16 volt laadspanning op accu: SR problemen?

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Beste motorrijders,

Ik heb denk ik een probleem met de CBF600 uit 2004 van mijn vriendin.
Toevallig dat ik vandaag de accu aan het meten was en tot mijn verbazing schiet deze omhoog naar 16,6 volt als ik de motor start en choke erop houdt (~1800 toeren). Ook als ik naar de 7000 toeren ga, dan blijft ie ongeveer 16,6 volt aangeven. Dit lijkt mij niet de bedoeling. In rust, dus als het contact uit staat, meet ik ongeveer 13 volt.

Het lijkt mij dus een probleem met de spanningsregelaar, maar dit weet ik niet zeker. Vandaar dat ik graag hier hulp bij zou willen. Wat moet ik checken om uit te sluiten of het probleem aan de SR ligt?

Doormeten met multimeter? Dus multimeter op standje Diode zetten en dan de aansluitingen van de SR doormeten?

Of is het al vrijwel direct duidelijk dat met dit voltage de SR al kapot is?

Hoor het graag, bijgevoegd enkele foto's.
 

Bijlagen

  • 20190918_135117.jpg
    20190918_135117.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 13
  • 20190918_135111.jpg
    20190918_135111.jpg
    119,5 KB · Weergaven: 11
Klinkt inderdaad als een defecte spanningsregelaar, typisch Honda kwaaltje. (in mijn geval een VFR)
SR wordt te heet waardoor hij inwendig defect gaat.
Als je er te lang mee door blijft rijden heb je kans dat er lampen doorbranden. Bij mij ging zelfs de accu koken en kon ik die ook vervangen.
 
Heb het opgemeten: 0.00 weerstand, dus contact is goed.

Vrees dan toch voor een kapotte SR.
Dan resteert de vraag, originele Honda of ander merk? (geen china/Aliexpress)

Weerstand meten is in deze geen goede optie. Dat minimale beetje wat je multimeter uitstuurt is niets vergeleken met wat een SR door het draadje dumpt.

Spanningsval meten heb je meer aan.
Wil je het zeker weten dan gewoon ff loshalen, schoonmaken en met zuurvrije vaseline weer vastzetten. Idem voor je massa van je accu naar frame/blok.
 
Die kan best in orde zijn. Als je de accuspanning meet gelijk na een rit dan kan die best boven de 13 V uitkomen, zelfs tot 13,5 V. Een eerlijke meting is na 24 uur rust en dan zal dat bij een goede accu 12.8 V zijn.

Zal dit straks weer even nameten. Dan namelijk 24 uur rust.

Doe toch voor de zekerheid eens een nw batterijtje in je multimeter.. Als deze laag is geeft hij teveel aan en zo ben ik eens vreselijk wezen klooien..

Dit ga ik dus doen voordat ik nog een extra meting doe. Gewoon om het e.e.a. uit te sluiten.

Weerstand meten is in deze geen goede optie. Dat minimale beetje wat je multimeter uitstuurt is niets vergeleken met wat een SR door het draadje dumpt.

Spanningsval meten heb je meer aan.
Wil je het zeker weten dan gewoon ff loshalen, schoonmaken en met zuurvrije vaseline weer vastzetten. Idem voor je massa van je accu naar frame/blok.

En hoe doe ik het beste spanningsval/verlies meten? Pluspool accu <-> pluspool SR en kijken wat er gebeurd tijdens starten? Of op een andere manier? Hoor het graag, zodoende leer ik ook weer iets nieuws.
 
Heb het opgemeten: 0.00 weerstand, dus contact is goed.

Vrees dan toch voor een kapotte SR.
Dan resteert de vraag, originele Honda of ander merk? (geen china/Aliexpress)
Ik heb zelf ook een Honda. Nee, nog geen defecte SR, maar dat gaat komen. Zeker weten!
Vervangen van de SR dan zeker GEEN orig Honda-SR erin.
Honda houdt vast aan ouderwetse electronica. Imitaties hebben betere electronica waardoor daarna nooit meer storing.

Wat ik begrepen heb is er oa een elektro-bedrijf in Zeewolde die de verbeterde versie levert/ produceert. (Mosfet's)
Kan nu alleen de gegevens daarvan effe niet vinden.................. (moet wel te vinden kunnen zijn?)

Wat ik nog wel heb kunnen vinden voor Honda-SR is Tech-line in Barneveld.

Edit: Gevonden! Mototronix Zeewolde
 
Laatst bewerkt:
Carmo levert dacht ik ook prima SR's. Volgens de specs op de website schakelen ze ook tijdelijk uit als ze te heet worden, als beschermingsmechanisme dus.
Yep, Carmo MOSFET SR / gelijkrichter met veiligheidje er in. Mijn Italiaan én de klassieke Honda hebben nog nooit zo'n solide en goed geregeld laadsysteem gehad.
 
Zal dit straks weer even nameten. Dan namelijk 24 uur rust.



Dit ga ik dus doen voordat ik nog een extra meting doe. Gewoon om het e.e.a. uit te sluiten.



En hoe doe ik het beste spanningsval/verlies meten? Pluspool accu <-> pluspool SR en kijken wat er gebeurd tijdens starten? Of op een andere manier? Hoor het graag, zodoende leer ik ook weer iets nieuws.

Spanningmeten tussen minpool accu en het frame. (Dus niet de aanluiting op het frame)
 
Thnx voor de info. Heb het gedaan. Niets geks geconstateerd.

Onderhand de SR besteld en binnen gekregen dus direct gemonteerd. En ja hoor, probleem opgelost. Nu tussen de 2000 en 8000 toeren, beetje met gas gespeeld, vrij stabiel rond de 14,5 - 14,7 volt.

Case closed. Thnx voor alle hulp
 
Thnx voor de info. Heb het gedaan. Niets geks geconstateerd.

Onderhand de SR besteld en binnen gekregen dus direct gemonteerd.
En ja hoor, probleem opgelost. Nu tussen de 2000 en 8000 toeren, beetje met gas gespeeld, vrij stabiel rond de 14,5 - 14,7 volt.

Case closed. Thnx voor alle hulp
Bijna 'closed'........................Welk merk SR heb je nu uiteindelijk besteld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan