Opknappen van een CB750 F2 SOHC

CB750F2

MF veteraan
20 jul 2006
1.122
5
Horn
Hoi mede-brikkers,
na een aantal van jullie boeiende verhalen over het opknappen van een motor gelezen te hebben, zal ik een bijdrage leveren over mijn CB750 F2 en het opknappen daarvan.
Driekwart jaar geleden aangeschaft, hij was rijdend maar de afstelling was ver te zoeken. Dus heb ik eerst 2 weken vakantie opgeofferd om hem een beetje veilig rijdbaar te maken tijdens de laatste loodje van het halen van mijn rijbewijs.
Ik heb deze Cb750 gekozen omdat ik de combinatie van de comstar (ster) wielen en het zwarte blok erg mooi vind. Verder de vette sound (met een zelfgemaakte pijp van ik schat zo'n 20 jaar geleden), en het rijden met zo'n oude motor heeft toch meer karakter dan zo'n janker van tegenwoordig. Hij heeft een zgn M-stuur wat wat lager is en sportiever. Verder is er goed aan te sleutelen en zijn onderdelen nog redelijk goed te vinden.
Hier een plaatje van hoe ik hem kocht
full
 
Het blok was goed droog van buiten en liep op zich lekker. Toch eea vervangen: nieuwe contactpuntjes+ afstelling, luchtfilter, kleppen stellen, olie+filter, opnieuw synchroniseren (heb zo'n carbtune aangeschaft-werkt perfect), nieuwe aanzuigkelkjes tussen carb en filterbox, nieuwe choke-hendel. Dat scheelde toch wel veel!
Van buiten zie je daar wel weinig van, maar trok nu ook in de toeren zonder inhouden lekker door.
full

 
Het bleek alleen dat de 1e versnelling er bijna niet in te krijgen viel, verder gingen alle schakelingen toch wel akelig hard... Dus toch eens de koppeling uit elkaar gehaald.
full
 
Tje dat schuift van geen meter natuurlijk, dus vervangen dat ding.
full

Gelukkig kon ik een andere kioppeling kopen die ook een paar slechte onderdelen had, maar de platen en deze binnenste trommel waren beter en heb ik vervangen.
Bij de platen viel de voering er van brokkeligheid vanaf...
 
Daarna nog een paar honderd km doorgekacheld zonder noemanswaardige problemen. Alleen tijdens warm weer bleek het olieverbruik rond de 1 op 500 uit te komen B| :]
full
 
Tot ik dacht het aanzuigfilter van de oliepomp een schoon te gaan maken... B| :N
full



Stukken aluminium..... :?
 
1 middag sleutelen en toen 3 kwartier met 2 man worstelen met een honda 4-cylinder: toen was hij eronder uit.... 8-) De F2 blokken hebben tapeinden waar de uitlaat aan vast zit en die zijn eigenlijk net te lang om het blok er handig uit te krijgen....
1 F2 blok:
full
 
Het blok ziet er zo troosteloos uit omdat ik eerst 2 dagen heb liggen ontvetten en borsteeln om de aangekoekte olie+zand kwijt te worden, voor het blok open ging.

full


Verder was 1 van de bougies goed vettig, olieverbruik is wel duidelijk dus... :)
 
Daarna begonnen met losdraaien, alle klein grut in diepvrieszakjes, en gemerkt met een viltstift. je ziet zo dat die cylinderkopmoeren niet goed zitten: je hebt gewone en blinde (kapjes) die moeten eigenlijk buiten zitten... |(
full
 
De laatste voor vandaag: het bleek dat de motor na kleppen stellen steeds bleef rammelen in de kleppen. Dit werd nu ook duidelijk: ingeslagen klepsteel :N
full

De kleppen voor de F2 zijn blijkbaar moeilijk aan te komen: dus ik heb de klep met goed fatsoen langs de slijpsteen gehouden en toen was hij weer recht van boven 8-)
 
als je de bovenkant vlak slijpt is de geharde laag er ook af en slaat die dus gewoon weer in

maar die was toch al weg omdat die ingeslagen was

en meestal is de klepgelijder ook defekt omdat de tuimelaar niet goed over de klepsteel kan glijden


je moet eigenlijk gewoon nieuwe kleppen hebben en waarschijnlijk klepgelijders
 
De laatste voor vandaag: het bleek dat de motor na kleppen stellen steeds bleef rammelen in de kleppen. Dit werd nu ook duidelijk: ingeslagen klepsteel :N
[afbeelding]
De kleppen voor de F2 zijn blijkbaar moeilijk aan te komen: dus ik heb de klep met goed fatsoen langs de slijpsteen gehouden en toen was hij weer recht van boven 8-)

wat die ingeslagen klepsteel betreft, je zult toch opzoek moeten gaan naar of een nieuwe of een goed gebruikte klep, de kleppen hebben op de klepsteel namelijk een opervlaktebehandeling gehad waardoor ze harder zijn, ben je door die hardingslaag heen (zoals bij jou het geval is) en dan is de klepsteel binnen de korste keren weer ingeslagen. En dan kun je weer het blok eruit tillen enzz....

bel/vraag anders eens bij :

http://www.honda4.nl

http://www.fourdeel.com

wie weet hebben die nog wel een goeie f2 klep liggen
 
als je de bovenkant vlak slijpt is de geharde laag er ook af en slaat die dus gewoon weer in

maar die was toch al weg omdat die ingeslagen was

en meestal is de klepgelijder ook defekt omdat de tuimelaar niet goed over de klepsteel kan glijden


je moet eigenlijk gewoon nieuwe kleppen hebben en waarschijnlijk klepgelijders


je was net 1 minuut sneller :P
 
Tot ik dacht het aanzuigfilter van de oliepomp een schoon te gaan maken... B| :N
[afbeelding]


Stukken aluminium..... :?

wat die stukken aluminium betreft:

vermoed ik dat dat stukjes aluminium zijn welke onder uit het karter geslagen zijn, door een versleten/te slappe primaire ketting.(in combi met versleten kettingspannerrol)


ik hou het topic in de gaten iig :P
 
Laatst bewerkt:
Dit bleek dus een stuk van een zuiger te zijn. eentje zag er ook nieuwer uit dan de rest...
zie hier de onderkand van 1 van de zuigers, als je goed kijkt kun je hezelfde patroon herkennen:
full

toen ik verder het kleppendelsel aan het reinigen was sprong er een veertje weg van wat later bleek een zuigerpenborging. Er zaten er wel 8 in de gemonteerde zuigers, dus bij het verwijderen van die kapotter zuiger is dat op 1 of andere manier in het ontluchtingsdeel van het kleppendelsel terecht gekomen :N :(
Die vorige sleutelaar was dus niet echt lekker bezig, stukken laten liggen en onderdelen laten rondslingeren door het blok!
 
Wat betreft die klep: blijkbaar werd vroeger bij een revisie vaak het klepuiteinde opnieuw gevlakt. Bij een vorige baas van mij hadden ze nog zo'n apparaatje staan, kon je ook de klepzittingen van de kleppen on der de juiste hoek mee slijpen trouwens. Zo'n klep is niet zo'n enorm dik ding dus die hardingslaag is ook wel dieper doorgedrongen. Scheelt best wel iets, maar ik denk dat hij wel verschillende toenduizenden kilometers mee moet kunnen. Als het echtniet zou werken zouden ze daar geen apparaat voor maken lijkt me. :] De klepspeling niet te ver op laten lopen lijkt me veel belangrijker, is waarschijnlijk ook de oorzaak van dit euvel.
 
Daarna kon het blok gelukkig weer in elkaar :Y . De oliepomp nog schoongemaakt en alles geschuurd en opnieuw grondig ontvet:
full
 
De uitlaat was ook enorm verroest en er zat zelf en gat in, na het schuren. Na 10 dremel-bitjes en een hele avonden schuren was de roest weg en het gat gedicht.
full
 
Als je blok er een beetje slecht uitziet en het er verder toch al uit is kun je het natuurlijk ook effe wat lak geven, de uitlaat direct meegepakt. Het blok was eruit dus ook de voorvorkkeerringen vervangen die toch al slecht waren. Dat ook maar gespoten... 2 weekenden inbouwen verder zie het (tussen-) resultaat! *O* :]
full


In het begin heb ik 3X de accu leeggestart zonder bougies om oliedruk te krijgen, daarna bij de 1e poging aan en op 4 pitten lopen! Dag later afgesteld
Toch maar een paar km gereden in het donker s'avonds laat, ook al was het verrekte koud buiten! En dat liep wel effe beter als vantevoren! Klein minpuntje was dat de kleppendekselpakking wat lekt. Die pakking leek ook al wat dunner als de oude... nou ja het blok blijft er dit seizoen iig in, misschien wat vloeibare paking smeren oid als tijdelijke oplossing?
Nou ja dit was even een tussenstop 8-) , maar toen ik de boel toch aan het opkalefateren was ben ik nog maar even doorgegaan, wordt vervolgd!
 
Dat heb je allemaal machtig snel gedaan, goed werk! Meteen het lakwerk gedaan, het ziet er weer goed uit. Nou wel hopen dat je gelijk hebt met de hardheid van je klepsteel, anders kan je snel weer opnieuw beginnen. Iig veel plezier er weer mee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan