16.8V boordspanning oke bij ZXR750?

Istria_M

MF'er
1 jun 2011
147
7
Delft
Dag mensen,

Kan ik een 16.8V accu gebruiken als tijdelijk testaccu voor een ZXR 750? Ik kan in het WPH geen maximale spanning vinden, anders dan de afgegeven spanning door de alternator (14.5v) bij 4000 toeren.
Zou ik er 16.8V op kunnen zetten (met losgekoppelde alternator) zonder dat er componenten (zoals met name de CDI) sneuvelen?

Samengevat wil ik een modelbouw LiPo accu die ik heb liggen gebruiken als testaccu om te starten. De accu geeft 16.8V wanneer deze vol is.

Alvast bedankt voor de tips!
 
Maar als je het persé wil proberen... maak er voor ons dan een filmpje van! Als een soort "don't try this at home"video;)
Dus nee, niet doen! Tenzij je het koud hebt want de boel fikt gegarandeerd op.
 
@Istria_M Je hebt het niet van mij, maar de meeste van de electronische apparaten kunnen een spanning aan van 20 tot 24 volt, je lampjes kunnen ook wel met een overspanning werken. Het zal dus niet zo zijn dat de boel meteen affikt als je er een lipo accu op zet. Anderom is de laadstroom, als de motor eenmaal loopt, helemaal niet wat die lipo wil hebben en zijn de aansluitdraden van die lipo-cellen veel te dun, als het een samengestelde RC accu is.

Ik vind het experiment er weel eentje van "Hoe hard kan ik tegen een betonnen muur rijden". Als het allemaal zo'n moeite is om er ergens een 12 volt accu op te zetten en alle normale mogelijkheden die geboden worden je teveel zijn of op ongegronde bezwaren stuiten krijg ik een beetje het idee dat j jezelf een probleem op wil dringen. Dus zet die lipo er op en maak foto's. Mijn accu kan je niet meer lenen :W
 
Ik heb hier net mijn accu vervange van mijn SMT, die mag je voor nop op kpmen halen.
Krijgt de ktm niet meer rond, vast nog wel goed genoeg om je startmotor mee te testen.
Is in alphen aan den rijn dus niet te ver weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
@Istria_M Je hebt het niet van mij, maar de meeste van de electronische apparaten kunnen een spanning aan van 20 tot 24 volt, je lampjes kunnen ook wel met een overspanning werken. Het zal dus niet zo zijn dat de boel meteen affikt als je er een lipo accu op zet. Anderom is de laadstroom, als de motor eenmaal loopt, helemaal niet wat die lipo wil hebben en zijn de aansluitdraden van die lipo-cellen veel te dun, als het een samengestelde RC accu is.

Ik vind het experiment er weel eentje van "Hoe hard kan ik tegen een betonnen muur rijden". Als het allemaal zo'n moeite is om er ergens een 12 volt accu op te zetten en alle normale mogelijkheden die geboden worden je teveel zijn of op ongegronde bezwaren stuiten krijg ik een beetje het idee dat j jezelf een probleem op wil dringen. Dus zet die lipo er op en maak foto's. Mijn accu kan je niet meer lenen :W
Thanks voor de info. Ik heb besloten het lot niet te tarten en "gewoon" mijn 12.6v LiPo RC accu te gebruiken als testaccu. Tegen de tijd dat ik klaar ben om te starten kan ik altijd nog zoals eerder voorgesteld mijn autoaccu een keertje uitbouwen, mocht de LiPo door de relatief dunne draden te weinig pit hebben. Al zou dat gek zijn aangezien hij rated is op 200A.

LiPo accu's overstressen lijkt me overigens in het algemeen een slecht plan. Dat spul wil nog wel eens besluiten om de fik in te vliegen.
De accu mag 200A leveren voor 30s. Zoveel trekt die startmotor ook weer niet op misschien de eerste paar milliseconden na.


Dank voor de aanbiedingen voor de leen/cadeau accu's. Ik ben voor het testen voorzien. En heb semi besloten om uiteindelijk, deels uit hobby overwegingen, zelf een accu en laadsysteem te bouwen op basis van LiFePo4 cellen. Dan ben ik in 1x klaar voor de komende 10+ jaar, heb ik een beetje gehobbyed en zit er een persoonlijk tintje aan de fiets.

Ik ga mijn (8?) jaar oude topic zo even een updateje geven, voor de liefhebbers.
 
Hou onwijs goed je draaddiktes in de gaten en vergeet asjeblieft de kevlar doek niet. Probeer iig of je een pull-off-pack kan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan