160 versus 180

Mr.Zed

MF veteraan
11 okt 2002
6.285
2
Zuid NL
He allemaal

Ik overweeg de dikke kont look van mijn rf 600 wat te verbeteren met een 180 achterbandje er onder ipv de standaard 160. *D 8-) Nu had ik het hierover met iemand van mijn clubje (mf-er soorce) gister en die vond ook wel dat de 160 maar iel is onder de rf kont, maar hij verwacht een verslechterde wegligging met een 180.

Ik verwacht dat het wel los loopt en weinig tot niks uitmaakt, immers praktisch alles tegenwoordig heeft 180 achter. En de gsx-r modellen uit de tijd van mijn rf ook en die motoren hebben vergelijkbare vering en rijwielgedeelte etc.(ik ben zelfs van mening dat een rf een beter frame heeft vergeleken met zo'n oud wiegframe).

Let wel: ik heb het over een 180 achterband op de juiste maat velg vergeleken met een 160 op de originele achtervelg. Niet een 180 band op de originele 4,5" velg. B| Het idee is een 180 op een 5,5" achtervelg uit een gsx-r, gemonteerd in de achterbrug van een rf900, waarmee het allemaal zou moeten passen.

Ik ga het waarschijnlijk ziezo wel proberen als ik een velg tegenkom waar geen absurde prijs voor gevraag wordt en dan met een 2e hands bandje. Bevalt het niet dan verkoop ik de boel weer. Maar voor het zover is hoor ik graag wat gefundeerde meningen. :) Of iemand die de rf600 en rf900 beide bereden heeft misschien? :?
 
Overmaat bedoel je dus niet :)
Verschillen qua rijden kan ik je helaas niet melden (geen ervaring) :X

Tipje: Mocht je nu een 180'r incl. bijbehorende velg willen en dat past niet in je huidige achterbrug, een complete bandit 1200 achterbrug zien te fixen. Past als het goed is er zo onder (zelfde als bandit 600) en daar zit een 180 bandje op *D
Ziet er meteen een stukje steviger uit :}
 
Overmaat bedoel je dus niet :)
Verschillen qua rijden kan ik je helaas niet melden (geen ervaring) :X

Tipje: Mocht je nu een 180'r incl. bijbehorende velg willen en dat past niet in je huidige achterbrug, een complete bandit 1200 achterbrug zien te fixen. Past als het goed is er zo onder (zelfde als bandit 600) en daar zit een 180 bandje op *D
Ziet er meteen een stukje steviger uit :}

Bandit 1200 brug of rf900 brug maakt weinig uit denk ik, allebei mooier dan die van de 600 en misschien zelfs wel hetzelfde. *D En die van de rf 900 ligt hier in de schuur. 8-) 180 past net niet in de huidige brug, omdat de dikkere velg daar net niet in past. Andersom wel, dus de rf900 brug komt er ziezo in, al dan niet met de originele velg.
 
180 bandje heeft zelfde wegligging, maar met een 160 bandje kan je veel lekkerder sturen.
ik had eerst een FZX met 180 bandje..t ziet er meesterlijk uit en grip bij acceleratie zit wel goed :) maar met een 160 kan je gewoon lekker smijte :) en die zit er nu onder bij me FZS
 
Hij zal langzamer accelereren, lagere topsnelheid hebben, en langzamer in-/uitsturen.


Ja theoretisch wel ja, maar echt heel erg enorm merkbaar? :? Ik betwijfel het en denk dat het te verwaarlozen is, mijn motor zal er volgens mij niet licht sturend veranderen in een zwaar sturend slagschip. Stuurt een rf900 zwaar? En een gsx-rw? :?




180 bandje heeft zelfde wegligging, maar met een 160 bandje kan je veel lekkerder sturen.
ik had eerst een FZX met 180 bandje..t ziet er meesterlijk uit en grip bij acceleratie zit wel goed :) maar met een 160 kan je gewoon lekker smijte :) en die zit er nu onder bij me FZS


Ik denk dat die 160/180 niet echt het enige doorslaggevende verschil is tussen een fzx en fzs (heel oude vmax look fazer versus huidige fazer toch? :? ) Die motoren zit een hele berg meer verschillen tussen denk ik.
 
Ja theoretisch wel ja, maar echt heel erg enorm merkbaar? :? Ik betwijfel het en denk dat het te verwaarlozen is, mijn motor zal er volgens mij niet licht sturend veranderen in een zwaar sturend slagschip. Stuurt een rf900 zwaar? En een gsx-rw? :?

Ik weet niet hoeveel een 180 meer weegt dan een 160, dat zou je eens moeten opzoeken. Want je hebt dus een stuk meer ongeveerde massa, en ook de centriputaal krachten nemen dan toe.

Daarnaast heb je een stuk meer rolweerstand.
 
Tsja Zed, wa doe je eraan? Een RF met 180 achterband blijft een RF...een die wat meer geproportioneerd uit ziet, maar dus in ieder geval niet beter gaat rijden...
oja, een 180-er is ook nog eesn 13-20 euro duurder dan een 160..(niet dat dat zo'n wereld van verschil is, maar toch..)

mijn keuze was makkelijk; gewoon 160.
 
Tsja Zed, wa doe je eraan? Een RF met 180 achterband blijft een RF...een die wat meer geproportioneerd uit ziet, maar dus in ieder geval niet beter gaat rijden...
oja, een 180-er is ook nog eesn 13-20 euro duurder dan een 160..(niet dat dat zo'n wereld van verschil is, maar toch..)

mijn keuze was makkelijk; gewoon 160.


:P

Het gaat er van komen mede happer. En het is niet voor beter rijden zoals ik al zei, het is voor de looks. 8-) *D En ik denk nog steeds niet dat ie er slechter van gaat rijden. We zullen zien wat het uitmaakt, de praktijk zal het laten zien. Een velg kom ik wel tegen en het is me de moeite wel waard, de RF moet nog ff mee. Bevalt het niet dan verkoop ik de boel gewoon weer.
 
Ik heb een 160/60/17 :o :o band onder mijn GS500 weten te proppen (standaard 130/70/17). Daarvoor moest ik alleen wel ook het wiel vervangen en nogal wat aanpassingen doen. Qua wegligging was het geen noemenswaardige verbetering, maar zeker geen verslechtering. En voor het oog is het echt super!! :} :} :}
Check het at: www.bikepower.net ga dan naar "modification manuals" en dan naar "suspension related". Zie je het vanzelf.
 
Ik denk ook niet dat er een enorm (merkbaar) verschil gaat zijn. Hoe een motor stuurt hangt ook heel veel af van hoe en waar je ermee rijdt. Met mijn RF900 werd blijkbaar veel op de autobaan gereden. De band had weinig bochtenwerk gezien en was daardoor helemaal vierkant gereden. Toen ik er een nieuwe, mooie, lekker bolle sportband onder zette leek ie plots op een 400cc speelgoedfietsje. En dat met dezelfde maat van band. Niet elke band is even bol. Een 180 sportband gaat ook lekkerder sturen dan een 180 tourband. Het hangt allemaal af van persoonlijke voorkeuren.

Dus : als jij je lekkerder voelt met een 180 onder je kont.... gewoon doen dan. Je fietsje wordt er ook uniek door + daarbij nog de trots dat je het zelf gerealiseerd hebt. Go for it!!!

Bovendien ... al dat gepraat over beter sturen, rolweerstanden, acceleratie, vermogen en noem maar op...
Doet dat er echt toe? Al die dingen doen er pas toe wanneer je op een gesloten omloop ECHT HEEL HARD wil gaan. Een prof zal misschien het verschil merken. Maar wij, op de openbare weg ??? NO WAY. Je zal misschien tijdelijk een klein verschil voelen. Maar na een weekje merk je er al niets meer van. Maar dan heb je wel lekker die 180 onder je achterste.

Wil je trouwens een goed adres voor tweedehandsbanden? Enkele blz terug had ik het er al over. Ik reed voor de mijne naar omgeving Rotterdam. Tweedehandsbanden die er enkele rondjes circuit hebben opzitten, maar waar de topjes soms nog opzitten. Netjes opgelegd en gebalanceerd voor 120 Eurootjes PER SET. En allemaal lekker sportieve banden (MICH Pilot, MEZ4, supercorsa : keuze zat)
 
ik heb een RFje met een 170 er onder )was het grootste wat op de velg paste geloof ik) het langzamer optrekken enz heb ik opgelost door er een RF 900 blok in te sleutelen. wat ik nu aan revisie toe is ;(
maar het kan allemaal zonder problemen zie je wel, veel succes
RFast
 
ik heb een RFje met een 170 er onder )was het grootste wat op de velg paste geloof ik) het langzamer optrekken enz heb ik opgelost door er een RF 900 blok in te sleutelen. wat ik nu aan revisie toe is ;(
maar het kan allemaal zonder problemen zie je wel, veel succes
RFast

Gaaf hoor. Ging dat blok echt zo makkelijk? Vertel daar eens meer over, altijd leuk zulke verhalen. (Nee er zijn geen plannen daarvoor bij mij *D )
 
Terug
Bovenaan Onderaan