Wat te doen voor winter stalling

Grolsch

MF veteraan
5 mrt 2002
4.032
0
Aadorp
Mensen,

Wat doen jullie allemaal voordat je je motor op stal zet voor de winter.

Ik heb de volgende gegevens verzamelt.

1 = tank vol tegen roesten van de tank
2 = ff een wax beurtje vlak voor de tijd
3 = accu loskoppelen en indien mogelijk aan een druppel lader
4 = een mooi zeil erover heen.

Hebben jullie nog meer tips?
 
Carburateurs (als je die hebt) aftappen! Anders start hij na de winter niet meer. Je kan trouwens het beste je accu aan een druppellader zetten. Oh, was je dus al van plan zie ik nu.
 
Carburateurs (als je die hebt) aftappen! Anders start hij na de winter niet meer. Je kan trouwens het beste je accu aan een druppellader zetten. Oh, was je dus al van plan zie ik nu.

sorry als ik over kom als een leek, maar hoe kan ik zien of ik carbs heb?
 
heb je daar een reden voor?

Als je je motor langdurig stil laat staan waarbij de druk van de motor op de banden rust is dit in theorie slecht voor de banden. Blijven niet helemaal rond.
In de praktijk (waarbij je toch elk jaar nieuwe banden koopt) is het wel wat minder erg.
 
Als je je motor langdurig stil laat staan waarbij de druk van de motor op de banden rust is dit in theorie slecht voor de banden. Blijven niet helemaal rond.
In de praktijk (waarbij je toch elk jaar nieuwe banden koopt) is het wel wat minder erg.

want ik heb namelijk geen bok, laat staan 2.
 
Een beetje meer druk zetten op de banden is ook al genoeg in plaats van op te bokken, en dat zeil verander je het best door een laken of een licht deken, ivm condens.
 
HEt schijnt dat je niet zo bang hoeft te zijn voor het vierkanr worden van je banden wanneer je je motor stalt, tenminste als je hem niet een heel jaar laat staan. Die 3 a 4 maandjes zijn geen probleem, helemaal niet wanneer je je achterwiel wel opbokt.
 
ZZR250 heeft carburateurs, maar waarom aftappen Bob ? Ben je van plan een winterstop van een half jaar te maken ofzo ? Als je over 2 a 3 maanden weer gaat rijden, is aftappen niet nodig. Ik tap 'm in elk geval niet af. Heb ik bij mijn andere motoren ook niet gedaan. Na de winter meteen starten en lopen.

Daarnaast zijn er nog zat mooie, droge,niet gladde winterdagen.

Wat betreft 'platte/4kante banden' ; ik zorg dat de motor om de 2 weken met de voorband op een ander stukkie rubber van de band komt te 'leunen'.
Mocht je band toch een plat stukkie krijgen, even rijden en het is weer goed.

En zoals al gezegd, accu er ECHT uithalen en binnen aan de druppellader gooien, anders moet je volgend jaar een nieuwe accu kopen.
 
Proberen om je wielen m.b.v. 2 bokken vrij van de grond te krijgen.

Je kunt je bandjes ook om de paar weken een slagje draaien.
Maar volgens mij loopt het niet zo'n vaart met dat 'vierkant worden". Zeker niet als het maar voor een paar maanden is.
 

Ik ben van plan helemaal geen winterstop te houden, nee. Maar ik dacht laat ik het er maar bij zetten, je weet maar nooit. Het is toch een kleine moeite?
Niet meer starten is idd wel een beetje overdreven, dat ben ik wel met je eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het beste is ook om je tank helemaal leeg te maken en er dan een laagje olie in kappen en de tank rondraaien zodat de tank rondom aan de binnekant voorzien is van een dun laagje. Dit heb ik overigens niet zelf verzonnen maar staat in het boekje van m'n zxr 750 '94.

Vol gooien met benzine kan je ook doen (doe ik niet btw), maar dan zit je met een benzine lucht. Of je moet dat niet erg vinden als je je bed uitkomt. Dat is bij ons het geval omdat de garage aan het huis zit. Maar verder zou ik zeker je motor op een paddockstand zetten (achterwiel van de grond), ff lekker wassen, waxen, smeren, en onder een hoes.

suc6
 
Laatst bewerkt:
ZZR250 heeft carburateurs, maar waarom aftappen Bob ? Ben je van plan een winterstop van een half jaar te maken ofzo ? Als je over 2 a 3 maanden weer gaat rijden, is aftappen niet nodig. Ik tap 'm in elk geval niet af. Heb ik bij mijn andere motoren ook niet gedaan. Na de winter meteen starten en lopen.

Daarnaast zijn er nog zat mooie, droge,niet gladde winterdagen.

Wat betreft 'platte/4kante banden' ; ik zorg dat de motor om de 2 weken met de voorband op een ander stukkie rubber van de band komt te 'leunen'.
Mocht je band toch een plat stukkie krijgen, even rijden en het is weer goed.

En zoals al gezegd, accu er ECHT uithalen en binnen aan de druppellader gooien, anders moet je volgend jaar een nieuwe accu kopen.

ik zag in een ander topic dat jij plaatjes had ingescant van 1 of ander blad.

Zou je deze willen mailen naar mij, dan zet ik ze wel online.

alvast bedankt!

edit
mail adres is a.kamphuis@home.nl
 
Niet meer starten is idd wel een beetje overdreven, dat ben ik wel met je eens.
Kan best hoor. Als er wat roest rond zweeft in de benzine, zal die door de stilstand kunnen neerdalen onderin de carbs. Schijnbaar zijn er motoren waar de carbs zo zijn ontworpen, dat 't eerste was je de sproeier in zuigt dat drabje is.

&dan heb je een hoop gestotter & gedoe. '(
 
ik zag in een ander topic dat jij plaatjes had ingescant van 1 of ander blad.

Zou je deze willen mailen naar mij, dan zet ik ze wel online.

alvast bedankt!

edit
mail adres is a.kamphuis@home.nl

Heb ze helaas niet meer op mijn HD omdat ik gister XP erop heb gezet... en de scanner moet ik nog installeren om het opnieuw in te scannen.

Misschien heeft iemand anders 'm nog op z'n harde schijf staan ?
 
4 = een mooi zeil erover heen.

Het lijkt me niet verstandig om je motor onder een zeiltje te zetten als je je motor onder een zeiltje zet blijft de vocht (condens) er onder en kan niet weg.. De motor blijft altijd vochtig (roestvorming) hij kan niet opdrogen.

Ik raad je aan om een speciale hoes te kopen bij een dealer die ventileerd...
 
Het lijkt me niet verstandig om je motor onder een zeiltje te zetten als je je motor onder een zeiltje zet blijft de vocht (condens) er onder en kan niet weg.. De motor blijft altijd vochtig (roestvorming) hij kan niet opdrogen.

Ik raad je aan om een speciale hoes te kopen bij een dealer die ventileerd...

Mijn motor staat buiten met ook een hoes er overheen en inderdaad ; de motor blijft op dit moment vochtig. De tank is op bepaalde plaatsen nat en het frame ook. Oplossing : motor eerst helemaal droog en winterklaar maken, dan een warme deken er overheen en dan pas de hoes er overheen.

Heb dit nu een week zo en heb regelmatig onder het deken gevoeld, maar mijn motor en de deken zijn kurkdroog. Ik controleer dit nog de komende tijd regelmatig, want zou de deken zeiknat worden, dan kan je nog beter de motor in de regen neerzetten ;)
 
:?
heppie nou een artikel geschreven met input van medeforummers?

ja, aardig he }) })

nee, dit is dat artikel uit dat motorblad wat een paar mede MF'ers me op de mail hebben gezet. Ik dacht, ik ga dat ff op het forum zetten, dan heeft een ander er ook wat aan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan