Gs550 vs Hornet

Transformer88

MF veteraan
13 jun 2006
1.273
0
Maastricht
Ik vind nergens wat men op dit forum nu de werkelijk definitie van een streetfighter vind, maar ik vind dat mijn creatie er 1 word.

We pakken een Suzuki GS550 uit begin '80, raken verliefd op een Hornet, en hebben dan 2 jaar de tijd om 21 te worden.

"waarom een gs550? dat is oud, gedateerd en niks sportiefs?!" juist, maar ik ben er wel verdomd goedkoop aan gekomen, en ik hou wel van wat uitdaging! :)

Het idee:
Gs550 frame + blok
Honda cb600 hornet tank + kont
FZR 600 velgen
CBR 900 uitlaatdemper

en nog wat onderdeeltjes die ik her en der biets van verscheidene merken.

Foto's lijken me nu nog niet interessant, want ik heb tot noch toe alleen een kaal gs framepje met een blok erin staan, 1 cbr demper erop getaped en idemdito met de kont-kap.

De 'problemen' (ik noem ze liever uitdagingen) zijn de volgende, wie weet zwerven hier wat goede ideen rond:

- hoogte achterkant: Om m wat 'race-ier' te maken zal mn motor achter de lucht in moeten, het is een duoshock, dat vind ik niet erg, verre van, ik vind het zelfs wel leuk, weer eens wat onderscheid!. Echter, om hem hoger te krijgen moet ik dus langere veren, maar die worden dan 40cm, en dat geeft het zich denk ik niet. Nu is het op zich geen probleem voor me een stevige ophoogplaat op de achterbug te lassen, maar misschien is er wat beters...

- hoogte voorkant: de 'neus' moet wat naar beneden, nu kan ik wel gewoon mn kroonstuk verder over mn poten laten zakken, maar dan houd ik poten die voor een bepaalde veerweg geconstrueert zijn, en dan ineens 10cm kleiner zijn. Het probleem daar bij is dat dan de poten boven 10cm uitsteken, en dat zaag je niet zo 1-2-3 af. Dan moet ik namelijk draad laten tappen in de binnenpoten. Geen idee of dat mogelijk is. Een ander idee is een kortere voorvork zoeken, en dan het T-stuk pas laten maken als dat nodig is. (de bahlhoofdspen overzetten bijv.)

- Breedte velgen: de voorvelg zal ongtwijfeld passen als ik een andere vork erop zet, maar ik kan ook de velgen laten afdraaien (denk ik, kan dat?) en zo passend maken. Zowel voor voor als achter. Achter houd ik het liefst gewoon mn brug..

ik kan tegen kritiek, en lees tips aandachtig, dus laat maar komen! ;)
 
Het je ervaring met bouwen!!!! Lijkt me redelijk ingewikkeld project voor iemand van 19 jaar tenzij, je al 5 jaar aan het bouwen bent. (nee geen lego)

I.g.g succes met je project. Uit ervaring weet ik dat je dit nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik sta over 2 weken in 'de bromfiets' met een vrij frapante en ik mag wel zeggen technisch hoogstaand project.. 4 pagina's erover. Een Yamaha FS1, met zundapp watergekoelde cilinder pas gemaakt, dubbele 300mm schijfrem voor, 220mm schijfrem achter, eigenbouw zadel, eigenbouw tank, ver naar achter verplaatste-steps en controls.. maar daar ga ik verder niet over zeuren, dit is een motor forum ;) En ik kan wel zeggen, wat ik aan mn motor ga doen is makkelijker.. gewoon tankje kapjes en velgjes pasmaken.. Lassen kan ik goed, polyester werk ook.. Frezen/draaien en spuiten besteed ik uit.
 
Zeg dan gewoon dat je ervaring hebt.........................lol

Veel plezier met het bouwen.
 
nou goed, fotos van mn vorige 'projectje'

fs101mt5.jpg


fs102yj5.jpg


fs103nb0.jpg
 
Ik zou de voorkant laten zakken en de achterkant ophogen. Zo heb je de meeste kans dat de hoogte van de middenbok en zijstandaard goed uitkomen.
Misschien kun je in de voorvork kortere en stuggere veren plaatsen?

(ik heb eens een 550 gehad met alleen een opgehoogde achterkant en die middenbok was gewoon nutteloos geworden)
 
@ jkoehorst: dat is toch ook wat ik van plan ben, op begrijp ik je nu verkeerd? (of jij mij? ;) )

@ fishman: brommers moeten niet bloedsnel lopen, heb je toch niks aan, dan ben je meer aan t kijken naar politie dan dat je lekker kunt touren.. dus r1/r6 klauwen zou echt overkill zijn.. Dit mept me al bijna over t stuur heen :p

@ jerryt: dankjewel :)

@ motostreet: 79? gs550? knap gedaan dan! hoe heb je monoshock gedaan?

@ iedereen die het zien wil, mn blok heb ik gereviseerd (joa, zelf, zo een werk is dat niet.. heb ervaring met -tig brommer blokjes, en dit leek me leuk.. behalve dat je je overal een breuk aan tilt, is t allemaal hetzelfde in grote mate) Ik moet alleen even opzoek naar een cilinder-pakkingset, dus dit blok blijft met losse boutjes nog ff onder een dekentje staan (sowieso nog wel bijna 2 jaar.. hij komt er pas onder bij montage, en dat is de komende tijd nog niet!)

gelijk maar ff fotos van wat er nu te zien valt.. tis weinig, maar tis iets, en je moet ergens beginnen. Het is niet zoiets extreems als je toch wel veel op deze site ziet, maargoed, als ik er maar blij mee ben, toch?

De motor:

dsc00086se3.jpg


dsc00087so7.jpg


De tank:

924e1qf4.jpg


93311xu1.jpg


Frame met kontje er ff vlug op, 1 van de dempers, en voor het idee even een autoband (omdat een brommervelg zo debiel staat)

imga2640kq8.jpg


imga2641tv7.jpg


Het blok dat erin komt:

imga2642xj2.jpg


imga2645ab5.jpg


imga2646ib1.jpg


imga2647vr2.jpg
 
@ motostreet: 79? gs550? knap gedaan dan! hoe heb je monoshock gedaan?


Eerst heb ik uitgemeten waar ik het beste uitkwam met de veer.
Ik heb een veer laten maken met de juiste lengte bij een lokale motorzaak die veel in de motorcross wereld zit.
Paar steumen gelast en viola een mono systeem
Onderste steun zit op dezelfe buis als waar orgineel de hoofdstander zit.
full
 
@ jkoehorst: dat is toch ook wat ik van plan ben, op begrijp ik je nu verkeerd? (of jij mij? ;) )

@ fishman: brommers moeten niet bloedsnel lopen, heb je toch niks aan, dan ben je meer aan t kijken naar politie dan dat je lekker kunt touren.. dus r1/r6 klauwen zou echt overkill zijn.. Dit mept me al bijna over t stuur heen :p

@ jerryt: dankjewel :)

@ motostreet: 79? gs550? knap gedaan dan! hoe heb je monoshock gedaan?

@ iedereen die het zien wil, mn blok heb ik gereviseerd (joa, zelf, zo een werk is dat niet.. heb ervaring met -tig brommer blokjes, en dit leek me leuk.. behalve dat je je overal een breuk aan tilt, is t allemaal hetzelfde in grote mate) Ik moet alleen even opzoek naar een cilinder-pakkingset, dus dit blok blijft met losse boutjes nog ff onder een dekentje staan (sowieso nog wel bijna 2 jaar.. hij komt er pas onder bij montage, en dat is de komende tijd nog niet!)

gelijk maar ff fotos van wat er nu te zien valt.. tis weinig, maar tis iets, en je moet ergens beginnen. Het is niet zoiets extreems als je toch wel veel op deze site ziet, maargoed, als ik er maar blij mee ben, toch?

De motor:

[afbeelding]

[afbeelding]

De tank:

[afbeelding]

[afbeelding]

Frame met kontje er ff vlug op, 1 van de dempers, en voor het idee even een autoband (omdat een brommervelg zo debiel staat)

[afbeelding]

[afbeelding]

Het blok dat erin komt:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Het is een Suzuki dus die heten we natuurlijk welkom!

Blok ziet er erg glimmie uit Raffel *D
Veel succes en maak er wat moois van!!


Gr Ron
 
leuke reacties, dank jullie wel!

Ziet er goed uit, dat mono-systeem.. alleen is mijn vraag dan, en gelijk bij alle radicale projecten hier; krijgen jullie geen problemen met controles oid?
 
niemand hier vervelende ervaringen ermee gehad?

mooi :)

anyway, in de tijd dat ik op onderdelen wacht enzo, bouw ik gewoon op mn pc..

frameblokvelgenvq7.jpg
 
- hoogte voorkant: de 'neus' moet wat naar beneden, nu kan ik wel gewoon mn kroonstuk verder over mn poten laten zakken, maar dan houd ik poten die voor een bepaalde veerweg geconstrueert zijn, en dan ineens 10cm kleiner zijn. Het probleem daar bij is dat dan de poten boven 10cm uitsteken, en dat zaag je niet zo 1-2-3 af. Dan moet ik namelijk draad laten tappen in de binnenpoten. Geen idee of dat mogelijk is. Een ander idee is een kortere voorvork zoeken, en dan het T-stuk pas laten maken als dat nodig is. (de bahlhoofdspen overzetten bijv.)~~

Ik weet het niet zeker maar als je de voorkant 10 cm laat zakken, Dan denk ik dat je motor wel heel vreemd gaat rijden bij hogere snelheden. beetje wiebelig :?

mischien weet iemand anders preciezer hoe het zit met "geometrie". ;)
 
Laatst bewerkt:
niemand hier vervelende ervaringen ermee gehad?

mooi :)
Vervelende ervaringen tja 1 keer voor het gerecht en een aantal aanhoudinging te lange verhalen om hier te vertellen...allemaal goed afgelopen overgens!! maar je blijft ondeugend he 8-)

Wat er wel niet in zo'n GS550 past >>
full
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht af hoe de FZR velgen passen.. komende zondag ga ik mn voorvork ophalen, velgen hoop ik dan al binnen te hebben.

Eerlijk gezegd vind ik aan een motor werken echt 10x leuker dan aan een brommer. Het is allemaal wat groter, steviger, dikker, en het publiek is groter ;) Desalwelteplus toch nog trots op mn andere creatie die nooit weggaat.. Alleen jammer dat alles aan een motor ook meteen 10x zo duur is.. Al moet ik zeggen dat ik in de planning heb om wat betreft onderdelen onder de 1000E te blijven, en volgens mij gaat dat lukken. Ik heb nu alles voor de uitlaat, de velgen, voorvork, tank, zadel, zitje + de donormotor + 2 extra blokken en een berg onderdelen voor 600E.. qua losse onderdelen heb ik niet veel meer nodig. Hoewel klein spul ook niet goedkoop is. Maar we zien het wel, ik heb immers 2 jaar de tijd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan