16,5 inch voorwiel met 320mm schijf

V-K

Rookie
18 aug 2021
3
0
Hallo iedereen!!
Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van een 320 mm schijf op een 16,5 inch voorwiel ( supermoto ) 😬 want nu staat er een 310 schijf op met een 320 adapter maar die pakt maar op de helft van de schijf of is dat geen optie ?
 

Bijlagen

  • 90AC0802-BD37-41BA-A33A-3D1144C71355.jpeg
    90AC0802-BD37-41BA-A33A-3D1144C71355.jpeg
    140,8 KB · Weergaven: 33
Juiste schijf voor je naaf kopen. Montage kan moeilijk zijn, is het op 17" soms al.
 
Wil prima. Alleen zou ik persoonlijk eerder een 310 adapter pakken, dan een 320 schijf.
Voordat ik mijn velg eruit kan halen, moet ik eerst de remblokken uit mijn motomaster klauw halen, zodat ik hem ver genoeg kan draaien en hem tussen de 320 schijf en 16.5" velg door kan halen.

Met andere klauwen / schijven is het bijna geen doen. 320 / 16.5.

En gezien je al een 310 schijf hebt, zou ik de adapter vervangen voor een 310 exemplaar.
Die 10mm diameter verschil ga je echt niet merken.
 
Wil prima. Alleen zou ik persoonlijk eerder een 310 adapter pakken, dan een 320 schijf.
Voordat ik mijn velg eruit kan halen, moet ik eerst de remblokken uit mijn motomaster klauw halen, zodat ik hem ver genoeg kan draaien en hem tussen de 320 schijf en 16.5" velg door kan halen.

Met andere klauwen / schijven is het bijna geen doen. 320 / 16.5.

En gezien je al een 310 schijf hebt, zou ik de adapter vervangen voor een 310 exemplaar.
Die 10mm diameter verschil ga je echt niet merken.
Klopt, maar een 310mm adapter zal maatwerk worden... want deze bestaan niet helaas...
 
Het remgedeelte van de schijf is een mm of 30 breed?
En hij pakt nu maar een mm of 12 dan denk ik, minder als de helft
Als je van een adapter voor 320 naar 310 gaat maak je maar 5 mm goed, en ook als je van een 310 naar 320 mm schijf gaat. O-)
Klauw moet 14 mm lager, of schijf 28 mm groter, maar het is soms al pielen om een klauw van een 320 schijf/17" wiel combo te halen dus of dat past?

*Alles bij benadering
 
@Robinjo ik begrijp uw redenering maar als er een 310mm schijf op zit nu en een 320mm adapter is er tov origineel toch echt maar 5mm verschil...
Vergeet niet dat het om originele blokjes gaat die veel kleiner zijn dan supermoto blokken en aangepaste diepere klauw
 
Ben je zeker dat de schijf 310 is? Ik vind ook dat er erg weinig overlap is.
Exact het hierboven omschreven gepriegel met eerst remblokken uit, dan klauw / wiel eraf heb ik met mijn 17 ook al op een 320 schijf (nissin caliper).
 
Ja de schijf is een pz5 cobra schijf van 310mm (of toch op factuur).
V-k heeft de set van mij gekocht vandaar…
 
@Robinjo ik begrijp uw redenering maar als er een 310mm schijf op zit nu en een 320mm adapter is er tov origineel toch echt maar 5mm verschil...
Vergeet niet dat het om originele blokjes gaat die veel kleiner zijn dan supermoto blokken en aangepaste diepere klauw
Bedankt voor de extra uitleg, hoe hoog is het remblokje dan?
Jij kan in de praktijk het beste zien hoeveel die moet zakken op de schijf om goed uit te komen.
 
Wordt wel tijd voor meer informatie.
- Wat voor een motor
- Wat voor een opname (Radiaal / Axiaal)
- Welke remklauw
- Welke steekmaat van de remklauw

Want ik kan mij niet voorstellen dat er geen 310mm adapters zijn.
 
Husqvarna TE125 2014, standaard remklauw op een FaBa 16.5inch voorwiel met een pz5 cobra 310mm schijf.
Er bestaan geen adapters voor standaard klauw naar 310mm zowel voor husqvarna als ktm (zelfde systeem naaf en montage). Enkel 320mm adapter is te vinden voor de originele remklauw (motomaster). Ik heb dit zelf ook al nagevraagd bij SMXracing en hier ook bevestigd gekregen dat een adapter niet leverbaar is dus of maatwerk of aanpassingen doen.
 
Husqvarna TE125 2014, standaard remklauw op een FaBa 16.5inch voorwiel met een pz5 cobra 310mm schijf.
Er bestaan geen adapters voor standaard klauw naar 310mm zowel voor husqvarna als ktm (zelfde systeem naaf en montage). Enkel 320mm adapter is te vinden voor de originele remklauw (motomaster). Ik heb dit zelf ook al nagevraagd bij SMXracing en hier ook bevestigd gekregen dat een adapter niet leverbaar is dus of maatwerk of aanpassingen doen.

Vage setup eigenlijk.

Wel een 16.5 voorwiel, maar dan een standaard remklauw.
- 16.5 voorwiel is niet geschikt voor de straat.
- de standaard remklauw niet geschikt voor het circuit.

Denk dat de verstandige keuze is om de 310 schijf te verkopen, de standaard schijf in de tussentijd te monteren zonder adapter en vervolgens op zoek te gaan naar een 300mm schijf en motomaster remklauw (budgettechnisch gezien de beste optie). Dan heb je een setup waarmee je zowel op straat als circuit uit de voeten komt.

Als er enkel op straat gereden wordt, zou ik gewoon met standaard remklauw/remschijf rijden. En op den duur een 17" voorwiel zoeken. Maakt de bandenkeuze een stuk makkelijker.
 
Het was dan ook een nieuwe (1x gereden) regenset voor circuit van een KTM smr450. Deze is weg gegaan is en vervangen door een TM waar de set niet op past. Dus ik had hier een nieuwe set liggen terwijl V-K een setje zocht en bij mij om de hoek woont...
16,5 is inderdaad niet echt een straat setup maar met een circuit regenband kan je op straat goed uit de voeten en naar mijn ervaring valt de slijtage supergoed mee (zeker vooraan).
Mijn idee was een tweedehands beringer ktm of husaberg remklauw en pomp te zoeken welke wel op 310mm staan en deze te monteren aangezien dit plug en play is. En als extra voordeel heb je dan een onafhankelijke setup voor enduro en supermoto.
Maar het blijft een feit dat gewoon een adapter ideaal geweest zou zijn omdat het zowel op de baan als beginnend op circuit voldoende is met standaard remklauw.
 
Het was dan ook een nieuwe (1x gereden) regenset voor circuit van een KTM smr450. Deze is weg gegaan is en vervangen door een TM waar de set niet op past. Dus ik had hier een nieuwe set liggen terwijl V-K een setje zocht en bij mij om de hoek woont...
16,5 is inderdaad niet echt een straat setup maar met een circuit regenband kan je op straat goed uit de voeten en naar mijn ervaring valt de slijtage supergoed mee (zeker vooraan).
Mijn idee was een tweedehands beringer ktm of husaberg remklauw en pomp te zoeken welke wel op 310mm staan en deze te monteren aangezien dit plug en play is. En als extra voordeel heb je dan een onafhankelijke setup voor enduro en supermoto.
Maar het blijft een feit dat gewoon een adapter ideaal geweest zou zijn omdat het zowel op de baan als beginnend op circuit voldoende is met standaard remklauw.
Maar gaat het om een radiaal opgehangen remklauw? Of de meer "oudere" setup.
Misschien is een goede foto van de remklauw en voorwiel plaatsen een idee? Er zijn altijd mogelijkheden.
 
Het is een axiale remklauw.
 

Bijlagen

  • 7A3CDD14-9130-435A-8FE4-2B0AB833DAE2.jpeg
    7A3CDD14-9130-435A-8FE4-2B0AB833DAE2.jpeg
    156,7 KB · Weergaven: 8
  • C98EE534-47D1-43C1-945E-E6D379F86456.jpeg
    C98EE534-47D1-43C1-945E-E6D379F86456.jpeg
    160,3 KB · Weergaven: 9
Of een 320 schijf kopen (worst case vijs je schijf en klauw er als 1 geheel op), of een 310 remklauw, bv behringer.
 
Het is een axiale remklauw.
Ah. De standaard cross klauw zie ik. Een standaard cross klauw heeft voordelen. Deze klauwen hebben meestal maar twee zuigers aan 1 kant. Betekent dat je tussen de spaken en schijf minder ruimte nodig hebt. Itt een 4 zuiger remklauw.
Een 320mm schijf zou ik nog wel durven proberen als je met deze klauw wil blijven rijden.
Ik heb ook een poosje met een 16,5 inch voorvelg gereden icm een 320mm schijf en een brembo p4 (4zuiger van een Ducati). Het was een braking wave schijf en van 1 van golven (aan de buitenkant) heb ik een paar mm afgeslepen. Dus op 1 punt van de schijf kon ik langs de klauw het wiel erin steken. Ja dat geeft een beetje onbalans wat je weer moet corrigeren bij het balanceren. Het is te doen als het nodig is. Maar ik betwijfel of dat nodig is met de klauw die jij gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan