Welke SM aanschaffen voor allround gebruik? Tips!?

Velox

MF veteraan
3 apr 2005
1.404
0
Allereerst, een gelukkig nieuwjaar allemaal! *O*

Nu mij vraag..

Ik ben helemaal verliefd op SM's (looks, sound, funfactor) en ben van plan er in het voorjaar eentje aan te schaffen. Nu zit ik alleen met de vraag: wat ga ik aanschaffen!? Zelf ben ik erg weg van een KTM 640 LC4 maar dat is puur visueel, ik heb er nog geen rijervaring mee... Ik ben nu in het bezit van een Yamaha R6 uit 2002, heel wat anders dus! Maar ik ben gauw uitgekeken op dat ding omdat het alleen maar hard gaat, terwijl ik er veel meer mee wil doen, vandaar de overstap naar SM, de funfactor zeg maar!! En de rijbewijsgevoeligheid... :( Met zo'n SS rijd je bijna constant op randje papiertje kwijt zeg maar... Nou weet ik ook wel dat je dat met wheelies e.d. op een SM ook kan gebeuren maar toch..! Maar dan loop ik gelijk tegen de volgende vraag aan, ga ik overstappen of neem ik er eentje bij? Financieel is dat laatste eigenlijk niet haalbaar dus vraag ik bij deze naar jullie ervaringen. Zijn er hier mensen die overgestapt zijn van SS naar SM? Zo ja, ik zou graag horen hoe je dat is bevallen. Ik moet namelijk voor mijn werk zo'n 35 kilomter afleggen en daarvan is een groot gedeelte snelweg, is dit goed te doen? Het is maar een STEL DAT vraag, ik kan ook binnendoor.. :P

Ook zou ik graag willen weten hoe het zit met onderhoud, welk merk kunnen jullie aanbevel mbt onderhoud?! Niet dat ik elke 4 weken bij de dealer sta zeg maar... Zouden jullie dus wat favourite types neer willen kwakken in jullie replies en dan erbij willen vermelden wat de plus- en minpunten zijn!?

Greetz, Duck :W
 
All-round, dus je wilt er ook veel normaal mee gaan rijden. Ik zou niet kiezen voor een echt ragding, meer iets tammers. Is misschien ook wel beter om mee te beginnen.
Ik ben zelf meer een Honda-man, dus ik zou al snel voor de Honda FMX gaan. Tam beestje, goed voor all-round gebruik en je kunt er schijnbaar toch best wel een beetje mee raggen. De looks zijn misschien wat minder als van KTM, maarja betrouwbaarheid lijkt me zeker een belangrijk punt.
 
Hey

Ik hoor je over een KTM lc4 praten,ik haak in omdat ik zelf een 640 hebt,en kan je melden er zeker geen spijt van hebt,ik had nog nooit een 4takt 1 cilinder gehad en ben na wat wikken en wegen toch tot deze fiets gekomen,de andere mogelijkheid was een aprillia SM(de verhalen spreken voorzich!),de 640 is de langzaamste in de reeks van 3 modellen te weten de 660-625-640,de laatste 2 heben zowel een kickstarter als electrische start,de 660 heeft dat niet en is mede door zijn carburateur de meest spartaanse fiets de keihin MX FCR41 zit overigens ook op de 625!,dat zal je vast elders ook hebben gelezen,maar qua comfort is de 640 weer wat dikker,de een zal daar wat meer waarde aan hechten dan de ander en ik ben er toen wel een beetje voor gegaan,op de snelweg doet deze fiets het erg goed,tot een bepaalde snelheid uiteraard,maar ik rijd ook regelmatig een km of 60 rechtuit,wel wat vermoeiend maar goed te doen,de 640 heeft gewoon het hoogste cruisgehalte,maar denk nu niet dat het een tam vogeltje is dat helemaal niks presteerd,want dat is niet zo.

640
Vermogen (homologeerd) 40 kW @ 6750 rpm
Max. koppel 60 Nm @ 5750 rpm
149 kg

625
Vermogen (homologeerd) 21 kW @ 6000 rpm
Max. koppel 41 Nm @ 3250 rpm
146 kg

660
Vermogen (homologeerd) 21 kW @ 6250 rpm
Max. koppel 42.5 Nm @ 3250 rpm
138 kg

beetje beeldvorming.
succes met je keus....en DJ kan je vast meer vertellen die is ook van een racer afgekomen en rijd nu een 640 :Y
 
Laatst bewerkt:
Spartaans is een groot woord hoor, ik rij nu een jaar op mijn 660SMC, bevalt nog steeds uitstekend. Blok is 'bulletproof', start altijd (lang leve de FCR) en aantrappen is een eitje.

Als je een 'veilige' SM wilt kan je denk ik het beste een Suzuki DR-Z of een Honda FMX kopen. Laatste is alleen bagger traag...(en de DR-Z is maar een 400cc).
 
galibaba, 660 heeft exact dezelfde carburator als de 625, de keihin fcr 41 mx, dat is het verschil niet, het verschil is dat er geen batterij in de 660 zit, en bijgevolg geen E-start, voor de rest is ie behalve de andere slag*boring zelfde aan de 625

de 625-660 zijn begrensd op papier en ook dus op het vermogen dat je leest op internet en het koppel moet je dus niet vertrouwen
mijn 625 heeft 40 kw aan het wiel (54.5pk) en 62Nm koppel en weegt rijklaar 138kg (2004 model!2005-2006 is zwaarder door dubbele carb en nog wat extras )
 
galibaba, 660 heeft exact dezelfde carburator als de 625, de keihin fcr 41 mx, dat is het verschil niet, het verschil is dat er geen batterij in de 660 zit, en bijgevolg geen E-start, voor de rest is ie behalve de andere slag*boring zelfde aan de 625

klopt!,heb het betoog ff aangepast ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien een beetje een rare vraag maar ik denk dat dit wel een passend topic is.
Op een SM zit je best wel in de wind (ik weet niet hoe erg in vergelijking met andere soorten fietsen). Ik weet dat bij naked bikes nog wel geprobeerd wordt om wat windbescherming te bieden door middel van het voorkapje. Gebeurt dit eigenlijk ook bij SM's?
 
Misschien een beetje een rare vraag maar ik denk dat dit wel een passend topic is.
Op een SM zit je best wel in de wind (ik weet niet hoe erg in vergelijking met andere soorten fietsen). Ik weet dat bij naked bikes nog wel geprobeerd wordt om wat windbescherming te bieden door middel van het voorkapje. Gebeurt dit eigenlijk ook bij SM's?
Nee batsbanaan,dat word naar mijn weten niet gedaan omdat ze eigenlijk niet voor de snelweg zijn gemaakt.
 
Hoi Duck XL,

Ik heb vorig jaar ook de stap van SS naar SM gemaakt, dat wil zeggen van mijn Aprilia RSV naar een KTM 660SMC. het bevalt mij echt super. Heb geen behoefte om nog op een SS te rijden want wat je al zegt je zit altijd op het randje van je rijbewijs kwijt raken.
Maar buiten dat het is zoveel leuker en extremer. En je kan zo lekker zitten en sturen op die dingen. Plus dat ik het veiliger vindt omdat ik de kick bij een gemiddeld lagere snelheid al te pakken heb. Geen kneedowns langs die levensgevaarlijke vangrails maar
lekker je voet uit op die bochtige polder- of industrie wegen.

Maar goed dat je SM wil gaan rijden was je het geloof ik al over eens.
Ik kwam toevallig mijn 660 op internet tegen, deze gekocht en later eens gekeken wat er nu eigenlijk in de schuur stond :?

de 660 is super en lekker simpel qua techniek en onderhoud. goed te starten, mits je de handigheid aangeleerd hebt. voor mij voldoende comfort en betrouwbaarheid (bj.2003). En je trekt altijd bekijks met je oranje/zwarte crosmotor met vreemde banden.
Maar ik durf wel te bekennen dat een E-start me toch wel handig lijkt. Dat beetje gewicht of iets mindere vermogen merk je (denk ik) niet.

Succes met kiezen,

Als het maar een KTM is joh.. O-)
 
Een KTM 950 SM? Is mischien niet zo licht als een 660, maar geloof me, het is beslist leuker.
En je kan er nog mee op vakantie ook, woonwerk, spelen...soort van allround dus.
 
De Yamaha 660XTX heb ik nog niet voorbij horen komen. Is denk ik ook geschikt voor wat jij van plan bent.

De Husqvarna SM610S ook wel, maar is wel weer wat sportiever, ongeveer vergelijkbaar met de KTM 640.
 
De Yamaha 660XTX heb ik nog niet voorbij horen komen. Is denk ik ook geschikt voor wat jij van plan bent.

De Husqvarna SM610S ook wel, maar is wel weer wat sportiever, ongeveer vergelijkbaar met de KTM 640.


Idd de Yamaha XT660 was ook het eerste wat bij mij opkomt als allround en niet echt onderhouds intensief.
Suzuki drz 400 sm'tje zijn ook wel erg leuke dingetjes :)
 
ga dan wel voor een drz400E (de echte enduro versie) en bouw die om tot sm. Dan heb je een licht, snel en trillingsvrij en onderhoudsarme sm waar je ook nog een keer wat km's mee af kunt leggen.

deze blokken leveren aardig wat power, zeker in vergelijking met een standaard drz400sm ofzo. Daar zit niet al teveel power in, en dan moet er weer gerommeld worden met snelle nokkenassen e.d. terwijl dit bij de E versie niet nodig is, want die is standaard al snel zat.
Wil je dan nog sneller(en meer onderhoud) ga dan voor de 440 big bore kit.

Kijk hier anders eens: www.overveldparts.nl deze man verkoopt 400e en je kunt hem zo mailen voor meer info. Erg vriendelijke vent!

succes!
 
Hey

Ik hoor je over een KTM lc4 praten,ik haak in omdat ik zelf een 640 hebt,en kan je melden er zeker geen spijt van hebt,ik had nog nooit een 4takt 1 cilinder gehad en ben na wat wikken en wegen toch tot deze fiets gekomen,de andere mogelijkheid was een aprillia SM(de verhalen spreken voorzich!),de 640 is de langzaamste in de reeks van 3 modellen te weten de 660-625-640,de laatste 2 heben zowel een kickstarter als electrische start,de 660 heeft dat niet en is mede door zijn carburateur de meest spartaanse fiets de keihin MX FCR41 zit overigens ook op de 625!,dat zal je vast elders ook hebben gelezen,maar qua comfort is de 640 weer wat dikker,de een zal daar wat meer waarde aan hechten dan de ander en ik ben er toen wel een beetje voor gegaan,op de snelweg doet deze fiets het erg goed,tot een bepaalde snelheid uiteraard,maar ik rijd ook regelmatig een km of 60 rechtuit,wel wat vermoeiend maar goed te doen,de 640 heeft gewoon het hoogste cruisgehalte,maar denk nu niet dat het een tam vogeltje is dat helemaal niks presteerd,want dat is niet zo.

640
Vermogen (homologeerd) 40 kW @ 6750 rpm
Max. koppel 60 Nm @ 5750 rpm
149 kg

625
Vermogen (homologeerd) 21 kW @ 6000 rpm
Max. koppel 41 Nm @ 3250 rpm
146 kg

660
Vermogen (homologeerd) 21 kW @ 6250 rpm
Max. koppel 42.5 Nm @ 3250 rpm
138 kg

beetje beeldvorming.
succes met je keus....en DJ kan je vast meer vertellen die is ook van een racer afgekomen en rijd nu een 640 :Y
Je zegt in je post dat de 640 de meest langzame is van de 3, dat snap ik niet helemaal!! Hij heeft het meeste vermogen en het meeste koppel! :?

En wat onderhoud betreft, ik heb zelf geen ervaring met het onderhoud van motoren. Ik ben in staat complete brommers uit elkaar te halen en gemaakt en wel weer in elkaar te zetten (vroegah veel gedaan) maar dat heeft tot op zekere hoogte niet veel te maken met motoren zoals SM's vrees ik!

Het gaat mij erom dat ik een motor wil hebben met een hoge funfactor maar waarmee ik ook een keer naar mn werk kan rijden over de snelweg zonder dat ik me zit te ergeren aan de zit en de trillingen! Hoe is dat op de 640?

En hoe zit het met het onderhoud van jouw motor, om de hoeveel rij-uren/km's een beurt e.d.?
 
Je zegt in je post dat de 640 de meest langzame is van de 3, dat snap ik niet helemaal!! Hij heeft het meeste vermogen en het meeste koppel! :?

En wat onderhoud betreft, ik heb zelf geen ervaring met het onderhoud van motoren. Ik ben in staat complete brommers uit elkaar te halen en gemaakt en wel weer in elkaar te zetten (vroegah veel gedaan) maar dat heeft tot op zekere hoogte niet veel te maken met motoren zoals SM's vrees ik!

Het gaat mij erom dat ik een motor wil hebben met een hoge funfactor maar waarmee ik ook een keer naar mn werk kan rijden over de snelweg zonder dat ik me zit te ergeren aan de zit en de trillingen! Hoe is dat op de 640?

En hoe zit het met het onderhoud van jouw motor, om de hoeveel rij-uren/km's een beurt e.d.?


Je zult er wel overheen gelezen hebben ;)

boomhauer in "Welke SM aanschaffen voor allround gebru..."
 
Het gaat mij erom dat ik een motor wil hebben met een hoge funfactor maar waarmee ik ook een keer naar mn werk kan rijden over de snelweg zonder dat ik me zit te ergeren aan de zit en de trillingen! Hoe is dat op de 640?

En hoe zit het met het onderhoud van jouw motor, om de hoeveel rij-uren/km's een beurt e.d.?

Hoge fun factor???
zo hoog genoeg ?

full


XT660X, om de 10.000 een beurt om de 20.000 grote beurt na 40.000 kleppenstellen of eerder als dit bij een beurt naar boven komt.
Lees ook eens de XT660X part one topic door.

gr, Look.
 
Je zegt in je post dat de 640 de meest langzame is van de 3, dat snap ik niet helemaal!! Hij heeft het meeste vermogen en het meeste koppel! :?

En wat onderhoud betreft, ik heb zelf geen ervaring met het onderhoud van motoren. Ik ben in staat complete brommers uit elkaar te halen en gemaakt en wel weer in elkaar te zetten (vroegah veel gedaan) maar dat heeft tot op zekere hoogte niet veel te maken met motoren zoals SM's vrees ik!

Het gaat mij erom dat ik een motor wil hebben met een hoge funfactor maar waarmee ik ook een keer naar mn werk kan rijden over de snelweg zonder dat ik me zit te ergeren aan de zit en de trillingen! Hoe is dat op de 640?

En hoe zit het met het onderhoud van jouw motor, om de hoeveel rij-uren/km's een beurt e.d.?

Okay de funfactor van een 640 is UBER daar moet je je niet druk om maken.
onderhoud is goed te doen,1000 km 1e beurt, en daarna om de de 5000 km,dit is wel door KTM voorgeschreven en dient met een korreltje zout genomen te worden.
Snelweg is nogmaals gewoon goed te doen,hoe harder je aan het gas hanfgt hoe minder je de trillingen voelt,het is en blijft een 1 cilinder en ook een KTM,er zit wel degelijk een balans-as in,maar zoals een 2 cilinder gaat ie echt niet lopen,maar hoeveel km woon je van je werk af dan?
 
Laatst bewerkt:
Okay de funfactor van een 640 is UBER daar moet je je niet druk om maken.
onderhoud is goed te doen,1000 km 1e beurt, en daarna om de de 5000 km,dit is wel door KTM voorgeschreven en dient met een korreltje zout genomen te worden.
Snelweg is nogmaals gewoon goed te doen,hoe harder je aan het gas hanfgt hoe minder je de trillingen voelt,het is en blijft een 1 cilinder en ook een KTM,er zit wel degelijk een balans-as in,maar zoals een 2 cilinder gaat ie echt niet lopen,maar hoeveel km woon je van je werk af dan?
O dat valt me alles mee! Ik heb altijd veel geluiden om me heen gehoord dat je reteveel onderhoud hebt aan een 1-cil en dat je zelf een hoop moet kunnen wil je de kosten laag kunnen houden! Maar dat is dus niet zo begrijp ik! *O*

Hoe zit het met 2 cli 4 takts, zoals de Aprilia SXV? Wat zijn in grote lijnen de verschillen met KTM 1-cil's e.d.?
 
Hoe zit het met 2 cli 4 takts, zoals de Aprilia SXV? Wat zijn in grote lijnen de verschillen met KTM 1-cil's e.d.?
De SVX is een wedstrijdmachine met kenteken.
Zuiger dus wisselen waar je bij de KTM 640 de kleppen moet stellen. ;)
(de KTM 525 is ook een wedstrijdmachine, dus meer vergelijkbaar, daar wil je geen 32 kilometer naar je werk mee rijden dagelijks, tenzij onderhoud je grootste hobby is :Y )

Helaas is er nog niet een echte SM voor echt veel kilometers.
De Yamaha reken ik namelijk eigenlijk niet tot de SM's met dat hoge gewicht. :P
En de KTM 950 en nog eentje uit Scandanavie ook niet. :)

Een 1 cylinder slijt namelijk wel wat sneller door veel snelweggebruik in hoge toeren.
Maar de Honda CRF450, Aprilia SVX en de KTM 525 ..
.. en nog een paar andere HC modellen zijn al helemaal niet geschikt. :)
 
Laatst bewerkt:
De aprillia heb ik achteraf gelukkig laten staan,qua looks een mooie motor maar met een zadel waar ik niet graag en lang op zou willen zitten,is idd een echte circuitfiets als je het mij vraagt,maar op 640 en de aprillia kan je zo een testrit maken hoor,dan kan je voor jezelf wel de conclusie trekken,qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel,denk dat ze qua onderhoud wel verschillend zullen zijn,maar als ik jou zo hoor hecht je ook best wel waarde aan comfort en een hoge funfactor,dan zijn er meerdere opties over.

KTM*640
SUZUKI*DRZ
YAMAHA*XTX
HONDA*FMX
HUSQVARNA*610

Bekijk ze via de onderstaande link.

Alle modellen op een rij! :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan