carbs verwijderen en reinigen...... tips?

Giz

MF veteraan
17 sep 2002
5.036
1
Almere
Ik heb een probje, mijn fiets loopt nu op 2 a 3 poten ( het is nu -13) en ik heb het vermoeden dat dit ligt aan de carbs, hij liep ook als het dooit al niet zo toppie meer, piepende geluiden uit de uitlaat bij loslaten gas enzo, maar goed, ik wil ze eraf halen en schoonmaken (heb al carb reiniger door benzine geprobeerd). Zijn er dingne waar ik op moet letten , en hoe kan ik ze het beste schoonmaken?? Ik heb een GSX1100F van \'92.

Eric.
 
Let op dat je de carbs stuk voor stuk uit elkaar haalt en geen onderdelen (naalden, sproeiers etc.) verwisselt. Loshalen, goed schoonmaken en weer monteren. Dan weer goed afstellen, doet ook wonderen. Desnoods laten doen door een \"echte\" expert. :)

Schoonmaken gaat meestal wel met benzine, carbreiniger-uit-een-busje of goeie ontvetter. Alle kanalen doorblazen met perslucht (tegen de normale stromingsrichting is om te voorkomen dat je stukken vuil \"vast\" blaast).

Succes ermee! :)
 
Bij Motoren heb ik geen ervaring maar met de raceplee had ik een open lucht filter waardoor ik regelmatig me carbje moest opfrissen ... ik zorgde er altijd voor dat er geen vuil in me cilinder kon vallen bij het er af halen van me carb .. daarom maakte ik eerst alles schoon rond de schroefgaten ed .. dit gaat goed met een tandenborstel :)

Daarna los maken en iets in je inlaatpoort proppen zodat er niets in kan vallen ik doe altijd een SCHONE zachte doek er in.

Daarna gebruik ik altijd remenreiniger of speciale carbreiniger... even opspuiten en in laten trekken daarna wegpoetsen met poetsdoek en stukjes met de tandenborstel. het mooiste is met een compressor alleen spuit niet te hard op de tere deeltjes .. haal m zo ver uit elkaar als je kan en leg de onderdelen netjes op volgorde weg zodat je nog weet hoe het in elkaar moet.
Alles oppoetsen met een doek ( GEEN POETSMIDDEL ( duh :X ) ) ik denk ik vermeld het ff voordat er commandant ofzow overheen gaat haha

Magoed
Wat helemaal realaxed was maar ik neem aan dat je dat niet in je garage heb staan is een bak met reinigingsvloeistof ... haal alle plastic en rubber delen er uit en laat het een nachie weken :} dan komt ie er als nieuw uit. Helemaal glimmend :P

Zet alles weer terug contact even om zodat je floterbak eventjes vol kan lopen en starten maar :)

Suc 6
 
Onderdelen goed bij elkaar houden!!! Ik heb de carbs helemaal gedemonteerd en heb ze toen weggebracht naar de motorzaak waar ze de carbs in een sonarapp schoonmaken. Ze kwamer er echt als nieuw uit!!!Pakkingen van de vlotterkamers vervangen. De carbs hoeven niet helemaal uit elkaar gehaald te worden voor het schoonmaken in deze sonarbak. Ik had dat wel gedaan.
Effe zoeken op het forum levert zeker een goede link op van een GS. Heb \'m zo niet bij de hand.

Iig suc6
 
heb je wel aan je bougie\'s gedacht? vernieuwd?
- vacuumslang vernieuwd
- als je bezig gaat moet je het doen vanaf incl. benzinekraan en filters, het is maar 1 zaterdag ochtend werk als je ze op vrijdagavond van het blok verwijderd.
Schone doeken in de inlaatspuitstukken ter voorkoming dat er vuil in komt.

maar ik zou eerst bougie\'s verversen

Carb demontage, zie http://groups.msn.com/eigenbouw geloof pagina 5 of 6, heb ze er nog opstaan
 
Ik heb een probje, mijn fiets loopt nu op 2 a 3 poten ( het is nu -13) en ik heb het vermoeden dat dit ligt aan de carbs, hij liep ook als het dooit al niet zo toppie meer, piepende geluiden uit de uitlaat bij loslaten gas enzo, maar goed, ik wil ze eraf halen en schoonmaken (heb al carb reiniger door benzine geprobeerd). Zijn er dingne waar ik op moet letten , en hoe kan ik ze het beste schoonmaken?? Ik heb een GSX1100F van \'92.

Eric.

FF een opmerking vooraf, heb je geen last van bevriezende carburateurs met de kou/dooi voordat je nu de hele boel demonteerd ?
 
Ik weet niet of de oplossing voor dit probleem al een beetje bekend is? (het bevriezen van carbs dus?)

Nou, lijkt me verstandig om ff de motor aan het lopen te krijgen bijv. in een verwarmde garage om te kijken of het slechte lopen van vuile danwel bevriezende carburateurs komt. Kan een hoop werk schelen lijkt mij.
 
Nee, carbs bevriezen niet, in de garage loopt ie net zo kloten, ik heb natuurlijk eerst wel ff de kachel aangezet en de garage naar de 10 graden ofzo verwarmd. Helpt geen zier.ik denk toch dat het idd een bougie/bobine/bougiekabel probleempje wordt, maar goed, de carbs moeten toch een keer schoon want echt mooi liep tie sowieso al niet meer.....Kost hier trouwens 40 € om ze in een spoelbak te laten reinigen , spoelbak, en dus niet ultrasoon....da\'s bij Motoport Stadskanaal.
Weet ik alweer voldoende zeg maar.
 
Nee, carbs bevriezen niet, in de garage loopt ie net zo kloten, ik heb natuurlijk eerst wel ff de kachel aangezet en de garage naar de 10 graden ofzo verwarmd. Helpt geen zier.ik denk toch dat het idd een bougie/bobine/bougiekabel probleempje wordt, maar goed, de carbs moeten toch een keer schoon want echt mooi liep tie sowieso al niet meer.....Kost hier trouwens 40 € om ze in een spoelbak te laten reinigen , spoelbak, en dus niet ultrasoon....da\'s bij Motoport Stadskanaal.
Weet ik alweer voldoende zeg maar.

Zelf doen dus :)
 
Heb ze net ultrasoon laten reinigen bij Mulders Motoren in Veendam, toppie service hoor, had de carbs niet gedemonteerd, maar men hield zich gewoon aan de afgesproken 20 €....ze kunnen er dus weer op....jammer dat ik weer moet synchroniseren...
 
Ze komen echt als nieuwe uit die ultrasoonbak!! Ik heb mijn motor helemaal opgeknapt en moet ook nog de carbs synchroniseren!! Ga je het zelf doen?

Nee het syncroniseren ga ik laten doen, maar voor ik de carbs er weer op zet, wil ik eerst een steje van die buisjes eraanschroeven, die je nodig hebt om de slang van de vacuummeters op te plaatsen,ik wil ze er permanent laten zitten, gewoon ff afdoppen (slangetje eraan+ plugje). Dan kan ik het afstellen binnen 5 minuten regelen, hoeft nooit meer de tank ,buddy,onderkuip etc. eraf alstie bij de maker staat.scheelt weer tijd en pegels.
 
Tank eraf bij gsx 1100 F is wel \'redelijk\' makkelijk... alleen weer erop :(
Yamaha heeft dat stuk makkelijker gemaakt heb ik inmiddels begrepen !

Is waar Lucas, maar heb je wel es geprobeerd om de vacuumslangen op de carbs aan te sluiten?....de aansluiting zit namelijk aan de zijkant van de carbs, daar kom je haast niet bij om de buisjes erin te schroeven...vandaar da\'k het nu zo wil doen.
 
Nee het syncroniseren ga ik laten doen, maar voor ik de carbs er weer op zet, wil ik eerst een steje van die buisjes eraanschroeven, die je nodig hebt om de slang van de vacuummeters op te plaatsen,ik wil ze er permanent laten zitten, gewoon ff afdoppen (slangetje eraan+ plugje). Dan kan ik het afstellen binnen 5 minuten regelen, hoeft nooit meer de tank ,buddy,onderkuip etc. eraf alstie bij de maker staat.scheelt weer tijd en pegels.

Heej O, hoe zit dat dan precies? Heb pas sinds een paar dagen een 4cil.. dusss
Het klinkt iig interessant.
 
MEGAKICK O-)

Eerste beste topic dat dit onderwerp betreft maar even gepakt:

Als ik de carbs eraf haal zonder ze verder te demonteren, en ze weer op het blok plaats, moeten ze dan gesynchroniseerd worden?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan