16.8V boordspanning oke bij ZXR750?

Istria_M

MF'er
1 jun 2011
147
7
Delft
Dag mensen,

Kan ik een 16.8V accu gebruiken als tijdelijk testaccu voor een ZXR 750? Ik kan in het WPH geen maximale spanning vinden, anders dan de afgegeven spanning door de alternator (14.5v) bij 4000 toeren.
Zou ik er 16.8V op kunnen zetten (met losgekoppelde alternator) zonder dat er componenten (zoals met name de CDI) sneuvelen?

Samengevat wil ik een modelbouw LiPo accu die ik heb liggen gebruiken als testaccu om te starten. De accu geeft 16.8V wanneer deze vol is.

Alvast bedankt voor de tips!
 
Ik denk dat je accu ook een bepaald amperage moet hebben ? Rond de 14 ampère als ik naar mijn GPz1000RX kijk ? Weet niet of dat bij jouw modelbouwaccu ook het geval is ? Persoonlijk zou ik de gok niet nemen, maar wellicht weten anderen je hier meer over te vertellen en blijkt het prima te kunnen..
 
Dag mensen,

Kan ik een 16.8V accu gebruiken als tijdelijk testaccu voor een ZXR 750? Ik kan in het WPH geen maximale spanning vinden, anders dan de afgegeven spanning door de alternator (14.5v) bij 4000 toeren.
Zou ik er 16.8V op kunnen zetten (met losgekoppelde alternator) zonder dat er componenten (zoals met name de CDI) sneuvelen?

Samengevat wil ik een modelbouw LiPo accu die ik heb liggen gebruiken als testaccu om te starten. De accu geeft 16.8V wanneer deze vol is.

Alvast bedankt voor de tips!
Ik zou het niet doen

Ik denk dat je accu ook een bepaald amperage moet hebben ? Rond de 14 ampère als ik naar mijn GPz1000RX kijk ? Weet niet of dat bij jouw modelbouwaccu ook het geval is ? Persoonlijk zou ik de gok niet nemen, maar wellicht weten anderen je hier meer over te vertellen en blijkt het prima te kunnen..
Dat is Ah (ampere uur).
Je hebt wel een bepaalde CCA (cold crank amps), nodig om te starten ja, lijkt me dat een modelbouw LiPo niet genoeg heeft. Normale loodaccu zit rond de 200A
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Hoi,

De accu die ik wil gebruiken is 2,2 Ah maar kan continue 132A leveren. En 260A voor 30s. Qua qua beschikbare power zit ik ruim boven een standaard 14Ah loodaccu.

Ik ben voornamelijk bang voor eventuele elektrische componenten die geen 16.8V kunnen hebben. Al lijkt me dat een krappe veiligheidsmarge t.o.v. de 14.5V laadspanning. Is er niet iemand die eens eerder een 4s LiPo heeft gebruikt als gebeunde motoraccu?
 
Je hebt voor 3 tientjes een goedkope 12v accu en voor het dubbele tegenwoordig zelfs een Lithium 12v. Waarom zou je het voor dat bedrag riskeren?
De boel zal vast niet gelijk doorbranden maar je kan maar zo pech hebben een een CDI is een stuk duurder.
 
De goedkoopste loodaccu die ik kon vinden was 40 euro + verzendkosten.

De lipo heb ik liggen. En ik zou graag pas geld in de motor steken wanneer hij gelopen heeft. Tuurlijk kan een paar tientjes wel. Maar je weet hoe het gaat. Paar tientjes hier, paar tientjes daar. Uiteindelijk ben je een paar honderd euro verder.

Ik denk dat ik de accu als compromis ontlaad tot 15v. Dan is de spanning niet (veel) hoger dan normaal en is ie nog "halfvol" qua capaciteit.

Ik dacht misschien heeft iemand er ervaring mee. Zal ook wel lekkerder starten op 16,8v. ;)
 
De goedkoopste loodaccu die ik kon vinden was 40 euro + verzendkosten.

De lipo heb ik liggen. En ik zou graag pas geld in de motor steken wanneer hij gelopen heeft. Tuurlijk kan een paar tientjes wel. Maar je weet hoe het gaat. Paar tientjes hier, paar tientjes daar. Uiteindelijk ben je een paar honderd euro verder.

Ik denk dat ik de accu als compromis ontlaad tot 15v. Dan is de spanning niet (veel) hoger dan normaal en is ie nog "halfvol" qua capaciteit.

Ik dacht misschien heeft iemand er ervaring mee. Zal ook wel lekkerder starten op 16,8v. ;)

En dan ben je met je zuinigheid wat je nu omschrijft straks duurder uit.
Vraag je eens af waarom kawasaki er 14 volt van gemaakt heeft en om Welke reden.
Vraag je ook eens af waarom de accu die er officieel in moet 13,8 volt geeft.
En de spanningsregelaar het afvlakt tot 13,8/14 volt.
Dit heeft zo,zijn redenen.
Maar afijn.
Ik voeg.wat schermafbeeldingen bij.
Ik,weet.bouwjaar van jouw zxr niet ik zie duurdere accu,s en goedkope.
Ik zou je eigen gemaakte accu er niet in doen .want straks ben je iets aan het door branden met als gevolg meer duurdere schade met te veel spanning,dus aan jouw de keus.
 

Bijlagen

  • IMG_6998.PNG
    IMG_6998.PNG
    330,3 KB · Weergaven: 10
  • IMG_6999.PNG
    IMG_6999.PNG
    344,4 KB · Weergaven: 7
  • IMG_7001.PNG
    IMG_7001.PNG
    270,2 KB · Weergaven: 9
Heeft dat ding tussen 2011/2012 en nu wel gelopen?
Ga alsjeblieft niet de electronica slopen. T kan goed gaan, kan ook niet, En dan is t zonde.
Als een accu te duur is, breng m eens langs bij mij.
Maar eerlijk, als drie tientjes al te veel zijn voor een accu, wat is er nog meer mis mee dan?
 
Dag mensen,

Kan ik een 16.8V accu gebruiken als tijdelijk testaccu voor een ZXR 750? Ik kan in het WPH geen maximale spanning vinden, anders dan de afgegeven spanning door de alternator (14.5v) bij 4000 toeren.
Zou ik er 16.8V op kunnen zetten (met losgekoppelde alternator) zonder dat er componenten (zoals met name de CDI) sneuvelen?

Samengevat wil ik een modelbouw LiPo accu die ik heb liggen gebruiken als testaccu om te starten. De accu geeft 16.8V wanneer deze vol is.

Alvast bedankt voor de tips!

vlgs mij word er voor modelbouw nog wel lithium packs gebruikt zonder bms , het computertje die o.a minimale en maximale voltage kan regelen.
als die er niet op zit zou ik het ook niet doen, als die er wel op zit kan het even uitzoeken zijn wat het max voltage is wat hij afgeeft.

 
als je hem perse wilgebruiken : niet gewoon aansluiten maar enkel op de startmotor zodat je boordcircuit niet de 16.8V over zich heen krijgt. een paar seconden is genoeg om CDI's, enz. op te blazen.
 
16,8v is absoluut teveel.

EDIT: oh het gaat om een modelbouw-accu... Veel voertuigelektronica heeft beveiligingen tegen overspanning er in zitten, als het een beetje modern-ish is. Kan zijn dat de boel zich praktisch als een kortsluiting gaat gedragen boven de 15v ofzo.
De startmotor, die trekt het wel. Maar instrumenten, ECU's zijn een beetje riskant.

Een loodaccu gaat boven de 14,4v het accuzuur, omzetten in waterstof en zuurstof. Bij een ouderwetse, niet-onderhoudsvrije kan je dan gewoon wat gedistilleerd water bijvullen, maar bij een gesloten onderhoudsvrije, ben je je accuzuur gewoon kwijt als het te lang duurt.
 
Ik zie het volgende topic al komen: startmotor draait rond, maar motor slaat niet aan. Hoe kan ik controleren of de CDI stuk is door 16,8 volt.
Daar heb ik ook geen antwoord op.
 
Dank voor alle suggesties en waarschuwingen.

Ik zie het volgende topic al komen: startmotor draait rond, maar motor slaat niet aan. Hoe kan ik controleren of de CDI stuk is door 16,8 volt.
Daar heb ik ook geen antwoord op.
Vandaar hier de vraag of iemand eerder een hogere spanning dan gebruikelijk heeft toegepast met de CDI, want op het moment is het letterlijk een black box voor mij.
Het ineens niet meer hebben van een vonk na het aansluiten van de lipo is opzich een goede indicatie dat de CDI toast is. ;)

Bij 14,8 volt is die accu zo goed als leeg.
Valt mee. Dat is 3.7V per cel. Dan is ie nog minimaal halfvol. In ieder geval genoeg voor een test van het elektrische systeem en enkele startpogingen.
3BsYumZ1hwNzkF-pYi19q2BIZ995kBXu-R2BfyvPx1eJx_kn5V4mTuuYLlRkIigt_LJuu7ihpijN0IvonjeOKgtBXUxR699BMNsTrSXYf5A


Heeft dat ding tussen 2011/2012 en nu wel gelopen?
Ga alsjeblieft niet de electronica slopen. T kan goed gaan, kan ook niet, En dan is t zonde.
Als een accu te duur is, breng m eens langs bij mij.
Maar eerlijk, als drie tientjes al te veel zijn voor een accu, wat is er nog meer mis mee dan?
Hij heeft tussen 2011 en vorige week verlaten in mijn berging doorgebracht en niet gelopen sinds in ieder geval 2010. De laatste 5-6 jaar heb ik er niet eens bij gekund omdat ik de sleutel kwijt was. Destijds heb ik het motorblok vervangen en de fiets grotendeels weer in elkaar gezet. Om verschillende redenen destijds niet veel vrije tijd meer gehad en langzaam ook de interesse verloren. Vorige week heb ik een slotenmaker laten komen en toen ik hem na al die jaren weer zag staan begon het weer te kriebelen. Voor een startpoging moet ik de radiateur nog terugmonteren, carbs eventueel preventief ultrasoon reinigen en de vloeistoffen checken/vervangen. Ik heb hier nog wel wat vragen over, maar ik zal eerst eens zoeken of die al eerder gesteld zijn en anders een nieuw topic openen.



Anyway. Ik heb nog een oude 3S 2200mAh lipo gevonden. Die geeft 12.6V als ie vol is en kan 100A continue leveren (200A piek), dus dan zijn we van deze discussie af. Moet dan alleen zorgen dan ik hem snel afkoppel als de motor ook daadwerkelijk start om de accu niet te beschadigen.
 
Overigens weet ik nog wel een oplossing voor je elektronica. Je kan als beunoplossing gewoon een regelaar kopen/maken, waar je al je elektronica op laat werken - uitgezonderd je startcircuit en je lithium-accu. Onderstaand simpel schakelingetje regelt terug tot 12v, vanaf 15v ingangsspanning. Trafo en gelijkrichter uiteraard weglaten, die gelijkrichter zit al in je bestaande spanningsregelaar.


Maar dit valt voor mij in de categorie 'oplossingen die je gebruikt omdat de bankrekening zó droog is, dat je moet kiezen tussen een goede nieuwe accu en een tripje naar de supermarkt'.

Loodaccu's zijn een beetje ondingen, maar in voertuiggebruik wel gewoon retepraktisch want ze kunnen veel mishandeling hebben zonder brandgevaar en er komt precies een spanning uit, die alle elektronica fijn vindt.
 
Overigens weet ik nog wel een oplossing voor je elektronica. Je kan als beunoplossing gewoon een regelaar kopen/maken, waar je al je elektronica op laat werken - uitgezonderd je startcircuit en je lithium-accu. Onderstaand simpel schakelingetje regelt terug tot 12v, vanaf 15v ingangsspanning. Trafo en gelijkrichter uiteraard weglaten, die gelijkrichter zit al in je bestaande spanningsregelaar.


Maar dit valt voor mij in de categorie 'oplossingen die je gebruikt omdat de bankrekening zó droog is, dat je moet kiezen tussen een goede nieuwe accu en een tripje naar de supermarkt'.

Loodaccu's zijn een beetje ondingen, maar in voertuiggebruik wel gewoon retepraktisch want ze kunnen veel mishandeling hebben zonder brandgevaar en er komt precies een spanning uit, die alle elektronica fijn vindt.
Die schakeling is geen oplossing. Zo makkelijk is het niet om enkel de startmotor op de hogere spanning te laten werken en de rest via de regelaar.
waarom niet gewoon een auto er naast met een paar startkabels?
 
Tsja, waarom geen auto - dat zou ik ook niet weten...

Of het makkelijk is, hangt volkomen van de motor af. In de mijne kan ik in principe de startsolenoid zo vinden, en daar de 17v accu aan koppelen. De rest kan dan op 12v lopen via een regelaar. Maar het blijft een prutsoplossing.
Het laden, dat wordt een lastiger verhaal, maar je zou - omdat het toch maar om een test gaat - de alternator gewoon af kunnen koppelen.
 
Het is inderdaad wel een oplossing die zal werken, maar de moeite wordt dan al snel groter dan die 40 euro voor een loodaccu.

Ik heb opzich redelijke kennis van elektrotechniek. Ik wilde alleen weten of iemand misschien de Absolute Max Voltage van de ZXR CDI wist.

Tot op heden heb ik die niet gezien, dus houd ik het bij veilige spanningen: de 12,6v accu.

Misschien dat ik de startmotor 16,8v geeft als hij weigert te starten straks. Voor een beetje extra pit. Maar eerst eens afwachten of het nodig is.

EDIT: Autoaccu met startkabels kan ook. Maar ik kan met de auto niet bij mijn berging komen. Dus dat wordt dan steeds uitbouwen, inbouwen en heen en weer sjouwen. Dat wilde ik voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan