KFR op BMW boxers

Vinz

Die hard MF'er
30 jul 2002
497
0
Den Hoorn
In de nieuwe Moto73 (decembernummer) staat een interessant artikel voor de BMW Boxer rijders. Het gaat over KFR (konstant fahr ruckeln) en hoe het opgelost kan worden.

Dus, loop je nog met KFR vragen rond, zeker de moeite waard om het eens te lezen...

Greetz,
Vinz
 
De motor loopt niet echt constant in zijn 2e en zijn 3e versnelling rond de 3000 toeren. Komt door het steeds armer afstellen van motoren door milieueisen.

:)
 
BMW heeft zelf ook al een oplossing: dubbele bougies. Vanaf 192003 verkrijgbaar op de standaard modellen. :)
 
Dat staat onder andere in dat artikel...

Aha, zo. Heb je de laatste uitgave van dat duitse blad (MO geloof ik) ook gelezen? Stond ook een heel stuk over KFR en Brisk bougies in. Leuk leesvoeah :)
 
Ik had niet eerder BMW 4-kleps boxer gereden en vond het KFR niet prettig rijden, daarom ben ik aan het rondzoeken gegaan en ben zodoende veel te weten gekomen.

In het kort;

Het is een (meer of minder) schokkerig rijden vanaf 1000 - 4500 t/m merkbaar (ook bij stationair draaien). Het lijkt of af en toe (kortstondig) de benzinetoevoer hapert.
Het heeft te maken met de scherpe milieueisen waaraan BMW wil voldoen. De motoren zijn dus nogal geknepen.
Het kan geen kwaad (veel BMW rijders vinden de hele discussie dan ook onzin), maar BMW heeft zich de kritiek van de laatste jaren toch aangetrokken en er is dus inderdaad nieuws op het Boxer-front.

Uit eigen ervaring weet ik dat een perfecte synchronisatie en o.a. Brisk bougies wonderen doen. Bert Duursma in Apeldoorn levert Brisk en synchroniseert.

Bij mij hielpen de Brisk bougies alleen al, om het KFR met ca. 60 a 75 % te verminderen. Er was nog een leuke bijkomstigheid; ik hoef nu (bij temp van >5 graden C niet meer te choken!!

Er is al veel over geschreven, bijv.:
-- op BMWGSclubsite (o.a. volgende topics);
http://groups.msn.com/BMWGSForum/techniekforum.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=6616&LastModified=4675399893198793964
en
http://groups.msn.com/BMWGSForum/techniekforum.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=4717&LastModified=4675391871546893358
-- www.boxer-forum.de (heel veel); zoek eens onder techniek naar KFR
-- BMW dealer Bert Duursma
-- www.brisk.de

Zoeken met Google lukt ook, zo vond ik bijv. het volgende (zoekvraag; was ist kfr);
http://www.r1100s.de/article.php?sid=21

Good luck,

Robmw1100R
 
Op de amerikaanse site is ook veel over dit onderwerp te lezen.
Surge is het engelse woord.
Het lijkt daar erger te zijn. Wat wel begrijpelijk is met de daar geldende milieuregels. De zwitserse Beemers hebben het ook erger.

De mijn lekker niet. Paar stekkertjes wijzigen in het motormanagementsysteem doet wonderen.

Kijk op http://bmwrt.com/ubbthreads/ubbthreads.php
 
Da's toevallig. Ik kom net terug van m'n dealer (De Jong, Alphen a/d Rijn) en daar hebben ze inderdaad Brisk bougies erin gezet en alles opnieuw afgesteld, en weg KFR!! Het is echt super nu. Was een half uurtje werk, ik had niet eens verwacht dat het meteen gedaan zou worden. Meteen goed de proef op de som kunnen nemen want ik moest op een 2-baans weg in de file rijden. Dus heel rustig met zo'n 3000 toeren in z'n 3 achter de koekblikken aan zonder ook maar een hortje of stootje te voelen! Had ik dus eigenlijk veel eerder moeten doen (Hoewel, ik heb de motor pas 10 weken :) )
Bedankt nog Vincent voor het verwijzen naar het KFR artikel!
 
Ik ga op 12 februari bij mijn dealer langs om de boel te synchroniseren en Brisks erin te zetten. Ik laat jullie weten hoe het is verlopen!

Greetz,
Vinz
 
Ik ga op 12 februari bij mijn dealer langs om de boel te synchroniseren en Brisks erin te zetten. Ik laat jullie weten hoe het is verlopen!

Greetz,
Vinz
Krijg je geen spijt van.. let maar op :)
Had je m'n email nog gekregen met het type van de Brisks? Het moet de DOR14LGS zijn.
 
Ja, en die gaan ze er in zetten (net nog even gebeld om het zeker te weten)
 
Het schijnt wel dat die bougies maar 10.000 km meegaan geloof ik... nog los van de stevige prijs (maar ja ...voor zo'n dure motor :P )
 
Wat ik aan dat verhaal niet begrijp is: waarom stelt je dealer je motor dan niet rijker af? In Nederland zou je dan dit probleem niet hoeven te hebben. Ik ken die management systemen niet, maar ik kan me voorstellen dat ze een optie inbouwen om het mengsel wat rijker te kunnen stellen.
Uit het verhaal van Moto73 begreep ik ook dat je niet zomaar je bougies door Brisk types kunt vervangen (kan je motor beschadigen) maar dat deze bedoeld zijn om als een extra bougie in een twin-spark configuratie te werken. Je moet dus flink aan je blok gaan boren en tappen :r .
 
Daar zijn al retrofit setjes voor te koop. O.a. bij Wuedo: Doppelzündung
... niks boren en tappen.

Volgens mij wel hoor. Als je dit wilt hebben:

12-12-04-50X43.JPG


dan zal er toch echt moeten worden geboord. (let op de Brisk niet als hoofd-bougie) Het staat er ook bij:
"Nicht im Satz enthalten ist die Demontage und Montage der Zylinderköpfe, das Bohren der zusätzlichen Zündkerzenbohrungen und die Montage der Zündanlage." Dat hele boor-gedoe kost weer extra.

Maar je hebt wel gelijk als je bedoelt dat je het niet zelf hoeft te doen.
Je moet dus de boel zelf de-/monteren en opsturen dan krijg je ze volgens het plaatje weer terug. Zou BMW daar garantie op geven?
 
Ik dacht dat BMW zelf ook de zweizündkerzencylinderkopfauflösungfürboxermotorangetriebenemotorräder aanbiedt.

Er is dus een aparte kop verkrijgbaar. Hoe het met bougiekabels en ontsteking aanpassing zit dat weet ik niet.
 
De nieuwe boxers hebben al vanzelf een twinspark (vanaf model 2003).

Voor zover ik weet hoeft bij deoudere modellen alleen de bougie vervangen te worden door een Brisk, en de boel moet goed afgesteld worden.

Ken het verhaal van Moto73 niet, maar in diverse duitse bladen heb ik nooit gelezen dat het toepassen van Brisks schadelijk zou kunnen zijn. Wat wel zo is, is dat BWM er geen garantie op verleend omdat het geen standaard BMW-onderdeel is. Dus dan zou je dealer de garantie over moeten nemen lijkt me :?

Over het rijker afstellen: ik weet niet waarom dat niet gebeurt, misschien kan de katalysator daar weer niet tegen? Of misschien is het ding inderdaad helemaal niet te herprogrammeren? :?
 
De nieuwe boxers hebben al vanzelf een twinspark (vanaf model 2003).

Voor zover ik weet hoeft bij deoudere modellen alleen de bougie vervangen te worden door een Brisk, en de boel moet goed afgesteld worden.

Ken het verhaal van Moto73 niet, maar in diverse duitse bladen heb ik nooit gelezen dat het toepassen van Brisks schadelijk zou kunnen zijn. Wat wel zo is, is dat BWM er geen garantie op verleend omdat het geen standaard BMW-onderdeel is. Dus dan zou je dealer de garantie over moeten nemen lijkt me :?

Over het rijker afstellen: ik weet niet waarom dat niet gebeurt, misschien kan de katalysator daar weer niet tegen? Of misschien is het ding inderdaad helemaal niet te herprogrammeren? :?
Het is een combinatie van Brisk bougies, opnieuw synchroniseren én een nieuwe code plug voor de Bosch Motronic zodat ie iets rijker afgesteld wordt!
:)
 
Heb dus gister de Brisk Bougies (type DOR14LGS voor de R1150RS) erin laten zetten. Vervolgens hebben ze de boel opnieuw gesynchroniseerd. De nieuwe codestekker laat ik bij de volgende beurt doen, want die hadden ze niet op voorraad.

Toch is het probleem nu al bijna niet meer voelbaar. De motor loopt veel soepeler bij lage toeren ipv het lichte horten en stoten wat hij eerst deed bij lage toeren.

Ook ik kan het dus iedereen aanraden. Wel geloof ik dat een RS er meer last van heeft dan een RT.

Greetz,
Vinz
 
Terug
Bovenaan Onderaan