag of het zinvol is, in verband met minder startslijtage en gemakkelijker schakelen e.d. om 5W40 te gaan gebruiken. Of dat het juist schadelijk is. En ervaringen van anderen vernemen.
Aan de serieuze mensen die reageerden: Hartelijk dank voor de adviezen!!
:W

Ook tegen jou wil ik zeggen wat voor belang ik er bij zou hebben om me anders voor te doen dan ik ben. Het zegt meer over jezelf dan over mij.

Verder wens ik je veel geluk toe met de speurtocht naar de juiste smeermiddelen, iedere motorrijder heeft er tenslotte verstand van. :N

Wat een stelletje losers zijn jullie zeg, ongelooflijk!

Thanks to Baksteen voor het normaal reageren
 
Oh ja, by the way, diegene die twijfelen:

Vraag maar eens na hier op MF aan Suz VX 800 (Simon) of ik uit mijn nek lul.

Als blijkt dat je er dan toch wel een beetje naast zat, wees een vent met ballen en plaats dit dan toch nog even in dit topic.

Ik sluit af, sorry voor het off topic gezeik, maar kon het niet laten. Back to topic: De zo populaire zoektocht naar de ultieme motorolie, wie maakt me los?
 
Beste RSV31,
Ik denk dat velen met mij het op prijs zouden stellen als je met een goed onderbouwd verhaal zou komen. En met bewijzen.
Niet van die loze kreten.
Ik denk dat je fantasie een beetje op hol slaat.
_O- alsof ie zegt dat ie 's nachts als Batman de stad veilig houdt :P Blaas es wat minder hoog van die toren man... niet iedereen is magazijnmedewerker...
Wat een stelletje losers zijn jullie zeg, ongelooflijk!
Zie ook de andere reacties he... en ik denk dat de meerderheid hier nog steeds zeer benieuwd is naar wat volgens jou de beste olieen zijn :Y En ook wat ECHT heel slechte olie is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan