Condens/vocht in garage, iemand oplossingen?

FoxbaT

Die hard MF'er
23 okt 2003
736
0
Hoofddorp
Facebook
Ik moest vandaag even in mijn (betonnen) garage zijn waar ik drie motoren heb staan, en ja hoor, alle motoren weer zeiknat van het condens :( :( :(
Uiteraard komt dit door de snelle temperatuurswisselingen, ik denk dat de ventilatie gewoon te weinig is waardoor ik zo`n vochtige box heb.
Ik heb al van alles geprobeerd, raampje open, raampje dicht, hoes over motor, zonder hoes, kranten onder de motoren gelegd enz enz, niets helpt :(

Ik dacht dat je bij Motozoom een soort vochtvreters kon kopen maar ik denk dat ik er wel tien nodig heb willen ze een beetje droog blijven.
Heeft iemand een oplossing of idee voor dit probleem?

Vochtige groeten,

Karel
 
Laatst bewerkt:
Ventileren of verwarmen is de eninge manier om het vocht uit je garage te krijgen!

Als je de boel verwarmd, heb je gelijk een verwarmde sleutel plaats *D
 
Beton ? Dan ben ik bang dat je het kunt vergeten om die schuur vochtvrij te krijgen.

De enige oplossing is namelijk een geïsoleerde omgeving die dan weer goed geventileerd dient te worden. Veel voorkomend probleem, maar je ontkomt er niet aan.

Goed ventileren is wel een vereiste om de vochtoverlast tot een minimum te beperken ;)

Succes ermee
 
bij eens verhuurbedrijf zon warmte kanon huren ;)
gebruiken ze in de bouw als bv. de stucadoor er snel in moet als ik me niet vergis.
een paar dagen non stop aan laten staan en het is behoorlijk droog ;)
 
bij eens verhuurbedrijf zon warmte kanon huren ;)
gebruiken ze in de bouw als bv. de stucadoor er snel in moet als ik me niet vergis.
een paar dagen non stop aan laten staan en het is behoorlijk droog ;)

Is idd een tijdelijke oplossing ;)

Structureel gezien zal het weer vochtig worden bij dergelijke weerswisselingen als we nu meemaken
 
een goedkope oplossing een paar ouwe kussenslopen vullen met kattebakkorrels en in de ruimte leggen ,regelmatig de vochtige zakken mee naar binnen nemen om te drogen ,klaar!

Klinkt raar maar t werkt wel!!

Al lijkt mij de vloeren bewerken met spul wat ze in kelders op de muren en grond smeren tegen vocht geen overbodige luxe (weet niet hoe die meuk heet)

He geloof t ook wel een een soort tent gezien waar je motor inrijd en er een kastje bijzit die de temp ed constant houd !(dacht bij Motoport gezien )
Zoek maar eens op de beurs in Utrecht !
S6
 
Laatst bewerkt:
een radiodiator bijhangen die is aangesloten op woonhuis. mogelijk apart thermostaatje in de garage ? opstie.. of het huis moet ver weg liggen dan is het minder.

of als mogelijk is apart hok maken in je ruimte en die goed isolere..
 
Wat je kunt doen is een badkamerventilator monteren, zo één die op het vochtpercentage in de lucht reageert.
Je zult dan wel moeten zorgen dat de ruimte geen vocht doorlekt, bv via de muren, anders wordt het een gebed zonder end. In dat geval kun je de muren impregneren, bij voorkeur als de boel een keer droog is.
 
Ik heb in mijn schuurtje waar mijn twee motoren staan ook last van vocht (condens). Vooral bij koud en nat weer. Volgens mij is het ook een ventilatie-probleem. Ik zet, als ik bij droog weer thuis ben, de schuurdeur voor een paar uur open. Dat lost het probleem ook tijdelijk op. Ik ga in het voorjaar een paar bakstenen eruit tikken en er ventilatieroosters voor plaatsen, zodat er een luchtstroom in de schuur ontstaat. Dat zou afdoende moeten zijn.
 
zoals zoveel zeggen: ventileren!! en het liefst roosters en/of ramen TEGEN elkaar open..alleen 1 raampje open zetten helpt niet,je moet een soort "trek" krijgen,alleen dan wordt het minder

p.s in mijn garage staan 2 motoren..op het dak achterin heb ik 2 dakventilatie roosters,en in de deur voorin 1 lang rooster [dus ook tegen elkaar open]
alles is zo droog als gort en zonder stoken!!

groeten: de bouwkundige.
 
Ik heb in mijn schuurtje waar mijn twee motoren staan ook last van vocht (condens). Vooral bij koud en nat weer. Volgens mij is het ook een ventilatie-probleem. Ik zet, als ik bij droog weer thuis ben, de schuurdeur voor een paar uur open. Dat lost het probleem ook tijdelijk op. Ik ga in het voorjaar een paar bakstenen eruit tikken en er ventilatieroosters voor plaatsen, zodat er een luchtstroom in de schuur ontstaat. Dat zou afdoende moeten zijn.

:Y luchtstroom!!! dat is het juiste woord!!!
 
Ventileren, ventileren en ventileren.

Als je het groter aan wilt pakken kan je isoleren om de temperatuurwiselingen op te vangen. Maar vocht/condens komt dootdat er niet goed geventileerd wordt.

Tip: Zet nooit je moto onder een zeil, hieronder condenseert het sneller. Zet moto's altijd onder een laken of ander ademend doek.
 
Het probleem bij condens is meestal te weinig ventileren. Eigenlijk staat je motor nog beter buiten (onder een carport) dan in een vochtige garage. Wat je eraan kan doen: veel ventileren en eventueel vochtvreters plaatsen en in geen geval je muren aan de binnenkant behandelen want dan wordt het alleen maar erger. Denk maar even aan de badkamer waar je op tegels wel en op spuitwerk geen condens hebt. Aan de buitenkant de muren impregneren helpt ook, zolang het maar kan blijven ademen. Een wat grovere aanpak is aan de binnenkant voorzetwandjes maken (tengels, folie, plaatmateriaal) en de spouw ventileren. Wat ik ook wel eens heb gehoord (niet zelf getest): een hoes over je motor en een looplamp eronder met zeg een lamp van 25W of zo. Door de afgifte van de warmte onder de hoes (opstijgende lucht) blijft je motor dan lekker droog. Kost je alleen een beetje stroom :W
 
zoals zoveel zeggen: ventileren!! en het liefst roosters en/of ramen TEGEN elkaar open..alleen 1 raampje open zetten helpt niet,je moet een soort "trek" krijgen,alleen dan wordt het minder

p.s in mijn garage staan 2 motoren..op het dak achterin heb ik 2 dakventilatie roosters,en in de deur voorin 1 lang rooster [dus ook tegen elkaar open]
alles is zo droog als gort en zonder stoken!!

groeten: de bouwkundige.
:^
Ventilatie is idd het toverwoord.
Waar je echter ook nog last van kan hebben is koudestraling.
De betonvloer onder je motor is een veel grotere massa dan je motor en dient gevolge duurt het voor de beton langer om overdag op te warmen dan je motor.
Gevolg condensatie op de vloer en door de koudestraling condensatie op je motor.
Dit is gemakkelijk te voorkomen door tapijt of een andere isolerende laag op je vloer te leggen.
Dit geld in mindere mate ook voor de wanden zeker als die ook van beton zijn.
 
in een onverwarmde schuur ontstaat altijd condens
ik zet mijn motor op een vel bouwfolie van 4x5 meter
plak dat dicht met plakband en doe er vochtvreter bij
ik hang er een hygrometer bij
en deze komt nooit boven de 80%
 
Ikzelf heb een betonnen garage, met een motor erin. Je moet voldoende ventilatie hebben. 2 gaten rond 50mm en de deur die onder en boven een flinke kier heeft doen het 'm.

Als je hem dan 3 graden boven de buitentemp. verwarmd is het helmaal top, maar dat is niet echt nodig.
 
In mijn garage ligt ook een betonnen vloer maar ik heb niet echt veel last van condens. Misschien komt het ook wel omdat op sommige plaatsen in het dak(aan de zijkant) een kier zit wat voor de ventilatie zorgt. :+

Maar het zou ook kunnen komen doordat ik een aantal stukken zeil op de vloer heb liggen en wat oud tapijt. Wanneer ik onder het zeil kijk zie ik trouwens wel enorme hoeveelheid vocht. :X

Misschien wel het proberen waard. :)
 
:^
Ventilatie is idd het toverwoord.
Waar je echter ook nog last van kan hebben is koudestraling.
De betonvloer onder je motor is een veel grotere massa dan je motor en dient gevolge duurt het voor de beton langer om overdag op te warmen dan je motor.
Gevolg condensatie op de vloer en door de koudestraling condensatie op je motor.
Dit is gemakkelijk te voorkomen door tapijt of een andere isolerende laag op je vloer te leggen.
Dit geld in mindere mate ook voor de wanden zeker als die ook van beton zijn.

koudestraling is te verwaarlozen, gewoon ramen,roosters, tegen elkaar open zetten is voldoende..zo krijg je te maken met de bekende "windchill-factor" en verdampt condens gewoon sneller, en als je er dan ook nog bij stookt kan het helemaal niet meer fout..maar volgens mij was het indeze, dat er geen condens/vocht meer op zijn motor zat.


vloerisolatie kan nooit kwaad...maar wij zeggen in de bouw altijd: isoleren??ventileren!!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een idee voor je..... je mot ventileren....... _O-
 
Ik heb een bakstenen schuurtje (1/2 steens) en dat is ook zo vochtig als een zwembad, compleet met enorme schimmelvorming.
Het probleem komt dus niet alleen bij betonnen constructies voor.

Bij de bouw zijn 2 roosters voorzien (3 stenen rechtop naast elkaar, met spleten ertussen).
Echter allebei in dezelfde wand, boven elkaar ;(
Lekker snugger geconstrueerd :N

Ik heb in de tegenoverliggende wand een gat gemaakt en daar een ventilatortje voor gehangen.
Werkte redelijk (totdat de ventilator de geest gaf '( ).

Ventileren werkt dus echt. :Y
 
Volume van de garage bepalen.
Gat maken, ventilator plaatsen en klaar. Je kent ze wel, zo'n badkamerventilator.
Slaan automatisch af als het vochtgehalte beneden x % zit.
 
koudestraling is te verwaarlozen, gewoon ramen,roosters, tegen elkaar open zetten is voldoende..zo krijg je te maken met de bekende "windchill-factor" en verdampt condens gewoon sneller, en als je er dan ook nog bij stookt kan het helemaal niet meer fout..maar volgens mij was het indeze, dat er geen condens/vocht meer op zijn motor zat.


vloerisolatie kan nooit kwaad...maar wij zeggen in de bouw altijd: isoleren??ventileren!!
Koude straling is wel degelijk een factor van belang pak je bouwfysica boeken er nog maar eens bij.
Denk maar eens aan een enkele ruit in de winter en houd daar maar eens je hand voor.


Ik heb een bakstenen schuurtje (1/2 steens) en dat is ook zo vochtig als een zwembad, compleet met enorme schimmelvorming.
Het probleem komt dus niet alleen bij betonnen constructies voor.

Bij de bouw zijn 2 roosters voorzien (3 stenen rechtop naast elkaar, met spleten ertussen).
Echter allebei in dezelfde wand, boven elkaar ;(
Lekker snugger geconstrueerd :N

Ik heb in de tegenoverliggende wand een gat gemaakt en daar een ventilatortje voor gehangen.
Werkte redelijk (totdat de ventilator de geest gaf '( ).

Ventileren werkt dus echt. :Y
Dit is waarschijn veroorzaakt door vochtdoorslag dat is dus redelijk te verhelpen door je muren te impregneren.
Tevens kan je binnen ook altijd nog een voorzetwand met isolatie plaatsen, maar zorg dan wel dat tussen de buitenmuur en de voorzetwand voldoende ventilatie is.
 
zoals zoveel zeggen: ventileren!! en het liefst roosters en/of ramen TEGEN elkaar open..alleen 1 raampje open zetten helpt niet,je moet een soort "trek" krijgen,alleen dan wordt het minder

p.s in mijn garage staan 2 motoren..op het dak achterin heb ik 2 dakventilatie roosters,en in de deur voorin 1 lang rooster [dus ook tegen elkaar open]
alles is zo droog als gort en zonder stoken!!

groeten: de bouwkundige.

:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan